Toon posts:

[Win2000] + [RIS]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer wij via PXE wille booten en een image van onze Windows 2000 server willen halen krijgen we na het inloggen de volgende melding:

The server "server name" has detected duplicate GUIDs in the directory services. The duplicate existing machine names are:

{niks dus}

Please contact your administrator to fix this problem.

Daarna kan ik alleen de pc nog herstarten.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik dat probleem kan verhelpen.

thanks

Verwijderd

http://www.google.nl/sear...he+directory+services&lr= Staat hier niks tussen :?

Hit 1 en 4 b.v

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hier inderdaad al naar gekeken maar er staan geen tips in die ons probleem kan verhelpen.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:13
Is die image wel fatsoenlijk "gesysprept" :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11-2025

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

de omschrijving is een beetje vaag.

"Als je via PXE wil booten en een image wil terug zetten"
Dat is iets heel anders dan een RIS installatie starten vanaf de RIS Server.
Een RIS installatie is namelijk een nieuwe installatie.

optie's:

1. Je bedoelt dat je een ghost image terug zet, deze heeft dan GUID van de oorspronkelijk machine op een 2e gezet.
Dit is voor windows 1 en de zelfde machine.
Wat je dan moet doen is eerst de image terug zetten, lokaal aanmelden , en dan sysprep uitvoeren om de GUID te wissen

2. geen idee wat je doet. :?
Als je rist, krijgt de computer een nieuwe naam , dit is de laatste stap in de RIS procedure

• dEADkIRK
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-02 16:17
De GUID van je NIC komt wel overeen met de GUID in AD?

• Grolsch
dEADkIRK schreef op 08 juni 2004 @ 12:41:
De GUID van je NIC komt wel overeen met de GUID in AD?
een NIC heeft geen GUID, maar een MAC adres, dat staat hier een beetje los van.

Elke win2k/XP installatie krijgt/heeft een eigen unieke code, namelijk de GUID (Global Unique IDentifier).

Het probleem zit hem in je ghost image.

Hoe heb jij die ghost image gemaakt?
gewoon win2k geinstalleerd, en dan dmv Norton Ghost een image gemaakt?

Zo ja, dan zit daar het probleem, want je MOET eerst sysprep draaien, om alle GUID informatie uit je install te halen. De eerst volgende keer als je je image start, dan worden die gegevens weer opnieuw aangemaakt.

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 08-06-2004 13:32 ]

• dEADkIRK
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-02 16:17
Een NIC met PXE bootrom heeft wel degelijk een GUID. Hiernaast heeft hij ook nog een Mac-adres.

Volgens mij heeft ie het over Rissen en niet over Ghosten. Tijdens de rissetup probeert XP een computeraccount te vinden met behulp van een GUID, als een NIC geen GUID heeft wordt er gezocht op macadres aangevuld met nullen.

Dat ziet er dan ongeveer zo uit: {00000000-0000-0000-0000-00**********}

EDIT:

Hij heeft het niet specifiek over rissen, lees ik net :+ , maar het verhaal van de GUID blijft.

[ Voor 13% gewijzigd door dEADkIRK op 08-06-2004 14:05 ]

• Grolsch
dEADkIRK schreef op 08 juni 2004 @ 14:03:
Een NIC met PXE bootrom heeft wel degelijk een GUID. Hiernaast heeft hij ook nog een Mac-adres.

Volgens mij heeft ie het over Rissen en niet over Ghosten. Tijdens de rissetup probeert XP een computeraccount te vinden met behulp van een GUID, als een NIC geen GUID heeft wordt er gezocht op macadres aangevuld met nullen.

Dat ziet er dan ongeveer zo uit: {00000000-0000-0000-0000-00**********}

EDIT:

Hij heeft het niet specifiek over rissen, lees ik net :+ , maar het verhaal van de GUID blijft.
RIS betekent (zoals jij waarschijnlijk wel weet) Remote Installation Services.

Het probleem wat hij heeft heeft eigenlijk niks met RIS te maken, maar met de image die hij gebruikt.

Maar TS reageert niet echt meer, dus het probleem zal wel opgelost zijn :?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik denk dat we eerst maar even moeten afwachten totdat t.starter iets meer duidelijkheid in zijn magere verhaal geeft ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Wat erg belangrijk is bij RIS, is dat jouw PC dient te beschikken over een geldig GUID. Dit is een soort "MAC adres" op je -> moederbord <-. Inderdaad, je moederbord, en dus niet je NIC zoals eerder vermeld stond, anders had ik het probleem wel kunnen elemineren met mijn ASUS bordje dmv een mooie Intel NIC oid erin te schroeven. Het GUID staat in je SMBIOS info (vraag maar eens uit via WMI)

Je machine is in ADS bekend als een combinatie van GUID + Machinenaam. Vandaar dat het misgaat als iedere machine hetzelfde GUID heeft, maar wel een andere naam. De relatie tussen GUID en PCnaam is hard.

RIS Proces (heel summier samengevat)
1. Client zoekt contact met RIS server, en geeft zijn o.a. GUID door
2. RIS Server presenteert beschikbare OS'en aan de user.
- Dit kan zijn een standaard unattended, of een image dat via
RIPrep (niet SysPrep!) is gemaakt.
3. Nadat keuze is gemaakt wordt:
- GUID opgezocht in AD
- Bestaat het GUID niet, dan wordt het aangemaakt => Start install
- Bestaat het GUID al, komt doel OU overeen, klopt machinenaam?
=> Start Install
- Bestaat het GUID al, komt doel OU niet overeen
=> Duplicate GUID detected...
- Bestaat het GUID al, komt doel OU overeen, machinenaam anders?
=> Duplicate GUID detected...

Waar ik inmiddels achter ben gekomen is dat dir GUID alleen op A-merken zoals HP, Compaq, Dell, etc goed op het moederboard is gebrand. Algemene borden zoals MSI, ASUS e.d. doen niets met het GUID en laat dit meestal op 123456-123456-1223456 staan. Controleer maar...

Dit heeft tot gevolg dat je deze melding krijgt, helaas RIS is zeer kritisch op dit soort zaken.

Verder dien je de PC weer in dezelfde AD OU te registreren, maar als je GUID goed staat , en je RIS instellingen staan op Automatic, de default, gaat dit zeker goed.
Via Custom kun je veel meer leuke dingen doen, geef dit op via de GPO (User Configuration)

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2004 09:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de image erop gezet via sysprep

Het probleem is dat ik de computers met hetzelfde GUID heb gewist in AD maar dat helpt dus niet.

Maar als ik het goed begrijp kan ik het oplossen door een nieuwe image erop te zetten?

Verwijderd

Neenee... Een GUID komt van je moederbord, en staat *nergens* in een image.

Nogmaals, het GUID (dat op je moederbord zit) wordt via PXE onderhandeld met de RIS server. De RIS server maakt vervolgens een Computerobject aan gebaseerd op de machinenaam, onderdeel van dit object is een attribuut waar het GUID in staat. De combinatie Machinenaam + GUID moet uniek zijn binnen AD.

Wanneer je gebruik maakt van een moederbord waarvan de fabrikant zich NIET houdt aan de door Microsoft opgegeven specificaties mbt implementatie van het GUID is het einde verhaal met RIS.

Alleen de PC's die je via Compaq, Dell, HP, IBM, etc aanschaft houden zich aan de afspraken.
De MSI's, ASUSen e.d. houden zich hier helaas niet aan, het zijn overgens perfecte borden, maar helaas niet hiervoor. Dus even een zelfbouw PC scoren bij de dealer om de hoek en met RIS gaan werken is geen goed plan.

Nog een opmerking aangaande Ghost images. Na de SysPrep zijn de machinenaam en het domain membership weg. Bij het terugzetten dien je de orginele machinenaam weer ergens vandaan te halen. Machinenaam + GUID is immers de sleutel om eea volgens de regels in ADS te zetten. Ook het domain membership dien je weer te herstellen.

De handigste manier om je machinenaam te herstellen is via de AssetTAG (een attribuut in je BIOS waar je de machinenaam kunt invullen) te doen, en deze waarde via een script dat je via SYSPREP.INF opstart, weer toe te kennen aan de Windows installatie.

Veel succes!

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2004 12:17 ]

Pagina: 1