Thermal Right SLK947 U waterkoeling van maken?

Pagina: 1
Acties:

• zBEASTORz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Ik zat net ff te denken, om van men Thermal Right SLK947 U een waterkoeling van te maken. Maar zou dat wel lukken? Mijn plan was dan om vertikaal 3/4 keer een gat door de heatsink te boren, en daar tussen door een koperepijp door heen laten gaan. Want de heatpipe Werkt eigelijk et zelfde. En dat werkt ook goed, blijkbaar. Wat vinden jullie ervan? Bad or good? :)

Blaad

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04-2025
Ik heb geen id. Maar het lijkt mij dat het voor waterkoeling een groote heatsink niet geweldig is. Ik bedoel : waarom zijn die waterkoel blokke dan zo klein........

• Pink Panther
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-11-2025
Op zich zou het misschien wel kunnen, maar er is 1 nadeel.
Om een goede waterkoeling te krijgen is er meer nodig dan alleen maar water door een 'leiding' te laten lopen.
Een goed waterblok heeft intern een groot contactoppervlak tussen water en metaal zodat de warmteoverdracht maximaal is. Boor jij gewoon een gat er doorheen, zul je zien dat er haast geen contact oppervlak is en zal de koeling niet al te best werken.

Verwijderd

Een heatpipe werkt toch wel op een ander principe volgens mij (vloeistof die kookt in een vacuum of zo iets :X) volgens mij kan je er beter een grote stille fan op plaatsen.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:34
Je zou van koper een klein kastje moeten maken, dat over die heatsink heenplaatsen en daar water doorheen moeten laten stromen.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• zBEASTORz

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Et is eigelijk een bijkoeling, Maar zal et schelen denk je? als je der 4 keer door heen gaat moet et (denk ik) wel lukken.

Blaad

• zBEASTORz

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Dekaasboer schreef op 07 juni 2004 @ 20:13:
Je zou van koper een klein kastje moeten maken, dat over die heatsink heenplaatsen en daar water doorheen moeten laten stromen.
Dat zou ook een oplossingen kunnen zijn, en ik denk dan zelfs als je dat doet dat et dan beter koelt dan een koelblokje die je in de winkel koopt

Blaad

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04-2025
zBEASTORz schreef op 07 juni 2004 @ 20:16:
Et is eigelijk een bijkoeling, Maar zal et schelen denk je? als je der 4 keer door heen gaat moet et (denk ik) wel lukken.
Het zal zeker iets schelen ja. Maar dan moet je het nog wel goed aanpakken.

• ddajantje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-06-2025
Je zult wel je pijpjes moeten insmeren met koelpasta of iets dergelijks dan heb je tenminste iets meer contact met je koper :)

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:34
Met thermal adhesive jah. Kan wel werken.

Maar er is op die manier best wel een kans dat je je blokje van 70 euro vernaggeld.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Ik zou er niet aan beginnen, leuk idee, maar je mooie koelblok kan je beter verkopen en dan gewoon een waterkoel-blokje kopen. Dat zal vele malen beter presteren. Ook denk ik dat als je gaat boren en doen in een heatsink, dat je hem dan gewoon sloopt en dat je uiteindelijk brokken koper in je handen hebt :(

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-02 05:23
In principe zou het moeten lukken. Je kunt echter beter een wat kleiner blok nemen, zo heb je minder stromingsweerstand. Maarrr.. een thermalright is wel bruut natuurlijk ;) . Met wat plexiglas (of lexaan, wat je voorkeur heeft) en wat kit kun je een heel eind komen. Als het met lucht al een goede koeler is dan zou je met water (hogere dichtheid, dus betere hitte opname/afgifte) een veel lagere temp kunnen bereiken.

Ik zou alleen wel intake/outtake recht tegenover elkaar zetten (dus in de lengte over het blok), je hebt namelijk geen flowpath zoals in 'echte' h20 blokken.

[ Voor 9% gewijzigd door Dr.Q op 07-06-2004 21:29 ]

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

Verwijderd

Je wil dus het omgekeerde effect creëren dan een radiator: ipv dat het water zijn warmte via metalen vinnen aan de lucht afgeeft, wil je dat het water via zo'n vinnen de warmte van je koelblok opneemt. Bij zo'n radiator zijn de leidingingen meestal meer dan 1m lang om samen met fans voldoende warmte af te kunnen geven. Ik denk dat je dus veel meer dan 4 keer door je blok zou moeten gaan om een merkbaar effect te kunnen zien. Praktisch is het dus heel moeilijk realiseerbaar, maar je kan altijd wel proberen en het tegendeel bewijzen :Y).

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:29
Ik zou het water direct door de vinnen heen pompen. Dan hou je het principe van zowel lucht als water koeling het meest in stand.
(Luchtkoeling: Vinnen zorgen voor een groot oppervlak zodat de warmte makkelijk aan de lucht af kan worden gegeven. Waterkoeling: Water transporteerd de warmte naar een groter te koelen oppervlak.)
In theorie zou je zo het beste van allebij hebben. Niet?

offtopic:
Als vervagning voor de luchtkoeling op een peltier?

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

• zBEASTORz

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
offtopic:
Als vervagning voor de luchtkoeling op een peltier?
LOL ;)

Maar ja, Ik ben heel zuinig op geld, en om een wckoel setje te kopen is toch aardig prijsig, En tja, om die heatsink te verneuken, kost toch aardig wat dat dingentje zou ik et eerst ff met een oud iets proberen en dan naar de results kijken. Maar om der een behuizing om heen temaken, hoef je niet echt aan et blok te kloten, En et lijkt mij, hoe groter et blok hoe meer warmte die kan afgeven aan et water.

Blaad

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

(jarig!)
wat je mss zou kunnen doen is water tussen die ribbels spuiten....en dat dan met een fan koelen

en dan die ribbels ook weer koelen met een fan ( dus ribbels nemen warmte op, en fan koelt ribbels)

http://specs.tweak.to/16495

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11-2025
zo iets is gedaan op www.overclockers.com moet je even zoeken, ik weet niet meer waar het staat.

nee kan het niet vinden, maar het was er een zonder heatpipes.

[ Voor 26% gewijzigd door ikman op 08-06-2004 20:34 ]

Verwijderd

Race Eend schreef op 07 juni 2004 @ 21:12:
Ik zou er niet aan beginnen, leuk idee, maar je mooie koelblok kan je beter verkopen en dan gewoon een waterkoel-blokje kopen. Dat zal vele malen beter presteren. Ook denk ik dat als je gaat boren en doen in een heatsink, dat je hem dan gewoon sloopt en dat je uiteindelijk brokken koper in je handen hebt :(
het probleem zal eerder zitten in het gewicht van zo'n blok met water
bedenkt goed dat het makkelijk over de kilo heen gaat
want dat koelblok is al zwaar en er komt alleen maar meer gewicht bij...

• Nebuch
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-12-2025
Zo'n 947u is wel voor 30 eur te verkopen. Zeker als je fan erbij doet. Leg zelf 10 euro bij en je heb een cpu wc blok wat vele malen beter presteerd en het scheelt je ook nog een hoop tijd.

Origineel is het niet. Maar wel makkelijk. En als je dan zo nodig moet klussen. probeer dan zelf een wc blok te maken. Ook nog goedkoper dan kant en klaar blok.

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-01 21:30
Dan heb je hetzelfde princinpe als een radiator. Je kan het natuurlijk gewoon proberen én je kan voor de zekerheid nog gewoon een (zeer stille) fan er op zetten.

Verwijderd

meer een DOC discussie. move [CME] > Die-Hard Overclocking & Cooling

• zBEASTORz

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Hmm, veel posten laten horen dat et niet gaat lukken, en et zal inderdaad wat gaan wegen ja. maar daar kon je eventuweel een steun maken ofzo. Ik heb zelf al es geprobeer gewoon een blokje te maken met (stukken plaaten) maar dat was niet zon sucses. Maar zou dat wel kogelijk zijn? met gewoon met plaatjes inplaats van masiefe (ofzo iets) koper. Want dan heb je gewoon een holle ruimte,

Blaad

Pagina: 1