Systeemkast voor VIA V10000

Pagina: 1
Acties:

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Ik wil graag een servertje bouwen dat zo weinig mogelijk energie gebruikt maar toch redelijk presteert. Ik zit nu te denken aan:

- VIA EPIA V10000 (moederbord met 1000 mhz cpu)
- VIA Sereniti 2000 systeemkast
- V-DATA, SDRAM 512MB PC133
(Totaalprijs bij PCHut.nl: € 263,-)

Ik zit met de volgende vragen waarop ik geen antwoord heb kunnen vinden:
- Mijn hoofdvraag: zijn dit moederbord en deze systeemkast compatibel?
- Is dit moederbord nog erg kieskeurig qua geheugen?
- Is er een andere energiezuinige combinatie (AMD/Intel/Transmeta/...) voor een dergelijke prijs?

Als extra informatie: ik wil er Debian Linux op gaan draaien (wordt een http+php+mysql / ftp / smtp+pop3 servertje).

[ Voor 11% gewijzigd door Stamgastje op 06-06-2004 01:57 ]

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-08 21:46
energiezuinig en server gaat over het algemeen niet goed samen. anders kan je hem altijd nog gebruiken als divx bak :P

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-03 07:39

snooze

kinda busy atm.

de recente via's zijn redelijk goe met geheugen ondersteuning naat mijn ervaring.
voor een dergelijke prijs wordt het lastig om iets gelijkwaardigs te vinden maar heb je ook gedacht aan hardeschijven? misschien een idee om een laptopschijf met verloopstukje tegebruiken weet alleen niet of dat iets aan comatibiliteits problemen geeft.

verder een heel leuk project is leuk spul die via epia's.

edit @mewbie: energiezuinig en servers kan perfect samengaan maar vaak worden servers gebruikt in omgevingen met 100+ gebruikers waar je een dergelijke processorkracht nodig hebt (plus alles wat er verder nog bij komt) echter in thuisgebruik is een via epia precies wat je nodig hebt.

edit II: er is nog een serie van de epia (volgens mij de tl of tc ofzo) deze heeft dual lan dit is misschien wel handig als je je bak gelij als router/firewall wilt gebruiken je hebt dan met debian vaak toch wat meer opties als met een standaard routertje

[ Voor 45% gewijzigd door snooze op 06-06-2004 02:19 ]

weet iemand nog een leuke signature?

• Stamgastje
snooze schreef op 06 juni 2004 @ 02:14:
voor een dergelijke prijs wordt het lastig om iets gelijkwaardigs te vinden maar heb je ook gedacht aan hardeschijven?
Ik heb nog een 80GB 5400 rpm schijf liggen die ik wil gebruiken.

Maar kan iemand mij vertellen of de combinatie kast+mobo werkt? En zo niet, welke (liefst zo goedkoop mogelijke) kast dan wel zou werken?
snooze schreef op 06 juni 2004 @ 02:14:
edit II: er is nog een serie van de epia (volgens mij de tl of tc ofzo) deze heeft dual lan dit is misschien wel handig als je je bak gelij als router/firewall wilt gebruiken je hebt dan met debian vaak toch wat meer opties als met een standaard routertje
Dat is de CL10000, maar die is een stuk duurder. Dat mobo + DDR geheugen + kast zou bij PCHut.nl € 317,- (dus € 54,- meer) gaan kosten. Ik was van plan in plaats hiervan gewoon een tweede NIC (die ik ook nog heb liggen) in het PCI slot te zetten.

[ Voor 57% gewijzigd door Stamgastje op 06-06-2004 02:24 ]

• snooze
  • Laatst online: 18-03 07:39

snooze

kinda busy atm.

wat ik zo zie is dat setje voor elkaar gemaakt dus ik verwacht eigenlijk weinig problemen zult hebben.

als je perse een andere kast wilt hebben heeft bv aopen een paar leuke matx kastjes met vaak een 250watt voeding wat niet wil zeggen dat ie dat ook verbruikt maar je hebt wat meer head room als je er nog iets anders bij gaat hangen (ik heb geen flauw idee wat je nu aan headroom hebt btw)

edit: de c en l had ik al :) allen niet in de goede volgorde

dit is wat ik ongeveer bedoel
http://www.aopen.nl/products/Housing/H340.series.htm
zijn iets groter denk ik.

en idd voor dat geld kun je er net zo goed een extra realtekje inzetten (nadeel is dat je enige pci slot dan bezet is)

edit II:
http://www.tweakers.net/p...ction=&Landfilter=Benelux
aparte mini-itx groep in de pricewatch zijn alleen niet erg goedkoop kun je net zo goed een gewone atx-kast pakken als je die ergens kwijt kan.

[ Voor 45% gewijzigd door snooze op 06-06-2004 02:34 ]

weet iemand nog een leuke signature?

Verwijderd

Ik zou de Sereniti niet nemen, heb hem zelf gehad en de fan van de voeding is bijzonder luid, ga gewoon voor een Morex Cubid kast (zoals de 2699), die zijn kwalitatief ook veel beter.

• Stamgastje
Nu lees ik op deze pagina een post van neographikal:
Wat vragen gesteld over het Via EPIA platform, wat ze verkopen.

Ze weten dus werkelijk niet wat ze verkopen. Ze weten niet of de V10000 de nieuwe Nemeniah core heeft en ofdat de Via V-serie in de Via Sereniti 2000 past.

Het past dus niet, terwijl ze vertelden dat het waarschijnlijk wel zou passen en dat ik zelf maar verder moest zoeken.
Iemand die kan bevestigen dat dit mobo dus niet in deze kast past?

@novacore: Dat de kast wat meer lawaai maakt kan me niet zoveel schelen, hij komt toch in een apart hok te staan. Zijn er andere redenen om deze kast niet te nemen?

Verwijderd

Voor een Shuttle XPC SK41G en een Amd Duron 1800 en 256mb DDR ben je ongeveer 250 € kwijt, en dat levert wel veel betere prestaties op dan zo'n VIA systeempje.
En de VIA chipsets zijn berucht om hun ZEER slechte linux ondersteuning... Dus je bent veel beter af met een standaard x86 systeem als je het mij vraagt.

• Stamgastje
Verwijderd schreef op 06 juni 2004 @ 13:14:
Voor een Shuttle XPC SK41G en een Amd Duron 1800 en 256mb DDR ben je ongeveer 250 € kwijt, en dat levert wel veel betere prestaties op dan zo'n VIA systeempje.
En de VIA chipsets zijn berucht om hun ZEER slechte linux ondersteuning... Dus je bent veel beter af met een standaard x86 systeem als je het mij vraagt.
Hmm, dat VIA slecht Linux ondersteunt hoor ik voor het eerst. Ik had begrepen dat de ondersteuning juist behoorlijk goed was.

Stel dat ik zou moeten kiezen tussen AMD Duron / AMD XP / Intel P4 / Intel Celeron, wat zou dan de energiezuinigste oplossing zijn er vanuit gaande dat de CPU 99% van de tijd uit zijn neus staat te vreten (dus HALT commando's gevoerd krijgt)? En hoeveel energie gebruikt zo'n systeempje dan in idle time? Iemand die hier ervaring mee heeft? Ik kan hier weinig over vinden helaas.

[ Voor 36% gewijzigd door Stamgastje op 06-06-2004 13:24 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:07

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 06 juni 2004 @ 13:14:
Zeer slecht is erg overdreven, is dat soms gebaseerd op 1 enkele ervaring of heb je daadwerkelijk gebruik gemaakt van een betrouwbare steekproef? Wat juist irritant werkt in Linux is de ondersteuning voor Nforce chipsets, VIA en SiS zijn al geruime tijd ondersteund in de Linux kernel.

Verwijderd

Het is niet mijn eigen ondervinding maar de ondervinding van vele VIA-C3 gebruikers.
En let wel, ik heb het hier niet over "gewone" VIA chipsets! Maar over de Mini-ITX systeempjes zoals de EPIA en consoorten.
Google kan hulp bieden :)
Ik heb onder andere gehoord dat de Tv-out van die VIA systeempjes tot op heden nog steeds niet ondersteund is simpelweg omdat VIA geen driver wil schrijven en geen hardware details vrij wilt geven... Dat is al een goeie indicatie van hoe Linux-vriendelijk ze zijn :)
En als je iets of wat performance wilt, dan is zo'n epia systeem al helemaal niks. Het klinkt allemaal snel, 1000mhz enzo, maar in the end is het nog trager dan een pIII 500mhz. Dus dan is zo'n AMD Duron 1800 zeker een betere oplossing. Dan ben je zeker 100% x86 compatibel, en heb je ook nog wat lekkere performance ook :)
Die Shuttle barebones zijn overig zeer zuinig & stil, de meesten hebben een 150watt of 200watt voeding denkik.

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:10
enige nadeel is dat je voor een Duron 1800 actieve koeling hebben moet of niet?

en als je het systeempje voor dingen gebruikt waar je toch niet meer rekenkracht nodig hebt dan een P3 500mhz of minder dan is een VIa goed genoeg met als bonus dat hij erg weinig gebruikt en passieve koeling.

Zouden de AMD geodes niet ook gebruikt kunnen worden als die op de markt zijn?

• Stamgastje
Even samenvattend:
- VIA lijkt de enige oplossing die echt energiezuinig is (<10W) voor plm. 300 euro; een vergelijkbaar AMD/Intel systeem gebruikt voor zover ik kan vinden minstens 50W
- VIA 1Ghz heeft minder performance dan Intel/AMD voor dezelfde prijs, maar zoals gezegd: ik wil er Debian Linux op gaan draaien (wordt een http+php+mysql / ftp / smtp+pop3 servertje), dus die VIA CPU heeft meer dan genoeg performance
- VIA zou geen goede Linux ondersteuning bieden

Wie kan er een goed beargumenteerd antwoord geven op deze vragen (liefst ervaringsverhalen):
- de veronderstelde brakke Linux support, geldt dit voor multimedia zaken als TV-out etc? Dat boeit mij niet namelijk, zolang het maar systeem goed bruikbaar is als servertje
- de vraag blijft voor mij of dit moederbord (V10000) past in deze kast (Serenity 2000)

Nogmaals, energiezuinigheid staat voor mij voorop, geluid maak ik me minder druk over aangezien het systeem in een aparte ruimte komt te staan.

[ Voor 11% gewijzigd door Stamgastje op 06-06-2004 15:10 ]

Verwijderd

Waarom zou hij niet passen. Het is toch gewoon Mini-itx?

zie ook:
http://www.mini-itx.de/datasheet/Sereniti2000.pdf

• Stamgastje
Verwijderd schreef op 06 juni 2004 @ 15:14:
Waarom zou hij niet passen. Het is toch gewoon Mini-itx?

zie ook:
http://www.mini-itx.de/datasheet/Sereniti2000.pdf
Omdat er steeds alleen over de M-serie (en dus niet over de V-serie) gesproken wordt bij deze kast twijfel ik eraan.

Verwijderd

Stamgastje schreef op 06 juni 2004 @ 15:16:
[...]

Omdat er steeds alleen over de M-serie (en dus niet over de V-serie) gesproken wordt bij deze kast twijfel ik eraan.
Misschien heeft dat dan te maken met de voeding, maar Form Factor is bij beide hetzelfde dus gaten voor schroeven zitten ook op dezelfde plek.

edit:
ik kom er nu achter dat het verbruik van de series-V en series-M vrijwel gelijk is, dat kan het dus ook niet zijn. Anders moet je even informeren bij My Electronics

En hier staat dat ze ook voor de series-V zijn geschikt:
http://www.acquire.co.nz/...=244185&dept%5Fid=1600010
http://www.novapcpower.com/index.php?id=VIAITXCASE

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 15:31 ]

• Stamgastje
Kijk, dat zocht ik! Bedankt!

Is er toevallig nog iemand die ervaring heeft met dit moederbord en Linux ondersteuning?

Verwijderd

Kijk hier eens:
http://www.viaarena.com/?PageID=256

Let er even op dat artikel uit meerdere pagina's bestaat. Dus lekker veel info over Linux icm Via Eden-processors voor servertoepassingen etc.

Verwijderd

De V10000 heeft de nieuwe Nehemiah core, en de Linux ondersteuning is prima als je de multimedia niet zo nodig hebt. De V10000 heeft wel SDRAM nodig, geen DDR, let daarop.

Mocht je in de buurt van Den Bosch wonen, dan mag je mijn oude Sereniti voor weinig meenemen

• Stamgastje
Verwijderd schreef op 06 juni 2004 @ 15:45:
Mocht je in de buurt van Den Bosch wonen, dan mag je mijn oude Sereniti voor weinig meenemen
Kun je me even mailen op stamgastje@hotmail.com?

• Stamgastje
Bedankt, nuttige informatie inderdaad!

Verwijderd

Stamgastje schreef op 06 juni 2004 @ 13:17:
(...)
Stel dat ik zou moeten kiezen tussen AMD Duron / AMD XP / Intel P4 / Intel Celeron, wat zou dan de energiezuinigste oplossing zijn er vanuit gaande dat de CPU 99% van de tijd uit zijn neus staat te vreten (dus HALT commando's gevoerd krijgt)? En hoeveel energie gebruikt zo'n systeempje dan in idle time? Iemand die hier ervaring mee heeft? Ik kan hier weinig over vinden helaas.
Je bedoelt NOOP instructie's i.p.v. HALT. Voor AMD systemen met Windows heb je weinig voordeel van NOOPs tijdens idle time. Ik heb ooit gelezen dat Windows alleen goed werkt met NOOPs bij op Intel gebaseerd systemen. Met tools als CPU idle kun je enkele graden afsnoepen van de processor temperatuur, maar wereldschokkend is het niet. Veel energie zal er dan ook wel niet bespaard worden. Natuurlijk helpen alle beetjes. Hoe deze effecten zijn onder een Linux OS weet ik niet; vermoedelijk vergelijkbaar. M'n huisgenoot heeft overigens met succes een AMD Duron passief gekoeld lopen. Die zal ook niet extreem veel energie trekken. Misschien is anders een oudere Pentium een gemakkelijkere optie?

Verwijderd

Stamgastje schreef op 06 juni 2004 @ 13:17:
(...)
Hmm, dat VIA slecht Linux ondersteunt hoor ik voor het eerst. Ik had begrepen dat de ondersteuning juist behoorlijk goed was.
Tinus waarschuwde voor hetzelfde. Dat een (Debian) Linux kernel compatible is met zo'n VIA Eden - en ik bedoel dan out-of-the-box - zal nog moeten blijken. Helaas worden op de Debian site de CPU niet expliciet genoemd (het moet maar onder x86 vallen dus). Verder herinnerde hij aan de Cyrix CPU van vroeger; je kan voor vervelende verrassingen komen te staan. Ook de performance is niet denderend. Spannend is het wel. ;) Voor een low-end server moet deze mix van componenten toch wel lukken. Dat is dus zonder multimediale wensen.

• vanaalten
  • Laatst online: 21:07
Ik ben er toevallig ook mee bezig:
- Via M10000 mainboard (M, niet V10000)
- Serenity 2000 kast;
- 256MB Kingston CAS2 DDR266 geheugen;
- Full-size Lite-on CDROM,
- Samsung 5400rpm 80GB harddisk.

Het bordje (en de rest) paste perfect in de kast. Het totale systeem is niet echt stil, ik weet niet of het de voeding of CPU-fan is die herrie maakt maar het is stil genoeg om (als 'ie in de meterkast staat) geen last van te hebben.

Zowiezo had ik er maar kort last van, want na 5 minuten begaf de voeding het -> kast is terug voor reparatie.

Mocht je een Serenity 2000 kast willen: volgens MyElectronics (die behoorlijk veel mini-ITX spul hebben) gaat die kast er helemaal uit.

Wat Linux ondersteuning betreft: Debian installeerde redelijk probleemloos, het installeert een 386-compatibele kernel (maar je zou ook een out-of-the-box 686 moeten kunnen gebruiken.

Ik heb zelf daarna de 2.6.6 kernel gedownload, gepatcht met speciale EPIA patches en gecompileerd. Doet het verder goed, maar ik heb hem ook niet volledig uitgetest (enkel text-based werken, USB doet het (maar weet niet of 'ie ook USB2 doet), Firewire niet getest, TV-out niet getest, graphics enkel in VGA mode getest).
Audio heb ik een beetje getest, ALSA werkt en ik heb een MP3tje in stereo probleemloos afgespeeld.

Temperatuursensoren werken met kernel 2.6 (nog) niet, bij 2.4 deed 'ie het wel (35 graden idle, 65 graden na een kernel compile). Er wordt aan gewerkt om de vt1211 temperatuur sensor driver voor 2.6 geschikt te maken.

Aardige bron van informatie:
http://www3.sympatico.ca/...pia/epia_howto/index.html

• Largo
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 15:39

Largo

Donderdraak

heeft iemand die nieuwe NEO van myelectronics.nl al geprobeerd? 1ghz, fanless, 3x lan etc. Ziet er veelbelovend uit.

Ikzelf ben ook op zoek naar een stil minimachientje als muziek (en misschien ook video) station.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
k vind mn Celeron 566 ( coppermine ) met zn 11.9 watt ook geen energie slurper hoor :)

hoeveel t mobo er verder bij slurpt.. geen idee.

en die Aopen kastjes ( http://www.aopen.nl/products/Housing/H340.series.htm )
dat is allemaal low profile spul,. :|

404 Signature not found

Pagina: 1