Epox 8KDA3+, XP hangt zodra C&Q aktief wordt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallblock
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-08 00:02

smallblock

Aliens (& rust) ate my Buick

Topicstarter
Cool&Quiet staat aan in de bios, fanregeling funktioneert prima. Zodra in Controlpanel/PowerOptions de Minimal power management wordt geaktiveerd en daadwerkelijk de CPU klok wordt teruggeschroefd, loopt windows muurvast zonder melding of wat dan ook.

Als minimal Power management uitgeschakeld is, is het systeem 100% stabiel.

mobo Epox 8KDA3+, bios 14/5/2004
Atlon 64 3000+ newcastle
laatste CPU driver

Wie weet raad?

Leuke lamp, overigens !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zou het niet aan je voeding kunnen liggen mischien :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallblock

smallblock

Topicstarter
Antec truepower 480

Leuke lamp, overigens !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:37

nwagenaar

God, root. What's the differen

Smallblock schreef op 06 juni 2004 @ 23:08:
Cool&Quiet staat aan in de bios, fanregeling funktioneert prima. Zodra in Controlpanel/PowerOptions de Minimal power management wordt geaktiveerd en daadwerkelijk de CPU klok wordt teruggeschroefd, loopt windows muurvast zonder melding of wat dan ook.

Als minimal Power management uitgeschakeld is, is het systeem 100% stabiel.

mobo Epox 8KDA3+, bios 14/5/2004
Atlon 64 3000+ newcastle
laatste CPU driver

Wie weet raad?
Ik heb dus exact dezelfde problemen als jou gehad. Ondanks het verkrijgen van de laatste Epox 8KDA3+ beta BIOS (26-5-2004) had ik problemen met instabiliteit. De enigste oplossing was het uitschakelen van Cool and Quiet. Ik zou Epox even een e-mail sturen (support@epox.nl) en jouw probleem toelichten.

Overigens, gebruik je ook twee geheugen modules? Dit was bij mij het probleem in combinatie met C&Q. Na het uithalen van 1 van mijn modules draaide het systeem wel superstabiel icm C&Q.

[ Voor 11% gewijzigd door nwagenaar op 07-06-2004 09:24 ]

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallblock

smallblock

Topicstarter
Hmm, ja ik heb idd 2 x 512MB. Eéntje eruit halen is voor mij geen optie. Voor niemand lijkt me.
Fijn om te horen dat het probleem bekend is.

In ieder geval zal ik wel ff een mailtje naar Epox support doen.

Leuke lamp, overigens !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:45

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Misschien geen definitieve optie, maar test het gewoon eens...? Weet je iig in welke hoek je 't probleem moet zoeken, en kan je Epox weer wat meer vertellen...

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het hier net getest, en ook even gemaild met Taiwan.
Dit is opgelost wanneer je maar 1 module gebruikt, probeer maar uit.
Dit probleem is niet van EPoX maar een probleem van AMD in combo met Memory.
Waarom geen EPoX design fout? gewoon omdat er tussen CPU met geheugencontroller erin en het geheugen alleen maar een paar baantjes koper liggen en daar kan weinig fout mee. Er zit nu dus geen Norht bridge tussen zoals vroeger waar het fout kan gaan.
Dat dit het probleem is kan je uit testen door de nieuwe AMD CPU driver 11.0.0 eraf te halen en de windows driver te gebruiken. Dan is hij opeens wel stabiel met 2 modules.
Komt er dus op neer dat we met smart op een nieuwe driver van AMD zitten te wachten die dit probleem oplost.
PS ik had je mail gekregen, en ik denk dat dit ook het probleem is bij Niels. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallblock

smallblock

Topicstarter
Nou, het wordt nu een erg wazig verhaal. Ik heb net geprobeerd met 1 dimmetje te testen. Dat gaat dus niet, loopt meteen in windows vast met een willekeurige stop error.
1e stap: Alle memtimings op auto gezet (wordt dan 2,5/3/3/8) =>stop error
2e stap: Bios defaults geladen en opnieuw geconfigureerd => stop error
3e stap: Dimm omgewisseld => stop error

Uiteindelijk maar weer alletwee erin => no problem
Testen met prime95, no problem

Lees ik in de handleiding van Epox dat er maar 1 double sided dimm in mag. De rest moet dan single sided zijn. Hier draait het dus juist stabiel als ik er 2 in heb zitten.........(alleen powermanagement draait dan niet goed)

:? :? :? :?

Leuke lamp, overigens !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Smallblock schreef op 07 juni 2004 @ 18:23:
Nou, het wordt nu een erg wazig verhaal. Ik heb net geprobeerd met 1 dimmetje te testen. Dat gaat dus niet, loopt meteen in windows vast met een willekeurige stop error.
1e stap: Alle memtimings op auto gezet (wordt dan 2,5/3/3/8) =>stop error
2e stap: Bios defaults geladen en opnieuw geconfigureerd => stop error
3e stap: Dimm omgewisseld => stop error

Uiteindelijk maar weer alletwee erin => no problem
Testen met prime95, no problem

Lees ik in de handleiding van Epox dat er maar 1 double sided dimm in mag. De rest moet dan single sided zijn. Hier draait het dus juist stabiel als ik er 2 in heb zitten.........(alleen powermanagement draait dan niet goed)

:? :? :? :?
haal die AMD CPU driver nou eens eraf en kijk dan eens wat hij doet met 2 modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallblock

smallblock

Topicstarter
Dan draait ie stabiel.

Maar dat doet ie ook al MET die driver zolang ik powermanagement maar niet op minimal zet.

Leuke lamp, overigens !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

@Smallblock

Jouw probleem lijkt mij echt gerelateerd aan Cool and Quiet. Dat jouw systeem niet stabiel draait met één module kan gerelateerd zijn aan andere problemen. Welke geheugen modules gebruik je eigenlijk? En heb je ze ook al getest met memtest86?

@a.p.versteeg

Ik heb overigens ook het gebruik van Cool and Quiet getest icm mijn nieuwe Tagan 480Watt voeding, het probleem blijft bestaan. Dus ik beaam dat het echt een AMD/Cool and Quiet probleem is. Overigens is het probleem van de 120MM fan op fullspeed (2500RPM+) dat hij niet wil door starten nog steeds van toepassing (zie mijn mail van vanmorgen, jij bent toch Tom of niet?). Maar mijn voltlijnen zijn nu in ieder geval een stuk beter dan met mijn Antec 480W ;)

Verder is het systeem geheel rockstable en ik ga mij nu eens even richten op wat overclockresultaten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallblock

smallblock

Topicstarter
Ik zal vannacht eens het geheugen testen. Het is btw Twinmos PC3200 BH5 geheugen ( het goede spul dus)

Jij hebt het over instabiele 12V lijn met de truepower 480. Die heb ik dus ook. Speedfan geeft hier 10,58V aan en als ik de boel goed belast en alle fans voluit zet zakt dat naar 10,21V.

Daar ik hier niet erg in geloofde ben ik eens gaan meten. Dat geeft een kompleet ander beeld. Ik mat op de 12V lijn een zeer konstante 12,05V met als uitschieters 12,04 en 12,06. Onder wisselende belasting.
Die sensorchip of speedfan lijkt me niet erg betrouwbaar.....

Leuke lamp, overigens !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Smallblock schreef op 07 juni 2004 @ 23:48:
Ik zal vannacht eens het geheugen testen. Het is btw Twinmos PC3200 BH5 geheugen ( het goede spul dus)

Jij hebt het over instabiele 12V lijn met de truepower 480. Die heb ik dus ook. Speedfan geeft hier 10,58V aan en als ik de boel goed belast en alle fans voluit zet zakt dat naar 10,21V.

Daar ik hier niet erg in geloofde ben ik eens gaan meten. Dat geeft een kompleet ander beeld. Ik mat op de 12V lijn een zeer konstante 12,05V met als uitschieters 12,04 en 12,06. Onder wisselende belasting.
Die sensorchip of speedfan lijkt me niet erg betrouwbaar.....
In het verleden zijn er nogal eens problemen geweest met TwinMOS geheugen icm nForce3 chipsets (voornamelijk de 150 serie) dus het is mogelijk dat je geheugen incompatible is. Maar, mijn Corsair XMS3500 v1.1 (met BH-5) draait enorm stabiel met één of twee modules (zolang ik de C&Q functie maar uitzet).

Zelf heb ik problemen met onder andere de 5V aansluiting icm een Antec TruePower 480V, deze geeft namelijk 4.91V weer tijdens het opstarten en wijzigt dus niet. Overigens, Speedfan is onbetrouwbaar aangezien deze nog niet geupdate is voor de nForce3 chipset. Mijn -12V geeft iets van +0.81V aan of iets dergelijks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallblock

smallblock

Topicstarter
nwagenaar schreef op 08 juni 2004 @ 09:14:
[...]

In het verleden zijn er nogal eens problemen geweest met TwinMOS geheugen icm nForce3 chipsets (voornamelijk de 150 serie) dus het is mogelijk dat je geheugen incompatible is. Maar, mijn Corsair XMS3500 v1.1 (met BH-5) draait enorm stabiel met één of twee modules (zolang ik de C&Q functie maar uitzet).
Weet ik, maar dat geldt voor de reepjes met Twinmos en Mtec chips, niet voor de Winbond BH5 chips (die ik dus heb)
Memtest gaf geen problemen, dus daar maak ik me geen zorgen over.
Het feit dat windows vastloopt zodra er maar 1 reepje inzit, blijft voor mij een raadsel.

Overigens haalt de Athlon64 z'n voeding van de 12V lijn, niet de 5V lijn

Leuke lamp, overigens !!

Pagina: 1