Toon posts:

Cooling voor een versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 1.120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat ik een beetje uit de richting ben, maar ik denk dat iemand hier de oplossing heeft voor mijn probleem.

Ik run een studentenbar in amsterdam, nou hebben wij een set mooie boxen en een sterke versterker gekocht om alles aan te sturen. De versterker wordt alleen veel te heet. we hebben al van alles geprobeerd om het ding af te koelen (wapperen, koude pakken sinaasappelssap enz.) maar dat zijn geen goeie oplossingen. Nou zijn jullie hier de experts op het gebied van cooling, dus ik dacht ik vraag het hier even.
concreet: Wat is de beste manier om een ruimte van ongeveer 300x350x400mm te koelen? (hier moet de versterker ook nog bij passen. )

Bijvoorbaat dank,

Joppe Schneiders
Epsteinbar- Amsterdam

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik denk dat een simpele fan het makkelijkst is. Er moet alleen wel wat ruimte zijn voor luchtstroming....
Ik weet voor de rest niet wat voor voorzieningen je hebt, maar als je beschikt over een airo, kan je (een deel van) de koude lucht eerst langs je versterker laten lopen door een buis/slang te maken waar de lucht doorheen moet..

Tja,anders wordt het erg lastig denk ik. Toch de versterker op een andere plek misschien?

offtopic
Hey joppe hoe is het man? Al gehoord van je vader dat ie van mij verloren had met tennis :D? (Tim, de gast uit wognum-city :D)
Ik hoorde dat alles wel ok ging met de studie, das lekker. ik stop met mn studie, ga misschien verkort geneeskunde doen (met mn bachelor op zak..)
Spreek je wel weer is, mzzls
/offtopic

[ Voor 28% gewijzigd door Hann1BaL op 07-06-2004 14:59 ]

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:15

R-B

Blokkert

fan's aan de binnenkant/buitenkant monteren? 2 aan de linkerkant die inblazen, 2 aan de rechterkant die uitblazen

lijkt mij wel goed idee :)

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-02 16:13
Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 14:52:
Ik weet dat ik een beetje uit de richting ben, maar ik denk dat iemand hier de oplossing heeft voor mijn probleem.

Ik run een studentenbar in amsterdam, nou hebben wij een set mooie boxen en een sterke versterker gekocht om alles aan te sturen. De versterker wordt alleen veel te heet. we hebben al van alles geprobeerd om het ding af te koelen (wapperen, koude pakken sinaasappelssap enz.) maar dat zijn geen goeie oplossingen. Nou zijn jullie hier de experts op het gebied van cooling, dus ik dacht ik vraag het hier even.
concreet: Wat is de beste manier om een ruimte van ongeveer 300x350x400mm te koelen? (hier moet de versterker ook nog bij passen. )

Bijvoorbaat dank,

Joppe Schneiders
Epsteinbar- Amsterdam
Een hele grote fan :) Die je op een hoog aantal toeren laat draaien. Als het goed is maakt het geluid van die van toch niet uit, Aangezien het een bar is.

Voor een betere/stillere koeling zou je WC kunnen gebruiken maja dan zul je zelf wel heel wat moeten knutselen ben ik bang, ook denk ik dat de kosten veel hoger worden dan wanneer je 1 of meer fans gaat gebruiken.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Verwijderd

Of gewoon een bende heatsinks erop plakken..

• Hann1BaL
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 15:00:
Of gewoon een bende heatsinks erop plakken..
Aan de ruimte te zien, is er dan waarschijnlijk een gebrek aan luchtstroming om de heatsinks optimaal te kunnen benutten. De kast is erg klein, dus heatsinks zijn opzich een goed idee, maar dan wel in combinatie met 1 of meerdere fans!

• Morgion
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-02 23:55
Ik weet niet hoe t zit met voeding en zo, maar ik denk dat een paar 120mm fans t wel aan moeten kunnen. Veel succes. :)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:21

PD2JK

ouwe meuk is leuk

En nu maar hopen dat die fans geen storing veroorzaken op de output, zolang het geen 230V fans zijn moet het kunnen. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-02 16:44

M-ThijZ

Riding on Rails

Hoe komt het dan dat je versterker zo heet wordt? Is het zelfbouw? Anders is er toch wel rekening mee gehouden met het ontwerp :X. Zelf heb ik een versterker liggen waar ook een fannetje in zit.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat voor versterker is het en wat voor speakers hangen hieraan?

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
aan de ene kant inblazen en andere kant uitblazen is imo de oplossing. Zijn er geen gaten voor, dan maak je die. De voeding: zet er een pc naast zou ik zeggen. Nou ja, de voeding van een pc is voldoende natuurlijk...;)

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-02 21:12

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

ik gebruik meestal gewoon 2 inblazende 80 mm fans. blijft ie heerlijk koud. met externe 12v adapter.

[ Voor 15% gewijzigd door powerflux op 07-06-2004 16:29 ]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Verwijderd

Bijvoorbaat dank,

Joppe Schneiders
Epsteinbar- Amsterdam
ik weet niet wat voor merk/type versterker dat het is, maar normaal gesproken kunnen en mogen die dingen ontiegelijk heet worden. Veel professionele amps maken gebruik van dezelfde fans als dat in de computers worden gebruikt, ook met regelbare snelheid.

Vertrouw je het niet zonder fans, neem dan 2 of 3 stuks 120mm fans met een hoge airflow en plaats deze langs de luchtgaten van de versterker. Heb ik wel eens gedaan. Maar het blijft behelpen, die dingen zijn nou eenmaal gemaakt om heet te worden. Vandaar ook de enorme heatsinks.

Verwijderd

.... De versterker wordt alleen veel te heet. ....
Een versterker mag best heet worden. Als een versterker 2x300Watt levert aan de speakers, produceert ie al snel 200W aan warmte. Het lijkt me raar dat daar geen rekening mee gehouden is. Hoe warm wordt ie? Handen verbranden na 3 seconden?

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Inderdaad, een amp mag best wel warm worden hoor, als je al na kan gaan dat de meeste (grote) condensatoren in een versterker een warmte van 105c aan kunnen; en die staan meestal niet eens in verbinding met een HeatSink. :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Je kunt het beter gaan zoeken bij de oorzaak van het probleem.
Hoogstwaarschijnlijk is de versterker veel te licht voor de luidsprekers die je er aan hebt hangen en naar de impedanie zal ook wel niet gekeken zijn.

laat ff weten welke speakers en welke versterker je hebt dan kan ik je waarschijnlijk een perfect antwoord geven.

mvrgr,
nico

Verwijderd

Ken jij een versterker die koel blijft als ie vol vermogen moet leveren? Als het geluid niet vervormd, is er niks aan de hand.

• Barry|IA
Verwijderd schreef op 08 juni 2004 @ 16:16:
Ken jij een versterker die koel blijft als ie vol vermogen moet leveren? Als het geluid niet vervormd, is er niks aan de hand.
_/-\o_

Helemaal mee eens, waarom zie ik jou niet vaker bij het audio-/video en hi-fi forum? :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 juni 2004 @ 13:55:
Je kunt het beter gaan zoeken bij de oorzaak van het probleem.
Hoogstwaarschijnlijk is de versterker veel te licht voor de luidsprekers die je er aan hebt hangen en naar de impedanie zal ook wel niet gekeken zijn.

laat ff weten welke speakers en welke versterker je hebt dan kan ik je waarschijnlijk een perfect antwoord geven.

mvrgr,
nico
impedantie van de boxen is idd een punt ja. Zorg dat die klopt en dat het piekvermogen(beter zelfs het RMS maarja...) hoger ligt dan het RMS vemogen van de boxen.

van oude basversterkers weet ik nog dat je die redeljk kan gebruiken als bakplaat...

• Rmanen
  • Laatst online: 31-12-2025
als de naar binnen en buiten blazende fans niet genoeg koelen, kan je ook naar pc-zaak lopen en een pak (of 2) ramsinks kopen. een andere optie is om de kast open te maken en te kijken of er een centraal koelprofiel is, daar kan je een extra fan op zetten, maar voor het mod gehalte kan je er ook een 1u cpu koeler voor in de plaats doen... als t past etc.... :9~

Verwijderd

Ramsinks en CPU coolers zullen alleen wel weinig vermogen kunnen wegwerken.
Denk groot - en zorg voor voldoende airflow. Teveel koeling bestaat niet (zolang je niet <30'C komt)
warmte + koellichaam berekening en iedere electronicazaak moet jou wel kunnen vertellen welke koelblokken geschikt zijn voor jouw toepassing zolang jij genoeg info kan aanleveren (vermogen versterker / modelnr. transistoren/onderdelen die volgens jou te heet worden).

• Barry|IA
Is allemaal overbodig, een versterker is precies berekend en zal echt niet te warm worden hoor, zoals ik al zei; kunnen de grote condensatoren wel tot zo'n 105c aan. De transistoren zitten netjes aan het koellichaam vast, met een grote klodder koelpasta ertussen, de warmte zal dus rechtstreeks van het koellichaam naar buiten door de opening zweven, (de warme lucht stijgt op).

Zollang je de versterker niet op z'n kop hangt, of in een behuizing plaatst waar de warmte geen kant meer op kan, is er echter niks aan de hand! :)

@euss:

Volgens mij vind de TS zijn kap gewoon te warm worden :P , en zollang die niet van hout is, wat vroeger echter wel van toepassing was (vooral bij Sony amp's) is ook dit geen probleem.

Het is eerder een probleem waneer je op een flink vermogen speelt en je voelt geen warmte! :X

[ Voor 71% gewijzigd door Barry|IA op 08-06-2004 18:19 ]

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:01
Barry|IA schreef op 08 juni 2004 @ 18:13:
Is allemaal overbodig, een versterker is precies berekend en zal echt niet te warm worden hoor, zoals ik al zei; kunnen de grote condensatoren wel tot zo'n 105c aan. De transistoren zitten netjes aan het koellichaam vast, met een grote klodder koelpasta ertussen, de warmte zal dus rechtstreeks van het koellichaam naar buiten door de opening zweven, (de warme lucht stijgt op).

Zollang je de versterker niet op z'n kop hangt, of in een behuizing plaatst waar de warmte geen kant meer op kan, is er echter niks aan de hand! :)
Nog een kleine aanvulling: als jij een beetje amp hebt, dan zal deze zich bij oververhiting zelf uitschakelen. Zou me er niet echt druk over maken.

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-02 21:12

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

k zou er gewoon 2 8 cm computerfans opzetten, heb ik ook gedaan. t zal wel niet boeien dat hij warmer wordt, maar het voelt gewoon veiliger.

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Een beetje versterker draait het lekkerste op een graadje of 90. Dus waarschijnlijk niks aan de hand. Misschien heb ik er al overheen gelezen maar valt de AMP ook uit?

Anders gewoon een tweetal 120MM 230V Fans met een hoge CFM erachter monteren. Dit gaat echt niet storen o.i.d. Adapters voor 12V doen dit wel meer.

• Barry|IA
Fans @230V zou opzich nog wel mogelijk zijn, gewoon vanaf de stekker zijn stroom halen, of na de schakelaar zodat de fans draaien als hij aanstaat, maar hoe wil je dit dan simpel @12V regelen?, ik hoop niet dat je dan van plan bent de 12V van de amp zelf te gebruiken. :X

@dj nico: Tsja...als je de oorzaak van de ''hitte'' moet voorkomen, zou je de versterker uit moeten laten staan, en als je last van hitte heb doordat je speakers niet goed afgestemd zijn, kan je beter naar overbelasting kijken ipv hitte. |:(

@jappo112: inderdaad, een beetje versterker heeft hier wel een beveiliging voor.
:)

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen die hebben gereageerd,

Echt heel erg bedankt voor alle tips, ik had niet verwacht dat ik zo snel zo veel reacties zou krijgen.

Even een aanvulling op de verschillende vragen die zijn gesteld:
- De boxen en de versterker zijn beide van Gemini, boxen a 300 W p.s.*
- De versterker kan niet op een andere plek, in verband met het mengpaneel en beveiliging.
- de hittebeveiliging is juist het probleem, stel je maar voor: sta je fanatiek te dj-en, moet je 5 minuten wachten omdat de versterker uitslaat, om dat vervolgens binnen een paar uur een paar keer te herhalen.

Mijn voorlopig plan is om een voeding uit een oude computer te pakken en daar 2 of 4 fan's (in en uitvoer) op aan te sluiten, ik dacht nog een klein plankje ertussenin om de luchtstroom over de versterker te verbeteren.

iig bedankt voor jullie reacties, ik ga nog even knutselen :)

Joppe

*www.udc.nl -> Versterker - Gemini X3 600 W RMS, boxen kan ik zo snel even niet vinden, maar 300 W iig

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Als je amp bij gewoon gebruik uit slaat, dan is je amp slecht imo ...

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Desolation Angel schreef op 09 juni 2004 @ 21:13:
Of hij staat slecht geplaatst. (in een kleine ruimte, veel kabels eroverheen, iets erop, etc) En dan kan extra koeling misschien niet overbodig zijn :)

• Barry|IA
Het is juist een goede amp als hij bij te veel hitte uitgaat, misschien inderdaad een aparte AT(X) voeding pakken voor je fans, misschien kan je ook eens kijken of er veel stof in je amp zite, ook dat kan de boosdoener simpelweg zijn. :)

• Stinger666
Das niet waar, dat heet overheat protection, maargoed om eerlijk te zijn. Goed materiaal is het halve werk en Gemini is gewoon goedkope zooi.

Koop een degelijke versterker van Dynacord, Elektrovoice, QSC, Master, d&B. Daar geniet je veel langer van!

Overigens zullen de kleine fannetjes uit een computer nooit voldoende zijn. Een Amp produceert meer hitte dan zo'n fannetje kan afvoeren.

Gewoon 2 of meer 120MM 230V ventilators. Wij hebben ze niet voor niks in onze dichte versterkerracken.

Ff geld investeren is het halve werk, ook al heb je het niet, anders blijf je prullen met halve oplossingen.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 21:08:
- de hittebeveiliging is juist het probleem, stel je maar voor: sta je fanatiek te dj-en, moet je 5 minuten wachten omdat de versterker uitslaat, om dat vervolgens binnen een paar uur een paar keer te herhalen.

Mijn voorlopig plan is om een voeding uit een oude computer te pakken en daar 2 of 4 fan's (in en uitvoer) op aan te sluiten, ik dacht nog een klein plankje ertussenin om de luchtstroom over de versterker te verbeteren.
een oude AT-voeding van een paar watt is natuurlijk het meest practisch hier, hoeft amper aan gesleuteld te worden.

En of ie te warm wordt en de hittebeveiliging zijn werk gaat doen is niet een kwestie van stel dat, maar een kwestie van gewoon testen. Vergeet niet de kachel lekker hoog te zetten zodat je gelijk een worst case scenario-test doet.

Verwijderd

koop toch een paar 220 fans 8)7 ......hoef je ook niet met een psu te klooien...

• Stinger666
bigfoot1942 schreef op 09 juni 2004 @ 21:49:
[...]

een oude AT-voeding van een paar watt is natuurlijk het meest practisch hier, hoeft amper aan gesleuteld te worden.

En of ie te warm wordt en de hittebeveiliging zijn werk gaat doen is niet een kwestie van stel dat, maar een kwestie van gewoon testen. Vergeet niet de kachel lekker hoog te zetten zodat je gelijk een worst case scenario-test doet.
Idd, waarom dat gekloot, gewoon goed doen en niet gaan lopen prullen!

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-02 18:03
Stinger666 schreef op 08 juni 2004 @ 18:57:
Een beetje versterker draait het lekkerste op een graadje of 90. Dus waarschijnlijk niks aan de hand. Misschien heb ik er al overheen gelezen maar valt de AMP ook uit?

Anders gewoon een tweetal 120MM 230V Fans met een hoge CFM erachter monteren. Dit gaat echt niet storen o.i.d. Adapters voor 12V doen dit wel meer.
Nou een klasse A versterker misschien maar een A-B geschakelde versterker toch echt niet hoor en PA amps zijn doorgaans a-b dacht ik

Het is heel simpel ,ik heb het zelf ook op een andere manier meegemaakt.
Ik had een Fm zender van een watt of 20 ,niet veel dus ,de eindtrap werd gekoelt door een blower van 20 CM op 4000 toeren ,een echte straaljager dus met erg veel luchtverplaatsing ,op 3 meter afstand voelde je de wind nog.
De zender was in een kast zonder ventilatie gemonteerd. met de rest van de apparatuur in de zendlijn zoals limiters en enhancers.
Echt dat die zender eruit vloog ondanks de oversized koeling ,de warmte kan niet weg ,deze werd enkel maar verplaatst door de blower in die kast en dat is ook wat er bij de TS aan de hand is denk ik.

Voor de TS ,maak 2 gaten in de zijkant ,zo ver mogelijk aan de achterkant van die kast, ter hoogte van de bovenkant van de versterker , monteer daar 2 stevige blowers op 230V ,een als intake en een als outtake ,probs moeten dan solved zijn

• Stinger666
FX16 schreef op 10 juni 2004 @ 18:16:
[...]

Nou een klasse A versterker misschien maar een A-B geschakelde versterker toch echt niet hoor en PA amps zijn doorgaans a-b dacht ik

Het is heel simpel ,ik heb het zelf ook op een andere manier meegemaakt.
Ik had een Fm zender van een watt of 20 ,niet veel dus ,de eindtrap werd gekoelt door een blower van 20 CM op 4000 toeren ,een echte straaljager dus met erg veel luchtverplaatsing ,op 3 meter afstand voelde je de wind nog.
De zender was in een kast zonder ventilatie gemonteerd. met de rest van de apparatuur in de zendlijn zoals limiters en enhancers.
Echt dat die zender eruit vloog ondanks de oversized koeling ,de warmte kan niet weg ,deze werd enkel maar verplaatst door de blower in die kast en dat is ook wat er bij de TS aan de hand is denk ik.

Voor de TS ,maak 2 gaten in de zijkant ,zo ver mogelijk aan de achterkant van die kast, ter hoogte van de bovenkant van de versterker , monteer daar 2 stevige blowers op 230V ,een als intake en een als outtake ,probs moeten dan solved zijn
Natuurlijk werkt dit idd niet als de ruimte volledig vacuum/luchtdicht is, dan kan er geen transport van lucht plaatsvinden naar koelere ruimtes en uberhaupt geen warmtetransport plaatsvinden.

Over de klasse van versterkers:

A-Klasse: Crest, C-Audio, Lab Gruppen, d&B,
B-Klasse: Dynacord, QSC,
C-Klasse: Elektrovoice(Kan ook goed klassse 2 zijn), Peavey,
D-Klasse: (Ver onder C) DAP en consorten
E-Klasse: Gemini, American DJ en dat soort goedkope versterkers.

Verwijderd

Klasse D en E bestaan niet.
Er zijn klasse A, B en C en de kombinatie AB en klasse H
A is de Recht toe rechtaan Eindtrap
B zit in de cheapo transistor radio
C is voor meet en regel techniek
Met AB kun je 2 kanten op, goedkope 1 chips amps voor in stereo torens
en de Dikke transistor versie voor de goedkopere PA amps
Klasse H is een geavanceerde klasse A en zit in onder andere Crest

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:03
Als je een beetje kan zien hoe de koelribben lopen in de behuizing, kan je volstaan met een computerfan + oude adapter.
Mijn HDD word ook super heet, maar een zacht briesje is genoeg om hem koud te houden. zo zal het ook wel met de versterker gaan. De airflow door temperatuurverschillen is alleen maar vertikaal. Gewoon een fan bij een opening in de behuizing en klaar...

A: simpele transistor
B: 2 transistors
C, E,F: Hoogfrequent
D: pulsbreedte-modulatie
G,H: Verschillende voedingsspanningen (H een paar, G continu aanpassen.)

S,T,I: door merken verzonnen technieken, combinaties van bovenstaande, etc.

Lees de Electuur van juni maar...

[ Voor 33% gewijzigd door bredend op 10-06-2004 21:45 ]

Verwijderd

Ja dat bedoel ik!

• Stinger666
Verwijderd schreef op 10 juni 2004 @ 20:30:
Klasse D en E bestaan niet.
Er zijn klasse A, B en C en de kombinatie AB en klasse H
A is de Recht toe rechtaan Eindtrap
B zit in de cheapo transistor radio
C is voor meet en regel techniek
Met AB kun je 2 kanten op, goedkope 1 chips amps voor in stereo torens
en de Dikke transistor versie voor de goedkopere PA amps
Klasse H is een geavanceerde klasse A en zit in onder andere Crest
Hier kan ik me ook erg goed in vinden, maar klasse D en E waren meer om aan te geven dat dat dus ergens onderaan zwengelt :P

Klasse H is nieuw voor me, AB ken ik wel.

Heb je het hier niet meer over de techniek? Ik dacht meer aan de kwaliteit en duurzaamheid van de amps.
Pagina: 1