Betekenis van Ohm in koptelefoons

Pagina: 1
Acties:
  • 1.275 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Topicstarter
Ik ben van plan om deze zomer een nieuwe koptelefoon te kopen voor mijn mp3-speler. Mijn oog is gevallen op de Sennheiser HD280 Pro. Deze is echter in twee versies verkrijgbaar, een versie met een Impendance van 64 Ohm en een versie met een Impendance van 100 Ohm. Nu is mijn vraag watvoor voor- of nadelen een hogere Impendance heeft. En of iets met een hogere/lagere impendance misschien moeilijker is aan te sluiten zonder versterker (ookal komt die er wel).

P.S.
Dit is misschien een newb vraag, maar ik kan geen goede site met een uitleg vinden, net zoals dat de search geen resultaten kan vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:05

Exirion

Gadgetfetisjist

Probeer zo laagohmig mogelijk als je allround wilt zijn. Dat wil zeggen: makkelijk te gebruiken op uiteenlopende apparatuur. Ik moet wel zeggen dat 100 Ohm niet extreem hoog is. Ze zijn er ook van tussen de 300 en 600 Ohm, en die zijn wel lastig aan te sturen met standaard versterkers.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Topicstarter
maar heeft Ohm nog invloed op de geluidskwaliteit, of totaal niet, anders kan ik me het voordeel van een hoge impendance niet voorstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:07
Hogere impendanties is handig als je versterker niet stabiel is op lagere impendanties, al kan ik me daar bij 64Ohm weinig bij voorstellen :?

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Topicstarter
Een kleine vergissing, de andere versie is 300 Ohm, dus wel redelijk hoog. Zou een mp3-speler met 2 x 13mW out-put dit kunnen trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Ojjorz schreef op 07 juni 2004 @ 22:47:
Een kleine vergissing, de andere versie is 300 Ohm, dus wel redelijk hoog. Zou een mp3-speler met 2 x 13mW out-put dit kunnen trekken?
Dan moet je dus weten op watvoor impendantie die output is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Topicstarter
Wormaap schreef op 07 juni 2004 @ 22:53:
[...]

Dan moet je dus weten op watvoor impendantie die output is :P
Hmm, zoals ik al duidelijk maakte, ik ben een beginner :) Mijn droom is om uiteindelijk een DIY amp te bouwen, maar dat even terzijde. De site van mijn mp3-speler (www.iaudio.com) geeft het volgende aan:

Maximum output: 13mW + 13mW (16 Ohm Earphones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113124

Zorg ervoor dat de impedantie van je koptelefoon in de buurt ligt van de uitgangsimpedantie van de versterker die je wilt gaan gebruiken.
Een verschil in impedantie zorgt er voor dat de boel scheefgetrokken word en je een misaanpassing krijgt. En misaanpassingen zijn in de regel slecht voor de eindtrap in een versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Dan zou ik idd voor die 64ohm gaan, dan hou je nog 3.25mW over per kant, als je 300ohm aansluit, gaat ie stukken zachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Topicstarter
TheLemon schreef op 07 juni 2004 @ 23:15:
Dan zou ik idd voor die 64ohm gaan, dan hou je nog 3.25mW over per kant, als je 300ohm aansluit, gaat ie stukken zachter.
Mag ik misschien weten hoe je aan deze berekening komt? dan snap ik misschien ook wat Ohm eigenlijk inhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

13mW @ 16Ohm
6,5 mW @ 32Ohm
3,25mW @ 64Ohm
1,625mW @ 128Ohm
0,8125mW @ 256Ohm
0,40625mW @ 512Ohm
0,203125mw @ 1024Ohm
Etc.
Houd daarbij het volgende in acht.
Volume = gevoeligheid + (10 * Log Watt)
Oftewel voor die 64Ohm headphone: 102 + (10 Log 0,00325) = 77,12dB @ 1meter
dat betekend ehmm, veel³ dB @ 1cm weet niet meer precies wat de formule is...

hoe je aan die waardes komt
P = I * U
I = U / R
P = U * U / R -> P = U² / R
Zoals je ziet is het geleverde wattage dus afhankelijk van de weerstand :)

[ Voor 18% gewijzigd door Arjan op 07-06-2004 23:29 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Anoniem: 113124 schreef op 07 juni 2004 @ 23:09:
Zorg ervoor dat de impedantie van je koptelefoon in de buurt ligt van de uitgangsimpedantie van de versterker die je wilt gaan gebruiken.
Een verschil in impedantie zorgt er voor dat de boel scheefgetrokken word en je een misaanpassing krijgt. En misaanpassingen zijn in de regel slecht voor de eindtrap in een versterker.
Het is alleen slecht voor de eindtrap als de impendantie van de speakers/hoofdtelefoon lager is dan die van de eindtrap (hoewel je bij een mp3spelertje niet echt van'n eindtrap kan spreken :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ojjorz schreef op 07 juni 2004 @ 23:21:
[...]
Mag ik misschien weten hoe je aan deze berekening komt? dan snap ik misschien ook wat Ohm eigenlijk inhoudt.
Impedantie is de wisselstroom-equivalent voor weerstand bij gelijkstroom.
Je kunt het beschouwen als een weerstand waar die versterker mee te kampen heeft wanneer hij zijn stroom van de + naar de - (simpel beschouwd, het is perslot van rekening wisselstroom) wil sturen. Hoe hoger de impedantie, hoe lager het vermogen dat je eruit krijgt.
Als ik het goed heb (lang geleden allemaal :P ) kun je er vanuit gaan dat je versterker een vast aantal volts aan zijn uitgang heeft (even uitgaan van een mooie sinus op de ingang), zoals je met ATgast zijn formule kan zien, hou je dan bij hogere impedantie dus minder vermogen over en gaat dat gewoon lineair.

Dus als de fabrikant zegt zoveel milliWatt bij 16ohm, kun je dat delen door 4 in geval van 64ohm. Nu kun je ook aan de formule van Atgast zien dat door de logaritmische schaal van de dB, een kwart vermogen niet een kwart volume betekent, dat zou erg drastisch zijn. Het is een paar dB minder, hoeveel heb ik geen zin in om te berekenen nu. Met 300ohm is het uiteraard een stuk minder.
Pagina: 1