Toon posts:

4.1 boxen set maar 2 geven geen geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo allemaal ik ben nieuw hier op het tweakers forum dus ik weet niet of ik het helemaal goed doe maar ik heb jullie hulp nodig.
Ik heb namelijk een probleem met mijn Logitech Z-540 boxen set die is aangesloten op mijn onboard geluidskaart op mijn NF7 Series v2.0 moederbord.

Ik heb vandaag nog de nieuwste drivers van mijn moederbord geinstalleerd, met het programma NVidia NVMixer die er bij zit heb ik wat instellingen uitgeprobeert om mijn boxen allemaal werkend te krijgen dit is helaas niet gelukt.

Ik heb dit probleem namelijk al best lang maar heb het niet altijd gehad. De 2 achterste boxen geven namelijk geen enkel geluid hoogstens een beetje gekraak terwijl ze wel werken (heb ze getest door ze aan te sluiten op een aansluiting waar normaal de voorste boxen op zitten). Als ik in nvmixer de boxen apart uitschakel door het volume naar 0 te brengen en dan uiteindelijk de achterste boxen over heb dan hoor ik het geluid wat normaal daar uit zou moeten komen uit de voorste boxen :?. de achterste boxen blijven dus nog geruisloos.

Ik weet niet wat er fout is en ik hoop dat een van jullie een oplossing voor mij heeft.
Heel erg bedankt voor jullie tijd en moeite.

• vacuumcleaner
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
Heb je in windows zelf ook staan dat je 4 boxen hebt aangesloten?

Hier dus:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~ber00542/1.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door vacuumcleaner op 06-06-2004 13:01 ]

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

• Rick_S.
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-03 11:56
Het kan eraan liggen dat je geen geluidsbestanden hebt die met 4.1 overweg kunnen. De meeste muziek is namelijk in stereo opgenomen, zodat het ook enkel in stereo wordt afgespeeld. Download eens meerkanaals nummers. (bij http://www.cinenow.com/us/vobtrailer.php3 bijvoorbeeld), of doe een dvd in je dvd-speler (als je die hebt natuurlijk :P ) en merk dat het dan wel werkt.
Een andere mogelijkheid is kiezen voor een dubbel-stereo mode. Hierin werken in principe wel alle luidsprekers.
Met de zoekfunctie kun je wel meer info krijgen voor je vraag. Dit soort vragen komen vaak genoeg voorbij.

Bijzonder: iemands mening klinkt uit zoveel monden

Verwijderd

Topicstarter
In windows staat het zo ingesteld als je zegt vacuumcleaner.

En Rick_S ik heb zo een filmpje gedownload maar ze werken nog niet.
Maar wat is dat dubbel-stereo mode en waar kan ik dat instellen? en heb ik dan wel een surround effect? het is namelijk voor mij belangrijk in computer games en om films te kijken.
Wel bedankt voor jullie reacties

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:49
Heb je toevallig ergens op een optie om CMSS/CMSS2 aan te zetten?

• Rick_S.
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-03 11:56
In games kun je vaak wel kiezen voor een of andere surround-instelling, zodat je daar wel over meerkanaals geluid beschikt. Ik weet echter niet of dit ook werkt als je een dubbele stereo-instelling gebruikt. Meestal kun je voor Winamp (of een ander programma dat je gebruikt voor je muziek) wel een plug-in downloaden, waarbij je dit in kunt stellen.

Bijzonder: iemands mening klinkt uit zoveel monden

Verwijderd

Topicstarter
CMSS/CMSS2 waar kan ik dat vinden/ instellen?
In games komt er gewoon ook geen geluid uit die achterste boxen.

• Eindewege
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

Eindewege

Het beste dorp van nederland

Wat ik had is dat de kleurtjes van de connectors verkeert waren. op die on-board uitgangen waren zwart en oranje (achter en sub/center) omgedraait.

Verder kan je met dat programmatje van nvidia nog heel wat instellen, surround moet je uitzetten, anders stuurt ie alles over de 2 voorste boxen (soort 3d emulatie).
^ ik gok dat dit m is ^

Wat je eventueel ook nog eens kan proberen is de optie inschakelen die de achterboxen op de microfoon of line-in lijn zet (weet het niet meer precies). Je kan namelijk die poortjes gebruiken ipv de standaard uitgangen.
Optie daarvoor zit geloof ik ook in dat mixer programma.

Voor testen kan je zo ongeveer alles gebruiken, winamp werkt goed, speaker test van nvidia is ook een goede (die bij de mixer zit).

[ Voor 3% gewijzigd door Eindewege op 07-06-2004 10:47 ]

Van Zeeland dan misschien ??

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties helaas heb ik nog geen werkende oplossingen ik heb wel even een screenshot gemaakt van de instellingen in nvmixer maar ik heb al vanalles er in uitgeprobeert

Link

• Eindewege

Eindewege

Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 13:52:
bedankt voor de reacties helaas heb ik nog geen werkende oplossingen ik heb wel even een screenshot gemaakt van de instellingen in nvmixer maar ik heb al vanalles er in uitgeprobeert

Link
Hmm dat is wel zeer frustrerend, ik heb er ook een tijd mee gezeten, bij mij was dus het probleem dat op het moederbord de kleuren van de connectortjes verkeert waren. De Oranje uitgang (subwoofer en center) was verwisselt met de zwarte (back).

Ik neem aan dat je ook geen andere geluidskaart in je pc hebt zitten, en ook geen irq conflictjes hebt.
Als je die speaker wizard ongeveer volgt zouden de instellingen wel goed moeten zijn (+ je hebt al een berg instellingen geprobeert).

Zie ook
hier
of hier
en deze natuurlijk

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op mijn moederbord gekeken maar zag niks vreemds, wat ik wel vreemd vind is dat ik dus 2 kabeltjes heb die dus uit de rechtervoorste box komen waar ook de volume regelaar op zit enzo die kabeltjes zijn wel ingestoken alleen de kabel met de zwarte plug lijkt geen nut te hebben ofzo? als ik die er uit haal hoor ik gewoon nog geluid enzo, achter op mijn kast heb ik trouwens ook in totaal 4 poorten om plugs in te stoppen en nog 1 apart voor microfoon, ik heb er nou dus 2 in gebruik de groene en de zwarte. de poorten die over zijn hebben de kleuren : Oranje, en Lichtblauw.

Toch heb ik geen kabeltjes nog over ofzo.

ik heb de links bekeken die je me gaf Eindewege maar ik heb er niks kunnen vinden wat we helpt. nog steeds in nood. ;(

• Eindewege

Eindewege

Verwijderd schreef op 08 juni 2004 @ 18:33:
Ik heb op mijn moederbord gekeken maar zag niks vreemds, wat ik wel vreemd vind is dat ik dus 2 kabeltjes heb die dus uit de rechtervoorste box komen waar ook de volume regelaar op zit enzo die kabeltjes zijn wel ingestoken alleen de kabel met de zwarte plug lijkt geen nut te hebben ofzo? als ik die er uit haal hoor ik gewoon nog geluid enzo, achter op mijn kast heb ik trouwens ook in totaal 4 poorten om plugs in te stoppen en nog 1 apart voor microfoon, ik heb er nou dus 2 in gebruik de groene en de zwarte. de poorten die over zijn hebben de kleuren : Oranje, en Lichtblauw.

Toch heb ik geen kabeltjes nog over ofzo.

ik heb de links bekeken die je me gaf Eindewege maar ik heb er niks kunnen vinden wat we helpt. nog steeds in nood. ;(
Wat ik dus gedaan heb is de zwarte kabel in de oranje poort gestopt. De zwarte en oranje poort waren bij mij omgedraait (productiefoutje oid). Maar bij jou heeft dat dus geen effect?
Mmmm, beetje hardnekkig probleem, als je er nu echt niet uitkomt, kan je er over gaan denken het zootje eens na te laten kijken door een professional, of iemand die er veel van weet. In elk geval bij de computer zelf, advies op afstand is altijd lastiger.

(Zie je altijd, blijkt het achteraf zo'n heel l*llig foutje te zijn :+)

Pagina: 1