[Camcorder] Sony TRV 33/HC 40 of PC109?

Pagina: 1
Acties:

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-07 21:20
Ik wil een camcorder kopen maar zit te twijfelen tussen bovengenoemden.
Wat ik voornamelijk wil doen is met een blauw scherm gaan spelen en analoge beelden van m'n videorecorder via de camera omzetten naar m'n Apple G5.

De HC40 zou volgens de site camcorderinfo.com minder goed presteren bij weinig licht. Een verkoper vertelde mij ook dat de TRV33 iets lichtgevoeliger was, hij verkocht zelf alleen de 40 nog maar dus hij zei dat niet om z'n laatste TRV33 te slijten.
Bij een andere zaak (Correct), die zowel de 33 als de 40 verkopen, wist een verkoper mij te vertellen dat de 33 een betere microfoon heeft, steviger is van constructie, een beter lenzensysteem heeft. Is dit nou echt zo, ik vind het verder nergens terug. Ok, die stevigheid geloof ik wel, aangezien de 40 nogal van plastic is.

Kwam ik online ook nog de Sony PC109 tegen, die je op een soort docking station moet zetten om de beelden over te zetten naar je pc of terug. Is het verstandig om er een te nemen waarbij je niet de kabels, analoog en dv dus, direct in de camera steekt, het lijkt me nogal slijten als je dit veel doet.

• Captain00
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-05 17:37
De drie camera's zijn van specs bijna gelijk, aleen heeft de 109 geen nightshot.
Ik duw en trek nu al 4 jaar lang bijna dagelijks een firewirekabel uit mijn sony trv 40 en dat gaat nog steeds goed, daarvoor hoeft een docking station niet echt.

Je schrijft dat je met bluescreen wil gaan spelen, meestal staat de camera dan op statief, kijk dus eens of je je bandje uit de verschillende camera's kan krijgen als ie op statief staat.

Ook werk je bij studiodingetjes vaak direct naar de harddisk van je compu. Kan de camera op een statief staan terwijl er een firewirekabel in steekt?

Met bluescreen werken betekent ook je diafragma vastzetten. Vraag aan de verkoper eens of hij dat wil voordoen.

nog iets om op te letten is of je een bandje kan verwisselen terwijl alle kabels ingeprikt zitten (DV/Audio/stroom) dit maakt monteren vanaf de camera een stuk practischer.

DV is overigens niet zo geschikt voor bluescreen, je ziet al snel de compressie als je gaat keyen. Verwacht dus geen professioneel resultaat zonder heel veel gepruts en handmatig bijtekenen.

Een offtopic tip, als je films gaat maken, gebruik een statief!!! Een statief heeft duizend voordelen tegenover vanuif de hand filmen, de belangrijkste is misschien wel dat een statief je dwingt na te denken over de inhoud van je shot.

Plezier.

• Dancing_Animal
Captain00 schreef op 06 juni 2004 @ 13:37:
Met bluescreen werken betekent ook je diafragma vastzetten. Vraag aan de verkoper eens of hij dat wil voordoen.

DV is overigens niet zo geschikt voor bluescreen, je ziet al snel de compressie als je gaat keyen. Verwacht dus geen professioneel resultaat zonder heel veel gepruts en handmatig bijtekenen.
Plezier.
Onder welke term zou ik dat 'diafragma vastzetten' kunnen terugvinden bij de specs van Sony?
Heb je misschien voorbeelden van bluescreen en dv? Ik had eigenlijk niet verwacht dat je compressie-dingen zou gaan zien...

• Captain00
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-05 17:37
Je diafragma vastzetten kan op alle drie de camera's. (exposure control )

De software die in een videocamera zit om de belichting te regelen verwacht geen grote blauwe vlakken, daarom is het handig als je de belichting zelf kan aanpassen. Ook is het vervelend als je camera helverwege het shot besluit de belicgting aan te passen, je blauw verandert dan mee en dan klopt je key niet meer.

DV compressie lijkt een klein beetje op jpeg compressie, sla maar eens een plaatje op als lage kwaliteit jpeg en probeer er dan een key op te maken, dit soort artefacten maakt DV ook. Ik zeg overigens niet dat je niet kan bluekeyen met DV, alleen dat het lastig is om echt goeie resultaten te krijgen. Vaak geeft een key op luminantie (donkere achtergrond) een beter resultaat.

• Dancing_Animal
Ok, dank je wel zover.
Nou moet ik alleen nog 'even' uitzoeken of ik voor de 33 of de 40 ga.
Da's best nog moeilijk aangezien de 40 nu net als de 33 voor zo'n 800 wordt aangeboden....