Toon posts:

Celeron 2.4 tegen P4 1.8 te doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 67 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Nou zat ik erover te denken om mijn pc te upgraden van een Pentium 4 1,8 Ghz Northwood naar een Celeron 2,4 Ghz. Nou zat ik mij af te vragen of ik met deze upgrade mijn comp wel daadwerkelijk upgrade of dat er tog iets achter de celeron zit waardoor de uiteindelijke prestaties tegenvallen?
Ik gebruik een Asus P4T-e moederbord met 768 MB RDRAM.
Ik weet dus niet zo superveel af van de verschillen tussen Celeron en Pentium en kon er ook niet echt iets bruikbaars over vinden op google/got
:)

Verwijderd

Celeron verliest het dik! Upgraden doe je dan niet, maar je downgrade! Een p4 1,8ghz is voeral sneller in mede doordat hij veel meer cache heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 juni 2004 @ 15:46:
Celeron verliest het dik! Upgraden doe je dan niet, maar je downgrade! Een p4 1,8ghz is voeral sneller in mede doordat hij veel meer cache heeft.
jah daarom vroeg ik mij dus ook af of t wel zo verstandig is.

Btw de reden waarom ik niet hoger ga dan 2,4 ghz, is omdat mijn mobo niet meer aan kan (http://nl.asus.com/prog/spec.asp?m=P4T-E&langs=10), of kan die mijn mij tog wel meer hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2004 15:48 ]

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hmmmm dat dik verliezen weet ik nog zo niet. Volgens mij ontloopt dat elkaar niet veel. WINST ga je er hoe dan ook niet veel mee maken. Maar erop achteruit vind ik wat kort door de bocht.
Celeron 2.6 GHz(400 MHz FSB) ALL 1008.004
Celeron 2.7 GHz(400 MHz FSB) ALL 1008.004
Celeron 2.8 GHz(400 MHz FSB) ALL 1008.004
P4-2.20 GHz(400 MHz FSB) ALL 1006
P4-2.40 GHz(400 MHz FSB) ALL 1006
P4-2.50 GHz(400 MHz FSB) ALL 1007
P4-2.60 GHz(400 MHz FSB) ALL 1007
hier ff een knipje wat je aankan met de nieuwste bios. Dus een 2.8celly kan ook en een 2.6 p4 kan ook. Op 400MHz fsb dan wel. Dus 2.6 P4 ga je nooit vinden. Ga dan voor een tweedehands 2.4P4.

[ Voor 62% gewijzigd door Toink op 08-06-2004 16:01 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Een Celeron is een gecastreerde P4, zelfs een Athlon 1700+ loopt een Celeron 2GHz er ruim uit. Ik zou dus niet upgraden naar die Celeron maar op zoek gaan naar een goede (2e hands?) P4.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-08 23:30

makje

Professioneel prutser

Niet doen!!

AnandTech vergelijkt AMD en Intel budgetprocessors

Hieruit blijkt dat een Intel Pentium4 1,8Ghz vrijwel altijd sneller is als een Celeron 2,66Ghz
It's obvious that the long pipeline of the Pentium 4 just can't handle the crippled cache of the Celeron. With more cache misses and pipeline stalls, the processor isn't getting as much useful work done as it is trying constantly to refill the pipeline. We are seeing these results for the same reason we saw the performance gains from the P4 Extreme Edition with its 2MB L3 cache: the pipeline needs to stay full for the P4 to really shine.
Bron: http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1927

9800x3d

Verwijderd

Euhmm... ligt er aan wat je doet denk ik. Met sommige dingen is de Celeron denk ik wel sneller. 2.4 GHz is gewoon simpelweg meer. Maar de pentium zal in zijn voordeel zijn met videobewerking ofzo....

Verwijderd

Topicstarter
Toink schreef op 08 juni 2004 @ 15:48:
Hmmmm dat dik verliezen weet ik nog zo niet. Volgens mij ontloopt dat elkaar niet veel. WINST ga je er hoe dan ook niet veel mee maken. Maar erop achteruit vind ik wat kort door de bocht.

[...]

hier ff een knipje wat je aankan met de nieuwste bios. Dus een 2.8celly kan ook en een 2.6 p4 kan ook. Op 400MHz fsb dan wel. Dus 2.6 P4 ga je nooit vinden. Ga dan voor de 2.8Celly. (of een tweedehands 2.4P4)
mag ik weten waar je dit schemaatje vandaan hebt en hoe je zo zeker weet dat die 2.8 ook nog werken op mijn mobo (omdat de specs aangeven 2.4+, wat dus mij bij de indruk wekt dat boven de 2.4 ghz geen garanties worden gegeven)

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 08 juni 2004 @ 15:50:
Euhmm... ligt er aan wat je doet denk ik. Met sommige dingen is de Celeron denk ik wel sneller. 2.4 GHz is gewoon simpelweg meer. Maar de pentium zal in zijn voordeel zijn met videobewerking ofzo....
Waarschijnlijk alleen met lichte office dingen is die sneller, de rest zijn 'zware' berekingen, zoals games, 3d, dvds encoderen etc en dan zakt de Celeron heel erg terug in snelheid.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 juni 2004 @ 15:52:
[...]

mag ik weten waar je dit schemaatje vandaan hebt en hoe je zo zeker weet dat die 2.8 ook nog werken op mijn mobo (omdat de specs aangeven 2.4+, wat dus mij bij de indruk wekt dat boven de 2.4 ghz geen garanties worden gegeven)
Staat op de site van Asus bij support en dan kijken bij mobo-CPU support... kies je type en klaar.

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 20:01

FlipFluitketel

Frontpage Admin

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 juni 2004 @ 15:46:
En dit geldt voor meerdere reacties:

De PIV 1.8 is er in 2 versies! Dus een Willamette en een Northwood. De Willamette heeft een L2 van 256KB en dan is het verschil qua cache dus al een stuk kleiner.

TS, welke core heb jij?

Neemt niet weg dat het geen superupgrade is.

{signature}

Verwijderd

Er is laatst nog een artikel geweest op de frontpage geweest dat een celeron 2,6ghz verloor van een duron 1400 of 1600. En een p4 1,8ghz is zeker sneller dan een duron 1600!

De Celeron is zeker nergens sneller in. Zat laatst achter een Celeron 2,4ghz. Jemig wat een trage bak. Je merkt dat hij veel te weinig cache heeft waardoor hij gignatisch traag aanvoelt. Mijn oordeel is dus koop een p4, maar eigenlijk zou ik zeggen: wacht even met kopen want je zult nooit super veel performance verschil krijgen op dat bord. Als je een 1/2jaar wacht kan je lekker direct een mobo/cpu upgrade doen en dan voel je wel direct een stuk meer verschil. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 juni 2004 @ 16:05:
Er is laatst nog een artikel geweest op de frontpage geweest dat een celeron 2,6ghz verloor van een duron 1400 of 1600. En een p4 1,8ghz is zeker sneller dan een duron 1600!

De Celeron is zeker nergens sneller in. Zat laatst achter een Celeron 2,4ghz. Jemig wat een trage bak. Je merkt dat hij veel te weinig cache heeft waardoor hij gignatisch traag aanvoelt. Mijn oordeel is dus koop een p4, maar eigenlijk zou ik zeggen: wacht even met kopen want je zult nooit super veel performance verschil krijgen op dat bord. Als je een 1/2jaar wacht kan je lekker direct een mobo/cpu upgrade doen en dan voel je wel direct een stuk meer verschil. ;)
nou jah goed een nieuwe mobo erin stoppen zou ik atm zonde vinden omdat ik net nieuw geheugen heb en ik binnenkort een nieuwe P4T-e van asus krijg, omdat mijn vorige er binnen de garantieperiode mee was gekapt en omdat ik dus waarsch deze week nog een nieuwe mobo binnen krijg, zat ik er aan te denken er dan maar meteen een nieuwe proc in te gooien.

Ow jah ik heb nu een p4 northwood

Verwijderd

Ik zou ook geen celeron kopen, ik heb er ook slechte ervaringen mee. Ik had vroeger men amd thunderbird 1200 uitgewisselt voor een celeron 2,2ghz, en door de kleine cache ging het echt niet sneller, de 1ghz meer merkte je echt niet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 juni 2004 @ 16:08:
[...]

nou jah goed een nieuwe mobo erin stoppen zou ik atm zonde vinden omdat ik net nieuw geheugen heb en ik binnenkort een nieuwe P4T-e van asus krijg, omdat mijn vorige er binnen de garantieperiode mee was gekapt en omdat ik dus waarsch deze week nog een nieuwe mobo binnen krijg, zat ik er aan te denken er dan maar meteen een nieuwe proc in te gooien
Wat ik je dus afraad. Omdat je er niet super veel van zal voelen en het wel weer geld kost. ;) Dan kun je dus beter later wat gaan upgraden (straks worden ze natuurlijk nog goedkoper) of je 1,8ghz wat overklokken? :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 juni 2004 @ 16:09:
[...]

Wat ik je dus afraad. Omdat je er niet super veel van zal voelen en het wel weer geld kost. ;) Dan kun je dus beter later wat gaan upgraden (straks worden ze natuurlijk nog goedkoper) of je 1,8ghz wat overklokken? :)
jah daar zat ik ook aan te denken om mayb mijn 1,8 ghz te overklokken, maar ik ben veels te bang dat ik m dan verneuk :d (nou jah goed, dan kan ik dus alsnog een nieuwe kopen :p). Mayb maar eens wat research doen naar overklokken jah... 2,4 ghz moet wel te halen zijn tog?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 juni 2004 @ 16:13:
[...]

jah daar zat ik ook aan te denken om mayb mijn 1,8 ghz te overklokken, maar ik ben veels te bang dat ik m dan verneuk :d (nou jah goed, dan kan ik dus alsnog een nieuwe kopen :p). Mayb maar eens wat research doen naar overklokken jah... 2,4 ghz moet wel te halen zijn tog?
Hoeft helemaal niet. Overklokken daar ziijn geen garanties voor. Mijn p4 2,4 northwood komt @3,06ghz zonder voltage verhoging stabiel >:) ! Maar ik zou als ik jou was even de faq lezen van DOC.

Ik weet niet wat voor core je had. Welke fsb loopt hij nu en wat voor geheugen heb je. Maar ik zou als ik jou was even informeren.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Die 1e northwoods zijn best leuke overclock beestjes. :)

Maar goed, een Celeron in die bak doen is niet nuttig. Misschien kan je je beter afvragen wat er door software van je systeem gevraagd wordt. Een videokaart upgrade is wellicht (ik weet niet welke je nu hebt) veel nuttiger dan een cpu-upgrade (voor een gamer natuurlijk :P ).

Maar dan kan je misschien beter je vraag stellen in : "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" part 8

En wat betreft overclocken moet je gewoon goed inlezen en voorzichtig zijn en in kleine stapjes doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Voutloos op 08-06-2004 17:10 ]

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Voutloos schreef op 08 juni 2004 @ 16:16:
Die 1e northwoods zijn best leuke overclock beestjes. :)

Maar goed, een Celeron in die bak doen is niet nuttig. Misschien kan je je beter afvragen wat er door software van je systeem gevraagd wordt. Een videokaart upgrade is wellicht (ik weet niet welke je nu hebt) veel nuttiger dan een cpu-upgrade.

Maar dan kan je misschien beter je vraag stellen in : "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" part 8

En wat betreft overclocken moet je gewoon goed inlezen en voorzichtig zijn en in kleine stapjes doen.
mijn videocard is nog lang niet aan een upgrade toe (asus v7700 geforce 2 64 mb deluxe) vind ik zelf, want spelletjes spelen enzo doe ik tog niet

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Met ook maar een beetje voorwerk was deze topic niet nodig geweest, de performance van de Northwood Celeron tov de Northwood P4 (en andere CPUs) is al ruimschoots besproken, zowel op GoT als erbuiten.

Deze link:
nieuws: AnandTech vergelijkt AMD en Intel budgetprocessors
Gaat idd naar een van de relevantste reviews.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.