[Heffingen] Hoe en wat dvd/cd heffingen

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-03 16:08

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Topicstarter
Je kan bij ddvd.info dvd's en cd's kopen uit duitsland. Hier zitten dan geen heffingen op, waardoor ze stukken goedkoper zijn.
Nu begrijp ik van de site dat ze wel vanuit nederland versturen, maar dat je zelf de heffingen nog moet regelen.
Hoe zit dit? Moet ik ergens opgeven dat ik dvd's heb besteld in (geimporteerd uit) het buitenland en zelf de boel afdragen, of krijg ik een rekening van de PTT van zoveel € aan heffingen?

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Je moet het zelf allemaal regelen (althans een paar maanden geleden, misschien dat het nu anders is).
Als je dat dus niet doet, dan heb je goedkope schijfjes. :)

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

_bas_ schreef op 07 juni 2004 @ 15:43:
Je moet het zelf allemaal regelen (althans een paar maanden geleden, misschien dat het nu anders is).
Als je dat dus niet doet, dan heb je goedkope schijfjes. :)
Als je dat dus niet doet ben je strafbaar (http://www.cedar.nl/thuiskopie/info-gebruikers.html) en kun je een naheffing met boete verwachten (Brief van stichting thuiskopie). Zie ook: nieuws: Brein en Thuiskopie samen achter blanco cd's en dvd's aan

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2004 15:54 ]

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:34 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03 23:26
de betreffende winkel zal echter wel opgeven aan de betreffende instantie dat 'ie met jou zaken heeft gedaan.
Hoeveel schijfjes je dan gekocht hebt, mag 'ie volgens mij niet doorgeven.

* TD-er vraagt zich echter wel af hoe het zit met het doorgeven van je gegevens, zonder jouw toestemming aan derden (wat Cedar in feite is)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Zo ver ik weet zit er ook geen heving op de dvd'r die goedkoop op de computer beurs wordden verkocht (25DVD+r voor 25 euro). Of 25 Platinum DVD+r's voor 30,- euro. Zoe worden hier zelfs op de markt verkocht voor die prijs.

Verwijderd

Er geldt vrij verkeer van goederen binnen de EU. Je hoeft die heffing dus niet af te dragen. Als je in Duitsland benzine tankt, hoef je niet in Nederland nog eens bij te betalen omdat de accijnsen hier hoger liggen.

Dat er in de pricewatch staat dat je alsnog een kopieerheffing moet betalen is dus NIET waar, maar omdat tweakers.net twijfelgevallen tussen legaal en illegaal als illegaal beschouwd, hebben ze het er toch bijgezet. Die is mijn visie.

• Dj Neo Ziggy
  • Laatst online: 10-03 18:25
Als ik naar duitsland ga betaal ik me dvd's gewoon met cash, kunnen ze nooit achterhalen wat ik gekocht heb. Beetje para misschien...

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Verwijderd

TD-er schreef op 07 juni 2004 @ 16:11:
* TD-er vraagt zich echter wel af hoe het zit met het doorgeven van je gegevens, zonder jouw toestemming aan derden (wat Cedar in feite is)
Stichting Thuiskopie is incasseringsinstantie en opsporingsbevoegd, dus indien nodig kunnen ze huiszoeking, (loon/goederen)beslag doen en inzage tot gegevens verzoeken die nodig is bij hun opsporingswerkzaamheden binnen het kader van de wet afaik.

Ministerie van Justitie <> College van Toezicht <> Stichting Thuiskopie | Brein
Er geldt vrij verkeer van goederen binnen de EU.
Klopt, maar houdt nog niet in dat je in Nederland/België geen heffing hoeft te betalen.
Zo mag je bijvoorbeeld ook geen rode diesel tanken met je burgerij autootje (ivm belastingsheffingsverschil tussen rode en normale diesel) of je hele kofferbak volstoppen met in Duitsland getankte benzine (ivm explosiegevaar op zijn minst). Die paar liter die de grensbewoners aan de overzijde tanken, ach - hoe wou je dat controleren?
DVD's daarentegen zijn makkelijk te controleren: ieder bedrijf is verplicht een administratie bij te houden, waar jij dus als klant geregisteerd staat. En in dit geval maakt het dan niet uit of dat de winkel in kwestie is, of de pakketdienst. Daarnaasrt ben je gewoon importeur als je invoert vanuit een niet-heffingsland
Je hoeft die heffing dus niet af te dragen.
Zolang jij Nederlands/Belgisch staatsburger bent wel.
Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 16:27:
Maar als brave burger ga je natuurlijk betalen voor het backuppen van je eigen data, niet? Hoezo thuiscopy? alle CD's en zo zijn toch beveiligd tegen kopieren?
Je maakt niemand wijs dat de stapels DVD/CD's die vanuit het buitenland worden gekocht, worden gebruikt voor zelfgecomponeerde muziek, backup van zelfgeschreven documenten of vakantiefilms/homemovies :z
Wat betreft beveiliging: die dient alleen ter bemoeilijking (zoals oa is vastgelegd in Wet Computercriminaliteit en om een hoofddeel uit te sluiten), niet om het onmogelijk te maken. Daarnaast zijn er ook andere bronnen dan van opticals.
Het gaat hier over een particuliere aankoop.
Als particulier ben je ook heffingsplichtig.

Wist je dat ze een 'kliklijn' hebben voor illegale importen? :
Vraag : Wat doet Stichting de Thuiskopie tegen illegale importen?

Antwoord : Stichting de Thuiskopie doet voortdurend onderzoek naar illegale
importen. In samenwerking met de Stichting Onderhandelingen Blanco Informatiedragers (STOBI) is een Meldpunt ingericht waar men melding kan maken van aanbieders van blanco dragers waarvan het vermoeden bestaat dat er geen vergoeding over af is gedragen. Het telefoonnummer van het Meldpunt is : 079-3531113. Uiteraard wordt uw informatie vertrouwelijk behandeld.

Bron: http://www.cedar.nl/thuiskopie/faq.html

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2004 17:17 ]

Verwijderd

.

• TD-er
  • Laatst online: 12-03 23:26
Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 16:17:
[...]
Stichting Thuiskopie is opsporingsbevoegd, dus indien nodig kunnen ze huiszoeking, (loon/goederen)beslag doen en inzage tot gegevens verzoeken die nodig is bij hun opsporingswerkzaamheden binnen het kader van de wet afaik.
[...]
Kijk dat vind ik nou zo vreemd, dat een of andere stichting ineens opsporingsbevoegdheid heeft.
Als het een officiele instantie was, kon ik me er nog iets bij voorstellen, maar een stichting.... dat gaat er bij mij dus niet in.

Brein kan ook niet zomaar mijn huis binnen komen stormen, dus waarom Cedar dan wel?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-02-2025
goed topic zat ook al met die vraag

en dan vooral; waar moet je je geld heen zenden (naar die gasten van Cedar?)

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
TD-er schreef op 07 juni 2004 @ 16:49:
[...]

Kijk dat vind ik nou zo vreemd, dat een of andere stichting ineens opsporingsbevoegdheid heeft.
Als het een officiele instantie was, kon ik me er nog iets bij voorstellen, maar een stichting.... dat gaat er bij mij dus niet in.

Brein kan ook niet zomaar mijn huis binnen komen stormen, dus waarom Cedar dan wel?
Ze regelen dan wel gewoon even een bevel, net zoals Brein en de BSA dat doen. :)

Het is inderdaad vreemd dat dvddr.info als winkel aan particulieren verkoopt zonder zelf de heffing door te sluizen naar de Nederlandse instantie.
Volgens mij zit dat niet helemaal in de haak, maar het zal wel een gaatje in de wet zijn......

Of je het afdraagt is natuurlijk iets wat de consument dan zelf maar moet beslissen.
Het lijkt met sterk dat dvddr.info dit soort informatie doorspeelt ....

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Natuurlijk spelen ze dat niet door, weet je wat voor een administratieve rompslomp daarbij komt kijken?

Nederland :r

Verwijderd

Ik vind het ronduit belachelijk dat als ik dvd's/cd's koop in bv duitsland dat ik dan in nederland nog heffing moet betalen. Ik dach dat we 1 europa zijn hierzo??

btw. Voor officiele instanties geld voortaan bij mij een tarief per afgelegde meter op m;n pad (van stoep af tot voordeur gerekend) (is niet zolang), plus tarief per kwartier gesprek, met een minimum van 1 uur af te rekenen.

Heffingen, daar zijn we goed in in dit land, wat er voor de rest gebeurt boeit niet.
Ik wil eigenlijk wel eens heel duidelijk weten waar die inkomsten van die heffingen nu precies heengaan. Zal wel weer gebruikt worden voor betuwelijnen e.d.

Wat ik ook niet snap is dat er wel heffingen zijn op de mediadragers, maar niet op de branders en andere apparatuur. Ik zou zeggen maak die branders gewoon zo duur dat niemand ze meer kan betalen dan ben je ook echt van het kopieeren af,
ik bedoel de bedoeling is het kopieeren tegengaan, en met die heffing werkt dat niet. Dus scherpere maatregelen nemen anders laat je helemaal blijken dat het je vanwege het kopieeren gaat, maar puur om de centjes binnen te trekken.

Gooien we gelijk de benzine naar 10euro de liter, zodoende is het niet meer interessant om naar het buitenland voor die troep te rijden en we hebben het file
probleem opgelost.

Nu lijkt het meer op een maffia actie, oh Don hé die lege dvd's en cd's gaan flink over de toonbank, daar moeten we tussen zitten. Weet je wat we noemen het Bescherming van de auteurs en vragen gewoon 1euro (of 0,5 euro) per stuk, intussen steken we het geld in eigen zak en betalen we andere projecten van.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2004 18:54 ]

Verwijderd

.

• Dj Neo Ziggy
  • Laatst online: 10-03 18:25
DVD's daarentegen zijn makkelijk te controleren: ieder bedrijf is verplicht een administratie bij te houden, waar jij dus als klant geregisteerd staat.
Onzin, ik heb nog nooit meegemaakt dat er iets op naam werd gezet toen ik dvd's kocht.
Ik denk eerder dat het bedrijf dat ze verkoopt, doorgeeft aan brein waar ze ze ingekocht hebben. Je kan toch milloenen klanten niet langs gaan om te controleren of ze hun dvd's wel in nederland gekocht hebben.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• nhimf

nhimf

Topicstarter
Dj_Neo_Ziggy schreef op 08 juni 2004 @ 09:21:
[...]

Onzin, ik heb nog nooit meegemaakt dat er iets op naam werd gezet toen ik dvd's kocht.
Ik denk eerder dat het bedrijf dat ze verkoopt, doorgeeft aan brein waar ze ze ingekocht hebben. Je kan toch milloenen klanten niet langs gaan om te controleren of ze hun dvd's wel in nederland gekocht hebben.
Maar toen ben je zelf daar heen gegeaan. Als ik nu iets bestel via internet, dan hebben ze mijn gegevens. Maar aan de andere kant bestel je bij ddvd.info in nederland en dan heb je weer de wet op privacy en mogen ze _geen_ persoons gegevens aan derden geven. Als je in duitsland besteld dan weer wel.
Dus ik denk eigenlijk dat ik het zelf moet opgeven, maar dat moet ik dus bij stichting thuiskopie doen. Maar niemand zal klagen als ik het niet doe right? (nee * nhimf is heeeeeellll eerlijk)

Verwijderd

Ik koop regelmatig bij ddvd in Belgie (gewoon afhalen en contant betalen). Vanaf komende maand zal ik mijn identiteitskaart moeten laten zien bij aanschaf van de media (om te laten zien dat ik gene Belg ben). Er zal verder niets genoteerd/gekopieerd worden. Ik moet zelf de heffing afdragen in Nederland.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2004 15:49 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:59

The Third Man

The Third Jellyfish

Qua regels ben je ook als brave DVD-brander die alleen maar zijn eigen muziek en andere data brandt verplicht heffing af te dragen, dit omdat besloten is dat (behalve bij grote partijen) de heffing niet met terugwerkende kracht ongedaan kan worden gemaakt. Er wordt beredeneerd dat je ook voor media kan kiezen die niet populair zijn in de illegale kopieersector (zoals datatapes en MO-media) en daar hoef je dan ook geen heffing voor af te dragen.

Echter in de praktijk blijkt dat men nauwelijks wat doet tegen Jantje of Pietje die bij DDVD of andere buitenlandse toko een spindeltje koopt, simpelweg omdat de misgelopen heffing wegvalt bij de kosten die komen kijken bij de opsporing en vervolging van stoute Jan. Waar ze echter wel achteraan gaan zijn de grootinkopers, zoals beurshandelaren en grijze computerwinkeltjes.

Verwijderd

't Is natuurlijk van de zotte dat er überhaupt heffingen betaald moeten worden voor data-dragers. Daarmee wordt geïmpliceerd dat er (illegale) kopieën worden gemaakt en hier d.m.v. heffing toch een vergoeding naar de film- en muziekindustrie kan gaan. Een soort goedmakertje voor de industrie ofzo? Waar gaat dat geld nu precies naartoe? Zelfs op papieren kopieën uit het kopieerapparaat zit al zo'n heffing (of was dat toch op het laatste moment niet doorgegaan?)

Anyway, wij draaien dus op voor heffingen over backups van je eigen harde schijf of een thuiskopie van een gekocht cd'tje...!

It's a strange world...

• SICK
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-02 12:07
Maar niemand voor de rest die al een boete heeft gekregen nadat hij bij ddvd.info heeft besteld en geen heffing heeft betaald?

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 08 juni 2004 @ 17:07:
't Is natuurlijk van de zotte dat er überhaupt heffingen betaald moeten worden voor data-dragers. Daarmee wordt geïmpliceerd dat er (illegale) kopieën worden gemaakt en hier d.m.v. heffing toch een vergoeding naar de film- en muziekindustrie kan gaan. Een soort goedmakertje voor de industrie ofzo? Waar gaat dat geld nu precies naartoe? Zelfs op papieren kopieën uit het kopieerapparaat zit al zo'n heffing (of was dat toch op het laatste moment niet doorgegaan?)

Anyway, wij draaien dus op voor heffingen over backups van je eigen harde schijf of een thuiskopie van een gekocht cd'tje...!

It's a strange world...
Het geld gaat naar een centrale pot van de overheid die wordt uitbetaald aan o.a. platenmaatschappijen en filmdistributeurs. Uit onderzoek is overigens al gebleken dat de meerderheid van de dragers worden gebruikt voor het wettelijk toegestaan kopiëren van muziek en films, en als compensatie voor de industrie is die heffing dan ook bedacht. Het is dus uitdrukkelijk niet bedoeld ter vrijpleiting van illegale kopieën, maar als compensatie aangezien het wettelijk is toegestaan om kopieën te maken van werk voor eigen gebruik. Jij mag namelijk zonder problemen een cd uit de bibliotheek kopieëren, maar daardoor loopt de artiest (of zijn maatschappij) wel geld mis en dat wordt dus via de lege dragers gecompenseerd (al vind ik persoonlijk 1 euro of 50 cent voor een DVD en slechts iets van 15 cent voor een CD erg weinig vergeleken met de misgelopen marktwaarde van een DVD of CD in de winkel).

Dat daardoor ook kopieerders van niet-beschermd werk worden belast is vervelend maar zoals ik al eerder postte kan je ook voor niet-belaste alternatieven kiezen. Daarnaast maak je mij niet wijs dat de meerderheid van de lege CD's of DVD's voor kopiëen van niet beschermd werk worden gebruikt...
SICK schreef op 08 juni 2004 @ 19:02:
Maar niemand voor de rest die al een boete heeft gekregen nadat hij bij ddvd.info heeft besteld en geen heffing heeft betaald?
Ik in ieder geval niet...

EDIT
Ik bedenk me trouwens net dat als je geen kopieën maakt van beschermd werk (dat moet je wel kunnen bewijzen) je waarschijnlijk geen problemen zal krijgen als je 'betrapt' zou worden met het niet afdragen van heffingen voor je DDVD-spindels...

[ Voor 15% gewijzigd door The Third Man op 08-06-2004 21:13 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 18:41:
Ik vind het ronduit belachelijk dat als ik dvd's/cd's koop in bv duitsland dat ik dan in nederland nog heffing moet betalen. Ik dach dat we 1 europa zijn hierzo??
nouja, een europa van soevereine staten. ik wou ook dat het anders was btw.

er is europees afgesproken dat je maar 1x BTW hoeft te dokken. als jij die cd's in duitsland koopt, mag je ze invoeren zonder BTW te betalen.

en als een soeverein land/lidstaat vervolgens besluit om wat voor andere heffing dan ook op te leggen, is dat hun probleem. ze mogen in principe de invoer zelfs verbieden (denk aan speelgoedwapens die je in belgie gewoon kan kopen, maar in nederland verboden zijn)

Verwijderd

Lekkere Kwal schreef op 08 juni 2004 @ 21:08:
EDIT
Ik bedenk me trouwens net dat als je geen kopieën maakt van beschermd werk (dat moet je wel kunnen bewijzen) je waarschijnlijk geen problemen zal krijgen als je 'betrapt' zou worden met het niet afdragen van heffingen voor je DDVD-spindels...
vergeet het maar. dan moet je dat vantevoren aanmelden als professioneel gebruik.

die heffing is gewoon verplicht, al steek je die cd's ongebruikt in je reet.

kromme vergelijking: gordels dragen is altijd verplicht, ook als je je auto niet gebruikt om om bomen te vouwen.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 08 juni 2004 @ 21:16:
[...]

vergeet het maar. dan moet je dat vantevoren aanmelden als professioneel gebruik.

die heffing is gewoon verplicht, al steek je die cd's ongebruikt in je reet.

kromme vergelijking: gordels dragen is altijd verplicht, ook als je je auto niet gebruikt om om bomen te vouwen.
Ja, regeltechnisch gezien, maar ik doel op een praktijkgeval, zou het OM daadwerkelijk wat doen als jij kan aantonen dat je A. niet wist dat je heffing moest afdragen (standaard truuk) B. ook er iets mee hebt gedaan wat een heffing zou rechtvaardigen. M.a.w. zou er tot vervolging worden overgegaan?

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
SICK schreef op 08 juni 2004 @ 19:02:
^^^

Allemaal leuk en aardig dat gekibbel hier over de heffingen, maar ik zie nog steeds niemand melden dat ie al zo'n heffing heeft moeten betalen na zo'n particuliere aankoop. Ik koop ook wel eens DVDtjes in het buitenland, de eerste keer was denk ik een half jaar geleden, maar ik heb er nog nooit iets van gehoord.

edit: ik bedoel boete uiteraard :)

[ Voor 5% gewijzigd door Mike Jarod op 08-06-2004 21:29 ]

Verwijderd

zou het OM daadwerkelijk wat doen als jij kan aantonen dat je A. niet wist dat je heffing moest afdragen
Dan zegt de rechter simpelweg dat dit je leergeld is geweest voor de volgende keer? Geen kennis van de wet hebben is geen smoes, ook al is het niet meer zo dat je geacht wordt hem te compleet kennen.

Verwijderd

.

• nhimf

nhimf

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 09:03:
Ik vindt het een beetje een domme discussie worden. Er gaat echt niemand achter een consument aan die een spindeltje uit het buiteneland gehaald heeft en geen heffing heeft betaald.

En als ze dat zouden doen dan zou het terecht zijn dat iemand de staat voor de rechter daagt wegens het verspillen van belastinggeld.

Als ze er wat tegen willen doen moeten ze maar afspraken op europess nivo maken! Vandaar ook dat stemmen morgen gewoon erg belangrijk is! (oops, dit gaat te ver offtopic)
Ik verwacht ook niet dat ze echt actief consumenten gaan jagen voor een paar euro. Maar wat ik dan weer zo dom vind is dat niemand eigenlijk echt weet wat je wel moet doen. Ik denk dat een gemiddelde consument niet eens weet dat er heffingen betaald moeten worden, laat staan aan wie.
Ik ben idd het eens dat er over bepaalde onderwerpen _wel_ in de EU moet worden gesproken. Zoals dus deze heffingen, zodat ze _wel_ vrij vervoer van goederen kunnen garanderen. Want op dit soort punten is de EU dus duidelijk niet één.

Verwijderd

nee, de europese integratie wil niet opschieten. gaat morgen iig allen stemmen, desnoods blanco.

maargoed: er zijn zoveel dingen die veel mensen niet weten. als je in belgie vuurwerk koopt moet je een vergunning kopen/regelen om dat in nederland in te voeren (ok dat weet iedereen wel, maar er zijn nog honderden van die dingen. accu's enzo)...
Pagina: 1