Decoupeerzaag vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 644 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XzeBitioN
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-04 14:57
Ik word panisch omdat ik echt letterlijk geen idee heb met wat ik nu aanmoet met mijn decoupeerzaag!!

Het is een decoupeerzaag van een merk bij de Aldi gekocht, Alleen nu weet ik dus niet welke tandjes er nu geschikt zijn voor het zagen in mijn zijpaneel ik wil dolgraag beginnen en hoop op snelle antwoorden!!

Mijn kast: AOpen 600m

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/channel/casemod/aopen/h600m.jpg

Misschien weet 1 van jullie welke tandjes geschikt zijn voor het zagen in dit zijnpaneel!!

Bij voorbaat dank _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:01

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Staat dat niet op de verpakking waar de zaagjes in zitten? :?

Gamma, Formido....

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-08 14:19
Je moet gewoon een metaal zaag hebben dat zijn meestal kleine tandjes onder elkaar,want bij hout is het grof en staan de tandjes kruislings (of hoe je het ook wil noemen)

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe fijner hoe beter zou ik zo denken;
+ zorg dat je metaal zaagjes vast hebt :+

als je grovere tand hebt kan je sneller zagen maar heb je meer werk met het proper maken (veilen en zo) + minder nauwkeurig.

weet ook dat er verschillende diktes zijn

edit: hoort dit niet meer bij casemodding thuis?.... topic titel zou wat duidelijker kunnen...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extra300s
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05-2024

Extra300s

Get a live!

Wat raar dat iemand een casemod wil uitvoeren aan zijn goede case, terwijl je niet eens weet wélke zaagjes je moet hebben?? Sjees niet erg technisch aangelegd geloof ik. }:O
Als je nu eerst eens een oude case op de kop tikt (voor niets wat ze weggooien en zo) en daar eens eerst op gaat oefenen,
Lijkt mij een strak plan :Y)

Maar okay, het antwoord is al een paar keer gegeven, hoe harder het materiaalsoort is hoe fijner de zaag is.
Fijne zaag=metaalzaag=mooi resultaat=wel snel scheve lijnen=langzaam!
Grover zaag=houtzaag=grove kanten=niet geschikt voor metaal=sneller en rechtere lijnen.

Alles daar tussenin is uiteraard een verloop hiervan. Neem een iets grovere metaalzaag, laat de zaag het werk doen, ga NIET als een gek op de zaag duwen zodat het sneller gaat, geheid gaat het dan mis.
Zorg ervoor dat je de plaat stevig vastzet, anders gaat ie klapperen, met als resultaat afgebroken zaagjes, knik in de plaat en misschien kapotte vingers of zo.

Veel succes ermee. Ben benieuwd, maak en post een wat pics van je mod!! :)

NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XzeBitioN
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-04 14:57
Zal ik zeker doen van die pics :+

-----------------------

En bedankt iedereen voor de goede antwoorden buurman Dirk 2 huizen verder heeft wel wat ;) }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

of, begin in het midden van het gedeelte dat je er vanaf wilt zagen, dat gaat toch weg, en kun je mooi oefenen/zien of het de goede zaag is.

offtopic:
Ik kan er niet bij dat jullie allemaal naar de niet bewegende, vrij oninteressant gevormde zooi in de pc willen kijken. Ik probeer het ding juist te verbergen en stil te krijgen (wat met alleen het trafogeluid aardig gelukt is; 0 ventilatoren) Maar goed, zaag ze ;)

Maar als iemand denkt een foto te hebben van een kast waarvan je zegt "Au au au wat is dit ruig" kom maar op....

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er staat volgensmij wel genoeg in de search ! ! !
Welk zaagje enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extra300s

Extra300s

Get a live!

Verwijderd schreef op 06 juni 2004 @ 12:10:

offtopic:
Ik kan er niet bij dat jullie allemaal naar de niet bewegende, vrij oninteressant gevormde zooi in de pc willen kijken. Ik probeer het ding juist te verbergen en stil te krijgen (wat met alleen het trafogeluid aardig gelukt is; 0 ventilatoren) Maar goed, zaag ze ;)

Maar als iemand denkt een foto te hebben van een kast waarvan je zegt "Au au au wat is dit ruig" kom maar op....
Het duurste van de PC zit erin, en als je er dan kapitalen aan uitgegeven hebt, mag je toch wel op z'n minst visueel van genieten, en niet in zo'n saaie rook-gele case met stoffige ventilatie-gaatjes ;)

NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
voor het ideaal verspanen van metaal moet het zaagblad met 2 á 3 tanden snijden in het materiaal, anders gaat het "happen" is basisregel voor figuurzagen, en dit gaat ook op voor electrisch gereedschap.

ff een tekeningetje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
          |  \       zaag
          |  \
 -------------------
          |  \|
          |  \|      < 2 á 3 tanden in het te zagen materiaal
          |  \|
--------------------
          |  \
          |  \
          |  /
           --

succes!

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-07 12:09
FiXeL schreef op 07 juni 2004 @ 00:27:
voor het ideaal verspanen van metaal moet het zaagblad met 2 á 3 tanden snijden in het materiaal, anders gaat het "happen" is basisregel voor figuurzagen, en dit gaat ook op voor electrisch gereedschap.

ff een tekeningetje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
          |  \       zaag
          |  \
 -------------------
          |  \|
          |  \|      < 2 á 3 tanden in het te zagen materiaal
          |  \|
--------------------
          |  \
          |  \
          |  /
           --

succes!
Oftewel, de gozer heeft hele kleine tandjes nodig, zo'n case wand is tussen de 1 en 3 mm dik...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-08 11:55

Shaggy

Misantroop pur sang

Rey Nemaattori schreef op 07 juni 2004 @ 00:44:
[...]

Oftewel, de gozer heeft hele kleine tandjes nodig, zo'n case wand is tussen de 1 en 3 mm dik...
Dat is wel de oficiele regel: de drietands-regel.

3 tanden in het materiaal geeft de beste verspaning, zonder happen.

( Hehe, toch nog iets geleerd van m'n oude studie...)

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-07 08:01
Dremel werkt veeeel beter en nauwkeuriger.
Als je serieus bent met casemodding, regel een dremel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-08 01:31

Nessuno

io sono nessuno

UltraSub schreef op 07 juni 2004 @ 00:52:
daar ben ik het wel mee eens.
echter als je toch een decoupeerzaag gaat gebruiken zou ik voor de volgende dingen zorgen :

ten1e
tape alles wat er niet uit moet goed af dit i.v.m de stalen voet van de decoupeerzaag. (laag of 2 a 3 van dat schilderstape is goed genoeg)
(de zaag beweegt de voet dus ook en als dat over je materiaal heen gaat krijg je meestal wel aardig wat beschadigingen )of van uit de binnenkant zagen maar dan zou ik het als nog doen.

ten2e
als je de mogelijk heid hebt zou ik in het deel wat er toch uit moet 4 kleine gaatjes boren. en deze daarna op een stuk oud houd als je dat hebt vast zetten.
zo dat je (neem aan) sidepannel dus goed vast zit. hier mee voorkom je dat je pannel gaat klapperen als je zaagje vastslaat oid.

3e
neem de tijd ,zaag rustig.
wat belangrijk is hou 1 snelheid aan dit voorkomt voor het grootste deel het vast slaan (als je hem vast schroefd zoals boven vermeld is de kans hier op heel klein) moet je alleen ff bij de laatste 10cm voorzichtich doen, omdat hij dan bijna los is.
verder kan je beter zorgen dat je niet in een bocht stopt das nl niet echt fijn.
let op dat als je b.v die dikke window molding wil gebruiken dat je niet te haakse hoeken neemd dan gaat het nl niet lekker passen
mooi ruime ronde bochten werkt gewoon het moois't en het best en het makelijkst
p.s hou rekening met de randen van je kast maar je window niet te groot
beter kleiner dan te groot .

zal nog wel wat vergeten zijn maar dat zal wel door dit tijdstip komen

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 23-08 09:52

Exigence

dnkroz

UltraSub schreef op 07 juni 2004 @ 00:52:
Voor een recht stuk kun je beter toch een decoupeerzaag erbij pakken. Al dan niet met een geleider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extra300s

Extra300s

Get a live!

Hij zal toch wel bijna klaar zijn? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vermicellisoep
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 09:21

Vermicellisoep

Nonsultant

om nog ff verder te gaan op het verhaaltje van Prodigy over rustig werken...
XzeBitioN schreef op 06 juni 2004 @ 11:39:
Ik word panisch omdat ik echt letterlijk geen idee heb met wat ik nu aanmoet met mijn decoupeerzaag!!

... ik wil dolgraag beginnen en hoop op snelle antwoorden!!
Dit is niet echt de goede additude :P

Nooooh! Stahp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben net klaar met window in me Casetek CS1018 te zagen en af te werken :)
Heb daarbij me decoupeer zaag van black en dekker gesloopt :) ( maar die was al niet al te best )
Maar gebruik gewoon een ijzerzaag van de gamma en doe heel , heel rustig aan.
Laat om de zoveel tijd even je zaag rusten zodat ie af kan koelen.
Handige tip voor de hoeken is een boormachine :) gewoon boren langs het lijntje en daarna mooi afvijlen tot je perfecte hoek hebt .
Maar zoiezo DOE RUSTIG AAN , en desnoodstest eerst op een ouwe kast.
Ik heb nu een week over me window gedaan ( boren , zagen , schuren en lakken )
Succes verder :) en verniel niet zomaar een gloed nieuwe kast !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
figuurzagen wil ook goed, alleen in staal zijn die zaagjes zomaar weg, ookal doe je het rustig aan... ik kan er ongeveer een 15-20 cm mee zagen en dan zijn ze stomp waardoor je meer kracht moet zetten om te verspanen waardoor uiteindelijk het zaagje breekt. je voelt dat ook aankomen, het zaagt niet zo lekker meer als een vers zaagje. tis misschien ook een idee, maar natuurlijk verreist het iets meer moeite en is het minder snel dan met een decoupeerzaag :)

persoonlijk vindt ik dat een figuurzaag wel mooi strak werkt, en ook het volgende voordeel heeft: klik
ik heb er een eurocent bijgelegd om een beetje een idee te geven hoe fijn je met een figuurzaag kan zagen. (is 0.7mm staalplaat) dit project is btw nooit iets geworden...

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Extra300s schreef op 06 juni 2004 @ 16:10:
[...]
Het duurste van de PC zit erin, en als je er dan kapitalen aan uitgegeven hebt, mag je toch wel op z'n minst visueel van genieten, en niet in zo'n saaie rook-gele case met stoffige ventilatie-gaatjes ;)
Ja goed, maar je koopt toch ook geen doorzichtig plastic auto omdat je dan de versnellingsbak kunt zien :S

Ik heb een zwarte big tower en een zalman reserator, visueel genoeg, en het geeft niet te veel licht.

Maar waaorm zou je wel tegen printplaten aan willen kijken en niet tegen een rook-gele kast. Voor mij is de ene iets complexer in uiterlijk, maar nog steeds niet "genietwaardig" (Kijk liever naar mn vriendin, kan zich ook leuk behangen met kleren, maar zonder is het toch ook kwijlen ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extra300s

Extra300s

Get a live!

Verwijderd schreef op 08 juni 2004 @ 10:55:
[...]
Ja goed, maar je koopt toch ook geen doorzichtig plastic auto omdat je dan de versnellingsbak kunt zien :S

Ik heb een zwarte big tower en een zalman reserator, visueel genoeg, en het geeft niet te veel licht.

Maar waaorm zou je wel tegen printplaten aan willen kijken en niet tegen een rook-gele kast. Voor mij is de ene iets complexer in uiterlijk, maar nog steeds niet "genietwaardig" (Kijk liever naar mn vriendin, kan zich ook leuk behangen met kleren, maar zonder is het toch ook kwijlen ;))
HA! Jij bent gek, "ik kijk liever naar mijn vriendin"?? Sjees man, je zit toch achter (uh ja ervoor einglijk ;) ) de PC en niet naar je vriendin te staren??? ;) :> :9
Wel?? Okay dan gaat DAT er zeker nog wel vanaf hoor ;)

Maar vind jij dit dat zo lelijk? : Klikken! B)
Mijn Lian-Li PC71 met luchtkoeling Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/15435/thumb.jpg

Mijn Lian-Li PC71 met waterkoeling:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/34304/thumb.jpg
Klikken! B)

Pagina: 1