Een relatie van mijn werk (constructeur) heeft een eigen bedrijf en is vaak (heel lang) bezig met 3D-rendering in grote AutoCAD bestanden (enkele tientallen MB's).
Momenteel gebeurt dit op 2,5GHz P4's met 512MB geheugen, die vaak wel een uur niks anders doen dan renderen.
Aangezien hij zit te overwegen om een multi-processor server aan te schaffen [louter om 3D renderwerk uit te voeren] heb ik eens uitgezocht wat een dual-Opteron zou kosten. Ik kwam op een prijs van grofweg € 5000 uit, wat hij mee vond vallen.
Hij heeft toen een kennis van hem ingeschakeld om eens uit te zoeken wat een 4-way Opteron systeem zou kosten. Ik had al even een gokje gemaakt dat hem dat ongeveer € 10k zou kosten [wat hij er overigens voor over heeft].
Vandaag offerte ontvangen. Die kennis werkt in een PC zaak (geen idee of ik de naam mag noemen hier, doe het daarom ook maar niet).
Hieronder de specs:
€ 2324 - Tyan Thunder K8QS (S4880)
€ 1184 - 4 x AMD Opteron SERVER DP 242 BOX
€ 520 - 2 x 1GB V-DATA DDR400
€ 1265 - 2 x ATLAS 15K 73GB U320 SCSI
€ 109 - 1 x DVD fikker
€ 45 - Q-tec L-MD 300W kast met voeding
€ 15 - floppy
€ 5461 - TOTAAL, incl. BTW
Offerte van PC zaak met 4 filialen in Nederland...... Dan valt je toch niks meer in, ofwel?
4-way opteron systeem met 24x procs
ATX-kast voor SSI-mobo
300 W Qtec voeding voor 4 procs die elk iets van 80W gebruiken
Als ik me niet vergis heeft die K8QS tevens een EPS voeding nodig, niewaar?
2 x 1GB V-DATA mem van €260 p.s. – Zal vast geen registered mem zijn.
Mijn opties/aanbevelingen/vragen:
8 x 512MB registered Corsair CAS 2 om dual channel op elke proc te enablen [of werkt dat zowieso dmv HT bus en on-die mem contr.?]
Veel Mem wel belangrijk voor 3D rendering, m.a.w. is 4 GB geen overkill?
Biedt een professionele 2D kaart voordelen? Zo’n fireGL geval ofzo? Of is dat louter interessant voor videobewerking?
Welke procs zijn aan te raden? 84x of wachten op 250? [Zie hier net toevallig in de PW een 848 staan voor nog geen 1400 euro]
Als voeding heb ik een Antec 550 EPS in gedachten.
Kast/toetsenbord/muis/monitor moet ik me nog in verdiepen, maar zijn van ondergeschikt belang.
Waarschijnlijk wordt deze computer over een maandje of 2 besteld, of krijg ik de opdracht hem te bestellen/bouwen [met een leuke comissie voor mij dan uiteraard
]
Tips, op- en aanmerkingen zijn van harte welkom!
Momenteel gebeurt dit op 2,5GHz P4's met 512MB geheugen, die vaak wel een uur niks anders doen dan renderen.
Aangezien hij zit te overwegen om een multi-processor server aan te schaffen [louter om 3D renderwerk uit te voeren] heb ik eens uitgezocht wat een dual-Opteron zou kosten. Ik kwam op een prijs van grofweg € 5000 uit, wat hij mee vond vallen.
Hij heeft toen een kennis van hem ingeschakeld om eens uit te zoeken wat een 4-way Opteron systeem zou kosten. Ik had al even een gokje gemaakt dat hem dat ongeveer € 10k zou kosten [wat hij er overigens voor over heeft].
Vandaag offerte ontvangen. Die kennis werkt in een PC zaak (geen idee of ik de naam mag noemen hier, doe het daarom ook maar niet).
Hieronder de specs:
€ 2324 - Tyan Thunder K8QS (S4880)
€ 1184 - 4 x AMD Opteron SERVER DP 242 BOX
€ 520 - 2 x 1GB V-DATA DDR400
€ 1265 - 2 x ATLAS 15K 73GB U320 SCSI
€ 109 - 1 x DVD fikker
€ 45 - Q-tec L-MD 300W kast met voeding
€ 15 - floppy
€ 5461 - TOTAAL, incl. BTW
Offerte van PC zaak met 4 filialen in Nederland...... Dan valt je toch niks meer in, ofwel?
4-way opteron systeem met 24x procs
ATX-kast voor SSI-mobo
300 W Qtec voeding voor 4 procs die elk iets van 80W gebruiken
Als ik me niet vergis heeft die K8QS tevens een EPS voeding nodig, niewaar?
2 x 1GB V-DATA mem van €260 p.s. – Zal vast geen registered mem zijn.
Mijn opties/aanbevelingen/vragen:
8 x 512MB registered Corsair CAS 2 om dual channel op elke proc te enablen [of werkt dat zowieso dmv HT bus en on-die mem contr.?]
Veel Mem wel belangrijk voor 3D rendering, m.a.w. is 4 GB geen overkill?
Biedt een professionele 2D kaart voordelen? Zo’n fireGL geval ofzo? Of is dat louter interessant voor videobewerking?
Welke procs zijn aan te raden? 84x of wachten op 250? [Zie hier net toevallig in de PW een 848 staan voor nog geen 1400 euro]
Als voeding heb ik een Antec 550 EPS in gedachten.
Kast/toetsenbord/muis/monitor moet ik me nog in verdiepen, maar zijn van ondergeschikt belang.
Waarschijnlijk wordt deze computer over een maandje of 2 besteld, of krijg ik de opdracht hem te bestellen/bouwen [met een leuke comissie voor mij dan uiteraard
Tips, op- en aanmerkingen zijn van harte welkom!