[voeding] 5 volt en 1,5 ampere...

Pagina: 1
Acties:
  • 1.055 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:53

Q-bone

Dusss...

Topicstarter
Hoe kan ik een voeding maken die 5 volt leverd en 1,5 ampere is, tenminste dat moet de uitgangstroom zijn van de voeding. De voeding moet gelijkstroom leveren.

op circuitsonline had ik dit al gevonden.
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/71

Maar op de voeding moeten ook nog een 10tal led's worden aan gesloten. Maar dan leverd de voding denk ik geen 1,5 ampere en 5 volt meer.

Weet iemand hoe ik dit moet aanpakken, ik zit even klem. Ben niet zo'n electronica man :P

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/33

Deze met een 7805 en je hebt een 5 Volt, 5 A gestabiliseerde voeding :)
Maar op de voeding moeten ook nog een 10tal led's worden aan gesloten. Maar dan leverd de voding denk ik geen 1,5 ampere en 5 volt meer.
En wat bedoel je hiermee?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahi
  • Laatst online: 22-09-2020

mahi

God bless GoT

Q-bone: Waarom zou je dat schema nu nemen? Dat is veel te complex omdat het voor een regelbare voeding is terwijl jij slechts één spanning nodig hebt. Bouw gewoon een simpel schema rond een enkele LM117 of 317 spanningstabilisator. In de datasheets van deze componenten vind je vast een eenvoudig voorbeeldschema.

Je leds zullen natuurlijk wat stroom nemen, maar de 117/317 kunnen tot over 3 Ampere leveren mits goed gekoeld (koellichaam op het IC). Dus daar zit geen enkel probleem.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

Topicstarter
oke, maar de voeding moet kwalitatief super zijn, om iets te overdrijven moet dat ding gewoon 10 jaar moeten werken zonder echt stuk te gaan. de uitgangstroom moet inderdaad 1,5 ampere zijn en 5 volt. dat moet contstant zijn ook met de leds aan, die zijn ook altijd aan trouwens.

dus wat is ook heel betrouwbaar?

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Q-bone schreef op 06 juni 2004 @ 11:39:
oke, maar de voeding moet kwalitatief super zijn, om iets te overdrijven moet dat ding gewoon 10 jaar moeten werken zonder echt stuk te gaan. de uitgangstroom moet inderdaad 1,5 ampere zijn en 5 volt. dat moet contstant zijn ook met de leds aan, die zijn ook altijd aan trouwens.

dus wat is ook heel betrouwbaar?
Heb je mijn post wel gezien :?
Hierin staat het meest simpele schema voor een 5 Volt, 5 Ampere schema.

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

Topicstarter
oke, heb ik gelezen ;) maar die moet ik dus weer gaan omvormen naar 1,5 ampere? of zit ik nu weer fout ?

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Q-bone schreef op 06 juni 2004 @ 11:47:
oke, heb ik gelezen ;) maar die moet ik dus weer gaan omvormen naar 1,5 ampere? of zit ik nu weer fout ?
Ah okeej nu snap ik je :P

Qua spanning (volt) moet je op 5 volt zitten, qua stroom (ampere) mag je zo hoog zitten als je wilt (lomp gezegd :P). Een component trekt zoveel stroom als hij zelf nodig heeft. Dus als je een voeidng hebt van 5 Ampere en een component hebt die 2 Ampere trekt dan wordt er dus maar 2 Ampere gebruikt :)

Dus de stroom maakt echt niets uit. Als ie maar hoog genoeg is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 06:02

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ja. Het aantal ampere wat op zo'n voeding staat is het aantal ampere wat zo'n voeding maximaal kan leveren; als je er maar 1 ampere van zou gebruiken zou dat geen probleem zijn, dan levert 'ie fijn 1 ampere. Een 5V/3A voeding betekent dat je er altijd een spanning van 5V uit kan halen, en dat je stroomverbruik 3 ampere of minder mag wezen.

Edit: Wat de dubbele omgekeerde dosprompt hierboven zegt dus.

[ Voor 12% gewijzigd door Sprite_tm op 06-06-2004 11:51 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

Topicstarter
lol, klopt inderdaad nu ik er overna denk, tis zondag ochten laten we het daar maar op houden.

alvast bedankt, als ik weer vast kom te zitten horen jullie het wel weer ;)

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

Topicstarter
nog even 1 vraagje:
de voeding moet dus ook gelijkstroom leveren, is dat bij deze 5A gestabiliseerde ook het geval, kan het namelijk nergens vinden :'(

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahi

mahi

God bless GoT

Natuurlijk leveren de schakelingen gelijkspanning. Daarvoor dient de bruggelijkrichter voor de spanningsstabilisator.

Trouwens, waarom zou een simpele schakeling niet lang mee gaan? Hoe minder er in zit, hoe minder er stuk kan gaan...

Btw, als je de voeding zelf wilt bouwen hoop ik dat je meer kaas hebt gegeten van solderen en elementaire veiligheid (*) dan elektriciteit en elektronica. Anders zou het wel eens kunnen leiden tot een opgesmoorde voeding, of erger... een opgesmoorde Q-bone :)

*: De transfo hangt op de netspanning - dat is geen aanraakveilige spanning en je dient daar de veiligheidsvoorschriften in acht te nemen. Ook de koeling van de transistor is van belang.

[ Voor 49% gewijzigd door mahi op 06-06-2004 17:08 ]

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

Topicstarter
oke, thankx. ja heb geen idee, namelijk de voeding die we nu gebruiken is inkoop €200, en daar kan je dan het voltage mee veranderen. Maar dat hoeft eigelijk niet. daarom vind ik het zo vaag dat dit maar iets van €7 kost.. twijfel een beetje aan de kwaliteit. maar komen namtuurlijk nog andere kosten bij... de voeding wordt dus gebruik door medici.

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahi

mahi

God bless GoT

Misschien moet die medische voeding aan speciale eisen voldoen qua rimpel, emc afstraling en dergelijke? Ik weet niet wat voor apparatuur er op komt te hangen (en als ik het wist kon ik je nog niet helpen want ik ken niets van de eisen van medische apparatuur), maar in de medische sector zou ik eerlijk gezegd toch maar oppassen met zelfbouw. Niet dat zelfbouw slechter hoeft te zijn. Vaak kun je zelf iets bouwen voor een appel en een ei dat minstens even goed is dan het dure winkelexemplaar. Maar in dit geval kan het zijn dat er aan speciale eisen voldaan moet worden die we niet weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

Topicstarter
dat is waar. maar alles is af te schermen, het grootste probleem wordt nog het afschermen van het binnenwerk. want er mag geen vuil ergens op blijven zitten.

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

de voeding die we nu gebruiken is inkoop €200, en daar kan je dan het voltage mee veranderen. Maar dat hoeft eigelijk niet. daarom vind ik het zo vaag dat dit maar iets van €7 kost.. twijfel een beetje aan de kwaliteit. maar komen namtuurlijk nog andere kosten bij... de voeding wordt dus gebruik door medici
medici *trigger: Om je van een degelijk advies te voorzien is het handiger als je even uitlegt wat er precies aan de voeding komt te hangen. Er zal nl. niet voor niets voor een labovoeding gekozen zijn bij dat project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Q-bone schreef op 06 juni 2004 @ 17:17:
dat is waar. maar alles is af te schermen, het grootste probleem wordt nog het afschermen van het binnenwerk. want er mag geen vuil ergens op blijven zitten.
In princiepe kan je hem gewoon helemaal dicht maken, alleen de heatsink hoeft maar buiten de kast (achterop bijv.).

Houd wel rekening met regelgeving als het voor professioneel gebruik is, zo'n professionele voeding voldoet vaak aan een aantal bepaalde eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Die 7 euro aan kosten die daar bij circuitsonline staat betreft alleen de componentjes van de afgebeelde schakeling.
Het ding wordt vanzelf flink duurder al je er een trafo, print, kastje en aansluitmateriaal bij rekent.

Je kan trouwens een LM317K gebruiken, kan tot 3A leveren.
1 brugcel, 2 elcootjes en 2 weerstandjes erbij en dat is dan de hele (precisie)voeding.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new6/5Vsupply.GIF

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 06-06-2004 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

Topicstarter
Bedankt exter, ziet er goed uit. ik ga vanalles een maken, en dan kijken welke het beste voldoet.
Het doel is voor (zo iets als) een tatoeeer machine.

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

LM317k doet maximaal 1.5A, geen 3. Een LM350 doet 3A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

precies, die bedoel ik.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:49

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Waarom geen 3amp versie van de 7805???? nog minder componentjes.. (namelijk, travo, brugcel, 2 c tjes en een 7805 + koelblokje).

Als je een ringkern travootje pakt van 6 Volt, ongv. 20VA, dan kan je een heel mooi stabiel voedinkje bouwen. Hang over de +5 volt en massa een elko van 4700µF, en hij is nog behoorlijk vlak ook. (misschien dat ik straks nog ff een schemaatje maak met Eagle, ben nu toch ook het klooien er mee)

ff het schema gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://80.100.19.121/images/7805stabalized.jpg
(als het goed is, is die zichtbaar, maar kan het thuis niet testen...

[ Voor 16% gewijzigd door deepbass909 op 07-06-2004 01:21 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarom geen 3amp versie van de 7805
De 7505 is maar 500mA en de topicstarter heeft blijkbaar 1,5 Ampére nodig....
http://www.national.com/pf/LM/LM78M05.html

Alternatief: LM123/323 (3A): http://www.national.com/pf/LM/LM123.html

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 07-06-2004 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Eus, je hebt de 7805 in 100mA, 1 Amp en 3 Amp versie. (ik gebruik ze in bijna al mijn projecten, en verkoop ze wekelijks).

Bij conrad is zo een 1,5Amp versie te bestellen.

De LM123/323 is ook te gebruiken, maar dan zit je gelijk met een vrij onmogelijke behuizing (zo niet een wat lastigere verkrijgbaarheid). Maar qua schakeling kan hij direct de 7805 vervangen in mijn schemaatje.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-05 19:59
Ho, wacht ff, volgens mij moet C3 voor IC1, anders krijg je een wat rare uitgangsspanning (waarschijnlijk met een rimpel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:16
4700uF is wel erg veel denk ik, ik heb hier nu een 7805cv die 1A kan leveren, ik heb hier 10uF gebruikt, en ik kan aan/af koppellen wat ik wil, en volgens de meter blijft compleet stabiel (5.02v). Omdat dit 1,5A is kun je wat hoger gebruiken.

Ik heb hem nog niet tot de volle 1A belast, eerder tot 500/600 mA, maar de 7805 word wel warm, (vooral omdat ik hem met 9v aanstuur, op 12v brande ik mijn fikken bijna). Je hebt iig een groot koelblok nodig, degene die ik nu gebruik komt uit een oude voeding. een klein fannetje of een lomp groot koelblok moet hem tot 1A wel goed koel kunnen houden.

Met 1,5A zou ik zeker een fannetje gebruiken, of anders een p1 heatisnk (zo'n grote weet je wel).

/edit: bij mij komen er 32 ledjes aan te hangen, 32x0.02=640mA plus wat overhead en 4 74Hc374 ic's, dus hij word dan nog niet vol belast, ik zal wel eens wa5t meten bij diverse belastingen

[ Voor 14% gewijzigd door LiquidSmoke op 07-06-2004 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-05 16:52

virus.elektro

profesionele monitor sloper

oh in mijn leerboek staat dit
code:
1
2
3
78L05  | 78M05  | 7805  | 78H05 | 78P05
5 V    | 5 V    | 5 V   | 5 V   | 5 V
100 mA | 500 mA | 1,5 A | 5 A   | 10 A

C3 zit inderdaad verkeerd, hij moet meteen na de gelijkrichter tussen de min en de plus

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

4700uF is een hele normale waarde voor een 2A voeding.
10uF kan natuurlijk niet, dat is bijna hetzelfde als niks.
En en 6V trafo is te weinig, 8V komt dichter in de buurt.

Neem anders een AT voeding oid, kost bijna niks...

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 07-06-2004 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 12:54

AcouSE

Swedish Chef

Waarom koop je niet gewoon een mooie geschakelde voeding? Voor €30-40 kun je een 5V/5A voeding krijgen. Misschien dat je het zelf iets goedkoper kan maken, maar dan is het nog maar de vraag of je een voeding hebt die het lang uithoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 22:00
deepbass909 schreef op 07 juni 2004 @ 01:06:
Waarom geen 3amp versie van de 7805???? nog minder componentjes.. (namelijk, travo, brugcel, 2 c tjes en een 7805 + koelblokje).

Als je een ringkern travootje pakt van 6 Volt, ongv. 20VA, dan kan je een heel mooi stabiel voedinkje bouwen. Hang over de +5 volt en massa een elko van 4700µF, en hij is nog behoorlijk vlak ook. (misschien dat ik straks nog ff een schemaatje maak met Eagle, ben nu toch ook het klooien er mee)

ff het schema gemaakt:

[afbeelding]
(als het goed is, is die zichtbaar, maar kan het thuis niet testen...
C3 MOET idd voor het IC, de 7805 is niet zo blij met zo'n grote rimpel aan zijn ingang en als je pech hebt gaat het zaakje vrolijk oscilleren

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Anoniem: 26576 schreef op 07 juni 2004 @ 08:59:
4700uF is een hele normale waarde voor een 2A voeding.
10uF kan natuurlijk niet, dat is bijna hetzelfde als niks.
En en 6V trafo is te weinig, 8V komt dichter in de buurt.

Neem anders een AT voeding oid, kost bijna niks...
dan moet ik toch een wat betrouwbaardere meter gaan kopen denk ik.
Maar ik zal het wel uitproberen straks met wat grotere elco's.

@virus.elektro:

waarom staat die elco verkeerd dan? in alle gangbare schema's staat ie achter de Vout, over de Vin is misschien wel handig om pieken op te kunnen vangen, maar achter de Vout lijkt mij dit makkelijker.

/edit: dubbel kan natuurlijk ook :P ivm met rimpels uit de trafo idd ja.

[ Voor 7% gewijzigd door LiquidSmoke op 07-06-2004 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LiquidSmoke schreef op 07 juni 2004 @ 09:40:
[...]

.

@virus.elektro:

waarom staat die elco verkeerd dan? in alle gangbare schema's staat ie achter de Vout

/
Laat zien die schema's, ik ben er nog nooit eentje tegengekomen.

Natuurlijk zit de bufferelco achter de brugcel, daar staat een pulserende gelijkspanning en die moet worden afgevlakt.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 07-06-2004 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Anoniem: 26576 schreef op 07 juni 2004 @ 10:20:
[...]

Laat zien die schema's, ik ben er nog nooit eentje tegengekomen.

Natuurlijk zit de bufferelco achter de brugcel, daar staat een pulserende gelijkspanning en die moet worden afgevlakt.
je hebt gelijk, je gebruikt hier zelf een trafo, ik heb alleen een elco op de Vout omdat ik al een gestabiliseerde 9v adapter gebruik (kant en klaar ding) maar als je zelf een losse trafo gebruikt moet je die afvlakken achter de brugcel.......

tis weer maandagochtend :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

Topicstarter
hehe, wat een gepost ;) maare zijn we er al uit? is het schema nu goed? of moeten die 2 dingen nog omgedraait? hehe, en kan acouse mij vertellen waar is ik dan een mooie geschakelde voeding kan krijgen voor €40 ;) dan zijn we natuurlijk van een hoop problemen af.

[ Voor 28% gewijzigd door Q-bone op 07-06-2004 11:31 ]

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2211

Waarom inderdaad niet de 7805 gebruiken en dan al die condensatormeuk niet weglaten? Als het bedoelt is voor wat LED's te schakelen, zie ik niet zo het voordeel.

Moet je echt op de laatse microvolt fijn regelen dan? lijkt me sterk.

vroeger bouwde ik zelf zo'n voedingkje inderdaad met een 7805 of 7812. Een goede koelvin erop en klaar. stabiel als een huis. (daar zorgt dat interne circuit wel voor). en bij grote wisselende belastingen; dan was hooguit een kleine condensator op de uitgang al voldoende om de pieken op te vangen. Maar vaak was dit niet eens nodig.

dus schema:

=== voeding ca. 7-9 Volts DC ==== in pootje ==== 7805 === uit pootje +5 Volts
"
"
=== ==================================== 0 Volts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Q-bone schreef op 07 juni 2004 @ 11:30:
hehe, wat een gepost ;) maare zijn we er al uit? is het schema nu goed? of moeten die 2 dingen nog omgedraait? hehe, en kan acouse mij vertellen waar is ik dan een mooie geschakelde voeding kan krijgen voor €40 ;) dan zijn we natuurlijk van een hoop problemen af.
Volgens mij kun je die met wat zoeken overal wel vinden, maar bij bijvoorbeeld Farnell kun je art.nr 426-6018 of 426-6122 bestellen -mits je dit via een bedrijf kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Om ff een weerwoord te geven omtrend die elco's. Tegenwoordig zijn die geeneens meer nodig (zoek maar op in de datasheets). Om de rimpel en oscilatie op te vangen, zijn er 2 100nF ctjes geplaatst. C3 heeft alleen als functie, als je in 1 keer 1,5 Amp of meer vraagt, hij als buffer dient, zodat de 780x niet in 1 klap vol vermogen moet leveren. Daarom staat hij ook achter de 7805 en niet ervoor.
Dit is ongeveer de simpelste versie voor een 780x voeding (er is nog een simpele, waarbij de 7805 zelfs maar een halve fase aangeboden krijgt, maar dat terzijde), je kan hem zo veel stabiliseren als je zelf wilt.

Daarnaast is de hitte dispensatie relatief makkelijk te berekenen.
Namelijk:
code:
1
(Vin - Vout) * A

Dit levert het aantal watt op, dat omgezet wordt in warmte. Het is verstanding om (Vin - Vout) zo klein mogelijk te houden, maar moet minimaal (uit mijn hoofd) 1,5 Volt bedragen, anders werkt de 7805 niet goed.
Om te berekenen welk koelblok je nodig gaat hebben, moet je een databoek erbij pakken waarin staat hoeveel watt energie nodig is om een koelblok met 1 graad te verhogen. Als je van een omgevings temp van 40 graden uit gaat (veiligheids marge, het ding zit in een doos/kast die warmer kan zijn dan de omgeving) en je weet de max temperatuur die een 7805 mag worden (125 graden volgens de datasheet van National).

Als we uitgaan dat je schakeling max 2 Amp gaat leveren, met een 7,5 Volt travo van 18VA (velleman 1070180M), dan heb je een hitte dispensatie van 5 Watt. Daarvoor mag je 7805 85 graden heter worden. Voor de veiligheid nemen we 70 graden. Dat maakt dat je een koelblokje nodig hebt dat max 14 graden per watt heter mag worden.
Velleman heeft 2 blokjes die in ieder geval voldoen, namelijk de ML22 (10.9 C/W)
Afbeeldingslocatie: http://www.velleman.be/images/products/13/ml22_t.jpg
en de ML73/50 (6 C/W).
Afbeeldingslocatie: http://www.velleman.be/images/products/13/ml73-50_t.jpg
De ML73/50 is de veiligste, maar beide zijn bruikbaar bij passief koelen.

Ff voor een ideetje hoe heet ze mogen worden, bij 50 graden Celcius heeft iemand al het gevoel zijn vinger te verbranden, en bij 60 graden gebeurt dit ook echt. Het koel blok mag nog 60 graden heter worden!!!

Suc6 met bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deepbass909 schreef op 07 juni 2004 @ 17:17:
Om ff een weerwoord te geven omtrend die elco's. Tegenwoordig zijn die geeneens meer nodig (zoek maar op in de datasheets). Om de rimpel en oscilatie op te vangen, zijn er 2 100nF ctjes geplaatst. C3 heeft alleen als functie, als je in 1 keer 1,5 Amp of meer vraagt, hij als buffer dient, zodat de 780x niet in 1 klap vol vermogen moet leveren. Daarom staat hij ook achter de 7805 en niet ervoor.
Dit is ongeveer de simpelste versie voor een 780x voeding (er is nog een simpele, waarbij de 7805 zelfs maar een halve fase aangeboden krijgt, maar dat terzijde), je kan hem zo veel stabiliseren als je zelf wilt.
Kan ik maar 1 ding over zeggen: onzin.

Een regelaar kan niks regelen als z'n ingangsspanning wegvalt, en dat is precies wat er steeds gebeurt met een pulserende gelijkspanning die voor de regelaar staat als je geen bufferelco plaatst.

Een grote elco na de regelaar heeft alleen maar als nadeel dat de spanning over de regelaar omkan polen als de ingangsspanning wegvalt.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 07-06-2004 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat er in de datasheet staat is de configuratie van de regelaar, de trafo is ook niet getekend.

Wat er in de datasheet ook niet staat is een grote elco op de uitgang van zo'n ding.

[ Voor 232% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 07-06-2004 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ff ter verduidelijking, die dikke elco op de uitgang, is alleen een buffer. De meeste, wat beter gestabiliseerde voedingen met een lm317 of 780x regelaar hebben een dergelijke elco.

Wat betreft de eerste opmerking van je, exter, ik kan je zo een schema in scannnen waar hij zo gebruikt wordt.

ps. wat niet in een data sheet staat, betekend niet dat het niet gebruikt kan worden (dan zou je niks kunnen bouwen, want het staat niet in de datasheet...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 06:02

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hetgeen wat Exter waarschijnlijk bedoelt is dat ind e datasheets alleen een standaardschakeling rond een 7805 staat, waar je dan zelf een redelijk stabiele spanning van >7V in moet gooien. Een trafo met alleen een brugcel erachter gaat een spanning geven die de absolute waarde van een sinus is: gemiddeld zal de spanning wel op >7V zetten, maar er zitten zware dalen in (frequentie van 100Hz). De 7805 zal de pieken wel redelijk goed kunnen omzetten naar 5V, maar elk dal moet 'ie weer opnieuw opstarten, wat troep in je uitgangsspanning kan geven. Bovendien zakt de spanning over je uitgangselco in tijdens zo'n dal. Je zult waarschijnlijk met een multimeter wel 5V meten, maar zodra je het belast komt er troep bij die spanning in. Probeer de belaste voeding maar es te bekijken met een scoop, of simpeler: sluit een speaker in serie met een elko erop aan. Wedden dat er een brom uit je speaker komt?

Edit: Die elco na de brugcel is er dus voor om de 'dalen' op te vangen waardoor het hele verhaal hiervoor dus niet gebeurt.

[ Voor 8% gewijzigd door Sprite_tm op 08-06-2004 00:45 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik bedoel dus het schema van Deepbass909 waar geen bufferelco achter de brugcel zit. Dit kan absoluut niet.

Iedere keer (100 keer per seconde) dat de waarde van de sinus van de pulserende gelijkspanning onder de minimale ingangsspanning van de regelaar komt, zakt de uitgangsspanning onmiddellijk mee.
Het is de bedoeling dat de regelaar van een voldoende hoge al dan niet varierende ingangsspanning een nette uitgangsspanning maakt.
Zonder bufferelco lukt dit niet, 0V op de ingang = 0V op de uitgang.

Ook al is de bufferelco wel aanwezig en ga je de uitgangsstroom opvoeren, zodra de ingangsspanning over de elco zover daalt dat ie beneden de minimale ingangsspanning van de regelaar komt dan zie je op de scoop van die leuke dipjes in de uitgangsspanning verschijnen.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 08-06-2004 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

Topicstarter
sorry om het te moeten melden, maar de uitgangsspanning moet nu 4,5 volt zijn, zelfde ampere's arg.... kan je dan een weerstand er tussen zetten? of zou die dan ook te warm worden?

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De LM350 is een instelbare regelaar, spanning regelbaar vanaf 1,25V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

Topicstarter
cool :) ga ik daar eens even naar kijken.

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb het schemaatje even aangepast, de uitgangsspanning is nu met VR1 instelbaar van 4V - 5V.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new6/5Vsupply.GIF

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 08-06-2004 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
c2 zou ik wat vergroten, voor als ie wat pieken nodig heeft, 10uF gebruik ik hier nu, doet het echt geweldig, maar heb nog een dikke 220uF 100v elco liggen die ik nog moet proberen.

Heb toennet een p1 koelblok erop geschroeft, na een half uur is dat ding een heeeel klein beetje warm, terwijl het buiten al 30 graden is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

LiquidSmoke: misschien zou je het stukje over External Capacitors in de datasheet van de LM350 eens moeten lezen:

* Een 0.1uF C-tje of een 1uF tantaal op de ingang voldoet voor vrijwel alle applicaties;
* Verder staat daar dat een 10uF op de adjust pin 86dB rimpelonderdrukking geeft;
* Als laatste is een 1uF tantaal of 25uF elco op de uitgang genoeg voor stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grote elco is goed, aan te raden is dan om de regelaar te beschermen door er een diode overheen te zetten.

Stukje uit de datasheet:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new7/reg_protect.png

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 08-06-2004 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
AcouSE schreef op 08 juni 2004 @ 12:04:
LiquidSmoke: misschien zou je het stukje over External Capacitors in de datasheet van de LM350 eens moeten lezen:

* Een 0.1uF C-tje of een 1uF tantaal op de ingang voldoet voor vrijwel alle applicaties;
* Verder staat daar dat een 10uF op de adjust pin 86dB rimpelonderdrukking geeft;
* Als laatste is een 1uF tantaal of 25uF elco op de uitgang genoeg voor stabiliteit.
ik heb de datasheet van de lm350 nog niet gezien idd.............

excuus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2211

Reactie op Sprite_Tm en al de andere soldeerfreaks hier....:

Ben het met jullie eens dat een niet gestabiliseerde ingangsvoeding van 7 Volt ofzo direct naar een 7805; wat rimpel gaat geven op de uitgang. Daarom toch nog een hele poespas aan componenten om die rimpel weg te halen en uit te stabiliseren. Dit geldt ook voor onregelmatig uitgansbelastingen die zeer snel/sterk varieren. Maar volgens mij moeten jullie nog maar eens de topicstart beginnen opnieuw te lezen vanaf het begin.....

Nu twee vragen; want volgens mij is die hele poespas rondom die regelaar zowiezo overbodig in DIT verhaal (topicstarter)

- Het was toch bedoelt om een batterij aan LED's te sturen?! Als dat zo is dan zul je die rimpels echt niet zien. die zullen op minimaal 50 Hz schakelen en die LED's zijn zoooooo traaaaaaaaaaag dat je dit nimmer gaat zien dunkt me.
Just a simpel thought f a bright mind ;)

- Het wordt toch aangesloten op een computer voeding als hoofdleverancier? Die zijn al perfect uitgebalanceerd gelijkgericht..... Waarom 2x achter elkaar hetzelfde wiel uitvinden. Wat er niet in zit, zit er niet in.... en wat er niet ingestopt wordt, zal er ook niet uitkomen.....
Just a even more thought of a bright mind. :)

Al met al kan je gewoon ALLEEN een 7805 gebruiken met een grote koelvin erop. AL de andere meuk is gewoon niet nodig voor die paar LEDjes.... Je gaat toch ook niet met een grote Sherman tank op Al Quaida terroristen schieten, terwijl een geweer al voldoende is om ze de nek om te draaien?! :?

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 2211 op 08-06-2004 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het was toch bedoelt om een batterij aan LED's te sturen?!
> [rml]Q-bone in "[ voeding] 5 volt en 1,5 ampere..."[/rml] Tatoeermachine (of graveermachine oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

Topicstarter
inderdaad wij gaan hem gebruiken als tatoeermachine en daar moeten ook enkele ledjes aan komen.

spanning is 4,5 volt en 2,5 ampere. Ben nu al op farnell aan het kijken voor een losse voeding, maar er staat geen foto bij dus ben bang dat het zo'n zwart dicht gesoldeed kastje is :( en das niet de bedoeling, als er iets kapot gata, wil ik hem open kunnen maken en gewoon heel makkelijk dat 1 ne componentje kunnen vervangen indien mogelijk.

426-6018 deze is dus niets, jammer genoeg is dit een klein zwart plastic bakkie :S

[ Voor 10% gewijzigd door Q-bone op 08-06-2004 20:47 ]

bla?

Pagina: 1