Toon posts:

Problemen bij upgrade MAC OS 9.0 -> 10.0

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik heb hier 2 G4 machines staan en die wil ik upgraden van OS 9.0 naar Os 10 omdat ik ze aan een samba server wil hangen. Ik wil de upgrade bij een apple store laten doen echter voordat ze me van alles wijs gaan maken wilde ik vragen of jullie wat advies kunnen geven over wel of niet doen.

Ik heb hier 2 machines met de volgende opzet:

Machine 1
Power Mac G4 OS 9.2.2.
Intern 256 MB, 733 Mhz, HD 41,16 GB
Quark Xpress 4.1
Adobe Illustrator 9.0
Adobe Photshop 6.0
Linocolor Elite 6.0

Machine 2
Power Mac G4 OS 9.0
Intern 196 Mb, 400 Mhz, HD 10 Gb
Adobe Illustrator 5.5
Adobe Photshop 3.0
Adobe dimensions
Microsoft word

Welke upgrade problemen kan ik verwachten. Is het haalbaar om een upgrade te doen dus blijft de machine snel of beter extra geheugen erbij plaatsen. Is het laten upgrade door een ervaren bedrijf aan te bevelen. Ik ben een redelijke MAC Noob qua upgrade / installatie. Ik begreep van de applestore verkoper dat het upgraden niet zo spannend is maar dat de software vaak niet meer goed werkt en of een hogere versie nodig heeft.

Extra betalen voor meer geheugen vind ik geen probleem echter andere dure Adobe software aanschaffen vind ik geen optie. Ik wilde eigenlijk eerst machine 1 (sneller) laten upgraden en dan kijken of het bevalt.

Zouden jullie wat tips kunnen geven. Ik heb al gezocht op GOT maar kon weinig vergelijkbaar materiaal vinden alleen dat extra geheugen helpt..

Thanks ieder geval voor de moeite _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2004 17:29 ]

• dolby
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zet in de machine's minimaal 512meg ram, OS X installeren kun je zelf ook wel, is niets aan, de meeste software kun je blijven draaien desnoods onder OS 9 emulatie, zoals je misschien weet kan dat in OS X.
Sommige software leveranciers hebben misschien kosteloos upgrades naar X native versies, check hun sites ofzo.
De machines zullen trager aanvoelen vergeleken met OS 9 maar X is stabieler en heeft oa beter geheugen management, dus je gaat soepeler multitasken.
Al eens gedacht aan een grotere hd ipv de 10gig? :) succes , als je eventueel wat vragen hebt, daar zijn we hier voor :)

[ Voor 40% gewijzigd door dolby op 07-06-2004 17:51 ]

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:16

botoo

💀 too old to die young

Eensch with ^^^ aangaande de ram, 256 is weinig en 196 heel weinig, daar gaat OSX zich niet mee thuisvoelen :)

Wat Adobe betreft kan je beter kontakt opnemen met Adobe zelf om na te gaan of je oude software in classic mode volledig blijft werken, anders kijk je tegen dure upgrades aan.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Botoo,

Ik hoorde inderdaad dat nader onderzoek aangaande software wel noodzakelijk is. Dit zal ik gaan doen.

Even een vraag. PC heeft voor mij geen geheimen maar kan ik me dan ook wagen aan het ombouwen van die G4. Reepje erbij prikken lijkt me niet moeilijk. Wil dan gelijk een wat grotere en vooral snellere schijf erin hangen....

Thanks

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:16

botoo

💀 too old to die young

Mac's zijn ei'k hetzelfde als willekeurig welke Wintel machine dan ook, weliswaar sommige andere onderdelen maar het verschil is niet groter dan tussen een Ford en een Mazda (om maar een voorbeeld te noemen) ze zijn hooguit wat netter opgebouwd (b.v. bekabeling is veel netter verwerkt), dus als je de weg weet in een pc dan kom je er ook wel uit met een ppc :).

Plaatjes zeggen meer dan woorden :+
Dit is m'n laatste aanwinst (dual G4 1250), en de onderdelen ervoor (Pioneer 107 DVD-R, 2x160GB Seagate en 2x512MB Corsair ram) zijn gewone pc onderdelen, dat scheelde behoorlijk in de prijs :).

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/botoo/dual01.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door botoo op 07-06-2004 22:25 ]

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• dolby
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ik blijf die case wonderschoon vinden, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Gooi er inderdaad (veel) meer geheugen bij als je voor OS 10 gaat. Minstens 256 er bij.

Maar reken maar dat je al je Adobe/Quark/MS applicaties+licenties kan gaan vernieuwen als je niet onder Classic in OS X wilt werken
OS 9 programmatuur loopt alleen op OS 9 of Classic, voor OS X heb je dus gewoon compleet nieuwe pakketten + licenties nodig.

Wat betreft upgraden naar 10, doe het ajb zelf joh. Een kind kan echt de was doen, noob-proof bijna. Wel even aan internet hangen en de laatste updates gelijk installeren.

Stel dat het mis gaat, kan je altijd nog naar een Appledealer.

Maar je wilt ze dus aan een Samba server hangen, waarom wil je OS X draaien dan ? Een Samba server vereist toch niet specifiek OS X ??

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• bbrother
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Meer geheugen idd, en let op je randapparatuur, als we ergens OS X moeten gaan installeren gaan we altijd eerst inventariseren wat men heeft.. Je randapparatuur kan bijvoorbeeld erg oud zijn en niet meer werken ik OS X .. Daarvoor zou je dan iets nieuws aan moeten schaffen, maar hou het in je achterhoofd :)

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Bij mij werkte Photoshop 6 en Illustrator 9 wel onder Classic, maar het ging met een hindernis, eerst Classic starten, daarna Photoshop of Illustrator: Anders kreeg ik geen menu-balk.

Daarnaast en dat is veel belangrijker, werkte mijn negatievenscanner (minolta dimage/SCSI) niet meer vanuit MacOS X en had ik moeite om vanuit Photoshop mijn flatbed scanner aan te sturen.

Ook moest ik lang wachten op de ondersteuning voor mijn Epson printer vanuit MacOS X.

Dus zoals bbrother al zei: inventariseer wat je aan randapparatuur hebt en zoek bij de leveranciers of er drivers en/of plug-ings beschikbaar zijn.
Pagina: 1