Toon posts:

AMD 64 of Centrino?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een goedemorgen,

In september begin ik met een nieuwe studie en wil ik een laptop kopen. Doel is om er berekeningsprogramma's op uit te voeren en wat kleine serverdoeleinden. Veel geheugen is dan voor mij ook een must (512 mb minimaal). Ook moet de laptop minimaal 4 jaar meegaan zonder dat ik qua kracht veel verschil merk t.o.v. nieuwere systemen (vergeleken met de programma's die ik uitvoer).
Enige waar ik nu niet uitkom is de keuze van de processor. Op me werk heb ik pas nog een AMD 64 moeten assembleren, maar was hier niet erg van onder de indruk. Veel spontane vastlopers enz. Wel heeft deze cpu weer de 64 bits technologie in huis en veel kracht. Goed voor de toekomst zou ik zeggen. Dan heb je echter ook de Intel Centrino met 1 MB cache (hoewel de amd 64 3000+ dat ook heeft) die volgens mij ook niet echt onderdoet voor de AMD 64. Echter weet ik niet veel over de Centrino CPU. Voornaamste eisen aan laptop zijn:

Kracht
Stabiliteit
Snelheid
grafisch niet zeer belangrijk, maar ik wil er ook wel eens een gamepje mee kunnen spelen

Kan iemand me helpen welke cpu ik moet nemen en eventueel welke laptop? Budget: 1300 ongeveer.

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-01 20:21
Voor dat budget is er niet zo heel veel te vinden.

heb je al de search gebruikt voor vergelijkingen.

of raadpleeg www.tomshardware.com

ik zou voor de nieuwe amd 64 gaan ;) maar dat is mijn mening
succes

• renekosterman
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-03-2019
Wat BurnerT al zegt, ga eens op zoek naar wat reviews er is op google zat te vinden:
Google zoeken naar: AMD 64 vs Centrino

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-01 18:04

glashio

C64 > AMIGA > PC

Idd Google geeft interresante pagina's terug :)
Maar waarom geen AMD Athlon Mobile 32bit ? ( Centrino =ook 32bit )
Is duurder dan normale AMD maar is wel bruut sneller met overklokken.... :9

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

Verwijderd

Topicstarter
glashio schreef op 07 juni 2004 @ 09:45:
Idd Google geeft interresante pagina's terug :)
Maar waarom geen AMD Athlon Mobile 32bit ? ( Centrino =ook 32bit )
Is duurder dan normale AMD maar is wel bruut sneller met overklokken.... :9
AMD M, hmmmmm. Maar met 64 bits heb je natuurlijk weer de toekomst in handen. Bij 32 bits lig je dan toch weer wat achter. Ben ff wat reviews aan het bekijken. Als iemand nog suggesties heeft welke CPU hoor ik die graag.

Verwijderd

Acer heeft een Athlon-64 laptop staan als je op pricewatch kijkt voor ongeveer 1290 kan kopen de 1511 LMI.

http://www.acer.nl/acereu...1=3&ctx1=NL&crc=906634714

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 09:48:
[...]
AMD M, hmmmmm. Maar met 64 bits heb je natuurlijk weer de toekomst in handen.
Ja goed man, de toekomst... over 6 jaar kan je de 4Gb+ geheugen met deze CPU goed gebruiken......
Hoeveel geheugen kan je maximaal in je laptop tegenwoordig kwijt?

Qia laptops en qua CPU's zijn er andere verschillen dan snelheid: ze zijn namelijk allemaal even snel, maar hebben andere features die het verschil maken. Mobiele Athlon's zijn goedkoper, Centrino's zijn completer (Wifi ed) en zijn een stuk minder warm (geen laptopfan die steeds herrie schopt).
Een keuze die je zelf maakt, maar vooralsnog zou ik pas als laatste naar de CPU kijken. Prijs, scherm(resolutie), GPU, DVD-RW en HDD enz... desihn en gewicht zijn IMO belangrijker. Zoek eerst ff uit welke aan jouw eisen voldoen, kijk dan pas als laatste welke CPU's tussen je eindselectie zit.
15.0" XGA TFT LCD with 1024 × 768 pixels resolution, 16.7 million colours
334mm (W) x 287mm (D) x 49mm (H)
3.8 kg
Bovenstaande url brengt me deze specs... IMHO kan dat een stuk beter/lichter.

[ Voor 11% gewijzigd door Delerium op 07-06-2004 10:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook nog een leuke gevonden. Niet al te zwaar, goede resolutie en ook een AMD 64: HP Pavilion zv5133EA

Kent iemand die laptop of heeft hem zelf?

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-01 18:04

glashio

C64 > AMIGA > PC

Neem dan deze :
Acer Ferrari 3200**
Afbeeldingslocatie: http://www.gizmodo.com/archives/images/acer_ferrari_3200.jpgAMD64 Bit Processor
Aanklikbaar

** De naam/kleur alleen maar :9

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
glashio schreef op 07 juni 2004 @ 12:00:
Neem dan deze :
Acer Ferrari 3200**
[afbeelding]AMD64 Bit Processor
Aanklikbaar

** De naam/kleur alleen maar :9
Heb je eigenlijk wel naar het budget gekeken?

Verwijderd

Ecteinascidin schreef op 07 juni 2004 @ 10:55:
[...]

Ja goed man, de toekomst... over 6 jaar kan je de 4Gb+ geheugen met deze CPU goed gebruiken......
Hoeveel geheugen kan je maximaal in je laptop tegenwoordig kwijt?

Q
Wat heeft 6 jaar in godsnaam er wat mee te maken ? Waarschijnlijk dit jaar al XP-64 (longhorn later ?), Linux ondersteund het nu al.

Verwijderd

Misschien is dit wat?

Travelmate 290
Afbeeldingslocatie: http://www.de-laptopper.nl/image.php?item_id=1457
http://www.de-laptopper.nl/index.php?file_id=2553

€ 1280,- incl. BTW

Grotere HDD is optioneel :)

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 12:29:
Misschien is dit wat?

Travelmate 290
[afbeelding]
http://www.de-laptopper.nl/index.php?file_id=2553

€ 1280,- incl. BTW

Grotere HDD is optioneel :)
lachen, da's namelijk geen centrino meer, ondanks dat ie de Centrino-cpu (Pentium M) gebruikt. Het centrino-platform omschrijft namelijk een 11b-style wifi netwerkkaart; hier zit een 54g-unit in. Het Centrino-label mag derhalve niet gevoerd worden voor dit product :)

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
HunterPro schreef op 07 juni 2004 @ 12:35:
[...]

lachen, da's namelijk geen centrino meer, ondanks dat ie de Centrino-cpu (Pentium M) gebruikt. Het centrino-platform omschrijft namelijk een 11b-style wifi netwerkkaart; hier zit een 54g-unit in. Het Centrino-label mag derhalve niet gevoerd worden voor dit product :)
Das niet waar. Die fout heb ook ooit gemaakt.

Zolang er een intel 2xxx nic in zit is het wel centrino. Anders mogen ze de sticker ook niet gebruiken De nic die in die laptop zal zitten is een Intel 2200 B/G en als je t.net er op na leest zul je zien dat die nu standaard is voor sommige laptops.

(helaas is het niet het A/B/G plan geworden :()

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk toch dat ik een AMD 64 ga pakken. Alleen heb ik dan niet erg veel keus. Waarschijnlijk die HP die ik eerder noemde. Iemand ervaringen ermee?

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
steek je handen eens uit de mouwen en ga zelf op jacht naar reviews?

• greenlizzard
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-01 16:41
Je moet alleen wel weten dat je van de videokaart van die HP niet zoveel hoeft te verwachten. Vind je de GPU wel redelijk belangrijk dan moet je binnen deze prijsklasse voor de Acer 1511LMi gaan.

Zelf denk ik dat ik voor de Acer Ferrari 3200 ga, het zal nog wel 3 weekjes duren voor ik hem koop en hoop dat ie dan ondertussen iets goedkoper is geworden. Heeft iemand de 1511lmi en de ferrari 3200 al een keer naast elkaar gezien, zodat je de beeld-kwaliteit kon vergelijken?

PS: Is er niet iemand hier op het forum die de Acer Ferrari 3200 al heeft en er een reviewtje over kan schrijven?

Verwijderd

greenlizzard schreef op 20 juni 2004 @ 20:55:
Je moet alleen wel weten dat je van de videokaart van die HP niet zoveel hoeft te verwachten. Vind je de GPU wel redelijk belangrijk dan moet je binnen deze prijsklasse voor de Acer 1511LMi gaan.

Zelf denk ik dat ik voor de Acer Ferrari 3200 ga, het zal nog wel 3 weekjes duren voor ik hem koop en hoop dat ie dan ondertussen iets goedkoper is geworden. Heeft iemand de 1511lmi en de ferrari 3200 al een keer naast elkaar gezien, zodat je de beeld-kwaliteit kon vergelijken?

PS: Is er niet iemand hier op het forum die de Acer Ferrari 3200 al heeft en er een reviewtje over kan schrijven?
Reviewtje 1
Reviewtje 2

Kijk 'ns :)

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:27

Klippy

Still Game

Acer Ferrari 3000 Ervaringen

Verder moet je het zelf uitmaken.
Ik kan je alleen vertellen dat ik nog steeds voor de Centrino zou gaan.
Heb 9 maanden geleden een Acer TravleMate 800 gekocht, toen waren er nog niet echt 64 bits laptops te koop, maar werkt heerlijk.

Kan ik zeker nog 2-3 jaar mee vooruit en ik vind zelf de zuinigere prcoessor toch veel meer wegen dan de extra processorkracht.
Een trage laptop is niks, maar gamen doe ik zelden en dat geldt denk ik voor de meeste laptop gebruikers.
Als je ergens op school of in de trein zit en je laptop elke dag meeneemt is gewicht, accu levensduur en warmte veel belangrijker. Je bent blij als je je verslag kan afmaken in de trein door je langere accu levensduur en dat ook nog rustig kan doen zonder de coupé 3 graden te verwarmen en je knie te verbranden :P

Daar zou ik toch rekening mee houden, dat had ik ook onderschat.
Elke dag 3 kilo meesjouwen wordt irritant :+

Zelfs mijn laptop is af en toe wat zwaar :)

Ik heb overigens geen idee hoe zuinig die 64 bits dingen zijn, geen ervaring mee dus misschien valt het mee, maar een zuinige Athlon XP notebook moet ik nog tegenkomen. Zijn allemaal kacheltjes :+

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Eddey
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-01 23:08
Ik denk dat de enige proc die eerlijk vergelijkbaar is met de Centrino de Low power mobile Athlon 64 is. Die klokt namelijk terug tot 12 Watt... De Centrino kan nog een stukkie lager, maar 12 Watt is ook netjes.

Maar het enige notebook waar deze low-power versie in zit is de Acer Ferrari 3200... En dat is niet mijn smaak qua uiterlijk.

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 19:16
check dees is, ik ga deze waarschijnlijk ook halen

http://www.pcsnel.nl/inde...ductid=7975&source=kelkoo

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-01 11:26
Centrino en AMD64 gaan vergelijken is echt wel appelen en peren vergelijken.

De Centrino is een zuivere mobiele oplossing. Daarmee bedoel ik dat wanneer je mobiliteit (onafhankelijkheid van stopcontact) heel belangrijk vindt, moet je echt voor een Centrino gaan. De amd 64 is dan weer brute cpu kracht. Voor sommigen is deze brute kracht belangrijker.

Ik heb nu een Acer 1501 met een Athlon 64 dtr (dus niet het ultra low power model) en ik kan echt niet blijer zijn. Superkrachtig en zeker nog mobiel genoeg. 3 uur 15 minuten op een batterij als je geen te zotte dingen doet (gamen, renderen,....)

Ik zocht een echte desktop replacement laptop, dus met alles op en aan, maar die toch nog een zekere mobiliteit had. En eentje die futureproof is. Deze Acer 1501 is echt ideaal. We gaan zowiezo naar het 64 bit platform, je kan maar voorbereid zijn. Stel dat 64 bit niet doorbreekt dan heb je nog altijd supersnelle 32 bitter.

Kijk zelf wat je belangrijk vindt....

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:16

inXs

known as inXs

Die centrino levert anders aardig wat "brute" kracht.. Als je al die benchmarks naast elkaar legt. :)

superB

• greenlizzard
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-01 16:41
Benchmarks moet je nooit 100% vertrouwen!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 19:16
maar nu weet TS nog niet welke hij moet kiezen....ik zit btw ook met het zelfde dilemma |:(

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:56

Rannasha

Does not compute.

Als je pure kracht nodig hebt zou ik voor de A64 gaan (als desktop-replacement ofzo, voor zware toepassingen), voor mobiliteit zou ik voor Centrino kiezen. Uiteraard moeten de andere specs van het notebook ook kloppen, maar qua platform zou ik zo kiezen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Pagina: 1