[Exchange 2000] Onbezorgde mail terughalen

Pagina: 1
Acties:

• Coolhva
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-08 11:05

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
Bij een klant van ons is de mailserver gebruikt voor open relay.
Ik heb stom stom stom default server in de alcatel op de server gezet (was om te testen, maar niet uitgezet later).

Ik heb dit inmiddels gewijzigd en in Exchange de stmp server gezegd dat er niet gemaild mag worden vanaf de 10.x range (de NIC op de server heeft 2 ip adressen (stom, had beter 2 nics kunnen gebruiken, ik weet het :() en vanaf de 172.16.x range mocht hij wel versturen.

Sindsdien werkte de mail niet (bleek dat de server vanaf de 10.x range mail verstuurde, we werken met een pop3 connector die als de mails zijn opgehaald via de smtp server de mails in de mailboxen zet). Nu heb ik het 10.x ipadres van de server toegevoegd en nu werkt het wel maar de mails van donderdag tot vandaag zijn foetsie, aangezien die niet in de boxen van de users konden worden gezet (relaying denied).

Zijn deze nog ergens in Exchange of moeten deze als verloren worden beschouwd?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Het gaat hier om mail die dus gereject is door de mailserver. Tenzij deze ergens een log van gedropte mails bijhoudt ben ik bang dat je de mailtjes kwijtbent. Met een beetje geluk proberen degenen die hebben gemailt het opnieuw; of retried de mailserver van hun provider het binnenkort opnieuw af te leveren. Ik denk dat je ze niet zomaar kunt terughalen. :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-04 19:14
helaas. Foetsie, mits ze in de bad mails dir zijn gekomen.

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
Spider.007 schreef op 08 juni 2004 @ 13:03:
Het gaat hier om mail die dus gereject is door de mailserver. Tenzij deze ergens een log van gedropte mails bijhoudt ben ik bang dat je de mailtjes kwijtbent. Met een beetje geluk proberen degenen die hebben gemailt het opnieuw; of retried de mailserver van hun provider het binnenkort opnieuw af te leveren. Ik denk dat je ze niet zomaar kunt terughalen. :)
Het zit zo in elkaar, dus ze staan niet mee bij de ISP:

Afbeeldingslocatie: http://www.ikbeneenvliegtuig.nl/got/exchange.jpg
barto018 schreef op 08 juni 2004 @ 13:06:
helaas. Foetsie, mits ze in de bad mails dir zijn gekomen.
De badmails, daar ben ik helemaal niet bekend mee. Zou je me daar iets verder in kunnen helpen?

• mabarto
Coolhva schreef op 08 juni 2004 @ 13:24:

De badmails, daar ben ik helemaal niet bekend mee. Zou je me daar iets verder in kunnen helpen?
Bij ons is die dir : c:\Program Files\Exchsrvr\Mailroot\vsi 1\BadMail
Maar hier worden alleen mails in gegooid als je ingesteld hebt dat ie ze daar naar toe moet gooien.

Overigens denk ik dat Allvision je maar eens een boek cadeau moet gaan doen :Y)

[ Voor 11% gewijzigd door mabarto op 08-06-2004 15:05 ]

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
Helaas stonden ze niet in de badmail folder :(.

Een boek is een goed idee ... inclusief een week vrij om het door te nemen :).

Ik denk dat ik niet de enige ben die zonder boek o.i.d. maar alleen door ervaring en het internet wegwijs moet worden in bijv. exchange.

Bedankt voor je reply. Ik ga de klant vertellen dat de mails niet meer kunnen worden teruggehaald en voor de volgende keer weet ik dat ik deze "fout" niet meer moet maken :).

• mabarto
Coolhva schreef op 08 juni 2004 @ 17:58:
Helaas stonden ze niet in de badmail folder :(.

Een boek is een goed idee ... inclusief een week vrij om het door te nemen :).

Ik denk dat ik niet de enige ben die zonder boek o.i.d. maar alleen door ervaring en het internet wegwijs moet worden in bijv. exchange.

Bedankt voor je reply. Ik ga de klant vertellen dat de mails niet meer kunnen worden teruggehaald en voor de volgende keer weet ik dat ik deze "fout" niet meer moet maken :).
Heb je overigens gekeken of ze niet doorgestuurd zijn naar een mailaccount, zoals van de administrator?
Dat je overigens Exchange leert a.d.h.v. Internet of zelf doen heb ik niets op tegen, maar om dat uit te oefenen op een server van de klant ?!?
Ik hoop voor je werkgever dat die klant niet moeilijk doet (of vertel je niet dat jij iets fout gedaan hebt 8), maar dat het gewoon aan Microsoft ligt :'( )

[ Voor 20% gewijzigd door mabarto op 08-06-2004 18:55 ]

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
barto018 schreef op 08 juni 2004 @ 18:52:

Heb je overigens gekeken of ze niet doorgestuurd zijn naar een mailaccount, zoals van de administrator?
Dat je overigens Exchange leert a.d.h.v. Internet of zelf doen heb ik niets op tegen, maar om dat uit te oefenen op een server van de klant ?!?
Ik hoop voor je werkgever dat die klant niet moeilijk doet (of vertel je niet dat jij iets fout gedaan hebt 8), maar dat het gewoon aan Microsoft ligt :'( )
Aangezien de server niet mocht mailen (relay denied) zijn ze gewoon foetsie. Ook de e-mails naar de Administrator werden dus niet verstuurd.

Helaas zijn wij niet zo groot en is er eigenlijk geen tijd om een test server op te zetten. Onder het motto van "We zijn geen hobbyclub". Ik vind het persoonlijk heel jammer en eigenlijk ook niet kunnen maar helaas is het de harde waarheid.

Ik heb tegen de klant gezegd dat het door een configuratiefout kwam en daar kon hij zich wel in vinden dat wij ook niet alles kunnen weten. Eerlijkheid is belangrijk, ook naar de klant toe (wel subtiel brengen natuurlijk maar niet liegen!).

En natuurlijk zeg ik het tegen de baas, in de hoop dat hij een keer zegt dat ik dat een keer kan gaan testen zonder grote gevolgen.

Zoals gisteren de Seminar van Microsoft over SP2. Nah, dat was wel grappig maar echt productief niet. Geen nieuws gehoord en op de vragen die ik had kreeg ik antwoorden zoals 'Jah, dat is een hele goede vraag.... maar het antwoord daarop weet ik niet"...

Had ik beter Exchange kunnen uitvogelen :) Maar bedankt voor je reply en ik hoop dat het in de toekomst niet meer mis gaat (is hetzelfde als hopen op wereld vrede:D)

• mabarto
Coolhva schreef op 10 juni 2004 @ 17:49:
[...]
Zoals gisteren de Seminar van Microsoft over SP2. Nah, dat was wel grappig maar echt productief niet. Geen nieuws gehoord en op de vragen die ik had kreeg ik antwoorden zoals 'Jah, dat is een hele goede vraag.... maar het antwoord daarop weet ik niet"...
Copaco?
Pagina: 1