Toon posts:

[Alg] Verschillen programmeertalen *

Pagina: 1
Acties:
  • 489 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mijn vorige topic ging direct op slot vandaar dat ik het nog een keer probeer. Het is niet de bedoeling dat mijn "huiswerk" word gedaan.

Voor mijn afstudeerscriptie moet ik een tabelletje maken met een aantal verschillende programeertalen.

Ik ben op zoek naar de voordelen en nadelen van verschillende programeertalen. Ze moeten xml objecten via http kunnen sturen naar een Cisco IP Phone. Ook moeten ze de mogelijkheid hebben voor het koppelen aan een database bijvoorbeeld ldap of sql.

Welke talen kun je hier voor gebruiken en wat zijn de voor of nadelen hiervan.
(draaien ze op IIS of linux is het een scripttaal of moeten ze gecompileerd worden.)

Het is niet een groot deel van het onderzoek en ik ben ook geen programeur, maar ik wil het er toch graag in vermelden. Vandaar dat ik probeer om op deze manier wat meer informatie te krijgen.

De talen welke ik to nu toe gevonden heb zijn: jscript, c++, perl, java, vbscript. Het probleem is echter dat ik nergens op internet een overzicht kan vinden met de verschillen tussen deze talen.

Ik denk dan bijvoorbeeld aan de snelheid, het gebruiks gemak en of er op de server extra software moet worden geinstalleerd.
Ook denk ik dat er wel bruikbare talen beschikbaar zijn voor deze oplossing.

Ik hoop dat iemand een goede link voor mij heeft want ik heb het via google en de search optie niet kunnen vinden. Of iemand die ervaring heeft met de verschillende talen en kan aangeven wat het verschil is.

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 23:29
Je bent PHP vergeten. Die draait onder Linux en Windows onder IIS en/of Apache en kan uitstekend met LDAP en XML overweg (zeker versie 5) :)

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-04 09:28

Macros

I'm watching...

Hier staat een mooie opsomming van de meest bekende talen:
http://labs.google.com/se...al&q5=basic&btn=Large+Set

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Verwijderd

heb je al geprobeert te zoeken op got? naar ldap en xml? je zult veel programmeren talen vinden en hun problemen om dat te implementeren.

En maakt een een goed overzicht voor ons, zodat we dat kunnen aanvullen, en kunnen aangeven precies welke gegevens je nodig hebt, je moet het zelf een beetje structueren.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:26

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Ik heb net je vorige topic gesloten omdat ik zelfwerkzaamheid en een eigen mening miste. Deze mis ik nog steeds in deze topicstart. Verder zeg je zelf dat je weinig kan vinden met Google. Zoek eens met Google op "Language comparison Perl", dat levert bijvoorbeeld

http://www.thesitewizard.com/archive/phpvscgi.shtml
http://www.python.org/doc/Comparisons.html

Ik blijf heel benieuwd naar je eigen conclusies en bevindingen; er is namelijk genoeg te vinden :)

[ Voor 4% gewijzigd door gorgi_19 op 06-06-2004 15:41 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:51

Super_ik

haklust!

kom op zeg :| je wilt toch niet zeggen dat je nog niet eens kon vinden dan vb vele malen sneller is dan C++ :?

dan heb je ECHT niet gezocht gewoon

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Topicstarter
Waarschijlijk heb ik niet met de juiste zoektermen gezocht. Met alle vermelde links kom ik al een stuk verder.

Ik begrijp dat het lijkt alsof ik zelf nog niet voldoende heb gezocht maar dat komt waarschijnlijk omdat mijn kennis van programeertalen nihil is. Ik zal alles nadat ik het heb verwerkt hier plaatsen in tabel vorm

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 16:11 ]

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 13:46

ATS

@Macros: niet alles in dat rijtje is IMO een programmeertaal, maargoed, de meeste talen staan er wel tussen geloof ik.

@deltaforceoneq:
In het algemeen (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, en het is nogal afhankelijk van wat je precies wil doen en hoe je dat implementeert) geldt:
-scripttalen zijn trager dan gecompileerde talen
-scripttalen hebben een interpretter nodig: je moet dus wat installeren
-programma's geschreven in 'hogere' talen werken minder snel dan die geschreven in 'lagere' talen
-programma's schrijven in hogere talen gaat sneller en makkelijker dan in lagere talen
-met elke taal kan je XML babbelen. De ene taal (of library) maakt het alleen makkelijker dan de andere
-de meeste talen werken op (bijna) alle OS-en

Enkele scripttalen: vbscript, javascript, python, perl, bash scripts, php
Enkele gecompileerde talen: c, ADA, Pascal, C++, C#, cobol, fortran, assembler

Zo... dat zijn wat hints om je op gang te helpen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

Hello World in 143 talen. Veel plezier met de verschillen tussen alle 143 uitzoeken ;)

En de T.net Gallery is redelijk handig om "recente" talen te vinden:

Ervaring met programmeer-, script- en opmaaktalen:

.Net
ASP
Assembly
Basic
C
C#
C++
Cobol
ColdFusion
Delphi
Fortran
HTML
Java
Javascript
JSP
Lingo
Pascal
Perl
PHP
Progress
Python
RPG
SQL
VBScript
Visual Basic
XML

[ Voor 91% gewijzigd door curry684 op 06-06-2004 17:34 ]

Professionele website nodig?

Verwijderd

Super_ik schreef op 06 juni 2004 @ 15:57:
kom op zeg :| je wilt toch niet zeggen dat je nog niet eens kon vinden dan vb vele malen sneller is dan C++ :?
Dat heb ik ook nog nooit gevonden anders :?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op 06 juni 2004 @ 18:52:
Dat heb ik ook nog nooit gevonden anders :?
Ach, de claim komt regelmatig voor :)
De onderbouwing (zeker met dat 'vele malen') wat minder vaak.

• curry684

curry684

ACM schreef op 06 juni 2004 @ 19:05:
[...]

Ach, de claim komt regelmatig voor :)
De onderbouwing (zeker met dat 'vele malen') wat minder vaak.
Goed geschreven VB is vaak sneller dan slecht geschreven C++. Goed geschreven C++ is echter per definitie sneller dan wat voor VB dan ook :)

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-05 14:53

NMe

Quia Ego Sic Dico.

curry684 schreef op 06 juni 2004 @ 19:41:
[...]

Goed geschreven VB is vaak sneller dan slecht geschreven C++. Goed geschreven C++ is echter per definitie sneller dan wat voor VB dan ook :)
Volgens mij hangt het er maar net vanaf wat je probeert te maken. Zo is C gewoon veel sneller met bijvoorbeeld strings en dergelijke, maar VB zal ook vast zijn sterke punten hebben. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• curry684

curry684

NMe84 schreef op 06 juni 2004 @ 19:53:
[...]

Volgens mij hangt het er maar net vanaf wat je probeert te maken. Zo is C gewoon veel sneller met bijvoorbeeld strings en dergelijke, maar VB zal ook vast zijn sterke punten hebben. :)
De macht van C/C++ is juist dat je alles tot op het laagste niveau kunt controleren. Het nadeel daarvan is dat je die macht wel moet kunnen controleren en kanaliseren. VB kan op z'n best net zo efficient zijn als goed geschreven C/C++, terwijl er vice versa mogelijkheden zijn met rauw pointerwerk in C/C++ die VB simpelweg niet biedt.

VB heeft zeker z'n sterke punten, zijnde relatief korte ontwikkeltijd, kleinere ruimte tot (fatale) fouten, en eenvoud om te leren. De offers die je daarvoor brengt zijn flexibiliteit en snelheid. Deze tweesplitsing kenmerkt overigens het verschil tussen vrijwel alle talen: macht en uitvoersnelheid tegenover simpliciteit en ontwikkelsnelheid.

In de tijd van de Amiga en MS-DOS was het bijvoorbeeld nog rendabel om in assembler te ontwikkelen. Ondertussen zijn de C/C++ compilers dermate efficient geworden en is de hoeveelheid code die je zou moeten schrijven dermate groot dat het vrijwel onmogelijk is om te verdedigen een project in assembler te ontwikkelen: rauwe assembler is niet tot nauwelijks sneller en kost je gewoon 5 tot 10 keer meer werk. De technologie heeft op dat gebied de theorie ingehaald: in principe is assembler flexibeler en sneller dan C/C++ maar dat haalt het in de praktijk niet meer voor hele projecten (ik heb het niet over geisoleerde stukjes). Op dezelfde manier zijn talen als COBOL en Basic ondertussen overbodig gemaakt door modernere talen als Java, VB.net en C#.

[ Voor 28% gewijzigd door curry684 op 06-06-2004 20:13 ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:33
Ik kan me herinneren dat er onlangs (nouja, ....) hier ook al een dergelijk (of toch gelijkaardig) topic over geweest is.
De topicstarter werd toen aangeraden om een z'n 'overzicht' in te delen volgens 'soorten' talen: functionele talen, imperatieve talen, declaratieve talen, het verschil tussen die talen te verwoorden en dan van iedere taal een aantal voorbeelden te geven en deze te bespreken.

https://fgheysels.github.io/

Pagina: 1