[alg]webbased game devel. Hoe beginnen

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Suepahfly
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-04 16:00
Ik loop al een tijdje rond met een idee voor een webbased game.
Alleen weet ik niet goed hoe ik dit idee kan uitwerken tot een uit eindelijk eindproduct.

Ik wil graag weten waar ik rekening mee moet houden, hoe ik dingen het beste kan plannen en welke obstakels ik in dit zeer vroege stadium kan verwachten.

Ik heb op inet wel een paar gamedevelopment sites gevonden (oa gamedev en flipcode) maar niet specefiek over webbased games.

Ervaring met php/html/javascript heb redelijk, maar ik heb nog nooit een spel proberen te maken.

De tecnische realisatie is overigens nog helemaal niet aan de orde, ik moet alleen nog zien dat ik mijn ideen concreet maak op papier, en daar heb ik dus een beetje hulp bij nodig.

Het is overigens niet een planetarion/totaldomination/planetia mobstar/dark-future kloon. Het zal ook geen tick/turn based spel worden.

Het wordt een multiplayer spel, een beetje als bots2 maar dan anders.

Verder heb ik ook nog niet besloten of ik het opensource ga doen, aan gezien ik er wel wat mee wil verdienen, waarschijnlijk met verschillende abo's (gratis en één of meedere betalingsniveau's)

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-05 14:53

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Het probleem als je het niet tick/turn based wil doen, is dat mensen met een tragere verbinding altijd veel meer in het nadeel zijn, omdat zij minder snel commando's door kunnen geven. Volgens mij is het enige alternatief voor ticks/turns namelijk realtime spelen.
Verder is het nogal lastig om pointers te geven als we de opzet van het spel niet kennen, misschien dat je beknopt iets uit de doeken kan doen? Ik kan me voorstellen dat je bepaalde dingen geheim wil houden, maar dit alles is een beetje te generiek ben ik bang.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:58

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Ik wil graag weten waar ik rekening mee moet houden, hoe ik dingen het beste kan plannen en welke obstakels ik in dit zeer vroege stadium kan verwachten.
De tecnische realisatie is overigens nog helemaal niet aan de orde, ik moet alleen nog zien dat ik mijn ideen concreet maak op papier, en daar heb ik dus een beetje hulp bij nodig.
Deze twee dingen zijn met elkaar in tegenspraak. Ik denk dat je eerst een concreet idee moet hebben voor een game en een concept, en dan pas moet gaan kijken naar de mogelijkheden en evt. gaan bijschaven aan de mogelijkheden. Een gameconcept is het resultaat van creativiteit, gecombineerd met marktkennis, niet van techniek.

Ik vraag me eigenlijk af waar nu het programmeerprobleem zit? :)

[ Voor 5% gewijzigd door gorgi_19 op 06-06-2004 22:19 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Suepahfly
De boedoeling is dat spelers zelf unit (soort van robots oid) in elkaar kunnen klussen met onderdelen die zij kunnen kopen/winnen.
Met de verschillende onderdelen krijgt je unit dus verschillende kwaliteiten.
De speler kan dan een team van units samen stellen.

Er zullen dan toernooien worden georganiseerd, het beste team is de winaar van een toernooi (deze zijn trouwens in verschillende klassen)

Ook kan een speler een andere speler uitdagen, met een unit/heel team. Daar mee verdient de unit punten en levels(als het een team battle is, het hele team).
Levels zijn nodig voor bepaalde onderdelen.

Er zullen verschillende rankings zijn (toernooien/ beste of sterkste unit/ meest gewonnen ect. ).

Ook kunnen spelers zelf teams vormen, dus een team van spelers die zelf een team van units hebben.

Daarnaast zal er iets in komen met credits (om onderdelen te kopen bv.)

Bovenstaande moet dus op de een of andere manier uit gewerkt worden op papier.

offtopic:
en nu niet stiekem mijn idee gaan jatten h'e :P

• gorgi_19

gorgi_19

Bovenstaande moet dus op de een of andere manier uit gewerkt worden op papier
En waar ligt het probleem? Je hebt idee, kan je netjes gaan uitwerken in de eigenschappen van bijvoorbeeld een bot en wat er allemaal mogelijk is? Als je het netjes allemaal hebt uitgetekend, kan je verder gaan met taal kiezen, database kiezen (rekening houdend met verwachte load) en uittekenen... :)
en nu niet stiekem mijn idee gaan jatten h'e
Waarom denk je dat ik niet inhoudelijk reageer? :P

[ Voor 18% gewijzigd door gorgi_19 op 06-06-2004 22:25 ]

• boiert
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06-2024
medabots?
lijkt er wel heel erg op, zou een beetje gaan oppassen op patenten enzo

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:19
Mijn suggesties om zo'n project beheersbaar te houden, zijn:
• Ga niet zomaar beginnen met programmeren, maar maak eerst een duidelijk ontwerp van wat voor spel je gaat maken. Denk na over je keuzes en hou het ontwerp zo simpel als maar kan; je kan het altijd later ingewikkelder maken, maar een ontwerp dat simpel is op papier kost vaak al heel veel werk om in de praktijk te realiseren. Als je van plan bent het ooit af te maken kun je maar beter beginnen met een haalbaar ontwerp voor een prototype.
• Stel aan de hand van je ontwerp de taken op die minimaal uitgevoerd moeten worden om een werkend prototype te krijgen. Die taken ga je uitvoeren en voordat die dingen af zijn, kun je beter geen tijd besteden aan extra's die je niet van te voren geplanned had.
• Als je een werkend prototype hebt, ronsel je wat mensen op GoT en ga je playtesten. Aan de hand daarvan kun je het concept en/of de implementatie uitbouwen.
• Samenwerken met anderen is een goed idee, om veel verschillende redenen, maar zorg er wel voor dat iedereen gemotiveerd is en zich ook aan de bovengestelde richtlijnen houdt. Zorg ervoor dat iedereen begrijpt dat je met een serieus project bezig bent, dat je met regelmaat vorderingen wilt zien en dat afspraken op tijd nagekomen moeten worden.

Gebaseerd op jarenlange ervaring met talloze hopeloos gefaalde hobbyprojecten. :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door Soultaker op 06-06-2004 22:31 ]

Verwijderd

Maar wat maakt jouw spel orgineel? er zijn al zo veel spellen met jouw spelconcept.

Verwijderd

zorg voor een goede beveiliging. dat je server niet gehacked kan worden, en dat exploits snel opgelost worden. fouten blijf je houden, maar een paar mensen die ze misbruiken kunnen het voor anderen goed verpesten.

klinkt wel geinig tot nu toe, ben benieuwd naar het resultaat

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 06 juni 2004 @ 22:36:
Maar wat maakt jouw spel orgineel? er zijn al zo veel spellen met jouw spelconcept.
De unique selling points van een game is eerder een marketing probleem, evenals het onderzoek naar potentiele afnemers ('het aansluiten op de markt'). Dat is een heel andere discussie, in dit geval houden we het alleen op het technische vlak :)

[ Voor 3% gewijzigd door gorgi_19 op 06-06-2004 22:46 ]

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Suepahfly schreef op 06 juni 2004 @ 22:22:
De boedoeling is dat spelers zelf unit (soort van robots oid) in elkaar kunnen klussen met onderdelen die zij kunnen kopen/winnen.
Met de verschillende onderdelen krijgt je unit dus verschillende kwaliteiten.
De speler kan dan een team van units samen stellen.

Er zullen dan toernooien worden georganiseerd, het beste team is de winaar van een toernooi (deze zijn trouwens in verschillende klassen)

Ook kan een speler een andere speler uitdagen, met een unit/heel team. Daar mee verdient de unit punten en levels(als het een team battle is, het hele team).
Levels zijn nodig voor bepaalde onderdelen.

Er zullen verschillende rankings zijn (toernooien/ beste of sterkste unit/ meest gewonnen ect. ).

Ook kunnen spelers zelf teams vormen, dus een team van spelers die zelf een team van units hebben.

Daarnaast zal er iets in komen met credits (om onderdelen te kopen bv.)

Bovenstaande moet dus op de een of andere manier uit gewerkt worden op papier.

offtopic:
en nu niet stiekem mijn idee gaan jatten h'e :P
Nogmaals, je kan beter met een tickbased systeem gaan werken. Ten eerste omdat dat fijner werkt tijdens het spelen, omdat realtime gameplay in PHP eigenlijk not done is. Ook weer omdat mensen met een tragere verbinding altijd een handicap hebben.

Wat je zal merken als je een tickbased systeem maakt, is dat de ticks niet zomaar door PHP geupdate kunnen worden, omdat dat bij veel spelers al gauw traag wordt. Een vriend van mij, die een soort van Planetarion clone heeft gemaakt, deed het in zijn webgame d.m.v. een programma dat hij in Delphi geschreven had, en later d.m.v. een C++ programma, waarmee het allemaal veel sneller kon.

Verder kan ik je ook aanraden om in een team te gaan werken. Ten eerste is die ervaring op zich al heel leuk, ten tweede vermijd je een soort tunnelvisie, en ten derde krijg je snel allerlei input van andere mensen die er net zo gemotiveerd mee bezig zijn als jijzelf.

• Soultaker
Volgens mij is Suepahfly's idee noch real time, noch tick based. Het lijkt me dat je gewoon in je eigen tijd je robotje kan construeren en dat je dan op elk willekeurig moment dat het je uitkomt een match kan spelen.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Soultaker schreef op 06 juni 2004 @ 23:32:
Volgens mij is Suepahfly's idee noch real time, noch tick based. Het lijkt me dat je gewoon in je eigen tijd je robotje kan construeren en dat je dan op elk willekeurig moment dat het je uitkomt een match kan spelen.
En hoe had je die match in gedachten zonder ticks of turns dan? ;)

• Soultaker
Gewoon; speler A challenged speler B en de server simuleert de match en stuurt het resultaat terug (mooi gevisualiseerd in een vette Flash animatie ofzo). Als er geen invloed van users mogelijk is tijdens een match heb je echt geen ticks nodig. :)

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Soultaker schreef op 06 juni 2004 @ 23:40:
Gewoon; speler A challenged speler B en de server simuleert de match en stuurt het resultaat terug (mooi gevisualiseerd in een vette Flash animatie ofzo). Als er geen invloed van users mogelijk is tijdens een match heb je echt geen ticks nodig. :)
Mjah, daar heb je gelijk in, niet echt aan gedacht. Als dat is wat TS in gedachten heeft, dan kan dat inderdaad. :)

Zelf vind ik het geen aantrekkelijke spelvorm, maar wie ben ik? :)

• MaxxRide
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-01 10:13

MaxxRide

Surf's up

Lijkt een beetje op hattrick (www.hattrick.org). Hier heb je je eigen fictieve voetbalteam en moet je iedere zondag een competitiewedstrijd spelen, je kunt je spelers trainen en kopen en verkopen (en nog veel meer).

Waar je goed om moet denken is de rust in het spel, als je iedere dag 20 wedstrijden kan doen kan het gaan vervelen. MAar moet je b.v. iedere week 1 wedstrijd doen (b.v. iedere zondag) en b.v. een oefenwedstrijd (a la hattrick) dan werkt het spel zeer verslavend.

If you are not wiping out you are nog pushing enough...

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:58

Guldan

Thee-Nerd

Eerst je idee beter uitwerken. Het liefste ook met opzet voor Tegenstanders/GUI/Database. Ik werk zelf met een paar mensen ook aan een Online RPG alla Warriors 2 met php/mysql (we zitten nu in versie 2.0 en draaien ook online), en voordat wij begonnen zijn er eerst heel wat manuurtjes gaan zitten in het opzetten van het systeem en vijanden. De nodige wiskundige formules etc zijn natuurlijk ook wel handig om alvast een opzet van te hebben. Ik zou iig proberen dit met een groep mensen te realiseren omdat zoals ik zelf al vaak heb meegemaakt je in je eentje niets gedaan krijgt.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 22:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik heb een keer een heel cheap vechtspelletje gespeeld (don't ask what).

Speler A nodigt speler B uit
Speler B accepteert
Zowel speler A als B kunnen de simulatie nakijken.

geen van bovenstaande events behoefde zowel speler A als B ingelogd, al kan dat natuurlijk wel. Ook handig als je even aan de telefoon zit en je battle mist.
Je kon van tevoren een aantal moves (of in jouw geval misschien wapens e.d.) opgeven en die werden dan sequentieel iuitgevoerd.

Was erg grappig, jammer dat het er absoluut kl*te uitzag.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Thrackan schreef op 07 juni 2004 @ 13:40:
Ik heb een keer een heel cheap vechtspelletje gespeeld (don't ask what).

Speler A nodigt speler B uit
Speler B accepteert
Zowel speler A als B kunnen de simulatie nakijken.

geen van bovenstaande events behoefde zowel speler A als B ingelogd, al kan dat natuurlijk wel. Ook handig als je even aan de telefoon zit en je battle mist.
Je kon van tevoren een aantal moves (of in jouw geval misschien wapens e.d.) opgeven en die werden dan sequentieel iuitgevoerd.

Was erg grappig, jammer dat het er absoluut kl*te uitzag.
was dat niet op lycos?

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 22:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

Jah! lycos fight club!
oh shit... you do not talk about the fight club ;)

• Suepahfly
*kick* :)

Ik ben u bezig mijn concept uit te werken op papier.

Maar, hoe kom ik te weten of mijn concept uiteindelijk aan zal slaan. Ik heb er nl. weinig zin in om eerst het hele development traject te doorlopenen een boel werk er in te steken om er vervolgens achter te komen dat mensen het helemaal niet leuk vinden. Aan de andere kant heb ik nioet veel zin om het concept vrij te geven zodra het is uit gewerkt, ik nl. dat anderen met mijn ideeen aan de wandel gaan.

• gorgi_19

gorgi_19

Dat heeft geen donder met programmeren te maken. Overleg eens met wat marketeers voor een marktonderzoek.

• HunterPro
  • Niet online
eh, da's een mooie. Als je van tevoren weet dat iets gaat werken, kun je goud geld verdienen.

Wat je moet gaan doen, heet 'investeren'. Dat betekent je nek uitsteken. Hopen dat ze niet je kop afhakken. Eng hè? Zal ik je wat verklappen? Elk bedrijf moet vaak dat soort besluiten nemen. Dus eigenlijk een beetje suffe vraag van je.

• gorgi_19

gorgi_19

Trouwens, als ik je zo lees, denk ik dat je het concept niet zelf moet gaan marketen.

Als je nu al denkt dat iemand anders je concept kan overnemen als je het laat zien, dan kan iemand het ook kopieren als je het operationeel hebt. Dan kopieert iemand het ook en verbeterd het nog. (mooie vergelijking met Londen, deze hadden als eerste straatverlichting, maar liepen binnen no-time gruwelijk achter)

Waarin onderscheidt je jezelf? Wat levert een concurrentievoordeel voor jou op? Hoe ziet de concurrentiearena er uit? Wat is de kracht van de aanbieders / afnemers? Wat zijn de drempels voor anderen om toe te treden tot deze markt? Gevaar van substitutie van jouw concept / dienst?

Verdiep je in marketing of ga samenwerken met iemand die de marketingkant gaat doen en de markt, klanten en concurrentie in kaart gaat brengen.

[ Voor 20% gewijzigd door gorgi_19 op 12-06-2004 22:53 ]

Verwijderd

Ik heb toevallig net bijna mijn game af..
Ik moet zeggen dat ik weinig voorbereiding heb getroffen, ik heb mijn concept op papier gezet met een korte toelichting over de realisatie van enkele details.

Maargoed, mijn spel is ook niet geschikt om iets mee te verdienen. Tis gelukkig ruim voldoende voor een studiepunt ;)

Ik denk dat de meeste creativiteit en uitwerking pas komt als je er mee bezig bent. Ik zou dan ook niet al te veel voorbereiding treffen, maar puur een aantal concrete zaken vast leggen. Succes in elk geval! :)

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

op zich is dit een leuk idee maar om het te realiseren moet je rekening houden met diverse dingen
kijk bijvoorbeeld eens naar www.simcountry.com
een heel uitgebreid spel (text based) best leuk om te doen zo zijn er nog wel meer dingen
als je met meerdere spelers wilt spelen moet je ook even bekijken wat je verbinding aankan.
wanneer je zoiets vergelijkt met bijvoorbeeld games die je in de winkel koopt valt zoiets in het niets ik vrees toch dat de meeste mensen zeggen leuk om te zien maar meer ook niet.
neem dus ook eens het volgende in overweging:
zitten de mensen te wachten op dit soort games en zo ja zijn ze bereid om te betalen?
heb je zowel qua server als qua verbinding capaciteit genoeg om het te hosten?
vrees dat een concept als dit allang achterhaald is.
denk je er over om te programmeren in java zal je eens even rond moeten kijken op www.sun.com

computer voor alle werkzaamheden

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 juni 2004 @ 03:30:
Ik heb toevallig net bijna mijn game af..
Ik moet zeggen dat ik weinig voorbereiding heb getroffen, ik heb mijn concept op papier gezet met een korte toelichting over de realisatie van enkele details.

Maargoed, mijn spel is ook niet geschikt om iets mee te verdienen. Tis gelukkig ruim voldoende voor een studiepunt ;)

Ik denk dat de meeste creativiteit en uitwerking pas komt als je er mee bezig bent. Ik zou dan ook niet al te veel voorbereiding treffen, maar puur een aantal concrete zaken vast leggen. Succes in elk geval! :)
Ik wil je spel niet afkraken, maar met FireFox doet hij het in zijn geheel niet (als in op start drukken heeft geen effect) en Konqueror laat het ook zeer verrot zien. Toch wel raar, omdat je je volgens die banners wel aan standaarden houdt. Je zal wel op een IE only instelling zitten. :O

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 juni 2004 @ 13:31:
[...]
Ik wil je spel niet afkraken, maar met FireFox doet hij het in zijn geheel niet (als in op start drukken heeft geen effect) en Konqueror laat het ook zeer verrot zien. Toch wel raar, omdat je je volgens die banners wel aan standaarden houdt. Je zal wel op een IE only instelling zitten. :O
Je hebt gelijk, het spel zit vol met IE Only dingen :Y) , ik heb dan ook absoluut geen rekening gehouden met andere browsers (doe ik met websites overigens altijd wel hoor - multi browser support rulez! :P). Het gaat er ook alleen maar om dat de leraren kunnen zien dat ik creatief ben en met JavaScript kan omgaan :P

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:58

Guldan

Thee-Nerd

tjah, ik kan je alleen zeggen dat wij het in [url='thereturnable.ciprix.net]ons[/url] geval alleen hebben gedaan omdat wij het leuk vonden om te doen. Of het aan verslavend is dat konden wij ook niet van tevoren weten. Voor het zelfde geld was The Returnable helemaal geflopt en hebben wij meer als 1 jaar voor niets zitten klooien.
Ik zou dit meer zien als opstapje naar het echte werk. Dit geeft jezelf voldoening en anderen ook tenminste dat hoop je. Wij hadden in ons geval een redelijke doelgroep omdat het spel waarop TR losjes gebaseerd is van gratis naar betaald spelen over ging en er daardoor een heleboel spelers mee stopten (waaronder ikzelf) omdat ik dat onzin vond en daarom besloten een paar vrienden van mij om zelf een game te maken en dit is uiteindelijk TR geworden.

[ Voor 3% gewijzigd door Guldan op 14-06-2004 14:34 ]

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-05 23:32

alienfruit

the alien you never expected

Nog een leuke link gevonden over het techinsche gedeelte van online games:
http://www-106.ibm.com/developerworks/web/library/wa-games2/
Pagina: 1