Sommige games niet overclock friendly?

Pagina: 1
Acties:

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-02 10:22

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik heb eens gelezen in een Unreal Tournament 2004 tweaking guide, dat UT2004 niet goed reageerd op overklokken. Er werd geadviseerd om je pc en videokaart niet over te klokken voor dit spel. Is dit waar? Kan software zien en reageren op het feit dat je je systeem/kaart hebt overklokt? Ook al draait je PC uber-stabiel op die settings?

Beauty is in the eye of the beerholder

• TheJee93
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-08-2015
Het lijkt mij niet, maar ik kan me voorstellen dat ze dit zeggen omdat het misschien veel eist van je hardware, waardoor de temperatuur te hoog wordt.

 Fanboy | Code monkey | Occasional speaker

Verwijderd

Waarschijnlijk vraagt die game al zoveel meer van je videokaart dat overklocken sneller tot overhitting kan leiden dan bij andere games? Verder zou ik niet kunnen bedenken waarom een game slechter zou draaien. Dan zou die game dus ook slechter draaien op een xt versie van een 9800 dan een pro versie, wat in feite dus ook een "oced" versie is.

• The-Freak
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-05-2023
Ik denk dat het wel meevalt. Ze zullen dit vooral adviseren omdat je als de computer wel iets instalbieler wordt wanneer je te weinig koelt. Wanneer je goede koeling hebt zou ik er niks van aantrekken

• Smarron
  • Laatst online: 10-02 22:56

Smarron

The bend

UT2004 is een bekend probleem. Ik heb er ook last van, terwijl mijn PC echt 200% stabiel draait en echt alle andere spellen doen het wel goed.

En met de koeling zit het echt wel goed. Er zijn ook mensen in het UT2004-topic die er last van hebben, evenals op verschillende fora. Het heeft wel met oc-en te maken idd. Maar helaas is UT2004 niet zo stabiel nee.

[ Voor 44% gewijzigd door Smarron op 07-06-2004 16:49 ]

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Mijn bakje draait op 3.6 ghz oc (normaal 3.2) en ik speel nogal vaak ut2k4. Mijn videokaart is een 9800 pro met 9800XT clock frequenties. Maar IK heb geen last van enige problemen. Koeling: 4 x casefan, Zalman CNPS7000-CU.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

Ik heb geen enkel probleem met UT2004 op mijn overklokte systeem. Als UT2004 standaard wel goed draait en overklokt niet, dan is je systeem gewoon te ver overklokt.

Dan kan het inderdaad zo zijn dat andere spellen wel goed draaien, maar je PC is nog steeds niet stabiel.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:11

PD2JK

ouwe meuk is leuk

In het 5900XT topic waren mensen dus ook aan het overclocken. Een paar users zeiden dat hun 3dmark scores zelfs achteruit gingen als ze nog verder gingen.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• twitt
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:19
Farcry is ook zo'n spel wat een instabiele overclock meteen afstraft.
Ik heb mijn amd 2500@3200 al bijna een jaar zo draaien, maar bij farcry moet ie echt weer naar de originele settings. Pifast is ook niet stabiel, maar ik heb alle games kunnen spelen tot aan farcry.

Amd 2000+ Mobile @ 2500Mhz (250x10) / Shuttle AN35N Ultra 400 / Adata Vitesta DDR500

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als UT2004 niet stabiel loopt op een overgeklokte kaart, terwijl hij wel stabiel liep op dezelfde niet-overgeklokte kaart, dan is de kaart dus gewoon NIET stabiel (zoals al eerder werd opgemerkt.)

Deze quote (Stress.txt uit de Prime95 map) is wel van toepassing:
Q) Prime95 reports errors during the torture test, but other stability
tests don't. Do I have a problem?

A) Yes, you've reached the point where your machine has been
pushed just beyond its limits. Follow the recommendations above
to make your machine 100% stable or decide to live with a
machine that could have problems in rare circumstances.

Q) A forum member said "Don't bother with prime95, it always pukes on me,
and my system is stable!. What do you make of that?"
or
"We had a server at work that ran for 2 MONTHS straight, without a reboot
I installed Prime95 on it and ran it - a couple minutes later I get an error.
You are going to tell me that the server wasn't stable?"

A) These users obviously do not subscribe to the 100% rock solid
school of thought. THEIR MACHINES DO HAVE HARDWARE PROBLEMS.
But since they are not presently running any programs that reveal
the hardware problem, the machines are quite stable. As long as
these machines never run a program that uncovers the hardware problem,
then the machines will continue to be stable.
:)

[ Voor 4% gewijzigd door Tweeke op 07-06-2004 17:01 ]

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:06

Exigence

dnkroz

Sommige mensen hebben er ook last van met een niet overclockte videokaart, maar wel een overclockt systeem (welke meer dan 24 uur prime stable is)

• Tweeke
  • Niet online
Exigence schreef op 07 juni 2004 @ 17:15:
Sommige mensen hebben er ook last van met een niet overclockte videokaart, maar wel een overclockt systeem (welke meer dan 24 uur prime stable is)
Dat is wel heel vreemd, UT2004 kan toch moeilijk strenger zijn dan Prime... :?
Prime95 vergelijkt de berekeningen van je CPU met 'known results' Elk miniscuul rekenfoutje komt zo aan het licht (mits je minimaal 12 uur lang prime draait).
UT doet dit uiteraard niet... vreemde zaak dus :P

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

• Smarron

Smarron

The bend

Tachyon schreef op 07 juni 2004 @ 16:52:
Ik heb geen enkel probleem met UT2004 op mijn overklokte systeem. Als UT2004 standaard wel goed draait en overklokt niet, dan is je systeem gewoon te ver overklokt.

Dan kan het inderdaad zo zijn dat andere spellen wel goed draaien, maar je PC is nog steeds niet stabiel.
Nogmaals, het is een bekend probleem bij UT2004. Ik heb mensen gezien op andere fora die niet oc-ed ook de zgn. "general protection faults krijgen" ....

Oh ja, wat is een stabiel systeem? 12 uur Prime95, uur 3Dmark2001se, Memtest86 ... Allemaal vlekkeloos. Alle games doen het goed, alleen 1 game niet. Dus is mijn PC dan niet stabiel ? Ik zoek de oorzaak dan echt bij UT. (Overigens doen '99 en 2003 het perfect.)

Verwijderd

Smarron schreef op 07 juni 2004 @ 17:35:
[...]
Nogmaals, het is een bekend probleem bij UT2004. Ik heb mensen gezien op andere fora die niet oc-ed ook de zgn. "general protection faults krijgen" ....

Oh ja, wat is een stabiel systeem? 12 uur Prime95, uur 3Dmark2001se, Memtest86 ... Allemaal vlekkeloos. Alle games doen het goed, alleen 1 game niet. Dus is mijn PC dan niet stabiel ? Ik zoek de oorzaak dan echt bij UT. (Overigens doen '99 en 2003 het perfect.)
Mjah ik heb er ook last van als ik mijn core snelheid te hoog zet. In elke game doet hij het goed. Benchmarks ook helemaal goed. In totaal iets van 10 uur zitten stressen.

• AngelusHD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-07-2025
Hmm ik heb er eigelijk nix van gemerkt :) en ik ben een die hard UT2004ér :) heb me pc geocéd: xp 3200+ naar 3700+ en me ati 9800 pro op 440/370

hmm je moet gewoon de 3dmark03 stabiel kunnen draaien lijkt me en dan zal ut2004 niet zo snel lomp gaan zitten doen

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

[...]

Ja, als UT2004 ook op een niet overklokt crashed ligt het meer aan UT2004 misschien. In jouw geval dan, want ik heb werkelijk waar nog nooit een crash gehad in UT2004. Misschien is het wat videokaart (driver)-achtigs.

In ieder geval kan het nooit zo zijn dat het overklokken an sich verantwoordelijk is voor een crash van UT2004. Het te ver overklokken kan dat wel zijn.

En wat is stabiel? Jij geeft nu al veel meer informatie over wat jij stabiel vind.
In eerste instantie had je het over 'ik draai 200% stabiel' ;)

Dat is natuurlijk een norm die nergens op gebaseerd is. De door jouw later genoemde criteria zijn dat wel. Ik gebruik ze zelf ook om mijn stabiliteit te testen.

Maar al te vaak bestempelen mensen hun PC als 'stabiel' als ze zonder BSOD in Windows kunnen booten en 1x 3DMark kunnen draaien. Dat bedoelde ik eigenlijk.

• Smarron

Smarron

The bend

Verwijderd

Hij draait UT2004 perfect terwij pifast soms foeten geeft bij het benchen doordat ik me pc zo erg heb overgeclokte.

Het is wel zo dat het ene spel eerder last heeft van een cpu die fouten maakt dan een andere spel.

• Tweeke
  • Niet online
Tachyon schreef op 07 juni 2004 @ 19:51:
[...]
Maar al te vaak bestempelen mensen hun PC als 'stabiel' als ze zonder BSOD in Windows kunnen booten en 1x 3DMark kunnen draaien. Dat bedoelde ik eigenlijk.
Kan ik over meepraten. Ik ken mensen die dachten dat 5 minuten Prime95/Memtest wel genoeg was. En dan een half jaar later hoor je ze klagen over 'slechte/instabiele hardware'. :O

Mijn norm: Een nacht memtest draaien (zo'n 10 uur minimaal) en minimaal 12 uur Prime95 (liefst i.c.m. met Sandra burn-in om het de voeding ook lastig te maken). Dan de videokaart testen met ATITool en 3dmark03 etc. voor een paar uur. ;)

Ik moet eerlijk toegeven dat ik dit alleen bij overgeklokte of gamesystemen doe. Bij de typ/mail-bakken vind ik een uurtje Prime en memtest wel genoeg.

Verwijderd

[...]

De oorzaak is niet UT. Ik ben best een UT fanaat en ik heb het probleem ook. Klok ik echter mn pc terug tot waarden die ver onder mijn max-stabiele snelheid liggen dan werkt het wel goed. Tis dus toch het systeem dan ;)

FarCry is idd ook een goed voorbeeld.. Er was nog een game trouwens die echt heel critisch was. UT heeft dit al zo lang als het bestaat. Ik heb het met alle versies iig.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

dungeon siege heeft er ook last van.
eerst loopt ie gewoon goed maar na een tijdje spelen krijg je grijze randen waar het volgende gebied moet beginnen en kan je niet verder.
of dat ie het spel eruit gooit en je een dungeon.exe foutmelding krijgt

dit is niet als je je cpu oc't maar wel je videokaart.
dus ja er zijn meer spellen die hier last van hebben.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Een paar mensen op forums die een probleem hebben met UT2004 maken het nog niet meteen 'een bekend probleem'. Zo kan ik van elk spel wel tig voorbeelden geven van mensen die er problemen mee hebben. Ik noem een FarCry.

Van de 99% van de mensen die geen problemen hebben met UT2004 hoor je gewoon nooit wat.

Volgens mij begrijpen we elkaar gewoon een beetje verkeerd, Smarron.
Ik zeg niet dat jouw systeem niet stabiel is ofzo.

Wat ik wel zeg is dat UT2004 erg gevoelig is voor hardware die niet 100% stabiel is. Dat is niet hetzelfde.

Het feit dat UT2004 bij jou wel eens crashed kan allerlei oorzaken hebben. Zo is het me bijvoorbeeld opgevallen in die postings die je noemt dat veel mensen een ATI-kaart hebben. Ik wil echt niet flamen maar dat zou er best wel eens wat mee te maken kunnen hebben. Ik herhaal: zou...

Ik heb dat GPF-scherm dus nog nooit gezien. Maar ik heb bv wel weer een hoop gezeik gehad met een TV-kaart die blauwe schermen gaf. En toch heb ik een stabiel systeem...

• JorgV
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-08-2025
het ligt iig niet aan een ATI-videokaart... Ik heb namelijk een 9800pro waarbij het installeren van een VGA silencer waarschijnlijk de kaart wat beschadigd heeft (zie een ander threadje in dit forum)... kan nou nog ongeveer lopen op 350/310, en maakt volgens ATI-tool ongeveer elke 3 minuten wel een foutje. Ik heb besloten de kaart maar ff zo te houden (toch nog zo'n 5000 3dmark3) en te spelen totdat hij begint te roken >:) , maar UT2k4 draait prima. Ook wat langere tijd. Waarschijnlijk met om de 3 minuten ergens een foute pixel, maar ik zie ze niet ;) Maar superstabiel is ie vast niet.

Overigens is mijn CPU ook een beetje oc'ed (p4 2.4@2.8)

Verwijderd

Misschien is het wel eens leuk om naar de voeding te kijken. Er zijn mensen die zwaar overclockt UT probleemloos draaien. Wat voor voeding hebben jullie?
Nog ff over de relatie stabiel en voeding: Met Prime95 belast je de CPU 100% en de GPU 0%, bij 3DMark03 belast je de CPU30% en de GPU 100%. In beide gevallen hoeft de voeding dus niet 100% te presteren. Ik speel zelf geen UT, maar ik ga er vanuit dat UT in totaal meer van je systeem vraagt dan 3DMark of Prime. Wat doet je systeem als je 12 uur non-stop 3DMark én Prime95 draait? Grote kans dat een systeem wat stabiel is op beide afzonderlijk, maar niet op UT, dan ook niet stabiel is.

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

(jarig!)
bij mij is het juist andersom :S

ik heb totaal geen last van mijn oc bij ut2k4 ( vidkaart oc dan wel), daarintegen kan generals er totaal niet tegen.....

http://specs.tweak.to/16495

Pagina: 1