Nieuw geheugen en DUAL channel

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Ik wil graag mijn geheugen gaan uitbreiden omdat ik slechts 2x128Mb geheugen heb en dat is wat krap. Dit geheugen draait op het moment in dual-channel mode.

Ik heb een Intel P4 3,0 GHz processor op een Intel 865G moederbord met 4 geheugenbanken.

Wat ik mij nu afvraag, kan ik gewoon 2 reepjes geheugen met dezelfde specs kopen (ik zit te denken aan 2x512DDR, 400MHz PC3200) en die in de twee vrije geheugenbanken plaatsen? En blijft het dan in dual channel mode draaien?

Dit omdat je van sommige merken ook matched pairs kunt kopen die duurder zijn dan twee afzonderlijke repen geheugen van hetzelfde merk.

Verwijderd

Als je 2 modules koopt zal het gewoon in Dual-channel blijven lopen, stop je er 1 bij verlies je de dual-channel functionaliteit

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

2 afzonderlijke werkt idd ook gewoon prima, gewoon 2 identieke kopen, die in de 2 vrij sloten zetten en het zou goed moeten gaan!

Wees consequent, maar niet altijd

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
van die matched-pairs werken gegarandeerd eprfect in dual channel, 2 latjes die je los koopt niet. (de winkelier kan er je dan nl bijvoorbeeld geven van hetzelfe merk, maar emr andere chips) Maar als je dat ff controleert (dat de modules echt identiek zijn, op serienr na), loop je weinig risico.
Je kan slechts 2 latjes dual channel gebruiken, in jouw geval zou ik dus die 2*128 eruit gooien en vervangen door 2*256 of 2*512.

Verwijderd

Over het algemeen als je geheugenbankjes koopt krijg je toch 2 dezelfde?? (dus zelfde merk en type) Of heb ik het nou mis...?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 14:08:
Over het algemeen als je geheugenbankjes koopt krijg je toch 2 dezelfde?? (dus zelfde merk en type) Of heb ik het nou mis...?
Precies zoals jij het zeg, over het algemeen wel ja, maar je zou maar net dikke pech hebben en dan werkt het ineens niet.. Dan kan je niet in dual channel draaien. Dit komt alleen weinig voor. Ik heb ook gewoon 2 losse bankjes gekocht en werkt prima hier.

Het punt is alleen wel dat je je ook niet moet blindstaren op dual channel geheugen. Klinkt erg interessant, maar in de praktijk valt de snelheidswinst behoorlijk tegen. Je praat over een paar % performance boost. Het is toch weer meegenomen, dat weet ik, daarom heb ik het zelf ook...

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
The_Stickie schreef op 06 juni 2004 @ 17:00:
van die matched-pairs werken gegarandeerd eprfect in dual channel, 2 latjes die je los koopt niet. (de winkelier kan er je dan nl bijvoorbeeld geven van hetzelfe merk, maar emr andere chips) Maar als je dat ff controleert (dat de modules echt identiek zijn, op serienr na), loop je weinig risico.
Je kan slechts 2 latjes dual channel gebruiken, in jouw geval zou ik dus die 2*128 eruit gooien en vervangen door 2*256 of 2*512.
De i865 en de i875 chipsets zijn ieg niet zo kieskeurig als jij stelt en accepteren zeker weten wel 2 paren tegelijk en deze paren hoeven niet even groot te zijn. Dus 2x128 + 2x512 kan best.

{signature}

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

bigbeng schreef op 06 juni 2004 @ 16:54:
Wat ik mij nu afvraag, kan ik gewoon 2 reepjes geheugen met dezelfde specs kopen (ik zit te denken aan 2x512DDR, 400MHz PC3200) en die in de twee vrije geheugenbanken plaatsen? En blijft het dan in dual channel mode draaien?
De antwoorden op deze vragen staan gewoon in de FAQ van dit subforum en in de handleiding van je moederbord :)

edit:
Hannibal: bij een Athlon XP icm Dual Channel heb je inderdaad slechts een paar procent snelheidswinst. Maar de P4 heeft een tweemaal zo brede geheugenbandbreedte als de Athlon XP, dan heb je echt geen "paar procent" snelheidswinst bij Dual Channel ;)

[ Voor 26% gewijzigd door BalusC op 07-06-2004 14:17 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.