Toon posts:

[Excel_2K] Variabele range voor MIN, MAX en STDEV functie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Input: http://members.home.nl/ca...ges/Checklist_results.xls

Situatie:

Ik heb een spreadsheet gemaakt ter verwerking van de uitkomsten van een vragenlijst. Op het eerste tabblad (Answers) worden de uitkomsten van de verschillende deelnemers ingevuld (de max. grootte van een groep is 20 mensen. Het kan ook minder zijn!). Op het tweede tabblad (Aggregate) worden de resultaten op een bepaalde wijze opgeteld per deelnemer.

Daarna worden er, tevens op het tweede tabblad, een aantal statische basisfuncties uitgevoerd.

Probleem:

Er zullen niet altijd precies 20 deelnemers zijn. Stel het zijn er 12. Omdat ik op het tweede tabblad de formules al heb gekopieerd naar de resultaten van alle 20 deelnemers, verschijnen er in de bovenste tabel op het tweede tabblad een heleboel 0'en. De MIN, MAX en STDEV functie nemen deze mee in hun berekening.

Echter, de mensen die dit spreadsheet gaan gebruiken hebben niet het besef om die formule uit de eerste kolom te kopieren tot het aantal deelnemers en niet verder.

Met andere woorden, ik ben aan het zoeken hoe ik de range voor de MIN, MAX en STDEV functie variabel kan maken aan de hand van het aantal kolommen.

Bijvoorbeeld: als er 12 deelnemers zijn, wil ik de MIN(B2:M2) zien en bij 3 deelnemers MIN(B2:D2)

Iemand enig idee?

Ik heb het al geprobeerd met een vlookup functie die het tweede argument in de range van de MIN, MAX en STDEV functie variabel maakt, maar dat pikt excel niet.

Verwijderd

Als op het tweede tabblad nooit de waarde '0' voor kan komen uit de sommatie, kan je zoiets doen als:
code:
1
2
3
=IF(SUM(Answers!B$7,Answers!B$11,Answers!B$13,Answers!B$15,Answers!B$20,
Answers!B$30,Answers!B$32,Answers!B$34)=0,"",SUM(Answers!B$7,Answers!$11,
Answers!B$13,Answers!B$15,Answers!B$20,Answers!B$30,Answers!B$32,Answers!B$34))

<edit> Bedacht me later dat je misschien beter het commando SUMIF kan gebruiken..

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2004 08:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 08:23:
Als op het tweede tabblad nooit de waarde '0' voor kan komen uit de sommatie, kan je zoiets doen als:
code:
1
2
3
=IF(SUM(Answers!B$7,Answers!B$11,Answers!B$13,Answers!B$15,Answers!B$20,
Answers!B$30,Answers!B$32,Answers!B$34)=0,"",SUM(Answers!B$7,Answers!$11,
Answers!B$13,Answers!B$15,Answers!B$20,Answers!B$30,Answers!B$32,Answers!B$34))

<edit> Bedacht me later dat je misschien beter het commando SUMIF kan gebruiken..
Yep, kijk maar eens bij Average. Daar gebruik ik die constructie al. Maar bij MIN, MAX en STDEV kan er wel nul staan (namelijk bij deelnemer x+1 en verder als er x deelnemers zijn)...

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Met verschuiving (offset?) kun je een bereik opgeven, met aantal.lege.cellen bepaal je welke cellen niet gevuld zijn. Als je die twee combineert kom je een heel eind :)
(VERSCHUIVING([start;0;0;1;20-AANTAL.LEGE.CELLEN(start:eind))))
Engelse termen zo niet bij de hand...

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
Niesje schreef op 07 juni 2004 @ 09:59:
Met verschuiving (offset?) kun je een bereik opgeven, met aantal.lege.cellen bepaal je welke cellen niet gevuld zijn. Als je die twee combineert kom je een heel eind :)
(VERSCHUIVING([start;0;0;1;20-AANTAL.LEGE.CELLEN(start:eind))))
Engelse termen zo niet bij de hand...
En there you go....solved thanks to Niesje.

De engelse oplossing is:

=MIN(OFFSET(B2;0;0;1;20-COUNTIF(B2:U2;0)))

Thanks...ik ben weer enorm geholpen.

:) _/-\o_