Toon posts:

wachtwoord op thuisnetwerk/workgroup

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis een netwerkje waar ik bestanden op deel. Pas geleden heb ik me ook aangemeld in een domein om netwerkschijven van mijn werk vanuit huis te kunnen benaderen. Dit heeft tot gevolg dat ons thuisnetwerkje (workgroup) nu ook in lijst staat onder 'Microsoft Windows Network' samen met alle andere netwerkjes in dat domein.

Ik heb wel de permissions ingesteld voor onze gedeelde bestanden, maar ik vroeg me af of het ook mogelijk is om er voor te zorgen dat uberhaupt niemand ons netwerkje via het iccoontje in de lijst kan openen. Mensen kunnen niet in onze bestanden, maar ik zou het fijn vinden als ze het netwerkje niet eens konden openen, en dus de computers er in niet zien en de bestanden.

Kan dit door middel van een wachtwoord, en zo ja: HOE?

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Tenzij je overal Bestands en printerdeling uitzet blijf je zichtbaar. Wat je wel kunt doen is je shares verbergen. Dit doe je door een dollarteken ($) achter de share naam te zetten. Bijv: Muziek$

Op deze manier is de share niet zichtbaar, tenzij je er specifiek naar toe gaat. Dus bijv: \\Mirna\Muziek$. Dit in combinatie met je wachtwoordbeveiliging zou voldoende moeten zijn. :)

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik kan dus geen wachtwoord zetten op het netwerkje ofzo?

Verwijderd

volgens mij is dit enkel mogelijk met een Domein. hierbij heb je namelijk zowieso admin rechten nodig om te joinen. Lijkt me al een stuk betere beveiliging ;)

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Nope, een wachtwoord op je werkgroep is niet mogelijk. En zoals quintijn al zegt is de beveiliging met een domein stukken beter, maar dan moet je wel bereid zijn thuis een domaincontroller te gaan draaien. Vraag is of je dat wilt i.v.m. kosten en best behoorlijke overkill in deze situatie. :)

Maar om een lang verhaal kort te maken, het feit dat ze je netwerk zien is niet zo erg, zolang je maar zorgt dat ze geen toegang hebben tot je shares (Zorg dus voor sterke wachtwoorden!), en misschien zelfs je shares onzichtbaar maken.