Zelf geheugen plaatsen en je garantie is weg?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
Hallo mensen!

Ik heb vanmiddag naar Apple gebeld en een beetje over Apple care geïnformeerd. Nu zeiden ze dat wanneer ik zelf geheugen bij mijn G5 in stop dat mijn garantie vervalt? Is dit zo? En hoe zit dat met een extra harde schijf?

Wanneer ik nou in het westen woonde was ik zo even naar de dealer geknalt maar ja, ik zit hier in Drenthe +/- 200 km van mijn dealer verwijderd...

Kan ik zelf geheugen en een harde schijf bij plaatsen zonder dat mijn garantie vervalt of moet ik naar de dealer?

• fcs
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 13:45

fcs

Slagroom schreef op 07 juni 2004 @ 17:54:
Hallo mensen!

Ik heb vanmiddag naar Apple gebeld en een beetje over Apple care geïnformeerd. Nu zeiden ze dat wanneer ik zelf geheugen bij mijn G5 in stop dat mijn garantie vervalt? Is dit zo? En hoe zit dat met een extra harde schijf?

Wanneer ik nou in het westen woonde was ik zo even naar de dealer geknalt maar ja, ik zit hier in Drenthe +/- 200 km van mijn dealer verwijderd...

Kan ik zelf geheugen en een harde schijf bij plaatsen zonder dat mijn garantie vervalt of moet ik naar de dealer?
voorzover ik weet zou je zelf geheugen bij kunnen prikken.
Ik denk dat je wel je garantie kwijt bent, als je andere merk geheugen dan door apple gecerteficeerd...

Ikzelf heb resentelijk (zie machouse topic) een reepje 512 mb erin gezet.

Verkoper zei niks. Bij de extreme airport vroeg hij wel of ik het zelf wou installeren of door hun laten doen. Ikzelf denk dat je het wel zelf kunt plaatsen. Vraag het anders ff in een van de machouse winkels. De service punten moeten eerst de mac onderhanden nemen voordat ze die doorsturen (denk ik).

ps: ikzelf heb het geheugen toegevoed. Als je zeer twijfelt, zou ik eerst ff bellen met een aantal verkoop punten en daaruit je conclussie trekken...

Verwijderd

haal je het geheugen er uit als die rma oid gaat.
[/sub]waar woon je dan Slagroom? ik zit ook in Drenthe[/]

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 18:03:
[/sub]waar woon je dan Slagroom? ik zit ook in Drenthe
[/quote]

Maar het is wel lastig om hem zonder HD te versturen.

Verwijderd

Maar het is wel lastig om hem zonder HD te versturen.[/quote]

HDD mag hoor :P, zolang het maar netjes gebeurt, als de Mac wordt beschadigt kan ik me voorstellen dat Apple dit niet helemaal fijn vind.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zolang jij met je inbouwkunsten geen dingen beschadigd, is er niets aan de hand je hoeft ook niet te verwachten dat je iets kapot maakt lijkt me). Aangezien ze hier zelf aangeven wat de specificaties zijn, zal er, zolang je je daardoor laat leiden, niets kwalijk te nemen zijn. In de setup guide kun je vanaf pagina 64 vinden hoe je binnenin de computer dingen doet, dus het is het aannemelijk dat he allemaal normaal handelen van de klant is.

Alleen zal Apple geen garantie op je 3rd party geheugen geven natuurlijk.

[ Voor 34% gewijzigd door begintmeta op 07-06-2004 19:11 ]

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 18:03:
[/sub]waar woon je dan Slagroom? ik zit ook in Drenthe
[/quote]Ik woon in het oh zo mooie en schone Erica :)

Kan ik gewoon bij een Norrod binnen stappen en zeggen ik heb PC3200 geheugen nodig en krijg ik dan geheugen dat goed werkt of moet ik per see a-merk ala Kingston kopen?

Verwijderd

Ik woon in het oh zo mooie en schone Erica :)

Kan ik gewoon bij een Norrod binnen stappen en zeggen ik heb PC3200 geheugen nodig en krijg ik dan geheugen dat goed werkt of moet ik per see a-merk ala Kingston kopen?[/quote]

ModBreak (damn, kleurtje kwijt) Doe dat maar niet ;) Als je iets wil verkopen dan doe je dat maar direct per mail, maar niet via GoT

[ Voor 22% gewijzigd door Zwerver op 08-06-2004 16:03 ]

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-01 22:24
De apple store vertelde mij dat wanneer je zelf een iBook openmaakt en ze komen daar achter dat dan je garantie weg is. Nu kun je het natuurlijk wel zelf doen, maar ALS je hem dan opstuurt dan moet je wel het geheugen dat je er zelf in hebt gestopt eruit halen.

Het is bij Apple dan wel veel duurder, maar als je je garantie kwijt bent ben je ook mooi de sjaak.

• OzBoz
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

FiZz schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 19:20:
De apple store vertelde mij dat wanneer je zelf een iBook openmaakt en ze komen daar achter dat dan je garantie weg is. Nu kun je het natuurlijk wel zelf doen, maar ALS je hem dan opstuurt dan moet je wel het geheugen dat je er zelf in hebt gestopt eruit halen.

Het is bij Apple dan wel veel duurder, maar als je je garantie kwijt bent ben je ook mooi de sjaak.
Het topic is een paar maanden oud en Apples wens was dan wel geweest dat er een G5 in een iBook zat maar dat is nooit gelukt :) Het is ook nogal wat anders, een iBook openschroeven is wat anders dan een speciaal handeltje openkiepen zodat de zijkant er af kan. Hoewel, met iBook geen ervaring, ik schroef graag aan mijn Powerbook :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Je raakt je garantie niet kwijt als je er geheugen instopt.
Het is maar een simpele handeling om het geheugen er in te stoppen. Je toetsenbord erafhalen en een klepje openschroeven, geheugen in stoppen en klaar!
Apple heeft zelfs een do-it-yourself website; http://www.apple.com/nl/support/ibook/doityourself/

• CoiLive
O.D.Smolik schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 19:51:
[...]

Je raakt je garantie niet kwijt als je er geheugen instopt.
Het is maar een simpele handeling om het geheugen er in te stoppen. Je toetsenbord erafhalen en een klepje openschroeven, geheugen in stoppen en klaar!
Apple heeft zelfs een do-it-yourself website; http://www.apple.com/nl/support/ibook/doityourself/
Het is natuurlijk leuk dat Apple een gids op het internet heeft staan en dat heb ik die beste man van de Apple Store ook wel verteld, maar dat wist die wel. Hij zei mij dat je natuurlijk alles met je iBook mag doen wat je maar wil (kwa reperaties etc.), maar zodra je zelf iets verprutst dan ben je sowieso je garantie kwijt.

Als je hem dus openschroeft en er zelf geheugen in doet en je hem een halfjaar later weg brengt omdat je toetsenbord kappot is dan kun je je garantie dus wel vergeten (dat vertelde hij mij dus).

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 21:37
Nogal logisch, die verkoper wil natuurlijk dat je bij hem geheugen koopt en dat hij het voor je in bouwt. Als je je mac bij dat zaakje gekocht hebt dan kan het zijn dat zij je geen garatie willen verlenen wanneer je zelf geheugen hebt bijgeprikt, dat moet die dealer zelf weten. Maar je fabrieksgarantie vervalt natuurlijk niet als je alles volgens de guides op de apple website doet.

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
Die lui bij de Applestore weten er niks van. Geheugen uitbreiden staat meestal ook in de manual of onder de help functie van OS X. Is iets wat je zelf mag doen in de meeste gevallen. voor de iBook, Powerbook en G5/ imac G5 sowieso.
Dus je garantie vervalt niet.

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

Verwijderd

Los van wat de regels bij Apple zijn, ook juridisch gesproken vervalt de garantie niet, tenzij de verkoper kan aantonen dat wat gebruiker heeft gedaan het defect veroorzaakt heeft.

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:13
Garantie kwijt is een groot woord en ook niet rechtsgeldig, het door apple makkelijk open maken van bv. je iBook is er voor om geheugen bij te plaatsen, makkelijk!

Maaaar, als je je mac naar apple opstuurd ter reparatie, zorg er dan voor dat je je mac zoveel mogelijk in originele staat terugstuurd. Ik heb verhalen bij dealers gehoord dat bv. een duidelijk kapot toetsenbord niet vervangen werd, ibook ging gewoon retour zonder 3rd party geheugen omdat het geheugen niet van apple afkomstig was. Nog een keer opgestuurd, gewoon gerepareerd... flauw!! Maar tis maar dat je het weet....

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-02 15:53

n00bs

Het is weer Zomer!

Wettelijk gezien is dit onmogelijk, Apple liegt je simpel onzin voor!

• CoiLive
Nou ok, goed om te weten dan toch? :)
Kan me inderdaad wel voorstellen dat je 'garantie' bij de betreffende dealer wel vervalt jah. Zelf zou ik het sowieso wel door de dealer laten doen, dan weet je zeker dat ALS er iets mis is de schuld 'moeilijker' bij jou te leggen valt.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Ach gewoon erbij in stoppen, lekker makkelijk en goedkoop.

Mocht er een keer iets kapot zijn, haal dan het reepje en de dingen die je erzelf bij in hebt geplaatst er even uit. Zien ze toch niet, en je hebt je garantie weer _/-\o_

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
ToFast schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 01:18:
Ach gewoon erbij in stoppen, lekker makkelijk en goedkoop.

Mocht er een keer iets kapot zijn, haal dan het reepje en de dingen die je erzelf bij in hebt geplaatst er even uit. Zien ze toch niet, en je hebt je garantie weer _/-\o_
En jij begrijpt het verhaal :Y)

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

het makkelijkste lijkt me om er (niet no-name) geheugen voorzichtig in te bouwen, en als je iBook eventueel RMA moet gewoon net zo voorzichtig dat reepje er weer uit te halen. Bewaar dus eventuele dingen die je eruit haalt heel goed just in case!

• CoiLive
Stelletje limbodansers :+

• Remz-Jay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-07-2025

Remz-Jay

PSEiKO

Ik weet wel zeker dat je garantie niet weg is als je er zelf geheugen bijplaatst.
Ik had net een nieuwe ibook g4 namelijk, waar ik zelf 512MB bijgeplaatst had.
Binnen een week ging de backlight van de TFT kapot.. dus belde ik Apple.

Zooitje hardwareresets gedaan (wat niet meevalt als je nix ziet ;)), maar uiteindelijk kwam ook de Apple medewerker tot de conclusie dat hij kapot was.
Hij ging dus terug voor vervanging.

Tijdens het gesprek vroeg hij nog of ik er extra geheugen bijgezet had (om alle mogelijkheden voor net niet werken van de backlight na te gaan), waar ik toen dus heb toegegeven er RAM bijgezet te hebben. Was allemaal geen probleem.

Ondertussen werk ik alweer een tijdje op de vervangende iBook die ik al toegestuurd kreeg vóórdat ze de oude opgehaald hadden :)

Bovendien.. in de handleiding staat uitgebreid beschreven hoe je RAM moet toevoegen, en alles zit op een makkelijk bereikbare plaats (in tegenstelling tot de HDD)... dus het lijkt me sterk dat ze het zo in elkaar zetten/beschrijven als het de garantie zou verpesten.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:00
Hier een ACSE'er (Apple Certified Service Engineer)
Je bent je garantie niet kwijt als je zelf een Airportkaart of geheugen inbouwd, dit zijn User Replaceable Parts (URP) en mogen dus gewoon door de klanten zelf gedaan worden.
De enige machine waar dit niet voor geldt is de Mac Mini.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-02 15:53

n00bs

Het is weer Zomer!

Ballebek schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 23:00:
Hier een ACSE'er (Apple Certified Service Engineer)
Je bent je garantie niet kwijt als je zelf een Airportkaart of geheugen inbouwd, dit zijn User Replaceable Parts (URP) en mogen dus gewoon door de klanten zelf gedaan worden.
De enige machine waar dit niet voor geldt is de Mac Mini.
Je functie is niet van betekenis voor de NL wetgeving. En die is zeer duidelijk in dit soort zaken. Wat Apple dus voor bullshit verkoopt en jij ook doet voor een bepaald product is werkelijk onzin.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

n00bs schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 23:02:
[...]

Je functie is niet van betekenis voor de NL wetgeving. En die is zeer duidelijk in dit soort zaken. Wat Apple dus voor bullshit verkoopt en jij ook doet voor een bepaald product is werkelijk onzin.
Je hebt nu al twee keer hier gereageerd, maar nergens een constructieve bijdrage gedaan behalve wat roepen in onaardige toon.

Kan je met bronnen komen? Zijn functie mag dan wel niet van betekenis zijn voor de Nederlandse wetgeving, Ballebek geeft wel even precies aan op welke producten die onderdelen mag bijplaatsen/vervangen zonder dat Apple hier moeilijk over doet.

Kijk ik weet niet wat de Nederlandse wetgeving hierover heeft, maar als een hardware producent een compleet product verkoopt en bij de verkoop zit ingesloten dat alleen door de levancier wijzigingen mogen worden aangebracht, dan vind ik dat best redelijk. Anders koop je het toch niet?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Motrax schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 23:09:
[...]

Je hebt nu al twee keer hier gereageerd, maar nergens een constructieve bijdrage gedaan behalve wat roepen in onaardige toon.

Kan je met bronnen komen? Zijn functie mag dan wel niet van betekenis zijn voor de Nederlandse wetgeving, Ballebek geeft wel even precies aan op welke producten die onderdelen mag bijplaatsen/vervangen zonder dat Apple hier moeilijk over doet.

Kijk ik weet niet wat de Nederlandse wetgeving hierover heeft, maar als een hardware producent een compleet product verkoopt en bij de verkoop zit ingesloten dat alleen door de levancier wijzigingen mogen worden aangebracht, dan vind ik dat best redelijk. Anders koop je het toch niet?
je mag dus de airportkaart zelf inbouwen en het geheugen ook
in het boekje wordt gezegd dat het mag, op de website staat dat het mag
en er staat zelfs uitleg bij hoe dat te doen
er is zelfs een speciale makkelijk bereikbare plek om deze twee dingen te plaatsen
Klaar!

het lijkt mij handig om de uitkomst van dit topic in de FAQ te plaatsen, zo zijn we er dan voor altijd van af

[ Voor 6% gewijzigd door Murcielago op 19-08-2005 10:57 ]

PSN: djmurcielago

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:14

dat is iig niet waar. ik had een 2ehands ibook die al open was geweest(duidelijk voor een apple service gastje). die heb ik zelf toen ook nog 2x open gemaakt(nieuwe hdd erin, later er weer uit). maar toen kreeg ik het probleem met het moederbord(ibook g3) en toen kreeg ik gewoon garantie van apple, binnen anderhalve week had ik hem terug met nieuw mobo :)

tuurlijk moet je geen dingen gaan slopen of verkeerd terugzetten daar binnenin :+
Pagina: 1