Probleem MX record en mail

Pagina: 1
Acties:

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Sorry, ik weet het niet meer. Ik ben al een heel weekend bezig omtrent het ontvangen van mail, maar ik kom er niet meer uit.

De situatie: ik heb een domain, xyz.nl genoemd, en deze heb ik geregistreerd en heb zelf het DNS beheer hierover. Handig, want de server stond bij mij thuis, incl web- en mail-server. En voor mail-verkeer had ik een MX record aangemaakt in DNS die verwees naar een naam, die op zijn beurt weer wees naar het IP-adres van mijn server thuis:

xyz.nl MX mail.xyz.nl
mail.xyz.nl A 1.2.3.4 (voorbeeld natuurlijk).

Nu, door omstandigheden, staat mijn server uit. Nu wil ik dat mijn website *en* mails naar xyz.nl gewoon ergens worden opgevangen, heb ik besloten een hostingspakket bij een hosting provider te nemen. Dit heb ik voor het afgelopen weekend aangevraagd met het verzoek mijn domain niet te verhuizen. Want ik wil het DNS beheer gewoon zelf houden.

Prima, dus kreeg ik alleen het IP-adres van mijn hosting provider waar mijn site op draait. Mooi, want dat ik wel verwacht. Dus www.xyz.nl liet ik zo doorverwijzen:

www.xyz.nl A 6.7.8.9 (ip-adres die ik kreeg van mijn hosting bedrijf)

Niks mis mee: dit werkt allemaal.

Maar nu de mail, en daar heb ik problemen mee. Mijn hostingprovider vertelde dat ik alle mail moest laten doorsturen naar: relay1.provider.nl. Dus stelde ik in DNS het volgende in:

xyz.nl MX relay1.provider.nl

En al het andere voorgaande records eruit gegooid (de ander MX-record plus de bijbehorende A-record).

Ik nog met telnet naar port 25 getest of hij inderdaad mail accepteerde voor mijn domain en jewel, dat werd geaccepteerd.

Maar nu....zodra mail naar mijn domain wordt verstuurd, wordt door die server (relay1.provider.nl) ontvangen en gelijk terug gestuurd naar mijn eigen thuis server, die dan uit staat.

Hoe kan dat toch? Wat doe ik nu fout? Waarom stuurt die server mailtjes terug naar mijn SMTP server thuis zonder dat het IP-adres op geen enkele manier meer bekend staat in DNS? Heb ik echt wat sfout staan in DNS? Ik weet het niet meer.

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

Staat de TTL niet te lang ingesteld?

• robertpNL
  • Niet online
Judaz schreef op 07 juni 2004 @ 19:25:
Staat de TTL niet te lang ingesteld?
TTL = 3600
prioreit voor de MX record = 10

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-05 22:42
Ze hebben hun relay waarschijnlijk zo ingesteld dat alle mail direct naar jouw ip wordt geforward ongeacht of je online bent of niet (dit kan die mailserver namelijk niet zien).

Als je dat niet wil kan je beter gebruik maken van ETRN of ATRN. Dit zijn een soort fetch-protocollen waarmee je aangeeft dat de relay zijn queue mag legen.

• robertpNL
  • Niet online
Wannapuf schreef op 07 juni 2004 @ 19:43:
Ze hebben hun relay waarschijnlijk zo ingesteld dat alle mail direct naar jouw ip wordt geforward ongeacht of je online bent of niet (dit kan die mailserver namelijk niet zien).

Als je dat niet wil kan je beter gebruik maken van ETRN of ATRN. Dit zijn een soort fetch-protocollen waarmee je aangeeft dat de relay zijn queue mag legen.
Die ETRN of ATRN mag ik niet instellen.