Toon posts:

[XP] Tekens als € ë Ü werken niet meer in IE6 en Firefox

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb windows xp professional sp1 en sinds gisteren werken tekens als € ë Ü niet meer in internet explorer en mozilla firefox. Mozilla maakt er een vraagteken in een ruitje van, en internet explorer maakt er van wat 'm uitkomt... soms vraagtekens, soms chinese of japanse tekens (geen idee wat precies)... ik vind het nogal vreemd, want bij andere programma's, zoals word en trillian werkt het wel gewoon goed.

in tekstfields op een website kan ik de tekens wel typen (en correct zien) trouwens...

weet iemand misschien hoe dit komt, en hoe ik het kan repareren?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 16:27 . Reden: extra info ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Heel raar; kun je de source van de pagina eens controleren op vreemde charsets? Heb je misschien ergens handmatig een charset opgegeven? Kan het zijn dat het iets met de lettertypen heeft te maken? Zie in dit topic de characters ook niet goed?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
heel vreemd... in dit topic klopt het weer wel... maar op andere pagina's klopt het niet

in internet explorer heb ik de charset dinges even op automatisch gezet, maar dat helpt niet... maar aangezien ik hier ook niet aan heb gezeten zou het hier zoiezo al niet door kunnen komen lijkt me

in mozilla werkt het wel, maar moet ik iedere keer als ik een pagina die dat probleem heeft bezoek handmatig de codering goedzetten

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 20:52 ]

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op 06 juni 2004 @ 20:48:
heel vreemd... in dit topic klopt het weer wel... maar op andere pagina's klopt het niet
Geef eens een voorbeeld van een pagina waar het niet werkt zodat we met je mee kunnen kijken? :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
www.zeik-forum.nl geeft onder andere dit probleem

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zie het ook met Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US; rv:1.6) Gecko/20040206 Firefox/0.8. Valt me wel vaker op dat dat gebeurt. Ik stoor me er voor de rest eigenlijk niet aan :)

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Je bedoeld dus zoiets als dit:
Het offici�le Zeik-forum
En het klopt dat dat niet goed werkt; dat komt, zoals ik al zei; door de charset. Waarschijnlijk zal het wel goed zijn als die op UTF-8 staat; maar daar moet je me niet op vastpinnen ;)

---

Verwijderd

Topicstarter
maar goed... gisteren werkte het nog wel goed bij mij, dus ik vind het nogal vreemd dat het nu ineens zo is

het lijkt er op alsof de browser altijd maar utf-8 pakt in plaats van de encoding die het wel zou moeten zijn

edit:

ja precies... dat dus

als ik deze pagina op iso-8859-1 zet is het wel goed trouwens :S... maar als ik dan weer refresh is het weer fout

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 21:01 ]

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

De server geeft UTF-8 als codering op; terwijl op de pagina zelf wat anders staat. Aangezien de server het document overschrijft word de encoding UTF-8. Het lijkt dat het daarmee juist fout gaat. Als je de pagina eerst lokaal opslaat werkt het hier wel goed. Op dat moment gebruikt hij ook charset=iso-8859-1 :)

Ik denk dat jij hier dus niets aan kan veranderen; en dat dit alleen bij deze site zo is. Waarschijnlijk hebben ze het recent aangepast zonder te checken of dit gevolgen had :)

[ Voor 24% gewijzigd door Spider.007 op 06-06-2004 21:03 ]

---

Verwijderd

Topicstarter
haha dat was ik net ook aan het proberen... en dan werkt het wel ja

maar goed... dan is de oorzaak dus gevonden...

tnx in ieder geval

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 21:03 ]

Pagina: 1