Toon posts:

128GB limiet verbreken zonder dataverlies?

Pagina: 1
Acties:
  • 206 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren heb ik mijn nieuwe Maxtor 160GB 7200rpm 8Mb Cache ontvangen.

Je zou verwachten dat er dan gewoon 160 Gig aan ruimte op staat, maar als ik Windows mag geloven is niks minder waar.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/coe-huis/schijf.JPG

Hier is dus af te lezen dat hij maar 128Gig detecteerd

Voordat ik deze windows geinstalleerd heb is de schijf grondig geformatteerd en op NTFS gezet.

In de FAQ staan verschillende opties op dit met een programma'tje op te lossen maar op de Maxtor site staat dit:

Solution
Currently, there are three options to remedy the 137 Gigabyte barrier. Failure to implement one of the following installation options will result in data loss when trying to access the hard disk beyond 137 Gigabytes.

Vooral dit laatste zin maakt me een beetje huiverig om deze procedure te gebruiken. Zijn er meer Maxtor gebruikers die hier ervaring mee hebben? Ik ben benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Je moet waarschijnlijk even een BIOS update doen.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-01 17:19

Jimbolino

troep.com

lees de FAQ svp, daar staat het letterlijk in

OM FAQ / Beleid
6) Er zijn gevallen bekend dat grote (>128GB) Maxtor schijven correct in de BIOS worden herkend, maar in Windows slechts als 128GB worden gezien, ook al heb je minimaal Win2K SP3 en WinXP SP1 geïnstalleerd. De exacte oorzaak is vooralsnog onbekend, maar dit probleem is gelukkig wel te oplossen met Maxtor Big Drive Enabler.

[ Voor 81% gewijzigd door Jimbolino op 07-06-2004 11:13 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

Topicstarter
Jimbolino schreef op 07 juni 2004 @ 11:11:
lees de FAQ svp, daar staat het letterlijk in

OM FAQ / Beleid
Ehm lees mijn bericht SVP ik heb de hele FAQ gelezen hierover.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-01 17:19

Jimbolino

troep.com

http://www.maxtor.com/en/...ads/big_drive_enabler.htm
Maxtor's Big Drive Enabler is a one step executable that enables support for drives larger than 137 Gigabytes in Windows 2000 Service Pack 3 and XP Service Pack 1. This utility takes the guess work out of editing the Windows registry. The Big Drive Enabler fixes an operating system limitation. This utility is needed anytime a Hard Disk Drive larger than 137 GB is connected to the motherboard's ATA bus, regardless of any system BIOS that supports 48-bit LBA.
waar "huiver" je voor, het is maar een kleine aanpassing in het windows register

edit: het is trouwens ook slimmer om de hdd in verschillende partities op te delen

[ Voor 9% gewijzigd door Jimbolino op 07-06-2004 11:18 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 11:13:
[...]

Ehm lees mijn bericht SVP ik heb de hele FAQ gelezen hierover.
Probeer ff SP1 en daarna partition magic om te kijjken of er een stuk van 160-127 gig niet gepartitioneerd is.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Heb je wel XP SP1?

Zoja: Hoe heb je gepartitioneerd? Vanuit windows setup wil inderdaad vaak niet, maar dmv een ouwerwetse FDISK/DOS schijf partitioneren met procenten (100%) werkt vaak wél, en dan vanuit setup formatteren.

Je zegt ook niet veel over wat voor moederbord je hebt.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb de topictitel maar verduidelijkt, jouw specifieke vraag was er niet in te vinden namelijk :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 11:16:
Heb je wel XP SP1?

Zoja: Hoe heb je gepartitioneerd? Vanuit windows setup wil inderdaad vaak niet, maar dmv een ouwerwetse FDISK/DOS schijf partitioneren met procenten (100%) werkt vaak wél, en dan vanuit setup formatteren.

Je zegt ook niet veel over wat voor moederbord je hebt.
Ik heb inderdaad geformatteerd vanuit de Windows setup. Partities heb ik (nog) niet aangemaakt.

Ik zal even die SP1 downloaden (tot nu toe alleen losse updates binnengehaald) Mijn moederbord is een Asus A7V8X

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
hmm jah je hebt sp1 zoiezo nodig als je ooit bigdrive wilt gebruiken oid

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ik had laatste een hdd die door het bios als 128GB herkend werd, maar door Windows gewoon keurig als 160GB. Moet je hier nog voor uitkijken eigenlijk, wat betreft eventuele data corruptie ofzo?

Verwijderd

ga ff kijken bij configuratiescherm-systeembeheer-computerbeheer-schijfbeheer
en dan ff met de rechtermuisknop op de schijf klikken en dan kijken of er ook een optie staat van schijf uitbreiden/toevoegen. zo ja? dan dat ff doen :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 12:01:
ga ff kijken bij configuratiescherm-systeembeheer-computerbeheer-schijfbeheer
en dan ff met de rechtermuisknop op de schijf klikken en dan kijken of er ook een optie staat van schijf uitbreiden/toevoegen. zo ja? dan dat ff doen :)
Ik kan die optie niet vinden, ik zie echter wel dat er nog een groot deel niet toegewezen is...

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/coe-huis/schijven.JPG

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 12:07:
[...]

Ik kan die optie niet vinden, ik zie echter wel dat er nog een groot deel niet toegewezen is...

[afbeelding]
Kortom: Partiotion magic installeren, en partitie partitioneren en je hebt weer 160 GB :)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Maxblast? Hiermee is het mij gelukt om me 2 250 gig maxline II's helemaal te benutten...

download linkje :)

Wat het dus onder andere kan:

Breaks the 528 MB, 2.1 GB, 4.2 GB, 8.4 GB, 32 GB, 64 GB and 137 GB capacity barriers. :)

Ook met partition magic kan het goed.

Met deze info moet het lukken... suc6! :*)

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2004 12:15 ]

• JaY-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

JaY-

Het is mij.

Ik heb mijn 160Gb schijf verdeeld in verschillende partities en uiteindelijk kan je dan de volle 160Gb gebruiken. Beste is dus om dan iets van 2 x 80Gb ofzo te maken.
Met Partition Magic kan je dan die 128Gb schijf verkleinen naar 80Gb, ff reboot en start weer Partition Magic. Deze zal als het goed is een ongebruikte ruimte van 80Gb zien naast de gebruikte 80Gb partitie. iig werkte dit bij mij perfect :+

Verwijderd

toevallig afgelopen weekend een 250 GB maxtor gebruikt, zelfde probleem. na het tooltje van maxtor was de schijf wel helemaal zichtbaar. geen dataverlies, alleen had ik enkel een C: van 25 GB en de rest nog niet in gebruik. na het tooltje was alles zichtbaar, quick format over de rest en ik kon 250 GB gebruiken.

sim-pel

Verwijderd

Hier nog een linkje uit de FAQ, dit had je zelf ook ff kunnen zoeken:

OM FAQ / Beleid :)

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Je moet niet moeilijk doen. Als je gewoon xp gebruikt moet je eerst het register induiken rebooten en dan alles pas installeren en partitioneren. Een andere optie is er mijns inziens niet, en als die er is is het alleen maar onnodig moeilijk doen.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hoekstrg/schijven.jpg

Via die optie die erbij stond; schijf uitbreiden heb ik ook mijn extra ruimte gekregen bij m'n 200 gig schijf :)

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2004 17:17 ]

Verwijderd

Ik heb de zelfde probleem gehad met mijn Maxtor 200gb.

probleem is simpel op te lossen door:

1) sp1(a) te installeren

2) notepad openen en volgende copy/pasten:

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\atapi\Parameters]

"EnableBigLba"=dword:00000001

3) saven als blaat.reg (of andere naam ;) )
4) double-click erop :P en 'OK' drukken
5) reboot

en voila 8) probleem opgelost

(dit is trouwens precies wat de big_drive_enabler van maxtor doet)
ook moet je BIOS 48bit Lba addressing ofzo ondersteunen maar dat doen de meeste wel denk ik.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-02 22:09
Ik heb de zelfde hd. Gewoon naar de site van maxtor gaan en maxblast 3 downen en alles gaat verder van zelf. Je kan er ook de partities mee indelen etc. Heel handig en in een paar minuten klaar!!

Sorry; bericht van KnoWL3Dge niet gezien, maar gewoon doen wat hij zegt.

[ Voor 17% gewijzigd door chrisborst op 08-06-2004 17:50 ]

Verwijderd

KICK

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Wat nou kick??
Heb je hetzelfde probleem?? Of vind je dit een interessant topic?
Geef eens wat meer info.. een zo'n lullig woordje kunnen we niets mee.

Heb je al iets uitgeprobeerd wat er in dit topic verteld wordt?
zoja, waarom lukte het dan niet?

Welk OS heb je?
kunnen je bios, en os wel schijven groter dan 128 GB aan?
Oftewel.... WE NEED MORE INFO...

Met de search zijn overigens al 100 topics over ditzelfde probleem te vinden...
Dus ik vraag me zowieso af, waarom dit topic nog steeds open is..

[ Voor 19% gewijzigd door job op 12-06-2004 16:15 . Reden: typo's :) ]

• Yustme
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-04-2023
Ik heb een HD van 160 gig, en hij ziet er maar 149,nogwat. Zelfs na big drive enabler te hebben geinstalleerd ziet hij niet alles.

Maar ziet hij bij jullie de volle 120/160/200/250 ?

Yustme :)

Niets is zo eerlijk verdeelt als het verstand, want iedereen denkt er namelijk genoeg van te hebben...

• Vermicellisoep
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06-2025

Vermicellisoep

Nonsultant

Bij mij zaten windows en fdisk irritant te doen omdat ze maar 10 van de 20gb zagen, en ook geen ongepartitioneerde ruimte...

Uiteindelijk hier op GoT ergens het de naam Partition Manager zien staan.
(voor degene de ermee kwam; heel erg bedankt nog _/-\o_ )
Geweldig progje, draait onder dos en als je er een klein beetje verstand van hebt kan je met een paar handelingen je hele Fat tabel repareren. (als je er geen verstand van hebt kan je het ook flink slopen dus pas op)

Nooooh! Stahp!

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:22

Rival24

I'll Be Back

Yustme schreef op 03 juli 2004 @ 19:19:
Ik heb een HD van 160 gig, en hij ziet er maar 149,nogwat. Zelfs na big drive enabler te hebben geinstalleerd ziet hij niet alles.

160000000000 bytes / 1024 / 1024 / 1024 = 149 Gb :)

Fabrikanten hanteren 1000 bytes voor een kilobyte, terwijl een kilobyte officieel uit 1024 bytes bestaat.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Yustme schreef op 03 juli 2004 @ 19:19:

* Atlas zoekt ff faq link :)
Het heeft iig te maken met dat fabrikant 1000 KB hanteren als 1 MB, en de PC 1024 KB als 1 MB :P

uit de faq:
1000 vs 1024
De harddisk fabrikanten rekenen voor het gemak met hele duizendtallen, terwijl we toch met machten van 2 moeten rekenen. Elk duizendtal (Kilo, Mega, Giga, Tera, etc) in de wereld van bits en bytes is in feite een vermenigvuldiging van 210 (1024). Als we dit nu gaan omrekenen, dan zien we bijvoorbeeld het volgende bij "60GB":
60.000.000.000 bytes = 58.593.750 KB = 57.220 MB = 55,9 GB

[ Voor 51% gewijzigd door Atlas op 03-07-2004 19:55 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Rival24 schreef op 03 juli 2004 @ 19:52:
[...]

160000000000 bytes / 1024 / 1024 / 1024 = 149 Gb :)

Fabrikanten hanteren 1000 bytes voor een kilobyte, terwijl een kilobyte officieel uit 1024 bytes bestaat.
zuchtmodus:

Als je iemand vraagt om de wetenschappelijk term van kilo, dan hoort die het antwoord te geven: 1000!

Dus eigenlijk hebben de fabrikanten gelijk door met 1000 te rekenen. Ik weet dat door het binaire tellen 1024 daar het dichstbij zit en dat windows etc daar mee rekenen. Maar officeel is:
kilo= 1000
mega= 1.000.000
giga= 1.000.000.000
etc...

Dus "officieel" zijn het juist de HD fabrikanten die de juiste waardes hanteren, alleen computers kunnen daar niet mee rekenen...

(dat heb ik al een keer als opmerkingen over de FAQ tegen Balusc gezed :D )

/zuchtmodus

[ Voor 12% gewijzigd door Hann1BaL op 03-07-2004 20:07 ]

• Yustme
Volgens Rival24: 149 gig

Volgens Atlas: 55,9

Wie heeft er nou gelijk :9

Niets is zo eerlijk verdeelt als het verstand, want iedereen denkt er namelijk genoeg van te hebben...

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:30
Rival want atlas pakt het voorbeeld uit de faq dat het over 60gb heeft, overigens had je dit dus beste zelf kunnen vinden ipv een oude koe voor uit de sloot halen.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Yustme schreef op 03 juli 2004 @ 20:07:
Volgens Rival24: 149 gig

Volgens Atlas: 55,9

Wie heeft er nou gelijk :9
Lees es goed :Z
Dat ging over een 60 GB. Zie ook de faq ;)

Verwijderd

Met windows98 had ik geen problemen met m'n 200GB harddisk.

Geen problemen in m'n 486, en geen problemen in m'n AMD3200. Wordt gewoon als 200GB met een enkele partitie herkend. Met de 486 had ik wel maxblast nodig, dat mobo kan maar tot 8GB aan.

• Yustme
Atlas schreef op 03 juli 2004 @ 20:08:
[...]

Lees es goed :Z
Dat ging over een 60 GB. Zie ook de faq ;)
Owe hehehe my bad :)

Ben een vaste klant van de FAQ.

Maar ik las net ergens in deze topic dat bij iemand de volle capaciteit van de harde schijft werd herkent.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op 03 juli 2004 @ 20:12:
Met windows98 had ik geen problemen met m'n 200GB harddisk.

Geen problemen in m'n 486, en geen problemen in m'n AMD3200. Wordt gewoon als 200GB met een enkele partitie herkend. Met de 486 had ik wel maxblast nodig, dat mobo kan maar tot 8GB aan.
Dat is zeker heel mooi voor je. Ik snap alleen niet wat je aan zon HDD hebt in een 486.
Ik vraag me ook af wat jouw post bijdraagt aan het topic NOFI.
Als iemand een probleem aankaart en iedereen die dat probleem niet heeft, plaatst een post, dan worden het grote topics. ;)

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Oude thread, FAQ-werk en vrij onzinnig. Sorry, maar dit is een typisch geval van
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/kaj/glocked.jpg
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.