Nieuwe speakers in boxen

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Mijn Jamo power 160r bass speakers zijn kapot, de ophangrand is volledig vergaan. Ik heb al gezocht en kwam telkens uit op het repareren van de ophangrand, maar dit kost €70 per speaker, dit heb ik niet over voor die boxen.

Nou wil ik graag nieuwe speakers (10 inch) in de box gaan zetten. Ik heb al bij conrad gekeken, genoeg 10 inch speakers maar welke moet ik nou hebben. Met de search heb ik al gevonden dat ik moet letten op het aantal ohm en sensitivity. Verder erop letten dat de speaker een beetje bij de tweeter past en bij de inhoud van de box.

Dat eerste gaat wel lukken want ik kan zo zien hoeveel ohm de box is en wat de sensitivity is, maar die andere 2 :?

Kan iemand me daarbij helpen, want ik heb geen idee hoe dat uit te zoeken.

specs van de box:
sinus: 100 W
muziek: 160 W
freq: 25 - 20.000 hz
sensitivity: 1,4W/96 dB/ 1m
impedance: 4-8 ohm

Last.fm
Films!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:28
Om jou verder te kunnen helpen, hebben we ook nog de netto-inhoud van je box nodig, en de afmetingen van de eventuele basreflexpijp. Is het trouwens een 2-weg of een 3-weg systeem? Wat is je budget?

• Sv3n
  • Nu online
subsonik schreef op 07 juni 2004 @ 11:12:
Om jou verder te kunnen helpen, hebben we ook nog de netto-inhoud van je box nodig, en de afmetingen van de eventuele basreflexpijp. Is het trouwens een 2-weg of een 3-weg systeem? Wat is je budget?
2 weg systeem, en ik wil het graag onder de €100 houden als het even kan :)

Inhoud moet ik gewoon opmeten :? der zit een ronde bassreflex pijp in naast de tweeter, dus boven de bass speaker.

//edit

ff gemeten
maten zijn:
50 cm hoog
22 cm diep
30 cm breed

achter de bass speaker zit een stuk dempingsmateriaal

bass relflex pijp heeft een diameter van 7 cm en is ongeveer 7 cm lang :)

[ Voor 21% gewijzigd door Sv3n op 07-06-2004 11:36 ]

Last.fm
Films!

• subsonik
Hmmm lastig. De midwoofers die ik gesimuleerd heb vallen allemaal al af tussen de 50 en de 60Hz (-3dB), waardoor je diepgang dus echt niks gaat voorstellen. De kast is met 33 liter gewoon véél te klein voor de meeste 10" midwoofers. De enige manier om toch nog iets van bas te halen, is met een echte subwooferdriver, maar dan kom je in de problemen met de middentonen. Waarschijnlijk presteerde de originele Jamo woofer ook maar erg matig, met een groot gebrek aan bas onder de 60Hz.

Een driver die je eventueel kan gebruiken is de RaveMaster BSW 104 - II. Dit is wel een typische basdriver, ik vrees dat je in de problemen zal komen met de middentonen. Als je deze woofer toch zou gebruiken, moet je de baspijp verlengen tot 14cm (gewoon nieuwe steken dus). De basreflex alignment is wel allesbehalve ideaal, maar bij het zoeken van een vervangwoofer moet je altijd compromissen sluiten... Voordeel van deze woofer is dat hij bijzonder hard kan stampen, 112dB max SPL bij 50Hz!

Een andere mogelijkheid is om de boel in te bouwen in een grotere kast, of eventueel een kleinere woofer te gebruiken.

Ik zou je echter warm aanraden om het budget iets te verruimen en eens uit te kijken naar een budget zelfbouw speaker pakket. Deze hebben wel goede prijs/kwaliteit: CT 197 2-weg met 2x 13cm woofer, Morion 2-weg met 1x 17cm woofer, of voor 126 EUR een CT 206 2-weg met 2x17cm woofer. Ik ben er redelijk zeker van dat alledrie deze speakerkits jouw Jamo's er probleemloos uitspelen qua klankkwaliteit. Qua SPL zal de hierboven genoemde 10" RaveMaster woofer wel een pak harder gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door subsonik op 07-06-2004 12:03 ]

• Sv3n
  • Nu online
dat bass probleem is niet zo erg aangezien ze als rear speakers gaan dienen, op het moment heb ik wel fronts die de nodige bass produceren en over een aantal maanden hoop ik een nieuwe versterker te hebben (Yamaha rx-v44-rds) en daarbij een subwoofer. :)

Last.fm
Films!

Verwijderd

Speakers refoamen is zo duur nog helemaal niet als je het zelf doet.
Voor 10" randen betaal je volgens mij 10€ P.s. en 4€ voor de lijm.
Alleen moet je wel af wegen of je het de moeite waard vind. Want het is best een pittig werkje. En helemaal als je niet handig bent.

Ik zelf heb 2 12" woofers van JBL ge refoamed en dat is perfect gegaan.
Ben echt blij met het resultaat. Klinken ook weer ouderwets goed.
Maar dan heb ik het ook over studio monitors ;)

Ben zelf nog bezig met een site over hoe ik het gedaan heb.
Maar op www.audiofriends.nl vind je ook wel wat info.

Verwijderd

Een nieuwe foam/ rubber rand is altijd anders dan de orginele. De specs zullen wel iets anders zijn. Ik denk ook dat een andere woofer de beste oplossing is. Dan weet je de specs tenminste.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2004 18:17 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 18:14:
Een nieuwe foam/ rubber rand is altijd anders dan de orginele. De specs zullen wel iets anders zijn. Ik denk ook dat een andere woofer de beste oplossing is.
Deze randen waren iets stugger het is niet veel maar toch.
De bass is bij ons veel strakker geworden en is dus alleen maar een voordeel.
Ook mede omdat we de speakers in kleinere kasten gebouwd hebben.
De verhouding klopt nu gewoon veel beter. En vooral omdat de vorige kasten veel en veel ste groot waren.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Maar hoe centreer je die conus dan weer helemaal?, ik wil het ook wel gaan doen, ik heb nog een aantal B&W's met kapotte randen (vandaar m'n signature :P ) als dat echt voor €14 weer nieuwe speakers kunnen zijn... :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Barry|IA schreef op 08 juni 2004 @ 17:59:
Maar hoe centreer je die conus dan weer helemaal?, ik wil het ook wel gaan doen, ik heb nog een aantal B&W's met kapotte randen (vandaar m'n signature :P ) als dat echt voor €14 weer nieuwe speakers kunnen zijn... :)
Bij mij was het centreren vrij simpel doordat de rand strak om de conus zat en aan de onderkant van de conus gelijmd werd. Aangezien die daar al zat. zat de ring om de conus dus al goed.

En daardoor hoefde we m alleen maar bij t frame te centreren.
Dat was vrij simpel. Zorgen dat je m lijmt. dan laat je m op t frame zakken.
Dan druk je de conus gelijk matig naar benede. hierdoor centreerd die zich al.
Dan ze je hem met 4 wasknijpers vast en doordat de lijm nog vrij lang vochtig blijft kan ie nog redelijk verschuiven. en dan laat duw je hem nog een keer vooorzichtig naar benede en naar boven. zodat hij zijn hele slag kan maken. En dan hoor je ook gelijk of die niet aan loopt. en dan moet je m overal goed aandrukken en dat een aantal keer herhalen tot de lijm droog word dat zie je doordat t doorzichtig word.

• subsonik
Het centreren wordt soms ook wel gedaan door stukjes papier in de luchtspleet tussen de poolkern en de spoel te proppen, zodat aan alle kanten de luchtspleet even groot wordt. Hierdoor immobiliseer je de conus, en kan je rustig reconen. Bij de meeste recone kits komt ook wel een uitgebreide handleiding hoe je dat moet doen.

Sv3n: als je die dingen toch maar als rears gebruikt, is het dan niet verstandiger van een eenvoudige rearspeaker te bouwen met een goedkoop bouwpakketje? Is even goedkoop als de woofer vervangenin je Jamo's vervangen, maar klinkt ongetwijfeld een pak beter. Kan je trouwens ook kleiner maken dan je huidige 33 liter boxen, wat misschien nog beter in het interieur past ook ;)

• Barry|IA
Inderdaad!, elke Eltax rear speaker zou zijn werk beter doen m.b.t je Jamo's, er gaat immers ook een klein beetje midbas naar je woofers, die vervolgens 10'' zijn :X Als ik jou was zou ik ook gewoon als rear een (goedkoop) bouwpakket kopen met bijvoorbeeld; 6'' mid/woofers en dome tweeters. :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

4" of 5,25" is ook al zat, het hoeven echt geen baswonders te zijn hoor :X

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Barry|IA
@Sv3n:

Heb je wel een subwoofer?

• Sv3n
  • Nu online
Barry|IA schreef op 09 juni 2004 @ 18:13:
@Sv3n:

Heb je wel een subwoofer?
nog niet, met het geld dat ik verdien met vakantiewerk ga ik eerst een nieuwe versterker kopen, m'n huidige versterker (even oud als de Jamo boxen) kun je 4 luidsprekers aansluiten, daarom wou ik graag die oude luidsprekers repareren en dan maar zien wanneer wat komt.

Echter weet ik het nu niet, misschien koop ik voor niet zo heel veel geld gewoon 10" speakers en zie wel hoe t klinkt, is t slecht jammer maar niet erg, klinkt t redelijk dan neem ik ze gewoon in gebruik en zullen ze ooit vervangen worden, maar de nieuwe versterker/subwoofer/center box hebben toch echt voorrang

Last.fm
Films!

Pagina: 1