Toon posts:

[ 4-way Opteron systeem] t.b.v. 3D renderwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een relatie van mijn werk (constructeur) heeft een eigen bedrijf en is vaak (heel lang) bezig met 3D-rendering in grote AutoCAD bestanden (enkele tientallen MB's).

Momenteel gebeurt dit op 2,5GHz P4's met 512MB geheugen, die vaak wel een uur niks anders doen dan renderen.

Aangezien hij zit te overwegen om een multi-processor server aan te schaffen [louter om 3D renderwerk uit te voeren] heb ik eens uitgezocht wat een dual-Opteron zou kosten. Ik kwam op een prijs van grofweg € 5000 uit, wat hij mee vond vallen.

Hij heeft toen een kennis van hem ingeschakeld om eens uit te zoeken wat een 4-way Opteron systeem zou kosten. Ik had al even een gokje gemaakt dat hem dat ongeveer € 10k zou kosten [wat hij er overigens voor over heeft].

Vandaag offerte ontvangen. Die kennis werkt in een PC zaak (geen idee of ik de naam mag noemen hier, doe het daarom ook maar niet).

Hieronder de specs:

€ 2324 - Tyan Thunder K8QS (S4880)
€ 1184 - 4 x AMD Opteron SERVER DP 242 BOX |:(
€ 520 - 2 x 1GB V-DATA DDR400
€ 1265 - 2 x ATLAS 15K 73GB U320 SCSI
€ 109 - 1 x DVD fikker
€ 45 - Q-tec L-MD 300W kast met voeding 8)7
€ 15 - floppy

€ 5461 - TOTAAL, incl. BTW

Offerte van PC zaak met 4 filialen in Nederland...... Dan valt je toch niks meer in, ofwel?

4-way opteron systeem met 24x procs :?
ATX-kast voor SSI-mobo :?
300 W Qtec voeding voor 4 procs die elk iets van 80W gebruiken :?
Als ik me niet vergis heeft die K8QS tevens een EPS voeding nodig, niewaar?
2 x 1GB V-DATA mem van €260 p.s. – Zal vast geen registered mem zijn.

Mijn opties/aanbevelingen/vragen:

8 x 512MB registered Corsair CAS 2 om dual channel op elke proc te enablen [of werkt dat zowieso dmv HT bus en on-die mem contr.?]

Veel Mem wel belangrijk voor 3D rendering, m.a.w. is 4 GB geen overkill?

Biedt een professionele 2D kaart voordelen? Zo’n fireGL geval ofzo? Of is dat louter interessant voor videobewerking?

Welke procs zijn aan te raden? 84x of wachten op 250? [Zie hier net toevallig in de PW een 848 staan voor nog geen 1400 euro]

Als voeding heb ik een Antec 550 EPS in gedachten.

Kast/toetsenbord/muis/monitor moet ik me nog in verdiepen, maar zijn van ondergeschikt belang.

Waarschijnlijk wordt deze computer over een maandje of 2 besteld, of krijg ik de opdracht hem te bestellen/bouwen [met een leuke comissie voor mij dan uiteraard ;) ]

Tips, op- en aanmerkingen zijn van harte welkom!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het ljikt mij duidelijk dat die zaak waar je die offerte hebt gekregen niet erg veel goeds is in dit geval. Als je zo'n systeem koopt haal je die wel bij een zaak waar men er er verstand van heeft neem ik aan.

Geheugen is geen overbodige luxe inderdaad, maar 4GB is direct wel erg veel. Bij het renderen speelt rauwe rekenkracht een grotere rol. Is het misschien niet beter om gewoon 1GB per CPU te gebruiken? Tevens heeft NUMA nu nog niet erg veel effect qua prestaties, pas in XP 64-bit begint het een rol te spelen. Zie ook deze benchmarks. Mocht die 2GB niet genoeg zijn, kan je er altijd nog iets bij prikken. Dat is geen probleem met geheugen.

Waarom trouwens geen dual Xeon? Volgens deze tests is de dual Xeon opstelling toch nog altijd de koning op het gebied van renderen. Deze komen vaak ook nog iets goedkoper uit. Tegenwoordig hoef je bijvoorbeeld geen registered geheugen te gebruiken met een dual Xeon opstelling.

Denk je trouwens ook gebruik te maken van 64-bit PCI? Als je dan voor een dual opstelling gaat, kan je prima gebruik maken van een simpele Tiger K8W. Anders zou je moeten kiezen voor de Thunder K8W, die een stuk duurder is, maar wel beschikt over PCI-X. PCI-X heeft wel veel voordelen als je gebruik gaat maken van b.v. SCSI of een grote RAID array.

[ Voor 4% gewijzigd door Laurent op 06-06-2004 18:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is het misschien niet beter om gewoon 1GB per CPU te gebruiken?
Dat was dus mijn plan. 8 x 512MB oftewel 2 x 512MB per CPU ;)

Aanvankelijk zal er geen gebruik gemaakt worden van PCI-X, maar het wordt waarschijnlijk wel een 4-way Opteron systeem met bovengenoemd Tyan Thunder mobo waar PCI-X zowieso op zit [handig voor upgrades in toekomst, maar in het begin een beetje overbodig]. SCSI heeft deze plank onboard. Is het zinvol om hier twee grote snelle schijven aan te hangen, of maakt dat voor de prestaties van deze toepassing weinig uit?

Wat het feit betreft dat Xeons beter zijn dan Opterons voor renderwerk....dit was mij niet bekend. Ik zal je link eens doorlezen :). Met het oog op de toekomst lijkt mij een Opteron beter, gezien 64 bits functionaliteit. Zal dit in de nabije toekomst niet geïmplementeerd worden in paketten als AutoCAD, die er dan hun extra voordeel mee halen? Het lijkt me wel, maar dat kan ik niet onderbouwen/heb ik niet naar gezocht.

Een dual Xeon zal het iig niet worden, hooguit een 4-way. Het voordeel wat jij noemt van de lagere prijs m.b.t. non-registered geheugen voor de Xeon speelt niet zo'n belangrijke rol.

Het belangrijkste is dat deze bak snel kan 3D-renderen. Verder moet er natuurlijk geen overkill hardware in komen. Prijs/prestatie verhouding moet wel goed zijn :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 20:43 ]

Verwijderd

Hmmmm....

Ik zou persoonlijk kiezen voor de Intel Clearwater

Een 400Watt EPS zippy lijkt me geen overbodige luxe.

Voor de processor gewoon een Xeon DP 3.06 aanhouden
Een 242 in een 4way?...... dat moet ik zien >:)

2 gigjes infineon ECC reg lijkt me redelijk afdoende, vooral om conflicten met een evt. raidcontroller te voorkomen

Doe we er voor de bonus een SRCU42L aan.

2 Seagates 73GB LC eraanhangen,

En je hebt gewoon een beest in een 1U-bak. :)

Alhoewel ik geen flauw idee hebt wat dit ggaat kosten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 juni 2004 @ 18:28:

Als voeding heb ik een Antec 550 EPS in gedachten.
Ja, Qtec voeding is wel lachwekkend ;) (zelfs voor een single cpu), Misschien dat je bij reviews van dual machine's ergens kan vinden wat gangbaar is voor 2 en dan misschien een beter idee heb wat je nodig heb voor 4 , www.2cpu.com heeft een power forum heb ik zojuist vernomen ...

succes :)

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op 06 juni 2004 @ 18:28:
Hij heeft toen een kennis van hem ingeschakeld om eens uit te zoeken wat een 4-way Opteron systeem zou kosten. Ik had al even een gokje gemaakt dat hem dat ongeveer € 10k zou kosten [wat hij er overigens voor over heeft].
Dat lijkt me een redelijk goede inschatting, zij het wat aan de lage kant (zeker als je 4G registered mem, scsi-raid en de wat snellere procs wilt).
4-way opteron systeem met 24x procs :?
Dat gaat niet werken nee
Dat heeft kan ie iig gebruiken, of ie het ook nodig heeft zou ik niet weten. Waarschijnlijk wel.
Onze dual 244 8 scsi-disk-in-raid doos kon in een 2U rackmount met slechts 1 500W voeding iig niet stabiel werken, pas als er een 2e 500W voeding bijgezet werd deed ie het goed (dus dan heb je een soort raid-0 van voedingen ;) )
Dat zal voor een groot deel door die scsi-disks komen, maar geeft toch wel een indicatie van het stroomverbruik van zoiets.
8 x 512MB registered Corsair CAS 2 om dual channel op elke proc te enablen [of werkt dat zowieso dmv HT bus en on-die mem contr.?]
Je hebt op een 4-cpu bord wel minimaal 2 cpu's nodig om alle features van het bord te kunnen gebruiken, maar niet perse per processor geheugen om die processor te kunnen gebruiken. Voordeel van de per-processor indeling is meer dat ze een stuk geheugen hebben waar ze wat sneller bij kunnen (zoek es naar Femme's opteron-preview, dat gaat o.a. over NUMA en de architectuur van multi-way opterons).
Wel moet je doordat je registered geheugen hebt de boel in even paren plaatsen (dus 2x 512 om 1G te krijgen, niet 1x 1G in totaal en ook niet 1x 512 bij cpu0 en 1x 512 bij cpu1)
Veel Mem wel belangrijk voor 3D rendering, m.a.w. is 4 GB geen overkill?
Als je toch duur doet, neem dan gewoon 4G, aangezien ie 4 "losse" renderjobs heeft kan extra geheugen vast geen kwaad. Later geheugen toevoegen is ook een optie natuurlijk.
Biedt een professionele 2D kaart voordelen? Zo’n fireGL geval ofzo? Of is dat louter interessant voor videobewerking?
Dat zou ik niet weten, ik heb het idee dat dat vooral voor snelle/soepele de weergave is van (opengl) 3D-beelden, maar het kan best zijn dat AutoCAD zulk soort kaarten toch efficient inzet voor het echte renderen.
Welke procs zijn aan te raden? 84x of wachten op 250? [Zie hier net toevallig in de PW een 848 staan voor nog geen 1400 euro]
Als ie veel losse jobs heeft om te renderen, dan is het wellicht ook de moeite waard om bijvoorbeeld 3 losse dual-machines te nemen, die veel cpu-power bieden en vrij veel geheugen hebben, maar verder geen extreme componenten bevatten. Maar de organisatie van zoiets is wel wat lastiger, er zijn overigens voor sommige tools (Lightwave kent het iig) speciale losse renderers beschikbaar waardoor je meerdere machines kan gebruiken voor een renderjob. Wellicht is dat het overwegen waard, want ik gok dat je voor de prijs van 1 quad-machine wel drie of vier dual-doosjes kan kopen...
Kast/toetsenbord/muis/monitor moet ik me nog in verdiepen, maar zijn van ondergeschikt belang.
Ik zou de kast niet ondergeschikt zien, want die bepaald voor een groot deel de koelingsmogelijkheden, wat bij een quad-machine best belangrijk is :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:26
OMG wat is dat voor amateuristische toko :D

Je moet dus sowieso 8xx serie Opterons nemen. Dan moet je om de kast denken (niet ondergeschikt belang!!), zo'n 4-way bord past dus niet in een Extended ATX of zelfs niet in een grote SSI kast, je moet een SSI MEB kast hebben (mobo is namelijk stuk hoger dan de standaard 12"). Hier een voorbeeld van zo'n kast, gelijk de enige die Tyan bij dit bord adviseert.

Grafische kaart is compleet onbelangrijk bij het renderen, je gebruikt pas zo'n kaart bij het modelleren.

Dan de disken, waarom adviseert die gast gelijk twee van die stervensdure 74GB 15Krpm disken? Renderen is niet I/O intensief zoals een database o.i.d. de armen gaan niet continu van hot naar her. Neem dus goedkoper spul :)

PSU spreekt voor zich me dunkt (300W 8)7 )

RAM, daar kun je in feite nooit teveel van hebben, 4GB is zo gek niet hoor. Neem dan gelijk wel spul wat Tyan ook ondersteund, dit om evt. gedoe te voorkomen b.v. Kingston PC3200 Reg ECC, kost je 400~440 Euro per twee 512MB modules (niet goedkoop maar dan heb je wat moet je maar denken :+ )

Al met al gaat dit echt enorm in de papieren lopen, vooral die 8xx Opteron's (een 846 kost zo'n mille p/s), mobo en zo'n kast maken het een duur geintje. Als dit werk ook met twee losse dual bakken gedaan kan worden zou ik dat dan toch sterk overwegen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:26
Overigens, aangezien het om vrij forse bedragen gaat en die dude er van leeft (as in: bedrijfsmatig), misschien is het dan niet zo'n gek idee om dit allemaal uit het tweak sfeertje vandaan te trekken en een complete box bij een gerenommeerde dozenschuiver te scoren, dit ook i.v.m. de service. Kan me voorstellen dat downtime door een vage oorzaak welke je niet zomaar oplost (toch complexe machinerie, zo'n four-way Opteron) _erg_ ongewenst is.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
oi, waar wordt nou in gerenderd?

autocad? 3ds max? een losse renderer zoals mental ray?

want je render progje moet het wel goed ondersteunen.

dan kan ik misschien nog wat zinnigs toevoegen.

En heb je dat bedrijf toegemaild dat het losers zijn? ;)

[ Voor 28% gewijzigd door maratropa op 07-06-2004 18:40 ]

specs

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Abbadon schreef op 07 juni 2004 @ 16:59:
Overigens, aangezien het om vrij forse bedragen gaat en die dude er van leeft (as in: bedrijfsmatig), misschien is het dan niet zo'n gek idee om dit allemaal uit het tweak sfeertje vandaan te trekken en een complete box bij een gerenommeerde dozenschuiver te scoren, dit ook i.v.m. de service. Kan me voorstellen dat downtime door een vage oorzaak welke je niet zomaar oplost (toch complexe machinerie, zo'n four-way Opteron) _erg_ ongewenst is.
Daar dacht ik in de eerste instantie dus ook al aan. Het gaat hier om erg veel geld (ik vind 5 tot 10k veel geld ;) ), dus ik denk dat troubleshooting en support niet van ondergeschikt belang is. Ook al hoeft die server niet altijd up te zijn (zo snel zal hij wel geen tekeningen in elkaar flansen ;) ), dan is het alsnog de bedoeling dat hij het doet als het nodig is. Kopen bij een bedrijf dat bewezen heeft dat het goed spul levert en ook goede support voor dit soort bakken kan leveren is in dit geval in mijn optiek onmisbaar.

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Verwijderd

Topicstarter
Dit is wat ik in gedachten heb:

Tyan Thunder K8QS (S4880); 2xGb-LAN; SATA; SCSI; 4 x PCI-X; 10 DIMM sockets [20GB] € 1800 [geschatte prijs incl. btw wanneer bord hier beschikbaar is]

4 x AMD Opteron 848 (2,2GHz, 1MB, Boxed) € 5308 of
4 x AMD Opteron 846 (2,0GHz, 1MB, Boxed) € 3980 of
4 x AMD Opteron 844 (1,8GHz, 1MB, Boxed) € 3180

8 x 512 MB CAS 2 PC3200 DDR ECC Registered Corsair (CMX512R-3200C2PT)
€ 1360

Antec True Power EPS12V 550W € 140
(eventueel 2x, in "RAID" ;) )

2 x Fujitsu MAS3184NC 18,4GB (15.000rpm, SCA) € 364

DVDfikker € 100
SSI EEB 3.0 behuizing / 19" rack € 300
TFT € 500
keyb./mouse € 100

De laatste 4 dingen heb ik nog niet uitgezocht, maar dat komt nog. Ik realiseer me goed dat dit beestje flink wat warmte kan produceren, waardoor een goede case onontbeerlijk is ;)

Met de 848 kom ik dan uit op: € 9965
met de 846: € 8637
en de 844: € 7837
Je hebt op een 4-cpu bord wel minimaal 2 cpu's nodig om alle features van het bord te kunnen gebruiken, maar niet perse per processor geheugen om die processor te kunnen gebruiken. Voordeel van de per-processor indeling is meer dat ze een stuk geheugen hebben waar ze wat sneller bij kunnen
Dat klopt. Ik vind dat als je zo'n systeem bouwt/aanschaft dat je het wel meteen goed moet doen, alsin: optimale configuratie
Als ie veel losse jobs heeft om te renderen, dan is het wellicht ook de moeite waard om bijvoorbeeld 3 losse dual-machines te nemen, die veel cpu-power bieden en vrij veel geheugen hebben, maar verder geen extreme componenten bevatten. Maar de organisatie van zoiets is wel wat lastiger, er zijn overigens voor sommige tools (Lightwave kent het iig) speciale losse renderers beschikbaar waardoor je meerdere machines kan gebruiken voor een renderjob. Wellicht is dat het overwegen waard, want ik gok dat je voor de prijs van 1 quad-machine wel drie of vier dual-doosjes kan kopen...
Ze hebben veel losse jobs, maar die kunnen doorgaans dan gewoon op die P4’s gedaan worden. Er zitten er echter telkens een paar bij die gewoon enorm zijn.

[het betreft hier een gedetailleerd masterplan [A0 formaat] van een resort [800 ha.] in ontwikkeling met hotels en weet ik wat meer; zo hebben jullie een beetje een idee]

Losse dual-machines is misschien een idee, maar hij heeft liever gewoon 1 grote renderbak, hoewel de optie die jij noemt om meerdere machines tegelijk 1 renderjob te laten uitvoeren wel een interessante optie is. Ik zal eens proberen uit te zoeken of dat ook met AutoCAD bestanden gaat.
Dan de disken, waarom adviseert die gast gelijk twee van die stervensdure 74GB 15Krpm disken? Renderen is niet I/O intensief zoals een database o.i.d. de armen gaan niet continu van hot naar her. Neem dus goedkoper spul

PSU spreekt voor zich me dunkt (300W )
tja….zootje amateuren. Snelle HD’s mag wel in zo’n systeem, maar om dan meteen voor 2 HD’s te kiezen die samen iets van € 1300 euro kosten…….

Dat dit flink in de papieren gaat lopen had ik hem al verteld, maar goed, als hij € 10k het overwegen waard vindt…
Downtime zal niet zo’n grote ramp zijn [hoewel natuurlijk ongewenst] en het lijkt mij een uitdaging om eventuele [hardware-matige] problemen met dit systeem op te lossen [evt. met hulp van GoT ;) ] Ik weet ook nog niet of hij dit aan mij toe gaat vertrouwen. Hij vroeg om mijn mening over die offerte en wat mijn idee is van een dergelijk systeem.
oi, waar wordt nou in gerenderd?

autocad? 3ds max? een losse renderer zoals mental ray?

want je render progje moet het wel goed ondersteunen.

dan kan ik misschien nog wat zinnigs toevoegen.

En heb je dat bedrijf toegemaild dat het losers zijn?
Er wordt momenteel gerenderd in AutoCAD 2002 en 2004. Heb er overigens aan gedacht dat bedrijf te mailen, maar is een relatie van de constructeur, dus beter van niet :D

[ Voor 170% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2004 11:34 . Reden: ben weer nuchter ;) ]

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Stomme vraag misschien, maar waarom zou je bij een server voor 600 euro aan een TFT scherm en een mouse en tobo besteden? :? Beheer van een server kan op afstand en bij de installatie kan je tijdelijk een muis, toetsenbord en monitor gebruiken. Ook denk ik dat een DVD-brander overbodig is. Voor backups zou ik tapes gebruiken. Die gaan langer mee dan gebrande DVD's. Tevens kan er meer op. Dat scheelt dus weer 700 euro (maar dan moet er nog wel een tapestreamer bij).

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• maratropa
  • Niet online
Vertel nou eens wat voor software er op gaat draaien :) Want daar gaat het toch om? Waar render dat figuur nou mee?

Je kunt die SCSI schijven ook wel vervangen door goedkope IDE schijven. Als je genoeg geheugen hebt dan zal tijdens het renderen er practisch geen gebruik worden gemaakt van de schijven. Een paar 7200 rpm sata schijven zijn prima.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Stomme vraag misschien, maar waarom zou je bij een server voor 600 euro aan een TFT scherm en een mouse en tobo besteden? Beheer van een server kan op afstand en bij de installatie kan je tijdelijk een muis, toetsenbord en monitor gebruiken. Ook denk ik dat een DVD-brander overbodig is. Voor backups zou ik tapes gebruiken. Die gaan langer mee dan gebrande DVD's. Tevens kan er meer op. Dat scheelt dus weer 700 euro (maar dan moet er nog wel een tapestreamer bij).
Voor het gemak :). Er werken meerdere mensen mee. Constructeur heeft wel verstand van netwerken, maar is geen guru ofzo [om maar te zwijgen over de mensen die voor hem werken en deze machine gebruiken] DVD-fikker is ook gewoon gemak en kost geen drol. Er moeten vaak plotfiles gemaakt worden, die vervolgens door een ander bedrijf geplot en gelamineerd worden. Dit bedrijf heeft de files graag op CD. Backup is overbodig op deze machine, daar zijn andere oplossingen voor in het netwerk. €700 incl. BTW is relatief weinig op totale kosten.
Vertel nou eens wat voor software er op gaat draaien Want daar gaat het toch om? Waar render dat figuur nou mee?
Renderen gebeurt dus met AutoCAD 2002 en 2004, zoals hierboven vermeld [sorry, was bezig met reply toen jij postte]

Beetje meer respect kan ik overigens wel waarderen hoor :(

OS wordt waarschijnlijk aanvankelijk Windows 2003 Server, totdat de 64 bits versie er is.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2004 11:25 ]

• maratropa
  • Niet online
Het was niet onrespectvol gewoon "casual" ;).

Maar ik heb eens zitten kijken voor je, lees dit even want anders koop je misschien een hoop dingen voor niks.

" The multithreading in AutoCAD is very limmited. Last I heard, only a few
operations (like regen) would notice any speed improvement at all."

Ook verder kijkend kom ik niks tegen over multithreading in de autocad 2004 help, of op internet. Ook als ik zo snel even test bij mij lijkt het alsof autocad NIET multithreaded renderd.

Dat betekend dus dat er een kans is dat je een quad opteron koopt, 10k armer, en er NIKS aan hebt omdat hij de zware rendertaken niet kan versnellen (je had het over hele grote "jobs" waar de huidige pc's lang over doen.)

Dus het eerste wat je moet doen is uitsluitsel krijgen over of autocad tijdens het renderen gebruik maakt van meerdere processoren, dus autodesk bellen. Maar zo rondkijkend denk ik van niet helaas. Dan zul je toch een andere renderer moeten gebruiken.

Anders benut je de 4 opteron's alleen maar als je er 4 keer autocad op laat renderen tegelijk, en dan kun je veeeeeeeeel beter 4 losse pentium 4 machines neerzetten.

Ik neem dus aan dat je 1 van de 3 interne render modi van autocad gebruikt? En niet een plugin/ofzoiets zoals accurender ofzo.

Dus ik denk dat je het quad maar moet vergeten, als je nou mental ray of brazil zou gebruiken...De renderer van autocad is volgens mij beswel antiek.

[ Voor 8% gewijzigd door maratropa op 08-06-2004 12:10 ]

specs

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Een andere renderer aanschaffen, indien mogelijk, die hetzelfde of een vergelijkbaar resultaat behaalt is vast wel een optie, maar dan dus met multi-cpu en/of multi-host ondersteuning ;)

Verwijderd

Topicstarter
gladiool schreef op 08 juni 2004 @ 12:08:
Het was niet onrespectvol gewoon "casual" ;).

Maar ik heb eens zitten kijken voor je, lees dit even want anders koop je misschien een hoop dingen voor niks.

" The multithreading in AutoCAD is very limmited. Last I heard, only a few
operations (like regen) would notice any speed improvement at all."

Ook verder kijkend kom ik niks tegen over multithreading in de autocad 2004 help, of op internet. Ook als ik zo snel even test bij mij lijkt het alsof autocad NIET multithreaded renderd.

Dat betekend dus dat er een kans is dat je een quad opteron koopt, 10k armer, en er NIKS aan hebt omdat hij de zware rendertaken niet kan versnellen (je had het over hele grote "jobs" waar de huidige pc's lang over doen.)

Dus het eerste wat je moet doen is uitsluitsel krijgen over of autocad tijdens het renderen gebruik maakt van meerdere processoren, dus autodesk bellen. Maar zo rondkijkend denk ik van niet helaas. Dan zul je toch een andere renderer moeten gebruiken.

Anders benut je de 4 opteron's alleen maar als je er 4 keer autocad op laat renderen tegelijk, en dan kun je veeeeeeeeel beter 4 losse pentium 4 machines neerzetten.

Ik neem dus aan dat je 1 van de 3 interne render modi van autocad gebruikt? En niet een plugin/ofzoiets zoals accurender ofzo.

Dus ik denk dat je het quad maar moet vergeten, als je nou mental ray of brazil zou gebruiken...De renderer van autocad is volgens mij beswel antiek.
offtopic:
ok, no hard feelings :)

Bedankt voor de info! Hoe hij precies rendert weet ik niet. Mij is alleen verteld [door hem] dat AutoCAD baat heeft bij meerdere CPU's. Maar als dat voor renderen nu dus niet zo zou zijn.... :D
ACM schreef op 08 juni 2004 @ 12:21:
Een andere renderer aanschaffen, indien mogelijk, die hetzelfde of een vergelijkbaar resultaat behaalt is vast wel een optie, maar dan dus met multi-cpu en/of multi-host ondersteuning ;)
Lijkt me dan inderdaad het verstandigst. Bedankt allemaal voor de hulp en de tips. Ik laat het hier wel weten hoe dit afloopt/verloopt

• maratropa
  • Niet online
aaaaaight.

Ik geloof dat autocad wel een beetje baat heeft bij een multi cpu bak, maar alleen scherm redraws ofzo. Wees 100% zeker iig voordat je 10k euro gaat besteden :)

Koop anders gewoon een gigantisch overgeklockte vloeistofgekoelde single.

specs

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 12:42

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

De Thunder K8QS is net onder de 2K leverbaar, de voeding die er bij aabevolen wordt is een 700W SSI Voeding (EPS=24+8, dit bord vergt 24+8+8, wat de meeste std. EPS voedingen niet hebben. De bewuste voeding zie ik voor om en nabij de 650,- (auw) euro aangeboden.
Daarnaast heeft het bord on board sata (met raid support), dus zou ik als disks voor wd raptors gaan (gewoon 2*36gb in raid1 bijvoorbeeld) en daarbij een random 160gb ide disk voor data opslag.

Verwijderd

Topicstarter
gladiool schreef op 08 juni 2004 @ 14:52:
.....................

Koop anders gewoon een gigantisch overgeklockte vloeistofgekoelde single.
Hier moest ik ook meteen aan denken. Een dikke Prom met een P4 op 4,5GHz ofzo.... Moet eerst nog even constructeur inlichten ;)

Update: Contstructeur zal contact opnemen met AutoDesk.

to be continued...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2004 10:08 ]

Verwijderd

Ik denk dat die kennis beter een renderdrive of pure kaart kan aanschaffen. Die veegt de vloer aan met 4 opterons.
http://www.renderdrive.com/products.ihtml?page=pureoverview

Volgens mij ondersteund hij CAD
http://www.renderdrive.com/products.ihtml?page=interfaces

En als je naar de benchmarks kijkt geloof je het haast niet. Kijk maar naar comparisons op dezelfde pagina. Een dual xeon 2.8Ghz ten opzichte van deze kaart scheelt vaak een factor 20 of meer in tijd.

Wellicht is dit absoluut niet wat hij zoekt maar deze kaart is qua prijs/prestatie (£ 1899.00 ) niet te overtreffen.

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-01 16:25
Bij Appro kan je heel easy een offerte aanvragen. (Get a quote)
Ze hebben ook een dealer in Nederland, die waarschijnlijk wel deskundig advies :o en een prijs voor hier in Nederland kan geven.

Verwijderd

Topicstarter
update:

Mailtje van AutoDesk ontvangen:

Geachte heer Visser

AutoCAD release 14 ondersteunt geen multithreading bij rendering. Het heeft dus geen zin om daarvoor een multiprocessor systeem aan te schaffen.

Met vriendelijke groet

Autodesk BV

:'(
Ik denk dat die kennis beter een renderdrive of pure kaart kan aanschaffen. Die veegt de vloer aan met 4 opterons.
http://www.renderdrive.com/products.ihtml?page=pureoverview

Volgens mij ondersteund hij CAD
http://www.renderdrive.com/products.ihtml?page=interfaces

En als je naar de benchmarks kijkt geloof je het haast niet. Kijk maar naar comparisons op dezelfde pagina. Een dual xeon 2.8Ghz ten opzichte van deze kaart scheelt vaak een factor 20 of meer in tijd.

Wellicht is dit absoluut niet wat hij zoekt maar deze kaart is qua prijs/prestatie (£ 1899.00 ) niet te overtreffen.
Heel interessant! Ik zal eens contact met ze opnemen. Bedankt voor de links :)

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 10:02 ]

Pagina: 1