Hot-Plugable IDE harddisk`s

Pagina: 1
Acties:

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-03 10:49
Ik heb sinds kort een removable rack in mijn pc met een 40gb seagate baracuda IV.
Deze werk verder zonder problemen. Nu vroeg ik mij af, is het mogenlijk om de hdd terwijl de pc aanstaat er in te stoppen of er uit te halen.

Als ik mijn pc in standby ( level 3) zet en ik gooi hem er in of ik haal em er uit doet windows het gewoon netjes en komt hij gewoon in deze computer te staan of verdwijnt hij daar, maar ik durf hem niet te wisselen terwijl hij echt aan staat.

Ik heb wel eens gehoord dat een voeding het voltage als hij aangaat ophoogt, dus van 0 naar 12v en niet in 1x 12v op de lijnen. Daarom kon je dus volgens die persoon die het vertelde geen cd speler/hdd/fdd inpluggen als de voeding stroom gaf.

Weet iemand of dit waar is? En of het mogenlijk is om die hdd gewoon in de pc te stoppen als hij aan is? (hdd rack is trouwens zo`n standaart qtec basic cool ding)

GoT search leverde nix zinnigs op.

[ Voor 5% gewijzigd door BJD op 06-06-2004 16:27 ]

• Tsunami
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
IDE is niet hot-pluggable, SATA wel. Dit is overigens algemeen bekend afaik :)

[ Voor 37% gewijzigd door Tsunami op 06-06-2004 16:25 ]

• BJD
dj_tsunami schreef op 06 juni 2004 @ 16:24:
En de power voor ide hdd`s? hoe zit het daarmee?
Zou je in principe gewoon vrolijk een hdd kunnen aankoppelen/afkoppelen (zonder ide kabel er aan) zonder dat de hdd daardoor kapot gaat?

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-03 00:54

RammY

Dát!

Tjah het kan wel.. heb ut wel es gedaan met n oude schijf op een oude plank...

Deze advertentieplaats is te huur!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Je kunt idd power op je hdd zetten terwijl je pc aanstaat, want ik heb dat ook met mijn p4 gehad. er zat eerst een 400 watt zalman in, die mijn bak niet kon trekken, dan vallen de hdd's en zo uit. Na het plaatsen van een 520 watt enermax ofzo was dat weg. ;)

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• TheManinBlack
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Het is wel mogelijk, maar dan moet je een (RAID) controller EN een removable rack hebben die beiden hot-swapping ondersteunen.

Met je standaard IDE kanalen en zo'n cheapo rack ga je het niet redden om hem 'zomaar' eruit te trekken terwijl je systeem aan staat.

• Tsunami
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
BJD schreef op 06 juni 2004 @ 16:28:
[...]

En de power voor ide hdd`s? hoe zit het daarmee?
Zou je in principe gewoon vrolijk een hdd kunnen aankoppelen/afkoppelen (zonder ide kabel er aan) zonder dat de hdd daardoor kapot gaat?
Ik denk dat de harde schijf het wel overleeft, maar voorzover ik weet (correct me if I'm wrong, heb et zelf nooit geprobeerd) zal Windows de harde schijf niet herkennen zonder reboot.

Verwijderd

t kan, maar ik zou t nie al te vaak doen, ik heb wel de promise superswap 1000 gezien die claimt hot pluggable te zijn: link

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
het kàn, als je schijf alleen op z'n kanaal zit (als master dan ook) en je eerst de IDE aansluit en dan pas de stroom (dus met zo'n rackje: eerst je schijf er in proppen, dan pas het sleuteltje omhalen)

Maar of dit nu gezond is voor je schijf/mobo/windows???

ik raadt je sowieso aan om dan de windows disk cache uit te schakelen, omdat je anders wel héél snel corrupte bestanden zal hebben... (apparaatbeheer, schijfstations, uw disk, beleidsinstellingen. Hierdoor gaat de perfomance wel (merkbaar) achteruit

als windows je schijf niet direct herkent na het invoegen, moet je ff in het apparaatbeheer "zoeken naar gewijzigde apparaten

[ Voor 13% gewijzigd door the_stickie op 06-06-2004 16:37 . Reden: aanvulling ]

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:16

Jrz

––––––––––––

Ik heb het vroeger wel gedaan, en dat werkte, windows herkende het en alles werkte, maar ik zou het nu niet meer doen.
Er zijn een aantal ide hotswap kaarten + backplanes te krijgen nu.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• BJD
ik heb em nu aan de ICH5 (of hoe het dan ook heet) southbridge hangen, maar ik heb een ongebruikte Via 6410 raid controller. Over dat rackje: hij heeft niet eens een sleuteltje :D hij word vastgezet met een plastic clipje (rackje was ook maar 12,5 euro).

Maargoed zoals ik het hier lees kan ik em beter maar niet swappen als de pc aan staat.

Verwijderd

dj_tsunami schreef op 06 juni 2004 @ 16:24:
ATA is wel hot pluggable. Hier 6 schijven op RAID-5 nivo en kan gewoon er 1 uittrekken en een nwe erin stoppen.

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-02 14:12
Ik heb ook een hot pluggable kaartje in mn PC zitten. Ik kan veilig mijn schijven erin stampen en eruit trekken terwijl mijn PC aan staat. Alleen ziet windows niet dat er een nieuwe schijf in gestopt is. Met het eruit halen komt windows er wel achter dat de schijf niet meer beschikbaar is (a la USB)
Let overigens wel op dat je hem er niet uit haalt als ie er naar aan het schrijven is...dan is je data min of meer verloren
Pagina: 1