[Luchtig] Wat is nou een typische Apple user?

Pagina: 1
Acties:
  • 280 views sinds 30-01-2008

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Sinds ik in Apple geïnteresseerd ben geraakt vraag ik me eigenlijk af wat voor "type persoon" nou eigenlijk een Apple aanschaft en erop werkt.
Afbeeldingslocatie: http://www.apple.com/nl/switch/images/indexellen07162002.jpg
Waar apple natuurlijk redelijk groot is in de grafische industrie kom je veel "creatievelingen" tegen als Apple gebruikers. Generaliserend: type warrig haar cq. te hip haar, alternatieve / hele modieuze kleding en een schoudertas.

Daarnaast heb je nog de apple tweakers. Een kleine groep mensen die eigenlijk hetzelfde met de mac doen als met de PC, op het casemodden na. Het valt mij echter wel op dat nu de focus veel meer ligt op goed gebruik van de mogelijkheden van software in plaats van op de technische kant of de customize kant van de zaak.

Wat zijn jullie gedachten hierover? Is er zoiets als een typische Mac gebruiker? En zo ja, waarin verschilt deze van de PC gebruiker? (8>

[ Voor 7% gewijzigd door MahRain op 06-06-2004 20:11 ]

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-02 17:24

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Mja, ik heb zo'n idee dat de gemiddelde Mac-er een wat netter persoon is dan de gemiddelde PC-er.

Als je soms ziet wat voor zooi die lui bij de PC hebben liggen :X Daarmee vergeleken zijn de meeste screenies die ik gezien heb in het show je mac topic juist het tegenovergestelde.

He who controls the Spice, controls the Universe.

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Er is niet echt een typische Mac gebruiker. Het is wel zo dat de meeste Mac gebruikers gemiddeld meer geld hebben dan de gemiddelde PC gebruiker. Verder is er eigenlijk niet zo veel verschil. Natuurlijk ligt de graad crea bea's wel iets hoger maar dat zie je iig niet heel erg terug in het publiek wat ik voorbij zie komen. :)

kleurbleur.nl

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Idd, Maccers zijn over het algemeen wat creatiever, meer open minded en netter. (Er zijn voldoende uitzonderingen uiteraard.)

Vaak is het ook zo dat maccers minder aandacht hebben voor de technische kant van het verhaal. Een Apple moet (altijd) werken en meer niet, casemodden, firmware flashen en het OS tweaken kom je veel minder tegen. De Apple fora zijn vaak ook een beetje 'beginner'.

Zelf zit ik ook in de grafische wereld/opleiding en het zijn vaak wel fanatieke gebruikers, maar ik heb zelf inmiddels ook ondervonden dat OS X meer dan een concurrent van Windows is. Het is gewoon lekker ontspannen, de integratie van programma's zorgt er gewoon voor dat je makkelijk snel even wat kan doen zonder al teveel moeite.
Bijvoorbeeld in 10 min 150 foto's uit iPhoto plukt en even op je .Mac zet na een vermoeiende dag uit oid.

:z

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ellen \o/
Vaak is het ook zo dat maccers minder aandacht hebben voor de technische kant van het verhaal. Een Apple moet (altijd) werken en meer niet, casemodden, firmware flashen en het OS tweaken kom je veel minder tegen.
Da's niet helemaal correct. PC gebruikers willen daar meestal ook geen aandacht voor hebben, en hebben het als zodanig ook niet. En als er dan iets mis is moet er ofwel uitgezocht worden hoe het zit, of (komt vaker voor) iemand anders wordt er bij geroepen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Dat is zo, maar in de PC wereld zijn er veel meer mensen die ook technisch bezig zijn met hun pc'tje.
Overclocken, hardware zelf bijplaatsen (jaja!) etc. Dat zie je ook wel aan de overvloed aan consumentenhardware en het voorhanden zijn van erg veel software om de boel te tweaken. Bij Apple is dat toch minder.

[ Voor 17% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 06-06-2004 20:39 ]

• AntiChris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12-2025

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Apple gebruikers zie ik als mensen die hebben ingezien dat Apple hardware helemaal niet duurder is dan standaard PC-hardware. Als je kijkt hoe de afwerking van een en ander is en wat voor spul er in die machines zit, dan zie ik eigenlijk nog enkele tientallen euro's verschil in prijs overblijven.

Ik heb op de laatste FOSDEM in Brussel een enorme hoeveelheid iBooks en Powerbooks gezien, volgens mij heeft Apple de harten van anti-Palladium mensen nu ook gewonnen. En natuurlijk de gebruikers die wel een eenvoudige en gelikte user interface willen, maar geen DOS backend willen (Ik reken mezelf voorlopig tot deze groep). GNOME gebruiken is leuk, maar dan werk ik toch liever met het origineel plus een Terminal.

BTW, Linus heeft sinds een paar maanden ook een G5, dat heeft de ondersteuning voor dit apparaat onder Linux ook flink verbeterd.

En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós

Verwijderd

Hoe bedoel mac gebruikers hun buro is meestal opgeruimt? Ben ik dan de regel die de uitzondering bevestigt? Mijn buro is een rommeltje van jewelste, ergens onder een stapel notities ligt een scanner, er staat een printer en voor de rest ligt het nog voller met rommel.

Volgens mij bestaat er geen doorsnede apple gebruiker, net zo min als er een zwart/wit pc gebruiker is. Sure, in de crea hoek zie je vaker apple's maar dat komt vooral om de graffische sector al heel vroeg apple heeft omarmt en dat je min of meer 'gedwongen' word de apple kant op te gaan. Wat een goede zaak is, want de meeste mensen die hier even een uurtje achter de mac hebben gezeten zijn hooked :D

• AntiChris

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Hoe bedoel mac gebruikers hun buro is meestal opgeruimt? Ben ik dan de regel die de uitzondering bevestigt? Mijn buro is een rommeltje van jewelste, ergens onder een stapel notities ligt een scanner, er staat een printer en voor de rest ligt het nog voller met rommel.
Ben je nou de regel of de uitzondering ;) :+

• SandsOfArrakis
  • Laatst online: 15-02 17:24

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Verwijderd schreef op 06 juni 2004 @ 21:16:
Hoe bedoel mac gebruikers hun buro is meestal opgeruimt? Ben ik dan de regel die de uitzondering bevestigt?
Dat heb jij wel goed ja :+

[ Voor 5% gewijzigd door SandsOfArrakis op 06-06-2004 21:30 ]

He who controls the Spice, controls the Universe.

Verwijderd

Ik keer het eerst om:

Waarom zijn de meeste mensen geen Apple user?
Het eerste punt is natuurlijk het prijskaartje.
Het tweede en belangrijkste punt voor de meeste mensen betreft de software.
Gelet op de weinige Apple users is de verkrijgbaarheid van software het grootste probleem. Ik doel hier op het legendarische "kopietje".
Het derde punt sluit aan bij het vorige. Dankzij het ooit door MS oogluikend toegestane "kopietje" is MS Windows algemeen verspreid geraakt en schaft iedereen een PC aan.
Het vierde punt was en is de onbekendheid met Apple. "Dankzij" de "Personal Computer" van IBM, die overal verscheen en alras nagebouwd werd door klonenbouwers, is de PC bekend geworden en hebben deze "krengen" de wereld veroverd.

Laten we eerlijk wezen, de idiote PC uit "den beginne" was toch het meest gebruiksonvriendelijke ding ooit bedacht? Het was toch echt lachen als je iemand zag klooien met allerlei toetsenbordcommando's wat subiet eindigde in "bad command" zodat opnieuw gepoogd moest worden het commando juist in te tikken?

De meeste computers met een grafische interface hebben het verloren van de PC. Alleen Apple met zijn aanhang heeft het overleefd. Het geluk voor Apple was dat ze niet werd gezien als fabrikant van een spelletjescomputer. Dit heeft Commodore (AMIGA) en Atari (ST) de kop gekost. Als ik bijvoorbeeld terug kijk naar de tekstverwerkers, DTP en CAD programma's voor Apple en Atari en dat vergelijk met de shit voor de PC die op de markt was in die tijd.
"What You See Is What You Get" Geen PC gebruiker die wist wat het was.

Nog even zeiken over de PC en MS:
De nieuwste versie van Word is nog even brak als Word 97!! Meer dan 30 blz. tekst met plaatjes en voettekst is nog steeds een probleem.

De typische Apple user is volgens mij een "diehard" of iemand die met deze "diehards" in aanraking is gekomen en daardoor Apple user is geworden.
De PC doet er (bijna) niet meer voor voor onder.....

Die rare IMAC vergeet ik maar even.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 22:19 ]

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Dat je in de grafische wereld gedwongen wordt om Apple te gebruiken is al jaren niet meer zo.
PC's kunnen precies hetzelfde.
Feit is wel dat bijna iedere appelaar bij Apple is blijven hangen, en Apple nog steeds wel iets makkelijker met grafische processen omgaat, al is het misschien niet eens de snelheid.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Hydraulik-Phunk schreef op 06 juni 2004 @ 22:11:
Dat je in de grafische wereld gedwongen wordt om Apple te gebruiken is al jaren niet meer zo.
PC's kunnen precies hetzelfde.
Ook niet helemaal zo. De reden dat de grafische wereld Apple gebruikte en dat nog steeds doet, heet Colorsync.

Verwijderd

CyBeR schreef op 06 juni 2004 @ 22:16:
[...]

Ook niet helemaal zo. De reden dat de grafische wereld Apple gebruikte en dat nog steeds doet, heet Colorsync.
Net als Colorific?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

The owners of Colorific® and 3Deep® closed the Colorific website on March 20, 2004, ending support and sales of Colorific and 3Deep.
:Y)

Bovendien is er een groot, groot verschil tussen een (duur) 3rd party product en een gratis product, dat bewezen goed werkt dat bij je OS zit. Met als bijkomend voordeel dat de rest van de industrie het ook gebruikt.

dwz. colorific is zo te zien niet duur, maar professionele software wel.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 06-06-2004 22:27 ]

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Sage schreef op 06 juni 2004 @ 20:27:
Er is niet echt een typische Mac gebruiker. Het is wel zo dat de meeste Mac gebruikers gemiddeld meer geld hebben dan de gemiddelde PC gebruiker. Verder is er eigenlijk niet zo veel verschil. Natuurlijk ligt de graad crea bea's wel iets hoger maar dat zie je iig niet heel erg terug in het publiek wat ik voorbij zie komen. :)
Dat hoeft niet perse. Ik heb ook niet meer geld dan mijn klasgenoten. (alhoewel ik mijn geld wel anders besteed) Je kan beter zeggen dat de mac gebruiker bereid is om meer uit te geven.

[ Voor 9% gewijzigd door Alpha-sphere op 06-06-2004 23:23 ]

Assume there are no rules and it's one big free for all

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Misschien is er gemiddeld over de wereld geen echte Mac-user te vinden. Maar ik denk wel dat de meeste Mac-users de Mac een warm hart toedragen, terwijl een PC meestal gewoon maar een stuk gereedschap is. (gemiddeld natuurlijk, want de gemiddelde case-modder zal zijn eigen systeem natuurlijk wel een warm hart toedragen ;) .)

Als voorbeeld iets wat ik bij mij op 't werk zie.
De ontwikkelaars waren bij ons de Mac-users. Op een gegeven moment heeft de PC het over genomen, de Mac's hadden weinig waarde meer (het waren allemaal LC's en Classicjes en hier en daar een SE/30) Dus die zijn meestal op de kamers blijven staan.

Een aantal van die Macjes zwerft nog op de kantoren, mensen kunnen er geen afstand van doen. Ze gebruiken ze echt niet meer, maar om nou die Mac op te ruimen.

Daarentegen heb ik nog nergens een oude PC gezien, die iemand heeft achtergehouden, omdat hij er zo aan gehecht was. (die zijn ook wat lomper natuurlijk dan zo'n SE-tje, dus dat zal ook schelen)

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:33

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Er zal niet een echt soort "apple gebrruiker" zijn, wat niet wegneemt dat het mogelijk is dat apple gebruikers bepaalde zaken gemeen hebben. Geld vond ik wel een goed argument.

Maar iets anders: er is een hele nieuwe gebruikersgroep aan het opstaan betreffende apple: de unix/linux systeembeheerder/engineer en de software ontwikkelaar die gebruik maakt van open source software.

Zij beginnen massaal te ontdekken dat er een degelijk unix operating system bestaat met een zeer knappe grafische schil.

Je hebt nogsteeds een met 1 klik een complete unix (BSD) omgeving tot je beschikking, waar ook de meeste linux software wel voor geport is. Die software kun je dus ook overal draaien en mee naartoe nemen.

Steeds vaker hoor je geluiden dat op open source conferencies en dergelijke de helft van de mensen met aaiboeks of pauwerboeks rondlopen.

Verwijderd

In een boekje dat ik onlangs heb besteld bij Amazon (Macintosh, the naked truth) staat een test. ;) Super lachen boek trouwens :)

Verwijderd

Q schreef op 07 juni 2004 @ 00:28:
Er zal niet een echt soort "apple gebrruiker" zijn, wat niet wegneemt dat het mogelijk is dat apple gebruikers bepaalde zaken gemeen hebben. Geld vond ik wel een goed argument.

Maar iets anders: er is een hele nieuwe gebruikersgroep aan het opstaan betreffende apple: de unix/linux systeembeheerder/engineer en de software ontwikkelaar die gebruik maakt van open source software.

Zij beginnen massaal te ontdekken dat er een degelijk unix operating system bestaat met een zeer knappe grafische schil.

Je hebt nogsteeds een met 1 klik een complete unix (BSD) omgeving tot je beschikking, waar ook de meeste linux software wel voor geport is. Die software kun je dus ook overal draaien en mee naartoe nemen.

Steeds vaker hoor je geluiden dat op open source conferencies en dergelijke de helft van de mensen met aaiboeks of pauwerboeks rondlopen.
Inderdaad, dit was de reden waarom ik voor een Apple ging.
Ik wilde zelf niet zo graag meer een Windows laptop (en eerlijk gezegd had ik zelf zoiets laten vallen dat ik niet wilde betalen voor Windows/geen warez gebruiken)
Linux is heel leuk op zich, maar ik wilde een systeem wat meteen werkt en ik wilde ook af en toe een spel kunnen spelen.

Enter, the powerbook...17 inch to be precise ;)
Prachtig systeem om mee te werken en MacOS X groeit heel snel (na een week heb ik het gevoel dat Windows me wat achterhoud)

Verder ben ik niet zo rijk, precies of super creatief in de zin van kunst, dus ik breek je stereotype een beetje

• black_eye
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-02 10:01

black_eye

Ad maiorem black_eye gloriam

erwijl een PC meestal gewoon maar een stuk gereedschap is.
Ik werk bij eenISP en dit quoto'tje hierboven klopt niet echt. De gemiddelde Maccer die we aan de lijn krijgen bij problemen vindt zijn Mac juist een stuk gereedschap dat gewoon moet werken. De technische kennis is van het mac OS is vaak niet of amper aanwezig.

Ik heb ook het idee dat op fora de gemiddelde user 20-30 is. De gemiddelde Maccer die wij aan de lijn krijgen is vaak ouder, hoog opgeleid, creatief of werkzaam in de wetenschappelijke hoek.

Ad maiorem black_eye gloriam

• fcs
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 13:45

fcs

black_eye schreef op 07 juni 2004 @ 09:28:
[...]

Ik werk bij eenISP en dit quoto'tje hierboven klopt niet echt. De gemiddelde Maccer die we aan de lijn krijgen bij problemen vindt zijn Mac juist een stuk gereedschap dat gewoon moet werken. De technische kennis is van het mac OS is vaak niet of amper aanwezig.

Ik heb ook het idee dat op fora de gemiddelde user 20-30 is. De gemiddelde Maccer die wij aan de lijn krijgen is vaak ouder, hoog opgeleid, creatief of werkzaam in de wetenschappelijke hoek.
Klopt min of meer. Heb ook bij een hoster support mogen geven voor 56k inbel verbindingen. De meeste mensen hadden (met een mac) idd problemen om het in te stellen (was wel 2 jaar terug). Die mensen gebruikten de mac voornamelijk voor ontwerp.
Qua instellingen wisten ze niks tot weinig, immers, het installeren is een eitje op de mac, veel meer dan dat kwam bij hun dus eigelijk niet aan de orde. En dus was/is het niet nodig voor hun om dat te weten...

In de verwachting dat de isp/hoster het wel weet, gaat er dus gebelt worden.
De wat geavanseerdere gebruiker kreeg je (als het goed is) dus ook niet aan de lijn..

Wat ik wel gemerkt heb tijdens die periode, was dat wanneer mensen met een mac websites bouwden (oa in dreamweaver) dat die er doodleuk "keiharde" enters in de bestanden zette (dacht iest van M^ dan nog iets). En konden wij die er dus doodleuk uitvissen met een edditor (hosting was/is op linux bakken met laatste geupdate appache, hoop dat ik het goed schrijf)

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-01 14:07

sjaakaq

It might get loud

Afbeeldingslocatie: http://www.penny-arcade.com/images/2002/20020712l.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.penny-arcade.com/images/2004/20040312l.jpg
Disclaimer: dit is GRAPPIG bedoeld en wil niet zeggen dat ik anti-APL, Apple user of enige andere Apple partij ben.

leoaq.fm // Jeune Loop

• HJR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-02 17:32

HJR

Q schreef op 07 juni 2004 @ 00:28:
...

Kijk daar ben ik het helemaal mee eens. Ik ben zelf een Linux/Unix gebruiker en ik draaide dus Linux op een Intel laptop. Het is wel leuk, maar toch nog niet helemaal. Geen sleep support en het allerbelangrijkste: geen/weinig commerciele applicaties, zoals Office, Photoshop en Macromedia Studio MX.

Tevens had ik erg veel hardware problemen met een Acer Travelmate 803 laptop. Na het terugkrijgen van mijn geld, heb ik dus een Powerbook gekocht om dus een goed OS te draaien, welke niet van Microsoft is en voor de ondersteuning van de commerciele applicaties.

Ow en het design van Apple natuurlijk.

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
HJR schreef op 08 juni 2004 @ 09:38:
[...]

Kijk daar ben ik het helemaal mee eens. Ik ben zelf een Linux/Unix gebruiker en ik draaide dus Linux op een Intel laptop. Het is wel leuk, maar toch nog niet helemaal. Geen sleep support en het allerbelangrijkste: geen/weinig commerciele applicaties, zoals Office, Photoshop en Macromedia Studio MX.

Tevens had ik erg veel hardware problemen met een Acer Travelmate 803 laptop. Na het terugkrijgen van mijn geld, heb ik dus een Powerbook gekocht om dus een goed OS te draaien, welke niet van Microsoft is en voor de ondersteuning van de commerciele applicaties.

Ow en het design van Apple natuurlijk.
* BezurK dus ook :)

ik ben een ex Linux gebruiker. Heb het bijna 3 jaar lang continu gebruikt. Toen ik toe was aan een nieuwe laptop, en het geld had voor een Powerbook, was de keuze voor mij makkelijk. Kwalitatief gigantisch goede hardware, een geniaal design gecombineerd met een supergoed OS gebaseerd op een BSD kernel... wat wil je nou nog meer?

Ik niets iig :)

anyway, als mijn PC aan vervanging toe is komt er een G5 op die plek ;)

Rookworst zonder R is ook worst.

• AntiChris

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Ik ga binnenkort m'n PC vervangen, dat wordt een G5 en ik weet nog niet of ik daar Linux op ga zetten. Mij lijkt dat ik met Fink (http://fink.sf.net/) toch al een eind moet komen en ook BSD/Darwin me wel goed zal liggen.

Als dat inderdaad zo gaat zijn zal na m'n huidige notebook waarschijnlijk ook een iBook mijn huisje komen begroeten en Apple heeft een nieuwe vaste klant erbij :)

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Als ik de knaken heb ga ik ook een iMac kopen en miss. een iBook. Waarschijnlijk is dit over +/- 6 jaar oid (als ik gestudeerd heb en een baan heb :) ). Nu ga ik nog voor de eMac, de mac voor de 50+ Geschiedenisfreak die Discovery kijkt en die bridged :P

leoaq.fm // Jeune Loop

• BezurK
leokennis schreef op 08 juni 2004 @ 12:02:
Als ik de knaken heb ga ik ook een iMac kopen en miss. een iBook. Waarschijnlijk is dit over +/- 6 jaar oid (als ik gestudeerd heb en een baan heb :) ). Nu ga ik nog voor de eMac, de mac voor de 50+ Geschiedenisfreak die Discovery kijkt en die bridged :P
Hey hey hey pas op je woorden hè?! Niks mis met mensen die graag Discovery kijken! ;)

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

;)

leoaq.fm // Jeune Loop

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
AntiChris schreef op 08 juni 2004 @ 11:52:
Ik ga binnenkort m'n PC vervangen, dat wordt een G5 en ik weet nog niet of ik daar Linux op ga zetten. Mij lijkt dat ik met Fink (http://fink.sf.net/) toch al een eind moet komen en ook BSD/Darwin me wel goed zal liggen.

Als dat inderdaad zo gaat zijn zal na m'n huidige notebook waarschijnlijk ook een iBook mijn huisje komen begroeten en Apple heeft een nieuwe vaste klant erbij :)
offtopic:
NOFI, maar om een mac te kopen en er dan linux op te zetten is echt zonde. Da's ook helemaal geen gemiddeld mac-gebruikersgedrag :P. Misschien om het als dualboot te hebben, want in Mac OS X merk je wel dat je minder software hebt dan ander Linux, zeker als je het gemak van debian gewend bent. Ik mis bijvoorbeeld een goed DVD-rip programma zoals DVD::RIP.

Ik denk dat de gemiddelde mac-gebruiker volwassener overkomt dan de gemiddelde pc-gebruiker. Dat komt omdat die laatste markt erg wordt overspoelt door kindjes van 12-17 jaar die de hele dag zitten te gamen en zich stoer vinden. Toegegeven, ze zijn niet in de meerderheid, maar ze maken zich wel heel erg aanwezig waar Mac-gebruikers meer op de achtergrond blijven. Ze zijn tevreden met wat ze hebben, ze hebben vertrouwen in het bedrijf waar ze het van hebben gekocht ("Oh monitor kapot? Ik ga even langs de Apple Store" vs. "Heh klote, dit kutmonitor doet het niet meer. En dat baggerbedrijf waar ik die meuk heb gekocht levert natuurlijk weer geen garantie, de assholes"). Verder zien ze er ook geen baat in om op te scheppen over hun systeem tegen anderen of proberen zo veel mogelijk stoer te doen ("Ja, ik heb een mac en hij doet eigenlijk alles wat ik wil" vs "vet 1337 man! check dit uit! ik heb Photoshop gehax0red naar 8.0, nu heb ik vet veel meer coole wausseffecten en nu draait Quake III ook met 10 fps meer!!211").

Natuurlijk zijn die voorbeelden overdreven en zjin dan ook niet op de waarheid berust maar zijn ter illustratie van mijn mening.

• AntiChris

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

frim schreef op 08 juni 2004 @ 13:39:
[...]
offtopic:
NOFI, maar om een mac te kopen en er dan linux op te zetten is echt zonde. Da's ook helemaal geen gemiddeld mac-gebruikersgedrag :P. Misschien om het als dualboot te hebben, want in Mac OS X merk je wel dat je minder software hebt dan ander Linux, zeker als je het gemak van debian gewend bent. Ik mis bijvoorbeeld een goed DVD-rip programma zoals DVD::RIP.
Tsja, ik heb nog nooit intensief met OSX gewerkt dus ik weet niet wat er op me af komt, wel gezien en mee gespeeld natuurlijk, maar serieus werken... Ik weet het niet, maar zoals gezegd, een hoop free software is best voor OSX te compilen en dan is het uiteindelijk alleen je kernel en system utils die anders zijn.

Linux op PPC zie je overigens wel vaker, Wolfram heeft er zelfs lange tijd een Mathematica versie voor onderhouden, ik vind het persoonlijk niet vreemder dan Linux op een Intel PC zetten. Ik wil een Mac vanwege de hardware en minder vanwege de software. Dat is misschien inderdaad wat minder typisch Apple gebruiker :)

Trouwens, iedereen heeft in de familie wel een oom danwel neef die alles het nieuwste van het nieuwste en snelste moet hebben neem ik aan? Als je tegen die figuren zegt dat je een Apple gaat kopen kijken ze je heel schaapachtig aan, vreemd eigenlijk...

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De drie groepen Apple gebruikers in mijn omgeving zijn als volgt:

- Grafische mensen, welke vanuit hun werk met Macs bekend zijn en ze daarom ook thuis willen
- Mensen die gewoon een goede computer willen en begrijpen dat een Apple wel degelijk meerwaarde heeft over een standaard kloon-PC (op het gebied van gebruiksgemak, uiterlijk, geluidsniveau en waardevastheid)

en als laatste een nieuwkomer (sinds OS X):

- De UNIX geek die ook wel eens een keer een bruikbare interface wil :) (bij deze groep hoor ik zelf ook)

• Frogmen
  • Niet online
Naar mijn mening zijn Mac users mensen die hem gebruiken voor wat zij ermee willen en het geen moer interresseert wat hij kan. PC gebruikers vinden het belangrijk wat hij kan maar kunnen er niks mee. Hoeveel benchmark software is er nu voor de Mac. Prijs is verder maar relatief waarmee wil je vergelijken. PS Ik ben nog wel een PC gebruiker maar sinds OS X ga ik toch dromen van een Powerbook.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Verwijderd

Kijk, IK gebruik ook een Apple. Nuff said.

• weeraanmelden
  • Laatst online: 23-11-2025

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Apple users zijn vaak de hippe boys and girls die als ze iets willen koste wat koste dit willen hebben.

of ben ik nu gebrainwashed door de reclame's/films/serie's

(i-pod, luxe uitstraling van accesoires, verkoop via internet, i-mac op voetje in films en bij ontvangsbalie's)

De mensen die ik ken die apple gebruiken zijn vaak de "wat andere mensen" dan de rest.
(wijde broeken, punk etc)

maar ik wil ook graag bij de apple communitie, alleen mis ik nog de munten " to back it up"

• Bigs
  • Niet online
Nouja ik heb inderdaad wel een Apple sticker op m'n auto om me te onderscheiden van de rest, ja :) En voor het wij-gevoel met andere Apple gebruikers.

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-02 22:06

wouterve

Swinger of States

weeraanmelden schreef op 08 juni 2004 @ 14:57:
Apple users zijn vaak de hippe boys and girls die als ze iets willen koste wat koste dit willen hebben.
Hip? Ik :P ?
of ben ik nu gebrainwashed door de reclame's/films/serie's
Je zou het bijna denken ;).
De mensen die ik ken die apple gebruiken zijn vaak de "wat andere mensen" dan de rest.
(wijde broeken, punk etc)
Eh, ben dan wel niet hip, maar dit is dan ook weer het andere uiterste (nofi of course ;)). Ben wel "wat anders" maar anders anders, niet zó anders :P.

Ik behoor denk ik tot de categorie mensen die eigenlijk heel normaal is, en gewoon een computer wil die ook wil wat zij willen, die met andere woorden dus gewoon gehoorzaam is aan zijn baas. En tot de groep gebruikers die liever niet opschept/hoeft op te scheppen met hun framerate maar waarbij het al genoeg is om de computer uit de tas te halen :P. De wat rustigere groep dus, die liever in stilte geniet van wat hij heeft :).

Verwijderd

Haai :w

Even een beschrijving: warrig haar, alternatieve kleding, serieus, creatief en buiten de massa.

En toch ben ik een Windows/PC gebruiker. Voor mij was de keuze simpel: ik wil een hard/software platform met eindeloze mogelijkheden voor een lage prijs zodat ik mij nooit hoef te vervelen en er iedere dag wel iets nieuws voor is. Ik moet zeggen, de Apples hebben altijd wel aan mij getrokken, maar juist vanwege de verschillende drempels (oa kosten) ben ik er nooit aan toegekomen om de stap permanent te zetten - en tegelijkertijd is het ook deze afwijkendheid tov de massa die het interessant maakte.

Kortom: aan de rand van de 'warrige hippie' regel zitten toch ook nog een aantal x86/w32 hippie's om de uitzondering te bevestigen :P

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Nog een groep Apple users: vrouwen, en dan vooral de typische moderne vrouwen. Die willen om de looks toch liever een Powerbook dan een suffe Windows laptop.
Ik moet zeggen dat ik zelf toch ook voor een groot deel vanwege het uiterlijk (hardware en OSX eye-candy) voor Apple heb gekozen.
Een vroegere vriendin had toen ze net uit waren een iMac, ze wilde geen gewone computer omdat die zo lelijk waren, maar een iMac paste weer wel in de kamer.

Wat ook leuk is aan Apple users is het community-gevoel. Als ik op mijn werk een klant heb die zegt dat hij een Apple heeft, dan is er direct een soort 'band'. Hetzelfde als bij de Palm-community.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Bij Windows ook hoor;

"Die BSOD's altijd hè..."
"Nou! Heb ik ook altijd last van"

:P

leoaq.fm // Jeune Loop

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-02 15:16

Jazzper

BB4E^Guerilla

bij ons in de reproshop komen er ook altijd kunststudentes op de iMac dingen afdrukken.. man.. als dat de doorsnee mac vrouwen zijn zet ik nu mijn pc buiten de deur :)

* Jazzper boot zijn Mac Classic II op 8)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Verwijderd

De gemiddelde mac gebruiker heeft zijn mac nog nooi van binnen gezien.

als wer ooit een probleem is met een mac brengen de meeste gebruikers dat ding naar hun dealer en die mogen het oplossen.
terwijl een pc grebruiker vaak zijn PC zelf samen heeft gesteld en als er iets mis is zelf probeerd het probleem te verhelpen (uitzonderingen nagelaten in bijde groepen)

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Ben zelf nog geen Apple gebruiker, maar verwacht het heel binnenkort wel te worden :)

Ik schaal mijzelf onder de jongste groep Appelaars: De UNIX geek die op zoek is naar meer gemak in zijn grafische omgeving :)
Mijn desktop mag het mooi op Linux houden, want daar pruts ik toch genoeg aan. Een laptop moet echter gewoon meteen werken, punt. OS X is in mijn ogen de perfece symbiose tussen een commercieel product waarvoor dus ook veel commerciele software verkrijgbaar is, en tegelijkertijd compatibiliteit met *nix zodat ik ook al mijn Linux rommel kan draaien :)

Overigens voldoe ik ook aan de meeste andere profielen: Tegendraads, onderscheidend van de massa, warrig haar, maar verder niet heel erg kunstzinnig (beetje photoshop en xhtml wil nog wel hoor ;))

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Nitai
  • Laatst online: 13-02 00:08

Nitai

Live the life you love.

weheheh. er zijn geloof ook veel Mac gebruikers die zich voordoen als creatief en designers ;) Toen ik werkte bij een ontwerp studio, waren de helft Mac gebruikers en de andere helft PC gebruikers (ik was een pc gebruiker die een oude Powermac 'erbij' had staan.

Ik denk dat de middelen een goede designer/creatieveling niet definieren :) M'n baas was toendertijd zowel een Mac user als pc gebruiker...en hij was erg goed.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• RM-rf
  • Laatst online: 13:07

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

uit mn vroeger dagen herinner ik me de cliché-Apple gebruiker juist wel als mensen die verdomd veel met hun apple deden.
zo'n progressieve vent die rondluip in een pluizige trui, en een bril met een iets dikker montuur, die dan uren kon zeuren over SCSI, appletalk, object-georienteerde programmeertalen liefst met een Lingo-achtig grammar:
code:
1
2
3
4
5
On mouseclick 
do Open Application;
copy files where filename contains "blah";
brew coffee when mug is empty;
end on;

verder wisten ze meestal veel van specifieke verschillen tussen postscript-versies.

in hun vrije tijd maakten ze applescript applicaties die Hypercard stack konden omzetten naar HTML-pagina's ...

ik vermoed dat ik zelf ben gered om zo'n type te worden door de opkomst van de PC, al moet ik bekennen dat ik niet 2 dagen achter een PC kan zitten zonder een grote behoefte de vrije ruimte in te lopen en frisse lucht in te ademen, apple's hebben veel meer aanzuig-kracht op me, daar verlies ik de tijd, die vind ik leuk, waar PC gewoon ook een ding zijn om je werk op te doen (wat een veel gezonder attitude is)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• under-world
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 09:47:
De gemiddelde mac gebruiker heeft zijn mac nog nooi van binnen gezien.

als wer ooit een probleem is met een mac brengen de meeste gebruikers dat ding naar hun dealer en die mogen het oplossen.
terwijl een pc grebruiker vaak zijn PC zelf samen heeft gesteld en als er iets mis is zelf probeerd het probleem te verhelpen (uitzonderingen nagelaten in bijde groepen)
Ik werk dus ook veel op MAcs en PC's en dat is ook precies waar ik me bij de gemiddelde MACman aan irriteer. Ze weten PCI nog niet van AGP te onderscheiden maar weten wel dat hun systeem "superieur" is aan de PC. Nou sorry, forget it want IMHO doet apple sinds osX leuk mee maar de hardware/prijs verhouding vind ik het zwakke punt van de mac. Fatsoenlijk netwerken kan ook pas een jaar of 2 op die dingen maar dat hoor je nooit in hun reclames. Net als ze beweren dat ze de eerste supercomputer gebouwd hebben of die dual g5 toen de allersnelste workstation was. Het valt mij op dat veel mensen met een mac thuis denken dat mac superieur is aan de pc wat dus niet het geval is. Een machine die het moet hebben van de "looks" trekt logischerwijs ook veel grafici aan. Daarnaast neemt 95% van de macusers alles letterlijk 100% over van de reclame. In die zin vind ik de positie van de mac tov PC een stuk slechter dan pak hem beet 5, 6 jaar geleden. Toen waren ze idd superieur in Photoshop door altivec. Gebruikten ze standaard SCSI !!!
De laatste jaren is er eigenlijk niks meer wat op een mac beter of sneller draait dan op een (goede 8) ) pc. Volgens mij dat ze daarom met boute uitspraken en vlotte reclames wat hipgevoelige mensen willen binden.
edit:
Ik kan me soms best wel aan die mensen ergeren omdat ik er veel mee werk. Mainissue is eigenlijk dat MACmensen het apaaraat als een wonder zien door de mooie kast maar in wezen is een mac 90% PC hardware met 95% unix OS

[ Voor 22% gewijzigd door under-world op 09-06-2004 10:41 ]

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Weet je wie ik nu echt zou omschrijven als "Apple!!!":

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/Z1ORF1HY2556/picserver.jpeg

-Strak shirt
-Trendy look
-Kan heel uitgebreid vertellen over hoe revolutionair het nieuwe "aan/uit knopje" wel niet is, welke visie daar wel niet achter zit
-Drinkt geen bier maar Zuid-Maleisische cognac met schijfje citroen, extra zemelen toegevoegd

Hij is dan ook de main designer bij Apple ;)

leoaq.fm // Jeune Loop

Verwijderd

straks maar even langs de gall & gall dan maar voor een flesje Zuid-Maleisische cognac met schijfje citroen want ik kan als apple gebruiker natuurlijk niet langs de dirk/jan/bas om een fles no-name cognac :P

(nu alleen die zooi nog lekker zien te vinden :P)

Zowiezo schijn ik een foute apple'r te zijn want ik gebruik geen nikon camera maar een canon. En het schijnt dat je als apple addept geen canon d-SLR mag gebruiken :D

Maar zonder dollen, tja de gemiddelde apple'r is mischien wat gevoeliger voor trends, of houden net als ik gewoon van mooie dingen. Ik vind de kast van mijn G4 vele malen mooier dan welke standaard PC kloon kast ik tot nu toe gezien heb.

• under-world

under-world

ooh-la dots

Wat ook een groot verschil is tussen apple en pc users. Door de apple users wordt het systeem vaker professioneel ingezet. Meestal DTP maar ook thuis videoeditting en in home geluidsstudio's. PC-ers gebruiken hun bak meer als "entertainment" ipv professioneel.

[ Voor 6% gewijzigd door under-world op 09-06-2004 13:08 ]

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

under-world schreef op 09 juni 2004 @ 10:28:

Fatsoenlijk netwerken kan ook pas een jaar of 2 op die dingen maar dat hoor je nooit in hun reclames.
[...]
Mainissue is eigenlijk dat MACmensen het apaaraat als een wonder zien door de mooie kast maar in wezen is een mac 90% PC hardware met 95% unix OS
sorry, maar dit zijn behoorlijk domme beweringen.

natuurlijk heb je gelijk dat standaard gebruikers soms domme dingen kunnen beweren tegen een persoon die volgens hen maar eventjes zaken moet regelen...

Apple levert al jaren al zijn modellen met standaard ethernet-kaart, volgens mij vanaf 1995 of vroeger.
en Apple's zijn juist erg netwerk-gericht, maar dan helaas wel op een Appletalk-netwerk.
Het probleem was evenzeer dat ook windows bewust hing aan een proprietair netwerk-protocol.

de oplossing is niet dat er nu pas moeite aan gedaan wordt, maar dat SMB eindelijk een beetje open bruikbaar wordt (en gelijk merkt MS al dat dat niet enkel voordelen biedt)

verder is het ook onjuist dat Grafici macs gebruiken '..omdat ze er mooi uitzien..', een urban legend die opgehouden worden door windows-georienteerde IT-beheerders die gewoonweg weinig van een ander OS begrijpen.

De Grafische industrie liep ver vooruit qua automatisering en had eind 80'er jaren begin 90'er jaren werkelijk eisen die PC's niet konden vervullen, een PC was prima geschikt voor tekstverwerking en wat rekenwerk, maar het had met windows3.1 geen duidelijke consequente GUI-interface, kleurmanagement, fontbeheer, etc.etc. beeldbewerking of layout zetten was domweg onmogelijk, dat kon wel met relatief goedkope macs, die de concurentie aangingen met zetsystemen die vaak 50.000 Hfl. of meer kostten.

Nu staat de automatisering van de grafische markt eerder stil, je merkt duidelijk dat bepaalde aangeleerde dingen voor de ietwat oudere grafici absoluut een blijven hangen aan is, ik merk zelf dat veel Grafici ook aan het Quark Xpress hangen, dat al jaren last heeft van oude bugs, slecht binnen netwerken functioneert, inDesign is absoluut een oplossing, maar Grafici willen niet veranderen omdat ze gewend zijn aan Quark.
verder is ook het hangen aan Apple, zelfs aan classic OS voor veel apple-gebruikers een vorm van verouderd raken en inflexibiliteit, ze hebben eigenlijk niet de mogelijkheid om zomaar over te stappen, gewenning aan een nieuw systeem, nieuwe werkwijzes maakt hen enorm angstig.

je opmerking dat mac OSX 90% unix is, slaat ook de plank finaal mis, enkel de kernel is unix-based en OSX is compleet posix unix-compliant; mar Quartz, Carbon Acqua zijn compleet proprietairy en ik denk dat er veel unix-liefhebbers zijn die dat graag op unix zouden zien.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• under-world

under-world

ooh-la dots

Wat ik wil zeggen is dat die schillen de vorm bepalen en de interface. De basis is unix. Misschien had ik kernel moeten vermelden.
Wat betreft de grafische sector. JE hebt helemaal gelijk als je zegt dat apple destijds superieur was in dat soort zaken. Dat poste ik in mijn vorige post ook al. Wat ik met mijn opmerkingen aan wil geven is dat de mac eigenlijk zowel op softwaregebied (MS office) (osx=unixkernel linux ook) als hardware (SCSI laten vallen, PCVGAkkaarten) steeds meer op een PC is gaan lijken. De tendens bij apple is dat ze OOK mensen thuis Apple's willen laten kopen. Zie hun reclames en hun omslag om ook "thuiscomputers te maken" Daar doel ik dus op. De mensen die thuis een apple hebben. Die mensen zijn vaak DTP-er of ontwerpers of kunststudenten of videoeditors; kortom vormgevers maar in toenemende mate ook mensen die genoeg geld hebben om zon mooie kant en klare "exclusieve" oplossing te kopen. Geloof mij maar dat bij machouse het overgrote deel van de mensen dat daar een mac voor thuisgebruik koopt, ermee wil internetten en MS office en wat foto of videobewerking (hetzij hobby of ook professioneel/studie). Dat het ding er leuk uitziet speelt ook zeker een rol. IK zeg ook niet dat mensen het puur kopen omdat het er mooi uitziet. Ik zeg alleen dat het logisch is dat design voor de creatieve doelgroep belangrijker is dan voor de massa. Lijkt me logisch maar misschien interpreteer jij mijn post niet zoals ik hem bedoeld heb :+

[ Voor 57% gewijzigd door under-world op 09-06-2004 13:48 ]

• under-world

under-world

ooh-la dots

edit:
hier stond dubbelblaat

[ Voor 182% gewijzigd door under-world op 09-06-2004 13:39 ]

• BezurK
Feit is wel, dat Apple met OS X toch ineens een andere doelgroep aan het trekken is. In zekere zin kan dit negatief gezien worden, vooral voor oude macfreaks uit de System 7 tijd. Maar in zekere zin ook positief want het verfrist de community een beetje.

Met die nieuwe doelgroep bedoel ik dus de (ex-) unixmensen. Dit zijn over het algemeen techneuten of iig mensen met een technische interesse in dingen. Dit is natuurlijk enorm goed voor de ontwikkeling van nieuwe software en nieuwe innovaties.
"nerds" (om ze zo maar even te noemen) hebben namelijk een drang naar nieuwe dingen, waar juist de oudere doelgroep van Apple (voornamelijk de Grafici) meer de drang hebben om dingen te laten zoals ze zijn want "het werkt nou eenmaal"...

Tenminste, dat is mijn kijk op het hele verhaal :)

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

under-world, ik geef je an sich wel een beetje gelijk metde koppigheid van apple-users

enkel ben ik zelf ook wel enigszins van mening dat het business-model van Apple ook nog wel een grond heeft anders dan dat ze mooie designs maken,
ook al kun je hardware-matig ook kritiek hebben op hun architectuur en vind ik dat ze qua hardware inderdaad steeds minder een voorsprong hebben, het huidige voordeel is wel nog steeds dat de integratie tussen hardware en OS nog steeds sterke voordelen biedt (alhoewel ik ook zeker geen NT-server voor een apple-based kantoor zou willen beheren)

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Ach ik denk maar zo:
Nu wil ik wel eens een spelletje spelen en ik internet veel e.d., en echt rijk ben ik niet: ik neem een PC.

Als ik later rijker ben dan nu (wat ik wel mag hopen ;) ), dan wil ik een PC om wat liedjes op te spelen, mijn MP3 speler mee vol te zetten, internetten en typen. Aangezien een MAC en een PC dat even goed kunnen, neem ik de mooiste én veiligste: de Mac.

leoaq.fm // Jeune Loop

• under-world

under-world

ooh-la dots

ik denk dat we wat dat betreft ook wel op 1 lijn zitten en ik ben zelf in professionele structuren ook een liefhebber van apple's. De kracht ligt bij het gebruiksgemak/uniformiteit. In een thuisomgeving tellen deze aspecten minder zwaar en zijn eerder kosten en multifunctionaliteit (bijv. gaming, exotische digcams, exotische stuurtjes, etc ) belangrijk bij aanschaf. De professional die thuis ook een apple wil kopen vindt zijn weg wel via een machouse ofzo. Die koopt geen mac bij de Dixons :+ Dat hij kan internetten en ook MS office kan draaien is echter eerder bijzaak dan hoofdzaak. De consument die primair wil internetten en office en wat wil videobewerken of fotobewerken kan via bijvoorbeeld een dixons tegenwoordig ook bij apple uitkomen. Hoeft geen verkeerde keus te zijn.
Software zoals bijvoorbeeld Final cut pro is het pakket voor iemand die wil beginnen met videoeditting. Doet iemand niks met vormgeving.. dan zou ik iemand niet snel een mac adviseren; voor games is PC meer aanbod en snellere hardware en voor puur office en Internet volstaat in principe een compleet PC systeem van 599 euro. Welke macuser je ook voor ogen hebt; uiteindelijk blijft beeldbewerking/vormgeving het sterkste punt van de mac. De markt verplaatst zich echter steeds meer naar gebruikers die thuis aan de slag gaan ipv de puur professionele markt. Die mensen die een mac kopen zijn idd liever bezig met de software dan met het systeem of de hardware. Op zich een logisch iets en ik denk dat apple's en pc's eigenlijk appels en peren is.

• Bigs
  • Niet online
Final Cut Pro voor een beginner? Ik heb met Final Cut Express m'n handen al aardig vol :) Final Cut Pro is meer op de professionele markt gericht volgens mij hoor.

• under-world

under-world

ooh-la dots

onderkant professioneel (post-productie) - semi professioneel of veeleisende thuisgebruiker. Express is ideaal voor hobbyisten idd. ALs je echt serieus iets wilt kom je toch al snel bij pro uit maar Express volstaat voor thuisgebruikers meestal ook al idd. Of apple moviemaker is kwalitatief ook er goed en makkelijk.
Afhankelijk van je wensen kies je een pakket en waarschijnlijk is final cut pro zwaar overkill voor de gemiddelde hobbyist. :+
Feit is wel dat Apple gewoon een softwareoplossing biedt die qua resultaat beter is dan dat je via veel oplossingen met de pc kan behalen. Bij premiere moet je al snel een (dure) kaart bijplaatsen wil je realtime fatsoenlijk wat effecten kunnen previewen en pinnacle en dat soort merken zullen we het maar niet over hebben.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Hydraulik-Phunk schreef op 06 juni 2004 @ 20:29:
Idd, Maccers zijn over het algemeen wat creatiever, meer open minded en netter.
Dat klopt niet. In de regel is iemand die creatief is juist absoluut niet netjes/georganiseerd. Kijk ik behalve naar mezelf naar mijn andere collega's op de creatievloer en de collega's die ik in het verleden gehad heb dan is dat 'netter' een absolute n.v.t. als het gaat om creatieven.

Of het nu om de desktop op de Mac gaat of om de IRL desktop, 1 grote teringzooi. En zo hoort dat :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• OzBoz

OzBoz

RM-rf schreef op 09 juni 2004 @ 13:17:
[...]
Nu staat de automatisering van de grafische markt eerder stil, je merkt duidelijk dat bepaalde aangeleerde dingen voor de ietwat oudere grafici absoluut een blijven hangen aan is, ik merk zelf dat veel Grafici ook aan het Quark Xpress hangen, dat al jaren last heeft van oude bugs, slecht binnen netwerken functioneert, inDesign is absoluut een oplossing, maar Grafici willen niet veranderen omdat ze gewend zijn aan Quark.
Doch, er is hoop. Ik sprak afgelopen week een systeem beheerder van een grote NL drukkerij/studio en hij vertelde me dat ze naar nog 1 akelig overpaid Quark 6 licentie gingen aanschaffen en dat de rest allemaal om ging naar Indesign. Voor een drukker (in de regel erg conservatief) heel wat.

Ik hoor steeds meer van dat soort geluiden en dat stemt me optimistisch. Binnenkort bij ons ook maar weer een balletje opgooien om het enorm neukerige Quark compleet te skippen. Time to change zeg maar.. en dat ze dan maar binnen een jaar failliet mogen zijn.

front anti quark

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
Hmmm van quark 5 upgraden naar quark 6 kost maar 357 euro dus...................

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

• bbrother
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
scan schreef op 13 juni 2004 @ 15:41:
Hmmm van quark 5 upgraden naar quark 6 kost maar 357 euro dus...................
Tevenwoordig gaat men ook steeds meer over op Indesign van Adobe, hou dus in het achterhoofd of het wel de moeite is ..

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

bbrother schreef op 13 juni 2004 @ 19:24:
[...]

Tevenwoordig gaat men ook steeds meer over op Indesign van Adobe, hou dus in het achterhoofd of het wel de moeite is ..
Het meest frappante vind ik, dat je op een Grafisch Lyceum al geen Quark meer kunt leren... (voor zover ze het je daar zouden moeten leren, het is immers wel erg RTFM).

Onze stagiaires kunnen het gewoon niet. Moet je ze werkeljk alles leren als ze in je studio komen... Indesign beheersen ze evenmin...

Maar, even on-topic: De 'sophistication' van een Apple-user wordt nogal overdreven. Ik kom er ook enorme nerds in tegen, die geitenwollen... maar ook yuppen met een snelle sportwagen die de hele dag met hun mobiel aan het spelen zijn, ik zou er wat dat betreft geen gemiddelde aan kunnen toekennen. Ikzelf gebruik al langer Mac dan PC, maar kan ook niet kiezen, op basis van de beschikbaarheid van GAMEZ en WAREZ >:) is de PC immers veel beter... Als je naast een dikke G5 ook nog eens alle licenties moet aanschaffen als leek/privégebruikert dan blijven er geen pegulanten meer over om te eten... (grafici worden schandalig onderbetaald |:( )

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• OzBoz

OzBoz

Ramzzz schreef op 17 juni 2004 @ 13:19:
[...]

Het meest frappante vind ik, dat je op een Grafisch Lyceum al geen Quark meer kunt leren... (voor zover ze het je daar zouden moeten leren, het is immers wel erg RTFM).
In Utrecht zijn ze nu aan de InDesign gegaan, geen slechte zet. Hopelijk zijn alleen de toekomstig werkgevers ook om op het moment dat ze school verlaten. Softwarekennis is overigens bij stagiair(e)s in de regel absoluut slecht. Volgens mij vooral te wijten aan het niveau van de leraar. Ben het overigens niet helemaal met je RTFM eens, aangezien het ook wel handig is wanneer je wat moet gebruiken in Quark (like overdruk/uitsparen etc) of rasterstanden bij gebruik steunkleur etc.
...dan blijven er geen pegulanten meer over om te eten... (grafici worden schandalig onderbetaald |:( )
Dan doe je zelf iets verkeerd volgens mij. Grafische CAO is in principe al prima geregeld. Ik heb weinig te klagen gehad in de tijd dat ik bij lithograaf en daarna op een studio zat. En zoals voor veel bedrijven geldt, je salaris heb je mede zelf in de hand. Je kunt het doen met de standaard jaarlijkse verhogingen via de CAO, je kunt ook laten zien wat je waard bent en aankaarten bij je werkgever dat je meer waard bent.

Dat veel mensen dat niet durven of bij de vraag 'waar denk je zelf aan', iets van 100euro roepen wat netto weer niet opschiet ligt aan de persoon in kwestie. In principe kun je als je goed bent prima verdienen in de prepress-sector. Zeker wanneer je wat meer disciplines -goed- beheerst.

[/slightly off-topic]

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

OzBoz schreef op 21 juni 2004 @ 01:59:
Dan doe je zelf iets verkeerd volgens mij. Grafische CAO is in principe al prima geregeld. Ik heb weinig te klagen gehad in de tijd dat ik bij lithograaf en daarna op een studio zat. En zoals voor veel bedrijven geldt, je salaris heb je mede zelf in de hand. Je kunt het doen met de standaard jaarlijkse verhogingen via de CAO, je kunt ook laten zien wat je waard bent en aankaarten bij je werkgever dat je meer waard bent.

Dat veel mensen dat niet durven of bij de vraag 'waar denk je zelf aan', iets van 100euro roepen wat netto weer niet opschiet ligt aan de persoon in kwestie. In principe kun je als je goed bent prima verdienen in de prepress-sector. Zeker wanneer je wat meer disciplines -goed- beheerst.
[/slightly off-topic]
Nou, met 13 jaar ervaring, valt het vies tegen wat er te regelen valt in deze sector. Misschien liggen jouw wensen en eisen wat lager dan de mijne, maar ik vind de mentaliteit in de sector, qua werkgevers, zwaar naadje. Je kunt je een breuk werken, ellenlange lijsten overuren draaien, maar als puntje bij paaltje komt, kun je ook nog opdraaien voor je eigen kinderopvang, die zoals de kenners weten, bepaald geen sinecure is... Onder het motto "het staat als advies in de CAO, maar we hoeven het niet te volgen". Nee, ik ga zo snel mogelijk mijn eigen zaak starten, dit is mijn laatste werkgever geweest in deze sector!

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• buxx
  • Laatst online: 18-01-2024

buxx

ciao...

Als iemand me vraagt waarom ik voor een Apple ga of wil kiezen heb ik als antwoord:
Als je ook Apple liefhebber bent, hoef ik het niet uit te leggen :-)
Heb je niets met Apple, dan hoef ik het ook niet uit te leggen :-(

Ik heb vaak niet-Apple-gebruikers proberen te overtuigen van mijn mijn mening, maar dat lukt toch niet. En met een mede-Apple-gebruiker zit je direct wat meer op een lijn te praten.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

buxx schreef op 21 juni 2004 @ 09:45:
Als iemand me vraagt waarom ik voor een Apple ga of wil kiezen heb ik als antwoord:
Als je ook Apple liefhebber bent, hoef ik het niet uit te leggen :-)

Ik heb vaak niet-Apple-gebruikers proberen te overtuigen van mijn mijn mening, maar dat lukt toch niet. En met een mede-Apple-gebruiker zit je direct wat meer op een lijn te praten.
Vooral die glazige blik als je zegt enthousiast te zijn over Apple... priceless!
Ik zou zeggen: Hé, laat ze maar, there's more left for us!

• NomoDigger
  • Laatst online: 15-02 21:32
buxx schreef op 21 juni 2004 @ 09:45:
Geef ze iTunes, en kijk toe :Y)

• OzBoz

OzBoz

Ramzzz schreef op 21 juni 2004 @ 09:40:
[...]

Nou, met 13 jaar ervaring, valt het vies tegen wat er te regelen valt in deze sector. Misschien liggen jouw wensen en eisen wat lager dan de mijne, maar ik vind de mentaliteit in de sector, qua werkgevers, zwaar naadje. Je kunt je een breuk werken, ellenlange lijsten overuren draaien, maar als puntje bij paaltje komt, kun je ook nog opdraaien voor je eigen kinderopvang, die zoals de kenners weten, bepaald geen sinecure is... Onder het motto "het staat als advies in de CAO, maar we hoeven het niet te volgen". Nee, ik ga zo snel mogelijk mijn eigen zaak starten, dit is mijn laatste werkgever geweest in deze sector!
Ik zit zo'n 10 jaar in het vak, nu voornamelijk internet/nieuwe media overigens. Maar in de studio was ik vooral druk met beeldbewerking etc. Verdien nu iets van 1.7x modaal, misschien dat je wensen hoger liggen, maar ik klaag niet eigenlijk. Wellicht lijkt het wat veel maar bij mijn huidige werkgever heb ik iets van 4 functies waarvoor me ze kunnen inschakelen. En wordt er aan mij verdiend, dan zorg ik bij functioneringsgesprekken ook dat ik daar zelf nog wat van terug zie.

Momenteel werk ik bij reclamebureau waar vroeger de studio onder viel dus geen CAO meer voor me. Verder worden overuren niet betaald, dat is normaal op recl. bureau's.

Kan me voorstellen dat dingen die je aanhaalt je frustreren, maar het kan ook anders. Mocht je nu toch ooit bij een nieuwe werkgever beginnen (want voor jezelf beginnen is in deze tijd ook niet handig) dan kun je wellicht dergelijke dingen vooraf zwart op wit vast laten leggen. Maar stel dat je bv als studiomanager ergens terecht kan, daar kun je prima van eten.
NomoDigger schreef op 21 juni 2004 @ 10:25:
Geef ze iTunes, en kijk toe :Y)
Ja, kijk toe en om precies te zijn 1.5 uur. Zo lang duurt het voordat iTunes mijn mp3's in de library heeft zitten. Kansloos.

[ Voor 8% gewijzigd door OzBoz op 21-06-2004 15:13 ]

Verwijderd

OzBoz schreef op 21 juni 2004 @ 15:11:
[...]

Ja, kijk toe en om precies te zijn 1.5 uur. Zo lang duurt het voordat iTunes mijn mp3's in de library heeft zitten. Kansloos.
dat komt dan omdat je ze naar de itunes map gaat kopieeren, als je ze gewoon op de oude plaats laat staan heb je hier geen last van :)

• OzBoz

OzBoz

Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 17:41:
dat komt dan omdat je ze naar de itunes map gaat kopieeren, als je ze gewoon op de oude plaats laat staan heb je hier geen last van :)
Dat staat al uit, maar het is ook bekent dat iTunes baggertraag is met grote collecties. Even voor het vergelijk, WinAmp doet er ongeveer 15 minuten over.

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Zolang ie er maar geen MacOS op runt, dan ist een idioot :p

Verwijderd

OzBoz schreef op 21 juni 2004 @ 18:03:
[...]

Dat staat al uit, maar het is ook bekent dat iTunes baggertraag is met grote collecties. Even voor het vergelijk, WinAmp doet er ongeveer 15 minuten over.
aha oke, maar itunes leest volgens mij ook veel meer uit he, album naam trackname tijd en nog meer.
of doet winamp dit tegenwoordig ookal?

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
OzBoz schreef op 21 juni 2004 @ 18:03:
[...]

Ik begin me nu toch wel een beetje af te vragen hoeveel nummers jij wel niet in je bibliotheek hebt zitten. :P

Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat iTunes last had van de lange inlaad tijden. Is een keer opletten. :)

iTunes maakt ook een database aan. WinAmp doet dit niet en laadt het alleen maar dom in. Misschien ook een verschil kwa de tijden. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Sage op 21-06-2004 20:19 ]

kleurbleur.nl

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

OzBoz schreef op 21 juni 2004 @ 15:11:
Maar stel dat je bv als studiomanager ergens terecht kan, daar kun je prima van eten.
Dat doe ik nu dus 2,5 jaar :/ i.c.m. vormgeving... ach laat maar

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:36

Maximus

There is no substitute

ging geloof ik over Apple Users en niet over iTunes librarys ;) daar is het grote itunes topic voor. Maar goed. Ik denk persoonlijk dat Jonathan Ive een deel van de apple personen toch wel vertegenwoordigd. Echter dan nog heb je een aantal "hoofdgroepen" binnen de mac gebruikers:

1 - Mensen die het geld er voor over hebben en daarom dus een mac kopen. Mensen die niet om kijken voor een paar honderd euro meer of minder
2 - Mensen die het gebruiken voor hun werk [artiesten / photoshoppers / fotografen etc.]
3 - Mensen die tegen het design van de PC zijn en liever een mooie stylishe computer in hun kamer willen hebben [deze nemen dan vaak de iMac met TFT
4 - Mensen die unix of linux gebruiken maar er eindelijk achter komen dat er ook een goed opensource OS kan zijn met een degelijke grafische schil.

Persoonlijk ben ik niet echt creatief ofzo het is meer dat ik de mac heb gekozen omdat ik het windows platform zat was door de vele BSOD's en dat iemand die ik kende een dikke powermac en powerbook had die ik toch wel erg mooi vond. Ik ga naar het HBO waar ik dus een laptop voor nodig had dus ik dacht waarom geen powerbook. Deze heb ik dus ook gekocht en opzich kan ik nu niet meer zonder. Ik had mij in het begin al wel voor genomen dat de laptop eigenlijk een desktop vervanger zou worden en niet alleen maar een computer voor erbij. Maar ik ben nu zo "erg" dat ik niet meer zonder een mac kan en dat het misschien voor het grootste deel mijn hele computer collectie heeft verandert. Want ik neem als volgende PC gewoon een mac daar hoef ik nu niet meer over na te denken.

Het is alleen dat andere mensen in mijn omgeving nog even over moeten stappen en dan kan Ome Steve ook weer tevreden zijn met een brede klanten kring die elke 3 jaar toch wel updaten. Echter dit is niet echt het model appleaars zoals vele andere mensen zeggen dat het warrige lui zijn die vaag zijn en de hele dag koffie lopen te tanken en snachts de koffie aan het infuus hebben maar gewoon normale mensen zoals iedereen kijk de gemiddelde winkelstraat door en je ziet normale mensen. Nou in mijn ogen zijn alle appelaars dat.

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

Verwijderd

Mensen die Apples gebruiken zijn mensen die Anders Denken "Think Different"

• Nitai
  • Laatst online: 13-02 00:08

Nitai

Live the life you love.

@Qorne, wat cliche zeg :P

Ik ben zelf geen typische Apple user, ik vond het altijd fijn met Apple's te werken, maar werkte ook gewoon in Unix en nu Linux. Ik ben van plan om binnenkort een Powerbook te halen, en dan doe ik dat gewoon uit nieuwsgierigheid en de looks ;)

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• AntiChris

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Om nog een cliche te gebruiken:
Apple-gebruikers zijn de rest: "The computer for the rest of us"

[ Voor 9% gewijzigd door AntiChris op 22-06-2004 13:25 ]

• OzBoz

OzBoz

Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 20:16:
aha oke, maar itunes leest volgens mij ook veel meer uit he, album naam trackname tijd en nog meer.
of doet winamp dit tegenwoordig ookal?
Dat doet WinAmp ook, medialibrary. Enige wat me irriteert aan WinAmp en bv Windows Media Player is het feit dat ze de Disc# tag niet ondersteunen.
Sage schreef op 21 juni 2004 @ 20:17:
[...]

Ik begin me nu toch wel een beetje af te vragen hoeveel nummers jij wel niet in je bibliotheek hebt zitten. :P
Dat zijn er zo'n 30500, netjes getagged.
iTunes maakt ook een database aan. WinAmp doet dit niet en laadt het alleen maar dom in. Misschien ook een verschil kwa de tijden. :)
Dat doet Winamp ook. Eigen formaat maar die maakt ook gewoon een database aan.

En dan ff on-topic, typische Apple-users bestaan volgens mij net zo min als typische PC-gebruikers. Alleen bestaat er een soort gebruiker wat Apple ziet als godsdienst. Dergelijke gebruikers hebben nog niet in de gaten dat een computer slechts een gereedschap is en dat het goed moet doen met wat je er mee wilt doen.

Als ik naar mezelf kijk dan wil ik bv nooit een Apple in huis. Terwijl ik er 10 jaar met werk mee te maken heb. Tegenwoordig op mijn bureau dan ook een PC, een G5 en nog 4 monitors op mijn werk. Allemaal leuk, en eindelijk heeft de Mac ook een OS wat stabiel genoemd mag worden. Want dat stoorde me bij de sekte aanhangers nog wel het meeste. MacOs7-9 stabiel durven te noemen bij gebrek aan alternatief. Zo worden veel mensen met de tijd wel realistischer en zie ik nu dat zelfs de eerder genoemde groep met plezier OS9 de grond in trapt. En zo hoort het, dat was knudde.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Maximus schreef op 21 juni 2004 @ 21:09:
ging geloof ik over Apple Users en niet over iTunes librarys ;) daar is het grote itunes topic voor. Maar goed. Ik denk persoonlijk dat Jonathan Ive een deel van de apple personen toch wel vertegenwoordigd. Echter dan nog heb je een aantal "hoofdgroepen" binnen de mac gebruikers:

1 - Mensen die het geld er voor over hebben en daarom dus een mac kopen. Mensen die niet om kijken voor een paar honderd euro meer of minder
2 - Mensen die het gebruiken voor hun werk [artiesten / photoshoppers / fotografen etc.]
3 - Mensen die tegen het design van de PC zijn en liever een mooie stylishe computer in hun kamer willen hebben [deze nemen dan vaak de iMac met TFT
4 - Mensen die unix of linux gebruiken maar er eindelijk achter komen dat er ook een goed opensource OS kan zijn met een degelijke grafische schil.
Je vergeet groep 5: de mensen die er achter zijn gekomen dat ze MacOS toch wel heel fijn vinden. De mensen die Windows zat zijn dus, maar niet technisch genoeg zijn om Linux/*BSD/etc. te proberen.

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-02 15:16

Jazzper

BB4E^Guerilla

En groep 6: Mensen die graag de mooiste Mac zouden willen maar (bv omdat ze student zijn) geen cent te makken hebben en het dus maar met een afdankertje van hun werk doen (PowerMac 4400/200) omdat het mooi is om mee te prutsen.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Q
  • Laatst online: 11:33

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Groep 7 is de fundamentalist die desnoods mensen middels ongepast taalgebruik bewoording zijn religie op moet dringen.

[rml][ mac. - windows]waarom gebruikt ongeveer iedereen windows?[/rml]

• Dingen
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-02-2024
Mac-users zijn meestal netter?

*kijkt eens rond*

Uhm... Right :P

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:34

chem

Reist de wereld rond