Toon posts:

Virus

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niet zo veel verstand van computers en heb laatst iets gehoord over virussen.

Ze zeiden dat je harde schijf er kapot van gaat, Ik had gehoord dat virussen ook op diskettes kunnen zetten en dan kunnen overlopen naar je harde schijf, klopt dit??

en hoezo raken je processor en andere kaarten van je je computer niet besmet?

Nu was ik wat aan het surfen en kwam ik op deze site uit.

zou iemand mij dit kunnen uitleggen?

bedankt

• BoneZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-05-2021

BoneZ

don't panic

welke site is "deze site" ?

reality is for people with no imagination

Verwijderd

Even in een vogelvlucht dan.
Een virus kan NOOIT je hardware kapot maken. Dat zijn gewoon fabeltjes.
Een virus op een diskette kan alleen op je pc komen door van die diskette te booten, of programmatjes op te starten. Van een dir opvragen, zal je nooit een virus van disk naar je pc overbrengen.
Je moet er dus best wat voor doen om een virus te krijgen.
Macor virussen (word, excel) zijn een verhaal apart. Maar ook die krijg je alleen als je wat opstart of opent, een word of excel document dus in dit geval.
In ieder geval, vanzelf, zal je nooit een virus oplopen, maar een keer klikken op een bestandje is zo gauw gedaan......

Verwijderd

Als je media (harde schijf, flop, netwerk (!) passief blijft activeer je normaal gesproken geen virus nee.
Maar een virus kan dus WEL hardware aantasten, bv. BIOS van je mobo (was het nou melissa of Tchernobyl ...). Vgl. : Als je je Bios verkeerd flasht. Je moederbord kun je dan niet meer aanspreken en is zo dood als een pier.
Ook kan een virus je harde schijf onbruikbaar maken (low-level format <OUCH>)

Je processor en andere harde waren (videokaart, netwerkkaart etc.) bevatten geen opslagcapaciteit en kunnen dus nooit een virus bevatten.

Verwijderd

Volgens mij kan een virus ook nooit hardware aantasten (op het bios na dan)Maar ik zat eens te denken. Er zijn tegenwoordig van die programma's waarmee je je cpu/videokaart kan overklokken.
Als je nu eens een virus bouwt die dat ook doet maar iets te ver waardoor ie doorbrandt. Dan heb je toch een hardware vernielend virus?
Of denk ik nu verkeerd..

Verwijderd

Diddel : Da's een goeie ja, je zou in bv. de nVidia driver de core en/of memoryclock te hoog kunnen zetten.

Dat software de hardware niet zou kunnen beschadigen is dus niet zo zeker. E.e.a. ligt aan de hardware die je hebt en het type virus waarmee je besmet raakt. Als je geen softwarematige instelling voor een videokaart zou hebben kan je hem dus ook niet aanpassen.

• Ogri
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 27-10-2021
hee, breng die gasten nou niet op een id :(

Verwijderd

Ton,

1. Een virus kun je op een aantal manieren "oplopen":
- Booten van een flop met daarop een bootsector-virus (bv. Junky);
- Het starten van een programma dat een virus bevat;
2. Met name wegens die laatste optie: start NOOIT een e-mail attachment van het type EXE, VBS, JS, COM of BAT. Pas ook op met Microsoft documenten (zoals DOC of XLS): deze kunnen macro's bevatten, die nogal kwalijke dingen uitspoken;
3. Gebruik niet Outlook Express i.c.m. Windows 98 danwel Windows 2000: door een foutje kan als HTML-code gestart worden bijhet openen van de mail. Hierdoor kan weer VBScript-code gestart worden, met alle gevolgen van dien.
4. Een virus kan wel degelijk hardware kapot maken: je BIOS overschrijven (is al genoemd), je hardware te hoog overclocken (is al genoemd), je diskdrive ontieglijk laten rammelen zodat-ie het uiteindelijk begeeft.
5. De meeste viri echter maken de "software" kapot: dus meestal programma's of documenten. Sommigen vegen je partition table uit (alle data van je HDD weg c.q. ontoegankelijk), en sommigen repliceren zichzelf alleen via mail (de zgn. worms).
6. Er is nog een categorie, de zgn. Trojan Horses. Back Orifice is een bekende. Eenmaal geinfecteerd met zo'n trojan (de server), staat je PC, als je op internet zit, zo'n beetje helemaal open voor alle internet gebruikers die de client trojan hebben. Ze kunnen dan je harddisk benaderen (of uitvegen), je CD-ROM drive openen :) (geen flauwekul) en nog veel meer akelige dingen.

De oplossing: heel simpel, die is er niet (tenzij je je PC internet-vrij houdt, en nooit floppen of CD's erin stopt).

Gewoon, voorzichtig zijn, en vooral een GOEDE virusscanner gebruiken: http://www.mcafee.com
of wat dan ook.

• GBits
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-01-2025
Grappig dat je dat zegt Nemesis, vroeger bij de Commodore Pet (met ingebouwd beeldscherm, wie kent hem nog?) kon je met een bepaalde poke de videokaart dusdanig tweaken dat de monitor het niet meer aankon en kaduuk ging.
Praat je toch wel over zo'n 18 jaar terug!

• wiho
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08 10:32

wiho

Certified Nerd

Goeie uitleg Valcon! Maar ik wil je toch op een puntje corrigeren: een Trojan Horse in niet noodzakelijk een remote access server zoals Back Orifice (of Netbus). Een trojan is gewoon een programmaatje (meestal een kwaadwillend programmaatje) dat vestopt zit in een onschuldig ogend ander programmaatje, zoals een screensaver, spelletje, etc.

Wanneer je dat onschuldig lijkende programmaatje start, wordt ongemerkt het trojan horse ook aktief, zoals de griekse soldaten stiekem uit het houten paard van Troje kropen :)

"Pas als het proces gecrashed is, dumpt men de core"

Pagina: 1