Toon posts:

[XP] Bestanden terughalen na per abuis aanmaken RAID Array

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oude situatie: 2*40 Gig HDD in een RAID 0 stripe set - Fasttrack Lite van MSI mobo - gevuld met info en foto's, kortom belangrijke bestanden. Dit was mij te gevaarlijk, dus besloten alles te migreren naar een nieuwe 160 Gig schijf, en vervolgens een van de twee 40 Gigs te gebruiken als verse Windows XP opstart schijf. Drie schijven behouden kon niet vw 300w voeding.

Wat er gebeurde: alles gemigreerd, een van de twee 40 Gigs verwijderd en vervangen door de 160 Gig. Vervolgens bij het opstarten wat gedoe waardoor ik in het Fasttrack Lite configuratiemenuutje terecht kwam. Daar moet ik in een vlaag van verstandsverbijstering een verkeerde keuze gemaakt hebben, want ik werd plots geconfronteerd met de melding "An array had been created, press any key to reboot".

Op dat moment heb ik de computer "hard" uitgezet en de 160 Gig ontkoppeld (had ik achteraf gezien natuurlijk mee moeten beginnen, maar gedane zaken nemen geen keer). Vervolgens in de BIOS de RAID Functie uitgeschakeld en Windows Xp op een normale manier geinstalleerd op de overgbleven 40 Gig Schijf. Daarna de 160 Gig weer aangekoppeld.

In Windows is de originele mappen structuur op de "backupschijf" normaal zichtbaar. In de verkenner wordt ook aangegeven dat er zo'n 60 Gig in gebruik is, wat klopt met de door mij opgeslagen hoeveelheid data. Wanneer ik echter de eigenschappen van de totale inhoud van die schijf opvraag is de totale inhoud 319Mb. Wanneer ik de mappen probeer te openen krijg ik, met utzondering van een of twee mappen en bestanden, de melding dat dit niet mogelijk is omdat de inhoud beschadigd of niet beschikbaar is.

Ik heb sterk het vermoeden dat de bestanden nog wel op de schijf staan, maar op een of andere manier niet meer te benaderen zijn. Weet iemand een mogelijkheid om ze weer te kunnen openen?

*ik heb nog niet veel kunnen zoeken, want zelfs internet kan ik op dit moment thuis niet op, schrijf dit vanaf een "vreemde" computer waarop mijn tijd beperkt is...

• DefaultUser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07-2025
Wordt erg lastig denk ik. Normaal is het zo dat als 1 disk in een stripe-set wegvalt of defect is, de volledige stripe-set verloren is. Heel misschien had je de stripeset weer kunnen herstellen als je de verwijderde 40gb niet opnieuw had ingericht met WinXP.
Ik denk dus dat de data niet terug te halen is. :(

Dat Windows misschien nog een mappenstructuur ziet, is denk ik wel logisch. De FAT wordt gewoon uitgelezen. Aangezien een stripeset in blokken de data verdeeld over beide schijven, ben je waarschijnlijk alle data kwijt. De data van ongeveer elk bestand wordt verdeeld over alle schijven in een stripe-set. (Afhankelijk van de blok size, als ik me niet vergis)

[ Voor 5% gewijzigd door DefaultUser op 08-06-2004 09:40 ]

Als ik maar een beetje kan computeren

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Probeer deze suggesties eens: OM FAQ / Beleid: Hoe krijg ik verloren gaande data terug?

[ Voor 23% gewijzigd door Illegal_Alien op 08-06-2004 09:43 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Verwijderd

Topicstarter
@ Default User: belangrijk detail is dat alle belangrijke data van de stripeset al op de grote schijf stond. Het is die schijf die nu problemen heeft. De te recoveren data was niet verspreid over verschillende schijven.

@ Illegal Alien: ga ik meteen lezen, bedankt!

Edit: bedankt voor alle hulp, bestanden zijn teruggevonden! Topic kan wat mij betreft op slot

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2004 10:50 . Reden: Proleem opgelost ]