[Access]Grafiek maken van twee tabellen

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:33
Hallo allemaal,

ik wil dus een grafiek maken van twee tabellen. Klinkt makkelijk zou je zeggen, gewoon 3 queries bouwen. Een die de waardes uit de ene tabel haalt, een die de waardes uit de andere tabel haalt en een samenvoegquery.

Maar het probleem is dat in 9 van de 10 gevallen het aantal records wat uit de twee tabellen gehaald wordt ongelijk is. In tabel 1, tblStdWaarden, staan de waarden van een drietal standaardlijnen die altijd in de grafiek voorkomen.

In tabel 2 staan waarden van testen van een leerling. Omdat de standaardlijnen doorlopen van groep 3 t/m 8 en de waarden in tabel 2 maar lopen tot de klas waar de leerling op dit moment zit, is het aantal records dus ongelijk.

Het lukt me dus ook niet om een goede grafiek te maken met de oplossing van de 3 queries hierboven. Ik krijg dan voor ieder record in tabel twee, 3 records uit tabel 1. Vraag me niet hoe, maar het gebeurd ;)

Mijn vraag is nu dus, hoe doe ik dit zo dat het wel een goede grafiek is. Dus de 3 standaardlijnen en een leerlinglijn, welke bijvoorbeeld loopt van groep 3 tot 5 en dan ophoudt?

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• NetForce1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-08 22:38

NetForce1

(inspiratie == 0) -> true

Als je een veld klas hebt is het niet zo moeilijk toch? Gewoon daarop vergelijken. Of je haalt alleen de bovenste x records uit tblStdWaarden. Maar ik weet niet of je dit wilt, want je krijgt dan dus niet de hele standaardlijn.
Anders moet je kijken of je dat grafiek-ding null-waarden kan laten veranderen in 0 oid

De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:33
Die standaardlijnen moeten er altijd in voorkomen. In de tweede tabel halen we alle records die we nodig hebben a.d.h.v. het leerlingnummer uit de tabel. Ik zal een klein voorbeeld geven:
Op de X-as staat de Didactische leeftijd(DL), ofwel het aantal maanden (uitgaande van 10 schoolmaanden per jaar) onderwijs vanaf groep 3.
Op de Y-as staan de toetsuitslagen, de DLE (Didactische Leeftijd Equivalent). De standaardlijnen zijn om het niveau aan te geven (zeer instructieafhankelijk, instructieafhankelijk of instructieonafhankelijk).

De lijn van de leerling geeft aan waar je leerling is bij welke DL. Dit kunnen leraren dan vergelijken met de standaardlijnen om te kijken hoe goed, of slecht, de leerling is op dat vak.

De standaardlijnen lopen dus door van groep 3 tot groep 8. De leerlinglijn van groep 3 tot waar de leerling op dat moment is.

Wat ik nu doe is een selectie query op beide tabellen, om deze vervolgens samen te voegen met een samenvoegquery. Als ik een samenvoegquery gebruik, krijg ik de foutmelding dat het aantal kolommen niet overeen komt, wat ook klopt want uit tabel 1 worden meer kolom gehaald (3 lijnen) dan uit tabel 2.

Een gewone selectiequery als derde query biedt ook geen oplossing

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...