[g5 en lekstroom]Bijna ge-eloctrocuteerd door tv kabel

Pagina: 1
Acties:
  • 76 views sinds 30-01-2008

• Vieze
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-11-2021
Tja, het is ernstig de vraag of dit hier thuis hoort, maar vooruit:

Ik heb alweer een tijdje zo'n supergeile G5 (2x2Ghz) en afgelopen weekend had ik weer eens teveel geld opgenomen van de bank en heb ik een Miglia TV kaartje gekocht (hier: http://www.miglia.com/products/video/alchemytvdvr/index.html heb ik het over!)

Het installeren was op zich een koud kunstje, lekker een VHS band geript, deed het allemaal heel erg lekker, totdat... Ja geen idee eigenlijk, ik zat met de scheduling vanuit iCal te rommelen toen de boel het niet meer wilde doen. 8)7

Affijn, uninstallen, reinstallen: noppes :(

Nogges uninstallen, maar nu ook alle 'restjes', installen: noppes :( :(

Nu spreken de site en de quick start manual elkaar tegen, volgens de een moet eerst de software geinstalleerd en dan pas de kaart erin, en volgens de ander juist andersoms (terwijl ik zelf denk dat het nauwelijks iets uit zou moeten maken, maar dat terzijde), dus kaart eruit halen: <_*-^-Pats-_*^!> Hmmm: Au! die klote antenne staat onder stroom! Dat is onaangenaam! :?. Het is echt de kabel zelf want ik heb nog de nodig keren mogen constateren dat het echt een onaangenaam niveau heeft die spanning! Ik krijg er ook een oplazer van als ie helemaal niet in me Mac zit.

De kabel is nieuw en loopt naar m'n videorecorder waar hij samen met de tv aan vast zit.

Hoort dat? (die stroom dus, qua antenne lijkt het te kloppen ik heb overal beeld)

Inmiddels is de boel weer geinstalleerd (en weer werkend nu) maar ik durf niet goed meer zonder te kijken aan de achterkant van me Maccie te voelen 8)

Inzichten? Heb wel een Multimeter ergens, maar eigenlijk weinig benul wat ermee te doen in dit geval... (of hoort dit laatste in een andere thread thuis :? )

• x-man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-01 19:54

x-man

Proud newbie!

Nou het is iig niet goed dat je geelektrokuteerd wordt! Dat kan ik je wel vertellen. :)

Better a newbie in one hand then ten wannabe-hacker-scriptkiddies on your server.

• Artje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-02 12:29
Dat hoort ja. Ik heb het ook gehad. Hou maar eens de stekker vast bij de normale tv. En dan je andere vinger in de anntenne ingang doen van de tv. heb je precies hetzelfde

Verwijderd

Ja dat is bijna bij alle (oudere) kabelaansluitingen. Dit komt omdat er op de kabel veel TV's ed zijn aangesloten, de kabel van jou deel je namelijk met de buren e.d. Al die TV's aarden over de kabel (de meeste TV's hebben nu eenmaal geen eigen aarde).

Ik heb dit probleem opgelost door naar m'n electronicaboer te gaan en om een "galvanisch gescheiden" TV/Radio aansluiting te vragen. Dit kastje zorgt ervoor dat je die aarding niet meer via de kabel kan.

PS: Als je kabel-internet hebt, vertel dat dan aan de verkoper als je zo'n kastje gaat kopen. Dan weet je zeker dat je er een krijgt die dat kabelsignaal doorlaat (bij de meeste is het geen probleem, maar voorkomen is beter dan genezen)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2004 21:29 ]

• Vieze
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-11-2021
Nou x-man, bedank voor het medeleven, maar volgens Artje en G_M_C is het dus wel goed dat ik geelektrokuteerd wordt (nou ja, tenminste dat het normaal is)

Ik weet overigens niet of dat een opluchting is, want daar gaat dan dus wel de zondebok aangaande m'n TV kaart perikelen :/

Wel kan het vast geen kwaad eens nader naar zo'n galvanische scheiding te kijken, ik wil het stroomvuil van de buren liever niet.

Voor de pure nieuwsgierigheid, G_M_C (of iemand anders), weet je toevallig ook hoeveel stroom / spanning ik ongeveer te verduren heb gehad? Of is dat afhankelijk van het aantal buren dat hun overtollige prik op de kabel dumpen? Ik woon in een flat, dat zullen er wel aardig wat zijn dan...

Dank voor de geruststelling in elk geval, nu kan ik tenminste gerust gaan slapen... :z

Verwijderd

Vieze schreef op 07 juni 2004 @ 22:57:
Nou x-man, bedank voor het medeleven, maar volgens Artje en G_M_C is het dus wel goed dat ik geelektrokuteerd wordt (nou ja, tenminste dat het normaal is)

Ik weet overigens niet of dat een opluchting is, want daar gaat dan dus wel de zondebok aangaande m'n TV kaart perikelen :/

Wel kan het vast geen kwaad eens nader naar zo'n galvanische scheiding te kijken, ik wil het stroomvuil van de buren liever niet.

Voor de pure nieuwsgierigheid, G_M_C (of iemand anders), weet je toevallig ook hoeveel stroom / spanning ik ongeveer te verduren heb gehad? Of is dat afhankelijk van het aantal buren dat hun overtollige prik op de kabel dumpen? Ik woon in een flat, dat zullen er wel aardig wat zijn dan...

Dank voor de geruststelling in elk geval, nu kan ik tenminste gerust gaan slapen... :z
Ik heb daar eens iets over gelezen in een van de faq's op GoT. 'T was best veel eigenlijk. Maar kan nu meer heinneren waar ik die info vandaan had.

Overigens kan je wellicht zelf hierop zoeken, want dezelfde problemen met aarding waar jij mee zit zijn al regelmatig langsgekomen.

Goed ik vond het:
Kabel-TV aansluiting (Centraal Antenne Systeem [CAI])
Over het algemeen is het kabel-tv-net opgebouwd als ster-netwerk. Alle huisaansluitingen komen op één gezamenlijk punt samen in de verdeelkast. De verdeelkast staat "ergens" centraal in de wijk opgesteld.
Hoe lang de weg is naar de verdeelkast is voor de gebruikers van de CAI onbekend. Dit kan oplopen van enkele tientallen meters tot wel honderd meter.
[...]
Er is geen zicht op de betrouwbaarheid van de aarding van het kabel-tv-net, maar er zijn veel -voornamelijk oude- TV's die nog veel onbetrouwbaarder zijn. En hoe "betrouwbaar" zijn de buren? Wat heeft het handige neefje van de buurman allemaal aangesloten op de coaxkabel? De (a-technische) buurman weet het waarschijnlijk niet, en jij -als niets vermoedend kabelgebruiker- al helemaal niet.
Vertrouw dus niet op de aarding van het kabel-tv-net.
De kabel-tv is geaard, maar is geen aarde.

en

Op de pc-kast (zonder aarde) kan een spanning komen te staan tot zo'n 115 volt. Sommige mensen zijn hier gevoelig voor. Dit is echter nog niet gevaarlijk, daar de ontstoring condensators geen grote stromen doorlaten. Gaat zo'n condensator stuk, of ontstaat er kortsluiting, dan laat hij zonder enige weerstand de 230 volt door op de pc-kast. In een slechte omgeving kan dit dodelijk voor de mens zijn. Is de pc op een geaarde contactdoos aangesloten dan zal de aardlekschakelaar aanspreken en de spanning van de groep(en) afschakelen waar de pc op is aangesloten. Een geaarde pc zal over het algemeen dus minder last hebben van storing signalen die op het 230 volt net aanwezig zijn.

Via deze link (CME faq, klik op contributed howto's) naar deze link (uitleg)

Afbeeldingslocatie: http://wibble.bounceme.net/Sneakers/dfTag/dfTag.php?uid=30175&d=1

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2004 23:17 ]

Verwijderd

Artje schreef op 07 juni 2004 @ 21:23:
Dat hoort ja. Ik heb het ook gehad. Hou maar eens de stekker vast bij de normale tv. En dan je andere vinger in de anntenne ingang doen van de tv. heb je precies hetzelfde
Je moedigt iemand aan zich maar eens lekker te laten electrocuteren :?

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Title Fix en slotje... Dit had je dus zelf wel kunnen vinden.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.