DOA en RMA bij digitale camera's

Pagina: 1
Acties:

• MDadm
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-10-2022

MDadm

MD not admin

Topicstarter
Ik zit met een vraag, die ik graag hier wil plaatsen. Mijn eerste topic, dus wanneer de locatie onjuist is laat ik me graag adviseren.
Ik heb vorige week vrijdag een digitale camera binnen gekregen, die ik eerder besteld had (Canon PowerShot A75). De doos was al enigzins beschadigd in een bovenhoek, maar de inhoud leek in orde. Overigens zat er geen folie of afsluitsticker of zo op (wat me wel gebruikelijk lijkt). Echter toen ik de camera aan had gezet bleken er twee "hot" pixels op het LCD scherm te zitten (1 in het midden, 1 rechts onder), tevens zaten er in de linker hoek van het scherm een 3-tal stofdeeltjes achter het glazen afdekplaatje (die dus niet weg te halen zijn). Dit wekte bij mij overigens de indruk dat deze camera reeds open is geweest of iets dergelijks. Irritant en ik vind eigenlijk ook dat een produkt in orde moet zijn als het arriveert.
Na telefonisch contact dezelfde dag (zeer kort, en de mededeling dat ik 'm ook na mijn vakantie terug kon sturen en dat de 8 dagen op afstand kopen niet zouden gelden bij een camera en dat ie dus sowieso naar Canon moest) heb ik besloten de camera middels een RMA toch maar retour te sturen (vandaag 7-6),
Mijn vraag is nu in hoeverre ik recht heb op een nieuwe camera, dat verwacht ik namelijk wel, en of iemand ervaring heeft met DOA's bij camera's en hoe dat dan afgelopen is.

[ Voor 8% gewijzigd door MDadm op 07-06-2004 13:49 . Reden: typo ]

M6N 1,7 Banias M10 1024MB Travelstar 7K60 IPW2100 Combi en nu ook MacBook C2D 2,0Ghz 2048MB

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:46
Ik vermoed dat 2 hotpixels en wat stof niet genoeg is voor een DOA, maar dat het sowieso een RMA word. Een item is pas DOA als het echt niets doet en volgens mij werkt jou camera gewoon. Hot pixels zijn sowieso vaak een lastig probleem, omdat per leverancier het maximaal toegestane hot pixels anders is. Er is dus een kans dat Canon 2 hot pixels op de display af doet als binnen de specs.

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
binnen 8 dagen is een (internet)winkel toch verplicht om zonder gezeur om te ruilen?

mijn eerste ixus400 wat ietsje onscherp in de hoeken, kreeg zonder gezijk een nieuwe mee naar huis :)

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-02 13:40

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

G-PHREAK schreef op 07 juni 2004 @ 14:12:
binnen 8 dagen is een (internet)winkel toch verplicht om zonder gezeur om te ruilen?

mijn eerste ixus400 wat ietsje onscherp in de hoeken, kreeg zonder gezijk een nieuwe mee naar huis :)
Je moet er op letten dat je niet de wet koop op afstand verwart met de wettelijke bepalingen voor garantie na aankoop van producten.

Van justitie.nl:
Herroepingsrecht
Bij elke overeenkomst op afstand heeft de consument een termijn van ten minste 7 werkdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan herroepen zonder betaling van een boete en zonder opgave van redenen. De consument moet in dit geval ten hoogste de kosten voor het terugzenden van de goederen betalen.
Maar dan kun je dus zelf voor de verzendkosten opdraaien.

TS wil zich echter beroepen op zijn garantie, namelijk dat het product niet aan de verwachtingen van de consument voldoet. In dit geval mag hij vervanging eisen en moet de leverancier ook opdraaien voor de kosten.

Vervolgens ook hier te lezen:
Wat kan de koper eisen?
Indien een product niet voldoet aan de verwachtingen die de koper daarvan mocht hebben, kan hij eisen:
1 dat de verkoper het ontbrekende alsnog levert;
2 dat het product wordt hersteld of vervangen;
3 dat de verkoper een gedeelte van de koopprijs terugbetaalt;
4 dat de koopovereenkomst wordt ontbonden.
En iets verder daaronder:
ist de koper herstel of vervanging van het product, dan is de verkoper verplicht om dit binnen redelijke termijn en zonder teveel overlast voor de koper te doen. De verkoper kan hiervoor geen kosten in rekening brengen. Wel kan de verkoper aan de koper een vergoeding vragen bij de vervanging of bij ingrijpend herstel van een product dat, in verhouding tot de gebruikelijke levensduur, reeds geruime tijd in gebruik is geweest.
De koper heeft echter het product niet lang in gebruik gehad in verhouding tot de gebruikelijke levensduur, dus zal de verkoper geen bijdrage kunnen eisen van de koper.

Er zijn nu dus 2 mogelijkheden:
1. De TS beroept zich op de wet op afstand en ontbindt de overeenkomst. Hij koopt dan dus geen nieuwe camera bij deze shop, en hij moet dan de verzendkosten op zich nemen.

2. De TS beroept zich op de wettelijke garantie, eist vervanging en eist ook dat de shop zorgdraagt voor de verzendkosten.

Uiteraard is de eerste reactie van een winkel dat ze er alles aan zullen doen om zelf onder zoveel mogelijk kosten uit te komen. Zorg er dus voor dat je steeds krachtig reageert, desnoods met citaten uit de wetteksten voor consumenten.

* Twee Dee heeft de laatste tijd veel met garantie te maken gehad de laatste maanden :(

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

• MDadm

MDadm

MD not admin

Topicstarter
Dat is inderdaad het dilemma; te weinig hot pixels en wat stof, maar wel binnen 8 dagen retour, dus wat telt nu?
Ik hoop dat het DOA wordt, ik ben namelijk een beetje van mening dat wanneer elektronica "faalt" het reparatietraject oneindig is :).

M6N 1,7 Banias M10 1024MB Travelstar 7K60 IPW2100 Combi en nu ook MacBook C2D 2,0Ghz 2048MB

• MDadm

MDadm

MD not admin

Topicstarter
2 Twee Dee:
Heb je enig idee of je een koopovereenkomst kunt beëindigen voor een deel van de koop, had immers ook nog een 256MB CF en een lader aangeschaft, die wel naar behoren functioneren?

• MDadm

MDadm

MD not admin

Topicstarter
Overigens is ontbinden op dit moment een goedkopere optie. Het is echter wel zo dat desbetreffende winkel een prima toko is.

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-02 13:40

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Als je een aantal keren achter elkaar post, kun je liever de edit knop ( Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif ) gebruiken ;)

DOA is het niet, zoals Mark al zei. DOA staat voor "Dead on Arrival" en dan moet hij inderdaad echt helemaal niks doen.
RMA is hier een betere term. (Waar het een afkorting voor is weet ik nu zo even niet)

En zoals ik al aangaf, ontbinden is eigenlijk juist duurder dan laten repareren of vervangen. Bij ontbinding moet je zelf voor de verzendkosten opdraaien, bij reparatie/vervangen moet de winkel dit doen.

En inderdaad, je kunt de koop gedeeltelijk ontbinden, met de andere artikelen is immers niks mis.

Als je verder tevreden bent over die shop, dan zou ik je aanraden om gewoon vervanging te eisen en de door mij geleverde teksten eventueel aan te halen als zij niet voor de verzendkosten willen opdraaien.

[ Voor 5% gewijzigd door Twee Dee op 07-06-2004 15:09 ]

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:20
Zo te zien hebben ze jou gewoon een door een andere klant geretourneerde camera in je mik geduwd, te zien aan de al opengemaakte doos, verbroken verzegeling, opengemaakte zakjes met niet netjes "opnieuw" opgerolde snoertjes, e.d. Die eerdere klant had waarschijnlijk ook die hot pixels gezien en de camera geretourneerd. Voor zo'n internetwinkel is het veel ingewikkelder en duurder om de camera terug naar de fabrikant te sturen dan naar een nieuwe klant in de hoop dat die het niet merkt en hem niet terugstuurt. Ik vind dit dus een hele kwalijke werkwijze die helaas veel voorkomt bij dit soort winkels. Het is voor een online shop erg makkelijk om op deze manier van foute spullen af te komen omdat klanten vaak geen zin hebben om alles weer terug te sturen met de bijbehorende kosten en meestal lange wachttijden voordat er een nieuw artikel wordt geleverd. De slechte onlineshops verpesten het hiermee wel voor de goede, want die zijn er namelijk ook! Daarom koop ik zelf het liefst in een gewone winkel waar je het artikel (en de doos) kan bekijken en wanneer ik wel online bestel, ik het altijd persoonlijk wil komen afhalen.

Ik ga binnenkort een D70 kopen, maar ik ga hem echt wel zelf op halen.

[ Voor 25% gewijzigd door Tranquility op 07-06-2004 15:15 ]

Verwijderd

Je kunt iedere 4 minuten een reactie plaatsen. Je kunt ook eerst nadenken en dan in een keer al je vragen stellen of zelfs je reactie editten :+

Sorry, je was nieuw op het forum toch? Met Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif kun je je reactie editten!

Even voor de goede orde; een beschadigde doos kan komen door meerdere factoren. Soms komen dozen zelfs licht beschadigd van Canon zelf, maar meestal heeft een doos ergens in een opslagruimte een beetje knel gelegen. Canon verpakt de dozen zelf niet en je kunt iedere doos van fotocamera's gewoon openen zonder de verpakking te beschadigen. Het enige dat voorzien is van een extra verpakking zijn de handleidingen en de batterijen. Als die open zijn dan is de doos niet nieuw. Voor alle andere gevallen is het niet te zeggen of de doos open is geweest of niet!
Pagina: 1