Toon posts:

Speaker connectors

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Over enkele weken of maanden :) zal mijn nieuwe kamer klaar zijn. Nu ben ik vanplan hier een HTS zo goed mogelijk in te integreren.
Ik heb een enorme hekel aan KABELS, daarom wil ik dit zogoed mogelijk voorbereiden. Ik heb naar elk punt waar ik een speaker wil hangen een lege PVC buis gelegt. Nu wil ik dit netjes afmonteren in een inbouwdoos of iets dergelijks. Alles ligt nu nog open dus ik kan nu nog aanpassingen maken.

Zijn hier inbouw connectors voor zodat het netjes afgewerkt is?
Zijn er nog andere tips voor type bekabeling ofzo?
Heeft iemand voorbeelden hoe ze het afgewerkt hebben?

[Achtergrond info]
- Mijn av-receiver wordt hoogst waarschijnlijk een Yamaha RX-V2400RDS.
- Speakers ben ik nog vollop aan het luisteren hoewel ik erg weg ben van de mission 5 serie.
- Wordt een 7.1 opstelling
[/Achtergrond info]

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 17:18

Boekster

Naimoholic

Voor bekabeling kan eigenlijk niemand je tips geven, tenzij je één ding kunt aangeven: Hoor je verschil tussen verschillende bekabeling? Zoja, dan is het zeker de moeite om er een beetje beter naar te kijken. Zo nee, dan kun je een hoop geld uitsparen en is installatiedraad vaak al voldoende.

Maar wat bedoel je precies met een inbouwdoos? Soort stopcontact? Ik raad het in ieder geval af, hoe meer overgangen, hoe meer verliezen. Direct is het mooist, dus door de muur direct de luidsprekers in. Vaak wordt voor het contactoppervalk nog wel gewerkt met spades en bananen. Dit hoeft uiteraard niet.

Ik neem aan dat je alle luidsprekers die je beluisterd ook beluisterd met de Yamaha RX-V2400? Dat kan namelijk nogal eens uitmaken. Niet elke combinatie klinkt fijn :) .

Music Addicted

Verwijderd

Topicstarter
Wat betreft het luisteren doe ik dit idd op die av-receiver.

Een inbouwdoos is de doos waar het stopcontact in gemonteerd zit.
Maar ik denk dat ik dus het beste gelijk mn pvc buisje uit de muur kan laten steken, geen connectors gebruiken en gelijk naar de speakers kan gaan met mijn speaker kabel.
Ik ben persoonlijk niet een echt audiofiel maar wil niet op dingen bezuinigen die ik ga horen. Bovendien wil ik gewoon goed spul hebben dat niet na 5 jaar de schoot op kan.
Wel ben ik een verwende bioscoop ganger :)

iig bedankt voor je reactie.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:55

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Als je connectors wilt gebruiken kan ik je deze aanraden, Speakon van Neutrik.

De cable connector:
Afbeeldingslocatie: http://www.neutrik.com/images/ock/sublevel/preview/C_204_184671.jpg

en de chassis connector:
Afbeeldingslocatie: http://www.neutrik.com/images/ock/sublevel/preview/C_204_54361.jpg

Bronnen: http://www.neutrik.com

Maar om een hoop kosten te besparen kun je net zo goed direct vanuit je muur zonder connector naar de aansluitingen van je speakers.
Vanuit de ogen van een audiofiel gezien is dat de beste oplossing.
Maar jij (en ook ik) hoort dat verschil echt niet...Zeker niet omdat speakon DE connector is voor dit soort doeleinden.

Je zou overigens ook de XLR-3 connectors kunnen gebruiken. Gaat ook prima.
Maar qua look en specs vind ik speakon beter. (en is 2,4 of nog meerpolig, dus Bi ampen is mogelijk)

Alles kan stuk.

• Boekster

Boekster

Naimoholic

remco_k schreef op 08 juni 2004 @ 15:55:
Als je connectors wilt gebruiken kan ik je deze aanraden, Speakon van Neutrik.

De cable connector:
[afbeelding]

en de chassis connector:
[afbeelding]

Bronnen: http://www.neutrik.com

Maar om een hoop kosten te besparen kun je net zo goed direct vanuit je muur zonder connector naar de aansluitingen van je speakers.
Vanuit de ogen van een audiofiel gezien is dat de beste oplossing.
Maar jij (en ook ik) hoort dat verschil echt niet...Zeker niet omdat speakon DE connector is voor dit soort doeleinden.

Je zou overigens ook de XLR-3 connectors kunnen gebruiken. Gaat ook prima.
Maar qua look en specs vind ik speakon beter. (en is 2,4 of nog meerpolig, dus Bi ampen is mogelijk)
Wat moeten die connectors doen dan? Ik begrijp het exacte nut niet helemaal geloof ik.

Music Addicted

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Boekster schreef op 08 juni 2004 @ 16:05:
[...]

Wat moeten die connectors doen dan? Ik begrijp het exacte nut niet helemaal geloof ik.
Wat ik begrijp is dat de ts een soort stekkerdoos wil aanleggen voor zijn luidsprekers. Dat zou inderdaad met een Speakon kunnen, is mooi geisoleerd.

Een andere oplossing is de 'standaard' terminals of 'poolklemmen'.
Afbeeldingslocatie: http://klingtgut-lsv.de/shop/images/medium/k_11_45_au.jpg

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-08 15:44

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

er zijn doosjes (die je in de inbouw kan doen) met een speaker aansluiting, ik heb ze thuis ook, ik zal even kijken of ik vanavond een foto kan maken, duzzz als je even tijd hebt :D

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Wat overbodig dan. Kan prima direct vanuit een buis naar de luidsprekers.

Music Addicted

• ratsja
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09-2023

ratsja

bi polair

zou direct al een andere reciever nemen!!!!
een 7.1 opstelling, vind ik nu nog zonde van je geld, welke dvd heeft nu 7.1 ?
en daarvoor heb je ook een grote en goede ingerichte kamer voor nodig lijkt me.
heb je geen foto van je kamer ?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn kamer is nu nog volledig leeg(nieuw bouw)..... Alles moet nog ingericht worden. Vandaar dat ik nog alle mogelijkheden heb.
Prio 1 is de speakers juist opstellen de rest van de kamer wordt daar omheen gevormt en niet anders.

Het argument dat er nu nog geen 7.1 films zijn is voor mij geen issue. Wat niet is kan zeker nog komen. Als je een pc koopt probeer je toch ook de technologie van vandaag te kopen en niet van gisteren.

Verder zien de connectors er goed uit. Ik denk dat ik daar eens voor ga informeren hier en daar.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2004 17:42 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Speakon connectoren zijn heel goed. Groot contactoppervlakte, vergrendeling, stevige trekontlasting en makkelijk in elkaar te zetten. Gewoon een 4 of 8 aderige kabel naar het paneel met de speakeraansluitingen leggen (afhankelijk van of je er 2 of 4 speakers op aansluit) en daar Speakon inbouwchassis delen inzetten (2 polig). Echte speakon connectoren van Neutrik (dus geen immitatie) kosten 4 euro per stuk.
Je kan ze bijvoorbeeld hier kopen.

[ Voor 19% gewijzigd door Jag op 08-06-2004 18:10 ]

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Ze dienen dus ook als trekontlasting? Dat lijkt me ze al een stuk nuttiger maken :) .

Music Addicted

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:29
Speakon is gewoon dé plug om speakers mee aan te sluiten. Alleen een beetje lomp groot voor op een setje satellietjes ofzo :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

• ratsja
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09-2023

ratsja

bi polair

Verwijderd schreef op 08 juni 2004 @ 17:39:
Mijn kamer is nu nog volledig leeg(nieuw bouw)..... Alles moet nog ingericht worden. Vandaar dat ik nog alle mogelijkheden heb.
Prio 1 is de speakers juist opstellen de rest van de kamer wordt daar omheen gevormt en niet anders.

Het argument dat er nu nog geen 7.1 films zijn is voor mij geen issue. Wat niet is kan zeker nog komen. Als je een pc koopt probeer je toch ook de technologie van vandaag te kopen en niet van gisteren.

Verder zien de connectors er goed uit. Ik denk dat ik daar eens voor ga informeren hier en daar.
je kan ook een niet een geintegreerde versterker kopen, en dan voor een voor en eindversterkergaan met een decoder later kan je alsnog uitbreiden / vervangen ?
en daarbij ook!! in de bovengenoemde opstelling heb je hoogstwaarschijnlijk beter stereogeluid en de mogelijk surround geluiden.
alles in een ben ik niet zo kapot van, maar das mijn mening.

• CyberJoe
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-07 10:49

CyberJoe

Only visiting this planet

Nogal met ratsja eens. En dan ook niet je audio cdtjes op je dvd speler draaien, maar een echte cd speler gebruiken. En ja dat hoor je echt.
ratsja schreef op 09 juni 2004 @ 11:58:
[...]

je kan ook een niet een geintegreerde versterker kopen, en dan voor een voor en eindversterkergaan met een decoder later kan je alsnog uitbreiden / vervangen ?
en daarbij ook!! in de bovengenoemde opstelling heb je hoogstwaarschijnlijk beter stereogeluid en de mogelijk surround geluiden.
alles in een ben ik niet zo kapot van, maar das mijn mening.

Ja ik heb ook een computer.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Ik zou audio cd'tjes in een cd speler afspelen. Niet omdat dat nou zoveel beter klinkt, maar omdat een dvd speler nogal langzaam is met cd's inlezen enzo. Niet fijn in gebruik.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:55

remco_k

een cassettebandje was genoeg

CyberJoe schreef op 09 juni 2004 @ 15:41:
Nogal met ratsja eens. En dan ook niet je audio cdtjes op je dvd speler draaien, maar een echte cd speler gebruiken. En ja dat hoor je echt.

[...]
Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat dat ook een beetje van de kwaliteit van de DVD speler afhangt... :+

Alles kan stuk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 juni 2004 @ 17:39:

Maar hoe groot is je kamer? Dit is belangrijk want 5.1 6.1 en 7.1 is zeker niet zalig makend. Het is behoorlijk storend als je in een te kleine kamer film zit te kijken met 5.1. Dan hoor je achter je geluiden die veel harder zijn dan de front geluiden. Hierdoor lijkt het alsof de tv achter je staat. Je wilt je dus gaan omdraaien. Dit is echt super irritant.

Wat is je budget?

Je kunt toch ook beginnen met twee goede fronts en een sub? Tegelijkertijd de leidingen aanleggen met de kabels voor 7.1. Later uitbreiden naar 5.1 en als het op de markt is 7.1.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.soundssweet.com/cup.jpg

kun je deze dingen niet in een mooi doosje wegwerken en bijv overschilderen in jou gepaste kleur :p ! werkt perfect denk ik

te koop in een electronica zaak rond de 2a3 eurie p/st
Pagina: 1