Toon posts:

Gratis Image / Ghost programma gezocht...

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een gratis of open source image programma.

Zoals Norton Ghost en Drive image.

Via google had ik "partimage" gevonden, dat is een linux tool, maar NTFS zit nog in de experimentele fase. Na wat testen, bleek dit dan toch niet zo goed te werken.
Fat16/32 lukt dan wel met dit programma.

Via de search van GOT, kwam ik wel enkele topics tegen, maar daar vond ik slechts enkele trial versies van "image for windows" en "image for dos".

De topics dateerden van het jaar 2000, daarom probeer ik het eens opnieuw.

Dus ik zoek een gratis Image/Ghost programma om ntfs (Winxp) partities te backuppen.

Ps. - Ik stap niet over naar een ander filesystem.
- Aankopen van Norton Ghost en drive image doe ik niet.
- Geen warez

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Je vond niets relevants via de GoT search :?

[search=gratis ghost alternatief]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Trialversies zijn er genoeg (ook in bovenstaande searchresultaten, zoals van PowerQuest Drive Image, Symantec Norton Ghost Personal Edition, HDTronic HDCopy, Information LLC BackMagic en Star-Tools Drive Star etc) - freeware ben ik ook nog niet tegengekomen.

G4U's BootableCD alternatief (Linux-based) - geen idee of hij NTFS aan kan.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2004 15:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus geen freeware image programma die ntfs aankan,?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

moet je ook losse files terug kunnen zetten?
zo nee:

zelf heb ik dit een aantal keer gedaan bij gebrek aan "beter":

dd if=/dev/hda1 | bzip2 > imagename.bz2

en weer terug:

bunzip2 imagename.bz2 > dd of=/dev/hda1

werkte prima, ook voor ntfs of wat dan ook :)

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Onder linux is er een een programmaatje Partimage... probeer dit eens.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

The Real Falcon schreef op 09 juni 2004 @ 12:37:
Onder linux is er een een programmaatje Partimage... probeer dit eens.
en sommige mensen vinden het erg lastig om een topic start te moeten lezen ;)

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:14
Ik weet niet of je echt wilt 'backuppen' (maar dan lijkt een image me niet echt handig, omdat je vaak maar 1 file terug wilt en daarbij niet de huidige files wilt overschrijven) of dat je iets wilt om snel je windows terug te zetten...

Als het om dat laatste gaat: toch partimage, maar je windows installeren op FAT32. Je prepareert je systeem vervolgens om tijdens de eerst volgende boot een conversie te doen van FAT32 naar NTFS.

Overigens is die methode met dd en bzip2 ook wel een leuke ja... die werkt voor ieder filesystem...

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-12 15:18
Je kan ook op een andere manier een image maken, vroeger gebruikte ik altijd gewoon een hexeditor in dos, waarmee ik gewoon een partitie sector voor sector liet kopieren naar een bestand. En dan kan je het later weer terugzetten met die hexeditor naar de partitie.

Oftewel zoek niet alleen naar image programma's want een goede hexeditor kan het ook.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

djexplo schreef op 09 juni 2004 @ 13:04:
Oftewel zoek niet alleen naar image programma's want een goede hexeditor kan het ook.
dat is ook precies wat ik af en toe doe met dd, met bijkomend voordeel dat ik hem door een compressie haal (bzip2) :*)
daarnaast is dd wat makkelijker in gebruik dan een hexeditor :)

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-11 20:09

Godjira

To infinity and beyond!

Verwijderd schreef op 08 juni 2004 @ 21:36:
Dus geen freeware image programma die ntfs aankan,?
Om heel eerlijk te zijn denk ik niet dat je zo'n programma gratis zult vinden. NTFS is volgens mij eigendom van Microsoft en dus zal iemand die daarvoor een image programma wil schrijven rechten moeten kopen, die persoon of bedrijf zal dit dan ook niet gratis aanbieden denk ik.

Profile

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Erkens schreef op 09 juni 2004 @ 12:55:
[...]

en sommige mensen vinden het erg lastig om een topic start te moeten lezen ;)
Oops.. mijn excuses... inderdaad niet gelezen..

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Is dit niet iets? http://rfhs8012.fh-regensburg.de/~feyrer/g4u/
Vond ik trouwens met de link van Spider.007 uit het 1e topic, mischien doet dat programma ook wel gewoon dd if=/dev/hda1 | bzip2 > imagename.bz2. Het ondersteund gewoon alle bestandsystemen, omdat de techniek die Ghost en alternatieven toepassen bit voor bit wordt gekopieërt, dus bestandssysteem onafhankelijk.

Het houd wel in dat je niet per bestand terug kunt zetten, maar jou wou een ghost alternatief dus het moet wel lukken denk ik. Dit kun je gewoon combineren met bijv. knoppix live cd of andere linux live cd's.
Godjira schreef op 09 juni 2004 @ 13:15:
[...]

Om heel eerlijk te zijn denk ik niet dat je zo'n programma gratis zult vinden. NTFS is volgens mij eigendom van Microsoft en dus zal iemand die daarvoor een image programma wil schrijven rechten moeten kopen, die persoon of bedrijf zal dit dan ook niet gratis aanbieden denk ik.
Die licentie maakt geen fuck uit met dit systeem, omdat het bestandsysteem onafhankelijk is en je alles mag doen met je data op schijf wat jij wilt. Die data is van jou en niet van microsoft. De techniek die toegepast word is wel van microsoft, maar daar doe je niks mee, dus licentie is in dit geval geen probleem.

Wel gaat de licentie knagen als je een backup programma hebt die per bestand backupt, want daarvoor moet je het bestandssyteem lezen met de techniek die wordt toegepast door de maker. En daar heb je wel een licentie voor nodig.

[ Voor 45% gewijzigd door eghie op 09-06-2004 14:52 ]

Pagina: 1