Verpest ik zo ruimte?

Pagina: 1
Acties:

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 20:32
Ik zal eerst ff een situatieschets geven:
Ik heb in mijn PC een Pinnacle PCTV Rave zitten met daarop op de Composite aansluiting een VCR aangesloten (daarop weer andere apparaten zoals een camera)
Ook zit er een Asus DRW-0804P DVD brander in.
De rest van de specs zijn een Athlon FX-5.1 processor, 1024MB DDR Ram en voldoende vrije HDD ruimte met ~40-60MB/s snelheid.
Ik gebruik Nero Vision Express 2 (laatste versie) om analoog beeld om te zetten naar digitaal en vervolgens op DVD te branden. Als DVD video compliant disc dus.
Nu had ik een vraagje over het formaat van het te recorden signaal.
Wanneer ik de eigenschappen van het invoer apparaat 'Pinnacle WDM PCTV Video Capture' opvraag in NeroVision Express 2, staat hier:
Kleurruimte/compressie: YV12
Uitvoergrootte: 320 x 240
Bij 'vestlegsjabloon' stel ik in DVD en bij configureren staan deze gegevens:
Resolutie: 720 x 576 (CCIR-601)

Ligt het nou aan mij of is dit niet goed ingesteld? Nu vult ie dus een file met een resolutie van 720 x 576 met data in een resolutie van 320 x 240 en is de file 2x zo groot terwijl de kwaliteit er niet beter op wordt?
Wat kan ik het beste instellen?

Sorry als deze vragen nogal slecht overkomen, ik ben nieuw op het gebied van videobewerking.

Verwijderd

Een videoband is sowieso een stuk lager van resolutie als een DVD, dus er wordt door je capturekaart sowieso aan interpolatie gedaan als hij hoger zou cappen.

Tip: http://www.videohelp.com/capture
720 of 768 samples in de breedte doen ipv 320 is geen interpolatie.
Nee, maar een beeldlijn oprekken is ook niet bepaald 1:1 tov het origineel ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 04:02 ]

Verwijderd

Dat ligt eraan wat voor videosysteem je gebruikt. Bij VHS en varianten heb je gelijk. Maar dan alleen nog aangaande de horizontale beeldlijnen. 720 of 768 samples in de breedte doen ipv 320 is geen interpolatie.
Nee, maar een beeldlijn oprekken is ook niet bepaald 1:1 tov het origineel
Zoals je wellicht weet heeft een analoge beeldlijn geen afzonderlijke beeldpunten zoals een digitaal plaatje dat heeft, dus kan je best meerdere samples doen. (Mits het wel een beetje een nette bron is). Net als bij het scannen van een foto.

We dwalen af.

Ik zou, mocht je de mogelijkheden hebben (ondersteuning door de hardware, hdd-ruimte etc), op volle resolutie capturen, ongeacht de bron van het beeld. Dit mede omdat je dan je fields zo origineel mogelijk houdt bij het renderen naar MPG2.

Mocht je vraag zijn of je ook lagere resoluties kan gebruiken bij het maken van de DVD. Dan nee. 720x576 is de DVB/MPG2-standaardresolutie voor PAL, daar zit je aan vast. Je zult dus hoger moeten capturen, of het gewoon omrekenen en de eventuele verliezen accepteren.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 04:21 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 juni 2004 @ 03:44:
Een videoband is sowieso een stuk lager van resolutie als een DVD
Ik weet wel wat je bedoelt maar, DVD is geen resolutie. Ik kan een film maken van 640x480 of 1024x768 (om maar wat te noemen) en die op DVD zetten.

Voor de TS: Begrijp ik goed dat je aan het inladen ben met een resolutie van 320 x 240? Dat wordt super lelijk. Inladen met 768 x 576 is toch wel het minimale.

Waar ga je de DVD's voor gebruiken? Wil je de VHS banden archiveren op DVD? Zo ja, dan zou je eerst eens even moeten onderzoeken hoe het zit met de houdbaarheid van brandbare DVD's. Van brandbare CD-ROM's weet ik dat die (afhankelijk van het merk) een levensduur hebben van 2 tot 20 jaar. Ik weet dus niet hoe dit zit met (brandbare) DVD's.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 04:31 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 juni 2004 @ 04:19:
[...]

Ik weet wel wat je bedoelt maar, DVD is geen resolutie. Ik kan een film maken van 640x480 of 1024x768 (om maar wat te noemen) en die op DVD zetten.
Nope dat kan niet. Tenzij je een DVDrom brandt met daarop een film. DVD heeft wel degelijk vaste resoluties.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 juni 2004 @ 04:22:
[...]

Nope dat kan niet. Tenzij je een DVDrom brandt met daarop een film. DVD heeft wel degelijk vaste resoluties.
DVD is een medium geen resolutie. Je gebruikt zelf het woord 'resoluties'. Met andere woorden DVD staat niet synoniem voor een bepaalde resolutie.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 04:49 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 juni 2004 @ 04:43:
[...]

DVD is een medium geen resolutie.
Dit wordt een beetje zinloos, maar ok. DVD is een medium, het schijfje, goed. Maar DVD-Video is gebonden aan een aantal afspraken, waaronder resolutie. Net als (S)VHS, Betacam, DV, SX, IMX, DVB en dus ook MPG2.
DVD is een medium geen resolutie. Je gebruikt zelf het woord 'resoluties'. Met andere woorden DVD staat niet synoniem voor een bepaalde resolutie.
Hij wil een DVD-Video branden. Je zult je dus moeten conformeren aan de standaarden. Ik heb het over resoluties omdat dat de vraag was van TS.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 04:55 ]

Verwijderd

Oke nu begrijp ik je weer.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 04:55 ]

Pagina: 1