Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Mp3 speler adapter maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
http://www1.alternate.nl/html/nodes_info/kmaa13.html

Ik wilde deze mp3 speler halen maar je kan hem alleen maar opladen vanuit een usb poort. Is het moglijk om hier een adapter voor te maken?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

USB is gewoon 5 volt, dus als je een adapter pakt, daar een USB Female op soldeert en de + en de - doorlust kun je hem prima voeden zonder USB poort :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net ff een adapter gepakt maar hier staat ook iets over mA wat is dat en hoeveel moet er staan?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Verwijderd schreef op 06 juni 2004 @ 14:18:
ik heb net ff een adapter gepakt maar hier staat ook iets over mA wat is dat en hoeveel moet er staan?
Meer dan 500 mA iig :)
Een USB poort kan maximaal 500 mA leveren dus een adapter > 500 mA zou voldoende moeten zijn :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Je kunt inderdaad waarschijnlijk gewoon een usb-stekkertje op een adapter maken. Het zal alleen niet makkelijk zijn om zo'n stekkertje te vinden omdat deze meestal kleiner zijn dan de 'standaard' usb-aanslutingen. Bovendien is het ook mogelijk dat Aiptek zijn eigen stekkertjes heeft (en aparte kabels) die je erop aan kunt sluiten. Je kunt ook proberen nog een extra kabel erbij te kopen, deze af te knippen en op een adapter te schroeven/te solderen. Wel zo makkelijk. Naar die stroom (die mA) hoef je niet te kijken. Hij verbruikt superweinig als het goed is bij het opladen en een standaard adapter is toch al gauw 500mA bij 5V.

edit: let erop dat de meeste adapters niet op 5V zijn in te stellen, dan zul je dus waarschijnlijk een niet-instelbare voeding moeten hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 14:26 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-11 21:56

SA007

Moderator Tweaking
let er ook op dat het een gestabiliseerde voeding is...

een simpele (goedkope) 5v adapter heeft dit niet, maar gaat met stroompieken (zoals aanzetten van crt-monitoren, stofzuigers ed) in spanning flink omhoog, tot ruim boven het niveu dat normale 5v logica doorbrand.

Neem dus een gestabliseerde 5v adapter

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2024
Dit is erg simpel:
http://www.rautermods.net/index.php?p=mini-modlab
Gewoon de PS2 vervangen door USB of er in parallel over zetten... En klaar is kees...

"If it works, don't fix it"

Verwijderd

Topicstarter
SA007 schreef op 06 juni 2004 @ 16:14:
let er ook op dat het een gestabiliseerde voeding is...

een simpele (goedkope) 5v adapter heeft dit niet, maar gaat met stroompieken (zoals aanzetten van crt-monitoren, stofzuigers ed) in spanning flink omhoog, tot ruim boven het niveu dat normale 5v logica doorbrand.

Neem dus een gestabliseerde 5v adapter
Hoe weet ik dat die van mij zo is? Door te meten met de multimeter?

Verwijderd

deleenheir schreef op 06 juni 2004 @ 17:03:
Dit is erg simpel:
http://www.rautermods.net/index.php?p=mini-modlab
Gewoon de PS2 vervangen door USB of er in parallel over zetten... En klaar is kees...
Heb je alsnog een pc nodig om hem op te laden. En ik denk dat het voor TS juist de bedoeling was om hem zonder pc te kunnen opladen (voor op vakantie etc of zo) :)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-11 21:56

SA007

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op 06 juni 2004 @ 18:23:
[...]

Heb je alsnog een pc nodig om hem op te laden. En ik denk dat het voor TS juist de bedoeling was om hem zonder pc te kunnen opladen (voor op vakantie etc of zo) :)
Heb je de pagina bekeken :X ?

Precies dat word er bedoelt...

En als je zoiets maakt/koopt heb je ene gestabiliseerde voeding ;)

Verwijderd

SA007 schreef op 06 juni 2004 @ 19:04:
[...]

Heb je de pagina bekeken :X ?

Precies dat word er bedoelt...

En als je zoiets maakt/koopt heb je ene gestabiliseerde voeding ;)
Ik had het idd iets te snel doorgelezen. Maar een universele voeding heeft al een uitgang van 5V dus dan is de schakeling die je hier geeft niet nodig. Sterker nog, een standaard voeding is opgebouwd zoals de schakeling waar je naar verwijst :)

• deleenheir
Je kan hetgeen ik net heb gegeven evengoed aan een autobat/aansteker hangen... elke stroombron tussen 6.5 en 35V (indien je de juiste aansluiting hebt...
stabilisator: 0.40€
LED: 0.20€
Weerstandje: 0.05€
2 switchdiodes: pps: max 0.20€
aansluiting acdc adaptor: 1€
Totaal: 2.05€

Verwijderd

deleenheir schreef op 06 juni 2004 @ 20:08:
Je kan hetgeen ik net heb gegeven evengoed aan een autobat/aansteker hangen... elke stroombron tussen 6.5 en 35V (indien je de juiste aansluiting hebt...
stabilisator: 0.40€
LED: 0.20€
Weerstandje: 0.05€
2 switchdiodes: pps: max 0.20€
aansluiting acdc adaptor: 1€
Totaal: 2.05€
Het is een goede oplossing voor een auto-sigaretten-stekker idd, maar voor andere toepassingen zul je een adapter nodig hebben. En als je nou toch een adapter gaat kopen, koop er dan een met een uitgangsspanning van 5V dan hoef je ook geen schakelingejtes meer te bouwen.

• deleenheir
Idd en dan knip je gewoon een usb-verlengkabel over en je soldeerd die op de adaptor.

Nog een klein vraagje (ik ben net begonnen met me te verdiepen in electronica (een week geleden m'n eerste soldeerbout gekocht)) Hoe noem je dat bruine plaatje waarop alle onderdelen werden gezet? Ik d8 een printplaatje maar er zitten toch geen prints op??? En wat kost zo'n ding ongeveer?

Verwijderd

deleenheir schreef op 06 juni 2004 @ 20:36:
Idd en dan knip je gewoon een usb-verlengkabel over en je soldeerd die op de adaptor.

Nog een klein vraagje (ik ben net begonnen met me te verdiepen in electronica (een week geleden m'n eerste soldeerbout gekocht)) Hoe noem je dat bruine plaatje waarop alle onderdelen werden gezet? Ik d8 een printplaatje maar er zitten toch geen prints op??? En wat kost zo'n ding ongeveer?
Dat wordt inderdaad een printplaat genoemd. Je kunt ze zelf maken of een standaard printje kopen. Bij een standaard printje zitten allee gaatjes voorgeboord in lange rijen en de koperen verbindingen zijn doorgetrokken of bestaan uit eilandjes van 2-4 van die dingen aan elkaar. Daarom is het vaak lastig met die dingen iets te bouwen. Maar als je sinds een week een soldeerbout hebt, dan zou ik eerst maar eens gaan oefen met solderen, voordat je begint met het solderen van die componenten aangezien dat spul niet te warm mag worden.

• deleenheir
hehe het lukt me toch al aardig hoor het solderen...

Dag 1:
Dissectie van een eeuwe oude voeding. om een beetje vertrouwd te raken met de soldeerboud vanaales los en vast gesoldeerd
Dag 2:
Geexperimenteerd met ledjes en weerstanden aan elkaar solderen etc.
Dag 3:
alle fans zonder connector in m'n case aan de draden te soldere (zaten met plakband aan elkaar)
Dag 4:
Tijdens het zoeken naar info over het een en ander m'n draadloze optiche muis laten voelen dat de zwaartekracht nog werkte. Hij deed niets meer... Opengevezen blijkbaar als er een draadje los weer op de printplaat vastgesoldeerd. Bovendien heb het rode ledje van de muis vervangen door een IR ledje... Werkte goed maar toch weer het rode erin gestoken... IR zie je langs geen kanten ;)
Dag 5:
Sweex muis (2.5€) gaan kopen als reserve (werkt trouwens wonderbaarlijk goed!!!) => 2 gaatjes erin en er 2 ledjes in gepropt, net naast plaats waar het snoer erin gaat... muis heeft nu ogen neest z'n staart :p
Vandaag nog niets gedaan.
Morgen naar de electronicaboer om onderdeeltjes te gaan halen voor volgende projectjes:
- USB wingman voorzien van 4 blauwe heldere ledjes
- Ledjes onder de kast monteren
- Ledjes op enermax monteren (nu heb ik wel genoeg geLED)
- Zo'n minimodlabje in elkaar steken
- IR-receiver maken voor PC

Nu is m'n vraag nog: Wat kosten die printplaatjes? Moeten er eilandjes opzitten? Zijn die met eilandjes duurder? Zoja hoeveel?

Sorry voor de spam in dit topic maar hiervoor is het de moeite niet om en eigen topic te openen...

[ Voor 5% gewijzigd door deleenheir op 06-06-2004 21:11 ]

Verwijderd

deleenheir schreef op 06 juni 2004 @ 21:11:
Nu is m'n vraag nog: Wat kosten die printplaatjes? Moeten er eilandjes opzitten? Zijn die met eilandjes duurder? Zoja hoeveel?
Printplaatjes zijn ontzettend duur. Natuurlijk moeten er eilandjes op zitten, hoe wil je anders solderen 8)7

• deleenheir
Zijn er alternatieven voor printplaatjes? Ik las ergens: hout en spijkertjes... 8)7

• FrankNStein
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-10 11:32

FrankNStein

It's Alive!!!

Zie hier: Banen op printplaat maken
-> hier staan ook de printplaatjes :
Afbeeldingslocatie: http://www.elfa.se/images/highres/h4038.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door FrankNStein op 06-06-2004 22:44 ]

• deleenheir
5€ voor een plaatje van 10 * 5 cm is toch wel veel :s

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-11 21:33
Voor de ibead bestaat er zo een adaptor, misschien dat die oook werkt?
Pagina: 1