Mysql. Enorme cache of hele /var/lib/mysql in ramdisk?

Pagina: 1
Acties:

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik vraag me af wat efficienter zal zijn:
stel ik heb 1,5-2 GB ram op een server dat vrijwel gereserveerd is voor mysql.

Wat zal dan efficienter werken?

1: 90% van het geheugen reserveren om te laten cachen door mysql. (keybuffer, tablecache en de hele reutemeteut in de my.cnf flink hoog houden)

of 2:

70% reserveren voor mysql-cache en van 20% een ramdisk aanmaken, de database erin te gooien via een soft of hardlink en dat zo te laten draaien.

Bij 2 heb je vrijwel geen performanceproblemen met het wegschrijven van korte query-data, maar van tijd tot tijd moet alles wel weer naar de schrijf worden weggeschreven. Maar op het kritische moment (uitlezen en/of wegschrijven tijdens het aanroepen van de query) is dit natuurlijk wel sneller. Maar is dit dan niet hetzelfde als de cache zo groot mogelijk houden?

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 07-06-2004 11:48 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

En dan drukt zuslief / broerlief / moederlief / vaderlief / willekeurige derde * op de reset / aan en uitknop, en dan is je DB pleite :)

Ik heb geen idee hoe intelligent de cache van MySQL is, maar ik zou d'r gewoon een benchmark aan wijden :)

* wegstrepen wat niet van toepassing is.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik denk dat MySQL caching & linux vfs caching
a) veiliger is zoals igmar al aangeeft
b) beter en sneller zal werken.

Idd, benchen moet, benchen doet je goed :)

Je idee van MySQLDB in ramdisk is vrij analoog met "laten we de swap in ramdisk zetten, das sneller !"