2 hdd's aan één laptop mobo mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-10 00:19
Ik ben van plan mn laptop in de auto in te bouwen. Nu heb ik daar dus ruimte genoeg om nog een laptop hd dr bij te hangen.

nu alleen de vraag, kan ik meerdere hdd's op één ide kanaal van de laptop aansluiten? en hoe?

Dr zit nu een 12 gig hdtje in en een DVD speler, maar wou er nog een hdd bij hangen.

Iemand suggesties?

(er zit geen firewire op de laptop, en usb is ook niet ideaal (mijn mening) dus vandaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:34
moet je ff op het moederbord kijken of er 2 ide aansluitingen zitten, zo ja dan kan je gewoon de 2 hd'd op een kabel doen.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 16:10
Waarom bak je niet wat mp3's op een DVD, zit genoeg op. Of ander gebruik je DVD audio. Kan je iets van 100 muziek op kwijt.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook altijd nog een externe harde schijf gebruiken met USB of firewire ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 15:15:
Je kan ook altijd nog een externe harde schijf gebruiken met USB of firewire ofzo.
Lees de startpost, firewire niet beschikbaar, USB wil de TS liever niet gebruiken.

Twee harddisks op een laptop mobo heb ik nog nooit geprobeerd, maar het lijkt mij wel mogelijk. Als ik in mijn device manager van mijn laptop kijk, zie ik twee ide kanalen, waar bij allebei maar een device in gebruik is. IDE standaard schrijft toch twee apparaten voor en ik zie niet in waarom voor laptops daar vanaf zou worden geweken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wokkie15620 schreef op 07 juni 2004 @ 15:26:
Lees de startpost, firewire niet beschikbaar, USB wil de TS liever niet gebruiken.
Oeps sorry.

Ik denk dat je niet een extra schijf kan aansluiten, maar ik wet het niet zeker. Mail de fabrikant van de laptop, die weten het meestal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 15:28:
[...]

Oeps sorry.

Ik denk dat je niet een extra schijf kan aansluiten, maar ik wet het niet zeker. Mail de fabrikant van de laptop, die weten het meestal wel.
Technisch gezien kan het natuurlijk wel, een notebookje heeft ook gewoon IDE.
Dat er echter per kanaal maar één ding wordt aangesloten (CD/DVD en HDD) is een ander verhaal. Je zult dus vanaf 't aansluitpunt van je HDD zo'n HDD-style aansluiting moeten maken maar dan met 2 connectoren en gewoon je master/slave settings regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 15:34:
Dat er echter per kanaal maar één ding wordt aangesloten (CD/DVD en HDD) is een ander verhaal. Je zult dus vanaf 't aansluitpunt van je HDD zo'n HDD-style aansluiting moeten maken maar dan met 2 connectoren en gewoon je master/slave settings regelen.
Dan moet het moederbord/BIOS het wel aankunnen. Kan goed dat ze die ondersteuning er niet in hebben zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kun je een laptop disk wel als slave jumperen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-10 16:19

nzyme

terror

het kan wel, 2hdd's. Promedion (dachtik) heeft dr een in haar assortiment met keuze voor Raid zelfs :)

Maar beste is idd ff bij de fabrikant kijken/mailen.

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
Thnx voor de reacties! :)
wokkie15620 schreef op 07 juni 2004 @ 15:26:
Twee harddisks op een laptop mobo heb ik nog nooit geprobeerd, maar het lijkt mij wel mogelijk. Als ik in mijn device manager van mijn laptop kijk, zie ik twee ide kanalen, waar bij allebei maar een device in gebruik is. IDE standaard schrijft toch twee apparaten voor en ik zie niet in waarom voor laptops daar vanaf zou worden geweken..
Dat had ik ook gezien, maar of het dan technisch mogelijk is... niemand heeft het nog geprobeerd volgens mij...
Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 15:28:
Probleem, het is zo'n geweldige laptop waar alleen "Notebook" op staat :) erg informatief zoiets :)
verder staat er alleen een model nummer op wat in google niet veel opleverd...: 3300C
Ik heb nog wel gevonden dat het een Systemsoft MobilePRO BIOS Version 1.01 is en er zit onder het toetsenbord een stikkertje die weer vermeld dat het een Insyde Software Corp. Bios is (CA2000-000).
Ook niet veel resultaat bij beide te vinden over wie dit ding ooit gemaakt heeft.
Fabrikant is dus niet te achterhalen.
Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 15:34:
Idd, maar is dit mogelijk? denk dat ik binnenkort maar even moet gaan knutselen...
Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 19:51:
kun je een laptop disk wel als slave jumperen??
ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.microflextech....s/notebook/Kapok/3x00.htm

lijkt die er op?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2004 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Is het niet handiger gewoon een grotere hdd er in te bouwen ipv dat 12G dingetje? :)

En verder kan ik iig bij mijn laptop de cd-bay vervangen door ofwel een weightsaver, extra accu of extra harddisk. Is niet goedkoop om zo'n disk te kopen en zal ook van je laptop-bouwer afhangen of je dat soort accesoires nog kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, als je niet meer kan achterhalen wat voor een laptop je hebt wordt ie wat lastiger.
Schrouvedraaier erbij en pluggen die handel. Laat vooral even weten wat er gebeurt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Laatst online: 15-10 22:40

pietje63

RTFM

Kun je niet proberen de cd/dvd op een kanaal aan te sluien dan weet je of het kan.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny58
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-08 00:40
Is het niet makkelijker om gewoon een PCMCIA firewire kaartje in je laptop te stoppen? Volgens mij zijn die dingen niet echt duur, een eurotje of 20 dacht ik...

Daarmee maak je het jezelf makkelijker als je data wil overzetten naar je autocomputer zonder je hele laptop uit je auto te moeten halen (ik weet niet in hoeverre je hem wil INbouwen). Daarnaast zal het sneller gaan dan WIFI, indien je daar gebruik van wou maken.

"Hippopotomonstrosesquippedaliophobia" is the term used to describe the fear of long words.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
Lijkt er op.. maar is em niet... Zou me niets verbazen als wat ik heb de "low budget" versie is. (er past bij mij iig wel een PIII 850 in... wat volgens de site niet kan...)
Hij heeft dezelfde lay-out qua floppy drive, cd-rom drive etc. maar de bios is bv. niet compatible.
ACM schreef op 08 juni 2004 @ 13:56:
Is het niet handiger gewoon een grotere hdd er in te bouwen ipv dat 12G dingetje? :)

En verder kan ik iig bij mijn laptop de cd-bay vervangen door ofwel een weightsaver, extra accu of extra harddisk. Is niet goedkoop om zo'n disk te kopen en zal ook van je laptop-bouwer afhangen of je dat soort accesoires nog kan kopen.
Dat was ook de planning... maar die 12 gig is dan leuk als swap disk... die ik mee kan nemen om binnen troep dr op te zetten :)
Dat soort accesoires is lastig te regelen als je neit weet wat voor laptop et is...
pietje63 schreef op 10 juni 2004 @ 03:02:
Kun je niet proberen de cd/dvd op een kanaal aan te sluien dan weet je of het kan.
De kabels zijn niet compatible. Dus is evenveel werk als een andere hd...
Johny58 schreef op 10 juni 2004 @ 04:54:
Is het niet makkelijker om gewoon een PCMCIA firewire kaartje in je laptop te stoppen? Volgens mij zijn die dingen niet echt duur, een eurotje of 20 dacht ik...

Daarmee maak je het jezelf makkelijker als je data wil overzetten naar je autocomputer zonder je hele laptop uit je auto te moeten halen (ik weet niet in hoeverre je hem wil INbouwen). Daarnaast zal het sneller gaan dan WIFI, indien je daar gebruik van wou maken.
Tja... maar dan heb je ook een hd bay met firewire nodig.... en die zijn niet echt goedkoop dacht ik...
En aangezien ik voor neit al teveel aan een wifi kaartje kan komen en een van de hd's gewoon los wil kunnen maken, zal et op die manier ook prima gaan :) is alleen om zo af en toe een nummertje naar de laptop te gooien... en anders gaat een dvd-rw ook prima natuurlijk ;)

ga binnenkort ff knutselen en laat et wel weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
In de praktijk gaat het niet omdat :
- 2HDD's dikker zijn dan 1 hdd (of je moet wel een heel oude notebook hebben)
- er geen kabels voor bestaan
- je niet genoeg geld hebt om een 20GB microdrive of PCMCIA driver te kopen. :)

De enige oplossing is gewoon een grotere HDD te kopen en je spullen daarop te zetten (via een CD of andere computer).

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny58
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-08 00:40
BlueFlame schreef op 10 juni 2004 @ 15:07:
Tja... maar dan heb je ook een hd bay met firewire nodig.... en die zijn niet echt goedkoop dacht ik...
En aangezien ik voor neit al teveel aan een wifi kaartje kan komen en een van de hd's gewoon los wil kunnen maken, zal et op die manier ook prima gaan :) is alleen om zo af en toe een nummertje naar de laptop te gooien... en anders gaat een dvd-rw ook prima natuurlijk ;)

ga binnenkort ff knutselen en laat et wel weten...
http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/334
Hier staat bijvoorbeeld een firewire schijf: 160GB voor 175 euro. Valt best mee toch?

Dan zit je dus met die PCMCIA kaart+160 GB harde schijf op 200 euro. Ik weet niet wat je uit wou geven maar volgens mij is dit niet zo gek veel.

[ Voor 10% gewijzigd door Johny58 op 11-06-2004 00:00 ]

"Hippopotomonstrosesquippedaliophobia" is the term used to describe the fear of long words.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
Het is gelukt!

Het is ff klooien, maar dan heb je ook wat :)

ff zelf kabeltje in elkaar knutselen en voila.... 2 laptop hdd's aan 1 laptop.

Laptop wordt ingebouwd in de auto, dus ruimte boeit neit. En het wordt een laptop omdat die al een mooi tft scherm heeft, en daar nog een tft scherm (voor vorin) op aangesloten kan worden :) (en ik em heb liggen :))

edit:

Foto's van het kabeltje komen nog wel een keer :)

[ Voor 9% gewijzigd door BlueFlame op 22-06-2004 10:10 ]

• Marctraider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:33
Hey! Sorry dat ik dit topic weer omhoog schop, maar hoe heb je dit in vredesnaam gedaan?

Ik heb zelf ook geknutseld en nu kan ik er een 2e IDE drive aan hangen, (aan primary IDE) maar het werkt niet :/

De BIOS heeft geen functies om 4 schijven in te stellen, alleen Primary IDE en Secondary IDE.

Denk je dat dit door jumpers komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
MarcTraider schreef op donderdag 30 september 2004 @ 19:08:
Hey! Sorry dat ik dit topic weer omhoog schop, maar hoe heb je dit in vredesnaam gedaan?

Ik heb zelf ook geknutseld en nu kan ik er een 2e IDE drive aan hangen, (aan primary IDE) maar het werkt niet :/

De BIOS heeft geen functies om 4 schijven in te stellen, alleen Primary IDE en Secondary IDE.

Denk je dat dit door jumpers komt?
op et tweede laptop schijfje moet idd een jumpertje om em als secondary in te stellen. Anders werkt het (net als in je pc) niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouzziej
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:10
PICSSSS!!!!! _/-\o_

2280wp WZW 5° - 4560wp NNO 10° - 1620wp ZZW 10° - 1125wp ZZW 48° - 1860wp ZZW 21° | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X

Pagina: 1