Wanneer kwam welke processor op de markt ?

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

• Wessie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-08 16:33

Wessie

Noizy Cows Crewmember

Topicstarter
Hoi.

Ik heb een probleem.
Ik kan in de nabije toekomst een aantal pc's op de kop tikken.
Nu heb ik het probleem dat de config niet echt bekend is, maar alleen de leeftijd.

Deze pc's zijn vrijwel allemaal uit 2000 en in het bezit van een Pentium processor.
Nu zou ik alleen graag willen weten wat voor een processor.
Normaal brengt een bedrijf (intel in dit geval) toch niet zoveel te gelijk, maar wat denken jullie dat ik kan verwachten ?

* Wessie denkt zelf aan een P3, maar geen idee hoeveel Mhz ... misschien ergens rond de 600 ???

Wessie ... member of the Noizy Cows !!!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Kan de verkoper dat niet vertellen dan? Lijkt me niet echt zuiver dan. Ik zou niet op zo'n vage aanbieding in gaan.

• Wessie

Wessie

Noizy Cows Crewmember

Topicstarter
RoamoR schreef op 05 juni 2004 @ 22:30:
Kan de verkoper dat niet vertellen dan? Lijkt me niet echt zuiver dan. Ik zou niet op zo'n vage aanbieding in gaan.
Het zit vrij logisch in mekaar.
Het is een vriendin van mijn moeder die bij een groot bedrijf werkt.
Zij heeft zelf 0,0 verstand van pc's, maar het personeel mag de pc's kopen.
Via haar heb ik natuurlijk interesse, maar voordat ik ga bieden wil ik dit gewoon weten.

Het is overigens van een overheidsinstelling. De helft v/d pc's gaan naar scholen en de andere helft wordt verkocht.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Zomer 2001 was de Tbird 1200 normaal. Dus ik denk dat je in 2000 iets van en p3 650-750 kan verwachtten :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
In dat geval... :P

Het zullen waarschijnlijk wel P3's zijn, snelheid is moeilijk in te schatten, aangezien je altijd budget en top modellen hebt. (Nu bijvoorbeeld gaat het van 2.4 tot 3.6).

Kunnen ze dat niet gewoon even in het opstartscherm zien?

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-05 17:40

Stoffel

Engineering the impossible

Toen ik zelf in 2000 bij een onderwijsinstelling (hogeschool) werkte was het snelste dat we daar hadden P3 600, en over het algemeen de meesten PII 266 en PIII 450. Die hebben we vorig jaar allemaal de deur uit gedaan, dus een goede kans dat dat enigzins overeen komt :)

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Mag ik even opscheppen?

Dus ik denk dat je met 600 Mhz wel goed zit :)

Edit: En bij nader inzien had dit best in mijn post erboven gekund :X

[ Voor 28% gewijzigd door Atlas op 05-06-2004 22:37 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Wessie

Wessie

Noizy Cows Crewmember

Topicstarter
RoamoR schreef op 05 juni 2004 @ 22:35:
In dat geval... :P

Het zullen waarschijnlijk wel P3's zijn, snelheid is moeilijk in te schatten, aangezien je altijd budget en top modellen hebt. (Nu bijvoorbeeld gaat het van 2.4 tot 3.6).

Kunnen ze dat niet gewoon even in het opstartscherm zien?
Zij is zelf hoofd van een afdeling en d'r pc gaat er niet uit, maar ik kan even informeren.
Voor de rest weet ik dat het "tulip" machines zijn.

Verwijderd

1999 kwam de p3 uit (en echt te koop he) dus ik schat ook vanaf 600mhz. Maarja zoals eerder werd gespeculeerd of je een budget systeem haald of een splinternieuw systeem! Want ik denk dat het middelmatige systemen zullen zijn en dan heb je wel redelijk lekkere bakken (500mhz+) :P

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op de CPU tabellen die je op mijn site kunt vinden (staat ook gelinkt in de PMG FAQ onder "Een overzicht van CPU's en chipsets") staan ook de introductiedata vermeld. Dit moet jou wel heel eind verder kunnen helpen :)

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:08

Harrie

NederVlaming

Hier heb je misschien wat aan: De intel roadmap uit 1999, op de tweakers FP

P3 600 is geen slechte gok volgens mij :)

• Wessie

Wessie

Noizy Cows Crewmember

Topicstarter
BalusC schreef op 05 juni 2004 @ 22:40:
Op de CPU tabellen die je op mijn site kunt vinden (staat ook gelinkt in de PMG FAQ onder "Een overzicht van CPU's en chipsets") staan ook de introductiedata vermeld. Dit moet jou wel heel eind verder kunnen helpen :)
Top, ik kon er 1,2,3 niet zo wat over vinden.
Op zich denk ik ook een ongewone vraag voor hier :)

[toevoeging]
Zelf had ik nog niet aan Celly's gedacht, maar dat zou natuurlijk ook nog kunnen.
[/toevoeging]

[ Voor 15% gewijzigd door Wessie op 05-06-2004 22:43 ]

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-08 09:17

Not Pingu

Dumbass ex machina

Tulips? Blaah.
* Not Pingu gokt dat het dan Vision Line 6/450 of 6/500 oid zijn. Hebben die eigenlijk wel een gangbaar merk processor? Volgens mij iig geen Intel of AMD.

[edit] of ik moet in de war zijn met die Digital machines.

[ Voor 18% gewijzigd door Not Pingu op 05-06-2004 22:46 ]

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik denk als ik het zo zie een PIII 450 of 500 moet zijn. In 1999 had iemand die ik ken een Asus P2B-F gekocht met een PIII 450 en dat was gewoon het nieuwste toen en in 2000 zaten we bij 700 mhz want in 2001 zaten we aan de duron 1000 en Celeron 1000 Tuatilin.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Gunp01nt schreef op 05 juni 2004 @ 22:46:
Tulips? Blaah.
* koraks gokt dat het dan Vision Line 6/450 of 6/500 oid zijn. Hebben die eigenlijk wel een gangbaar merk processor? Volgens mij iig geen Intel of AMD.

[edit] of ik moet in de war zijn met die Digital machines.
Dat denk ik ja...Toen ik begin 2000 nog bij Tulip werkte was een actueel systeem gebaseerd op een Intel P3, ca. 550 MHz. De machines uit die tijd van Tulip waren zeer nette systemen, helemaal niks mis mee! Stabiele en kwalitatief goede hardware. Alleen een brakke organisatie eromheen, dus is het geen succes geworden :) Aan de hardware heeft het echt niet gelegen iig...

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-08 09:17

Not Pingu

Dumbass ex machina

Dan heb ik me idd vergist met Digital. Die hadden ontzettend rare merken CPU in hun bakkies zitten.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:40

Xof

Snelste pc gekocht bij gateway in december 1999.. het ging hier om een PIII 600 :)
Dat waren nog es tijden ;)

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:52
Digital (ook wel bekend als DEC) gebruikte gewoon intel processoren in hun systemen.... maar ze waren "ALPHA" ready, en de top modellen hadden deze monster processor standaard aan boord. in de tijd dat de P200 het snelste was wat er verkrijgbaar was (van intel dan), had digital de alpha 500 Mhz in de aanbieding, die klok voor klok veel sneller was als de pentium... zelfs zo snel, dat onder Windows NT, op een alpha platform dus, onder emulatie het snelste x86 platform is geweest voor een tijd.... dus om dat nou raar te noemen ;-)

edit: de alpha heeft digital zelf ontwikkeld overigens :)

[ Voor 7% gewijzigd door melcon op 05-06-2004 23:12 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gunp01nt schreef op 05 juni 2004 @ 23:05:
Dan heb ik me idd vergist met Digital. Die hadden ontzettend rare merken CPU in hun bakkies zitten.
Nou, als je nog een paar van die bakken van Digital met 'ontzettend rare' CPU's op de kop kunt tikken... :9~ :9~

Zie hierboven, de Alpha was de eerste en in veel opzichten tot kort beste 64b CPU, sinds de overname van Digital door Compaq en (erger) Compaq door HP zijn ze wees geworden en zijn de developers naar van alles en nogwat overgeheveld.

Maar denk eens terug aan 1996... de Alpha was in FPU clock-for-clock meer dan 2x zo snel als de Pentium en in ALU ook nog iets sneller. De snelste Pentium draaide op 166 of 200MHz en de Alpha ging er met 266MHz vandoor, alle andere CPUs van de dag (ook de PPro, de SuperSparcs, de MIPS R5000, de PPC 603e-reeks, de PA-RISCs enzovoorts) verpletterend :7

Oslik blyat! Oslik!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ultimate Boot CD downloaden en op een CDtje branden. In de bak stoppen en starten. Bevat een aantal redelijk complete sysinfo tooltjes; werkt perfekt.

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:40

Xof

Henk007 schreef op 06 juni 2004 @ 01:51:
Ultimate Boot CD downloaden en op een CDtje branden. In de bak stoppen en starten. Bevat een aantal redelijk complete sysinfo tooltjes; werkt perfekt.
offtopic:
Thanks voor de tip :)

Verwijderd

Ik denk dat de pc'tjes die je hebt gekocht rond de 500mhz liggen. In 2000 was 660mhz of zo snelste wat er te krijgen was O-)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit gaat ondertussen nergens over, lees de history pagina's van Intel & AMD eens-

2000 was het jaar van de 1GHz barriere. In januari was 700MHz erg snel en 500MHz gangbaar, tegen december was de Athlon 1100 leverbaar en de 900 vrij gangbaar, terwijl Intel grootste problemen had CPUs sneller dan 866MHz te leveren.

Oslik blyat! Oslik!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 06 juni 2004 @ 23:40:
Ik denk dat de pc'tjes die je hebt gekocht rond de 500mhz liggen. In 2000 was 660mhz of zo snelste wat er te krijgen was O-)
Ik wil hier even iets aan toevoegen: ik verbaas me erover dat je deze reactie post zonder dat je überhaupt ook maar de rest van het topic lijkt te hebben doorgenomen, incluis de linkjes .. :/

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 07-06-2004 06:18 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.