Toon posts:

Athlon 2800-XP wordt te heet, kan het de voeding zijn?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een Athlon 2800-XP hier (niet OC'd, draait gewoon op 2 GHz) wordt de laatste tijd snel instabiel, en crasht / freezed. Na rebooten geeft de BIOS dan een warning dat de cpu te heet is.

Koeling draait normaal (is er voor me opgezet toen ik 'em kocht), kan het aan de voeding liggen? Die kwam namelijk uit een vorige kast (3 jaar oud) is wel 300 Watt.

Zitten verder niet al te veel power-verslindende onderdelen in: Asus A7V8-X met integrated vga, geen aparte videokaart, maxtor 40Gb hdd'tje en 512Mb ram. Ik overweeg om een nieuwe voeding te kopen, maar alleen als dat daadwerkelijk zin heeft. Of kan ik beter wat anders proberen? M.a.w. waar kan het nog meer aan liggen??

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Misschien is de afvoer van je warme lucht gewoon niet goed genoeg.
Zitten er casefans in de PC?
De 2800+ processoren zijn redelijke heethoofden (stressed is 50 graden redelijk normaal te noemen). Misschien dat, zeker met het warme weer van de afgelopen dagen) je processor gewoon de warmte niet kwijt kan.

• K-Jay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:28

K-Jay

Klaas Jan

Heb je onlangs dingen in ja kast gewijzigd waardoor de airflow verstoord is? Nieuwe voeding, grote PCI-kaart?
Misschien stijgt je case temperatuur erg snel bij dit warme weer, zet er eens een kamerventilator op.
Wat ook nog wel eens wil helpen is het verwijderen van het oude stof uit je CPU-koeler.

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:51

SilencerNL

No remorse

Check ook even op stof. Als je koelblok vol zit met stof, koelt ie ook minder ;)

Don't dream your life, live your dreams!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, zitten geen extra fans in. Maar dat was tot voor kort nooit nodig, ik heb niets gewijzigd in of aan de kast en hij liep eigenlijk altijd prima (heb 'em al een maand of 4 in gebruik).

Koelblok was nauwelijks stoffig, voeding een beetje maar ook niet heel erg.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ben je al buiten geweest? Het is 30 graden buiten.. dus die pc wordt ook heet....
4 maanden geleden was het nog koel... dus heeft hij niet zoveel last van warmte... met dit weer wel...

Ik zal zeggen, zet er een grote ventilator op... start op en kijk of je de temps ken uitlezen als je de ventilator uit hebt staan....

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-08 08:21

Haan

dotnetter

Zoals al gezegd, het is nu veel warmer weer, dat heeft zeker invloed op de temperatuur in je pc. Ik zou dus een of twee casefans plaatsen, dan is je probleem vrijwel zeker verholpen. (en goedkoper dan een nieuwe voeding kopen, wat niks er mee te maken heeft imo)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Ok, probeer ik ff een extra koeler in m'n kast te proppen.

Kan het nog helpen als ik de kast gewoon open laat staan met wat vrije ruimte eromheen? (staat nu dicht, in een hoek onder m'n bureau)

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:08

UTM

Verwijderd schreef op 08 juni 2004 @ 14:54:
Ok, probeer ik ff een extra koeler in m'n kast te proppen.

Kan het nog helpen als ik de kast gewoon open laat staan met wat vrije ruimte eromheen? (staat nu dicht, in een hoek onder m'n bureau)
Jep, ook dit helpt ;). De warme lucht kan nu nl uit de kast. Het blijft dus niet hangen in je kast, en door de vrije ruimte kan het ook ergens heen. Dat kan onderaan in een hoek veel minder. Dit alles zorgt ervoor dat je temp daalt, in zowel case als CPU

[ Voor 8% gewijzigd door UTM op 09-06-2004 08:29 ]

Verwijderd

Naja echt slim is dat ook niet, beter 2 casefans inproppen. Als het buiten 30 graden is en die lucht gaat naar binnen 8)7 naja. BTW als je die casefans erin hebt en je gaat je kast open doen verstoort het alleen de airflow en dat ding wordt nog heter :P Dus dan heb je er echt heeeelemaal niks aan

• Haan
  • Laatst online: 12-08 08:21

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 15:28:
Naja echt slim is dat ook niet, beter 2 casefans inproppen. Als het buiten 30 graden is en die lucht gaat naar binnen 8)7 naja. BTW als je die casefans erin hebt en je gaat je kast open doen verstoort het alleen de airflow en dat ding wordt nog heter :P Dus dan heb je er echt heeeelemaal niks aan
Nou, dat heb ik vaker horen zeggen hier, maar ik ben nog nooit een kast tegen gekomen waar de temperatuur omhoog ging als je hem open liet staan. In theorie zou het kunnen kloppen, maar de praktijk beslist toch anders..

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Naja bij mij ziet het er in de praktijk wel zo uit, anders zou ik het niet zeggen: Ik heb 5 fans erin zitten (2 achter, 2 voor, 1 zijkant. Als de kast nu dicht is gaat de lucht aan de voorkant (beneden) via 3d kaart naar boven richting cpu en de achterste 2 fans Als ik nu de kast open zou hebben zou de hele airflow fucked up raken de lucht van de 2 voorste fans zou eigenlijk naar buiten gaan, de warme lucht van de cpu zou niet goed worden afgevoerd en er zou een vette overdruk in de kast ontstaan, terwijl ik eigenlijk de ervaring heb gemaakt dar onderdruk wel het beste is. Dus er zit helemaal geen airflow in alleen een air chaos, dit maakt bij mij tot 10 graden (45->55) verschil uit als je kijkt naar de cpu en de kast ook zo heet (20 ->30-35). Misschien als je echt helemaal geen sys Fans hebt, heb je er iets aan anders niet! ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2004 16:09 ]

• AsusEDje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-06 11:13
En buiten dat zou ik het nog afraden. Je systeem zou dan helemaal bloot staan aan stof en daar komt bij dat het al een stofmagneet is...
Geloof me, ik heb hier trauma's aan overgehouden :P

Idd veeel casefans, op de juiste manier plaatsen en misschien wat stoffilters erbij (vooral als je met vloerbedekking zit).

Wil je zeker weten dat het niet aan je voeding ligt, dan zou ik ff je voltages ff checken.

Verwijderd

Ik geef je 100% gelijk ;) Niks aan toe te voegen :P

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2004 16:36 ]

Verwijderd

kast kan zeker warmer worden als hij openstaat.

Ik heb daar zelf "last" van, komt gewoon doordat er nogmaal gesproken een mooie flow is door mijn kast. Echter als de zijkant eraf ligt, dan is die flow zo'n beetje weg.

Neem een fan en laat die van 5 meter naar je blazen => voel je niet eens waarschijnlijk.

Neem diezelfde fan en een buis van 5 meter => nu voel je het wel.

door die buis kan de lucht niet weg, en word het wel tegen je aan geblazen.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem, alleen heb ik dan een XP 2400+ met mobo ECS K7VTA3

Mijn temperaturen lopen op tot: (volgens MBM5 en bios)

CPU: 78
Case: 49

Dat zijn toch geen normale temperaturen voor zo'n ding? Ik heb er nog wel een nieuwe NEXUS koeler op gezet!!

Iemand enig idee hoe dit kan? En vooral hoe ik het kan oplossen???

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2004 17:39 ]

• rontemp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-05 11:59

rontemp

MUHAHA

Het probleem van topicstarter en D-Smoove is vooral de case temp. Bij een casetemp van 47 graden kan je proc fan draaien wat ie wil.
Bij een onboard video is een 300W voeding voldoende (een maat draait een 2400+ en onboard video met een 225W)
Temp hier nu stessed 32/56 graden bij 100% load

Asrock 939Dual-SATA2, AMD 3200 Venice, 2x512 Mb, Radeon9800Pro, Compaq V1000 21",Blaster live!,samsung SP1614N (160Gb/8Mb),IBM 40GB 7200rpm, 2xmaxtor 40 Gb (raid0), Intellimouse Explorer win98se/win2k/XP

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 17:38:
Ik heb hetzelfde probleem, alleen heb ik dan een XP 2400+ met mobo ECS K7VTA3

Mijn temperaturen lopen op tot: (volgens MBM5 en bios)

CPU: 78
Case: 49

Dat zijn toch geen normale temperaturen voor zo'n ding? Ik heb er nog wel een nieuwe NEXUS koeler op gezet!!

Iemand enig idee hoe dit kan? En vooral hoe ik het kan oplossen???
78 graden is absurd hoog, ook voor een AMD. Weet je zeker dat je CPU koeler er goed op zit en heb je thermische pasta gebruikt? En heb je casefans in je kast zitten?

Verwijderd

Ja de koeler zit er goed op, en ik heb koelpasta gebruikt.

Ik heb nu een extra casefan toegevoegd wat de casetemp heeft teruggebracht naar 43 graden.

Alleen... volgens MBM5 blijft mijn CPU 78 graden!!

Zijn er trouwens speciale koelers voor video en HDD? Die zijn bij mij echt super heet!

trouwens, de temperatuur blijft idle en stressed precies 78!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2004 17:37 ]

• Meestersleutel
  • Laatst online: 20:17
lijkt mij dat de sensor niet helemaal goed is dan :*)

Verwijderd

Zijn er nog andere programma's om de warmte van je CPU te meten? Mijn bios geeft nu wel 57 aan! Tis al bijna 39 graden dan waar ik vandaan kwam :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 juni 2004 @ 17:35:
Ja de koeler zit er goed op, en ik heb koelpasta gebruikt.

Ik heb nu een extra casefan toegevoegd wat de casetemp heeft teruggebracht naar 43 graden.
Alleen... volgens MBM5 blijft mijn CPU 78 graden!!
trouwens, de temperatuur blijft idle en stressed precies 78!
Mijn amd2500xp op ecs plankje geeft al vanaf begin 127 graden celcius aan via sisosandra.

elke dag winter of zomer, stressed of idle - typsich geval van gestoorde sensor
Pagina: 1