[XP] Traag en in de war

Pagina: 1
Acties:
  • 311 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HappyGilmore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-05-2025

HappyGilmore

Hits it over the highway ...

Topicstarter
De titel is misschien een beetje vaag maar dat zijn de klachten ook.

Computer:
P4 2,8 Ghz 512 DDRAM
Asus moederbord
Asus Radeon 9600XT
Netwerk SMC 1211 TX
Plextor DVDR PX 708A
HDD Maxtor 6Y080P0

Alles draait al perfect sinds februari maar nu ... :'(

Klachten:
- Sommige applicaties (eigenschappen van deze compu) starten niet meer of heeeeeeeeeel traag (na 2 minuten)
- Installeren van applicaties werkt niet of is heel traag
- Norton Antivirus email protection geeft een error
- Soundblaster driver mist zomaar ineens

Wat ik al geprobeerd heb:

- Virusscannen -> niks
- Scandisk -> niks
- Powermax voor Maxtor -> niks
- XP opnieuw geinstalleerd (eroverheen, met behoud van overige software)

Ik weet niet meer wat ik moet proberen. De compu zelf geeft aan dat alles oke is, maar dat is het gezien de klachten echt niet. 8)7

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-03 23:08

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Probeer eens de "[Howto] Spyware scannen en opruimen"

Klik

Oh en sommige virussen slopen je Norton Antivirus dus probeer eens een online virusscanner.

[ Voor 31% gewijzigd door Twee Dee op 05-06-2004 20:03 ]

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Verwijderd

www.ad-aware.com scan en schrik :) volgens mij zit je vol met deze troep :)
system32/services als die map er is ... Delete het
msconfig intikken in uitvoeren en kijk bij opstarten wat daar voor vage dingen inzitten. Ken je het niet doe dan een file search voor het bestand wat daar in staat en klik rechter muis knop op het bestand en dan eigenschappen vaak zie je dan van welk bedrijf het is. staat daar niks.. Delete het dan naar een andere map tijdelijk en herstart.. ondervind je problemen dat je iets mist zet het dan terug.. zo niet .. weg laten.

CTRL SHIFT ESC kom je in taak beheer. kijk bij processen en zie daar ook het zelfde als wat ik net zei.. kam het uit en zoek op de files die je niet kent.
gemiddeld moeten er rond de 30 a 40 processen draaien minder mag ook maar meer geeft aan dat je of troep hebt draaien of dat je TE veel system startup dingen hebt (bij klok in de hoek is het kerstmis van iconen)
vergeet niet adaware eerst te updaten voordat je gaat scannen.

oja.. mocht je norton of een andere virus killer hebben draaien.. doe dan es een online check via

http://housecall.trendmicro.com dan scan now its free klikken
kies je taal en GO. Dan komt er een popup die je moet accepteren.
krijg je die niet doe dan F5 een paar keer op die page.. krijg je hem nog niet
dan naar extra in IE en internet opties dan geavanceerd en daar standaar instellingen kiezen en nog es proberen. krijg je het dan nog niet onderneem deze stappen nog een keer onder veilige modus met netwerk ondersteuning.

die vind vaak trojans die norton niet ziet.

• HappyGilmore

HappyGilmore

Topicstarter
Ik gebruik adaware en SpyBot dus vrijwel geen spyware
Housecall online virusscanner levert ook niks op
En er draaien precies 20 processen die naar mijn mening echt nodig zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door HappyGilmore op 05-06-2004 20:34 ]

Verwijderd

HappyGilmore schreef op 05 juni 2004 @ 20:32:
Ik gebruik adaware en SpyBot dus vrijwel geen spyware
Housecall online virusscanner levert ook niks op
hmm ok.. maar wat gebeurt er in de processen van taakbeheer als je iets start dat zo lang duurt?

• HappyGilmore

HappyGilmore

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 juni 2004 @ 20:34:
[...]

hmm ok.. maar wat gebeurt er in de processen van taakbeheer als je iets start dat zo lang duurt?
Helemaal niks dat is het rare ook. Het lijkt wel of ie ergens op wacht.
Processor druk is 0% - 5% en geheugen blijft stabiel

Verwijderd

HappyGilmore schreef op 05 juni 2004 @ 20:39:
[...]

Helemaal niks dat is het rare ook. Het lijkt wel of ie ergens op wacht.
Processor druk is 0% - 5% en geheugen blijft stabiel
ok... hoest met de fragmentatie van c: lijkt me sterk dat het er mee te maken heeft maar je weet maar nooit...
heb je norton alleen draaien of heje systemworks compleet installed staan?
als es je drivers van de sb uninstalled?

oh xp eroverheen gaat helaas niet.. dat kan alleen met 98

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2004 20:42 ]

• HappyGilmore

HappyGilmore

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 juni 2004 @ 20:41:
[...]

ok... hoest met de fragmentatie van c: lijkt me sterk dat het er mee te maken heeft maar je weet maar nooit...
Dat zit wel goed, tijdje geleden nog gedaan.
heb je norton alleen draaien of heje systemworks compleet installed staan?
als es je drivers van de sb uninstalled?
Norton heb ik eraf gegooit en ik heb de nieuwe drivers voor mijn sb geinstalleerd via creative site maar geen verandering.
oh xp eroverheen gaat helaas niet.. dat kan alleen met 98
Je kan toch de XP cd erin doen en kiezen voor updaten dan gooit ie een groot deel opnieuw op je schijf.... toch :7

Verwijderd

HappyGilmore schreef op 05 juni 2004 @ 20:46:
[...]

Je kan toch de XP cd erin doen en kiezen voor updaten dan gooit ie een groot deel opnieuw op je schijf.... toch :7
OH.. das dan nieuw voor le moi... bedoel je dit in windows zelf of booten en dan via recovery.. da laatste ken ik..

mare.. drop es een startup screen shot van msconfig als dat kan..
en een van taakbeheer..

• HappyGilmore

HappyGilmore

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 juni 2004 @ 20:50:
[...]

OH.. das dan nieuw voor le moi... bedoel je dit in windows zelf of booten en dan via recovery.. da laatste ken ik..
Dat eerste doe ik altijd ..
mare.. drop es een startup screen shot van msconfig als dat kan..
en een van taakbeheer..
Ik heb niet zo 123 ruimte om het te uploaden ergens.
Ik heb alle processen bekeken via :

http://www.liutilities.co...ntaskspro/processlibrary/

En alle processen zijn legitiem

[ Voor 4% gewijzigd door HappyGilmore op 05-06-2004 21:01 ]

Verwijderd

Koppel alles eens los wat even niet nodig is.
en dan denk ik aan..

Extra drives (hd of cdrom etc)
printers
netwerken
etc

om even een voorbeeld te noemen.. als je verkenner start dan zoekt i alle drives etc op. Stop je een cd in de drive en start je gelijk verkenner op moet i eerst wachten voordat de cd klaar is met op spinnen..

evenals een traag netwerk door wat dan ook kan het dus zijn dat een programma dat je start daar last van heeft of iets zoekt...
tis maar het proberen waard.

daar gaat je zaterdag avond :P

• HappyGilmore

HappyGilmore

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 juni 2004 @ 21:07:
Koppel alles eens los wat even niet nodig is.
en dan denk ik aan..

Extra drives (hd of cdrom etc)
printers
netwerken
etc

om even een voorbeeld te noemen.. als je verkenner start dan zoekt i alle drives etc op. Stop je een cd in de drive en start je gelijk verkenner op moet i eerst wachten voordat de cd klaar is met op spinnen..

evenals een traag netwerk door wat dan ook kan het dus zijn dat een programma dat je start daar last van heeft of iets zoekt...
tis maar het proberen waard.

daar gaat je zaterdag avond :P
LOL :D Maar dit heb ik vrijdagavond al gedaan ;)
Ik heb alles al losgekoppeld en vastgezet, cdrom en extra hdd eruit. Netwerk werkt prima want internet functioneert zoals je merkt goed.

Tis niet voor niks dat ik met mijn handen in het haar zit.

Verwijderd

HappyGilmore schreef op 05 juni 2004 @ 21:10:
[...]

LOL :D Maar dit heb ik vrijdagavond al gedaan ;)
Ik heb alles al losgekoppeld en vastgezet, cdrom en extra hdd eruit. Netwerk werkt prima want internet functioneert zoals je merkt goed.

Tis niet voor niks dat ik met mijn handen in het haar zit.
mijn handen krijg je er bij....

hoe draait het systeem in velige modus ? heb je daar ook last er mee?
heb je al wel eens voor de gein alles uitgevinkt in msconfig opstarten?
en dan het systeem gestart..? of het dan ook nog zo is..

• Breadbeard
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-12-2025
Hmm, zelf ben ik niet zo'n techneut, maar heb je al 'ns een keer het register opgeschoond? Ik doe dit wekelijks, en er staat elke keer weer een hoop bagger, wat weggesodemieterd kan worden. Ik werk al sinds Win98SE met Regclean. Bevalt me prma.

Verwijderd

Misschien zou je kunnen proberen de instellingen van systeemherstel en virtueel geheugen te 'tweaken'.
Door deze twee dingen wil winXP volgens mij wel eens traag worden.

• HappyGilmore

HappyGilmore

Topicstarter
Als het alleen de traagheid betrof zou ik een RegClean gebruiken maar er is hier meer aan de hand ben ik bang. Maar ik zal je advies opvolgen
Over het tweaken van windows, hij deed het allemaal prima en in eens ligt de boel op zn gat, er is iets gebeurt maar volgens mij helpt tweaken dan niet.

• Jacco Swart
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-03 06:56
Draai je toevallig Norton als virusscanner? En heb je die laatst geupgrade? Zorgde bij mij op de computer voor de door jouw genoemde problemen. (traag startende programma's)

www.ya-calendar.com - Gratis online agenda

• HappyGilmore

HappyGilmore

Topicstarter
Jacco Swart schreef op 05 juni 2004 @ 21:40:
Draai je toevallig Norton als virusscanner? En heb je die laatst geupgrade? Zorgde bij mij op de computer voor de door jouw genoemde problemen. (traag startende programma's)
Ja, maar ik heb hem er inmiddels afgegooid.

Ik heb zelf het idee dat de opstartprocedure niet helemaal soepel loopt. SB wordt niet geladen en ik denk dan bijvoorbeeld windows installer ook niet goed. msconfig lijkt alleen in orde

• iets
  • Laatst online: 30-03 10:25
Lijkt me een format c:/q gevalletje. Als je windows update weet ik niet of hij wel alles grondig opschoond.

tvw

Verwijderd

iets schreef op 05 juni 2004 @ 21:50:
Lijkt me een format c:/q gevalletje. Als je windows update weet ik niet of hij wel alles grondig opschoond.
eerder een c:/u dan q :) maar over update gesproken.. does een windows Update......

in iedergeval ik geef het op... zit nu zelf te kutte met een sata schijf die het hele systeem op z'n gat legt..

• HappyGilmore

HappyGilmore

Topicstarter
:(
een kut pot voetbal (NED - IER = 0-1) en dan ook nog eens de zekerheid dat ik morgen aan het werk kan met mijn pctje :'(

Verwijderd

try dit eens..
Xiphy

• HappyGilmore

HappyGilmore

Topicstarter
Een nieuwe klacht: systeeminfo kan zijn gegevens niet meer opvragen
Ik rijg de melding:

Kan geen toegang tot de windows managment instumentation software verkrijgen. De files kunnen verplaatst of verwijdert zijn.

????????

• iets
  • Laatst online: 30-03 10:25
Jup dan is het duidelijk tijd voor format c:/q of /u of whatever :P.

Ik zou je hdd ook nog ff controleren of hij wel helemaal 100 is.

tvw

• HappyGilmore

HappyGilmore

Topicstarter
iets schreef op 05 juni 2004 @ 23:05:
Jup dan is het duidelijk tijd voor format c:/q of /u of whatever :P.

Ik zou je hdd ook nog ff controleren of hij wel helemaal 100 is.
Dat laatste heb ik gedaan via powermax.

Ik kan alleen niet begrijpen dat mn compu van de ene op de andere dag in de soep draait. :'( |:(

• jbr
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-02 10:49

jbr

Right back @ ya

Dat van de ene op de andere dag niet meer werken heb ik nu een keer of 5 gehad. Errug fijn :(

Maar wat ik gedaan heb is het volgende (en nu draait het weer aardig - nooit tevreden he):

Met de Windows CD in de drive (G:) het commando G:\i386\winnt32.exe /cmdcons gedraaid.
Hierdoor wordt je recovery console een optie in het opstartmenu... In mijn geval erg handig omdat ik geen floppy heb maar wel een SATA controller.

Daarna opnieuw opstarten in Recovery Console, aanloggen op XP als administrator en dan de volgende commando's:

Maak eerst een tijdelijke folder aan in de windows dir:
md tmp

Zorg daarna voor backups van files die je gaat overschrijven:
copy C:\windows\system32\config\system C:\windows\tmp\system.bak
copy C:\windows\system32\config\software C:\windows\tmp\software.bak

Verwijder de originelen hierna:
delete C:\windows\system32\config\system
delete C:\windows\system32\config\software

En vervolgens de juiste bestanden naar de juiste plek kopieren:
copy C:\windows\repair\system C:\windows\system32\config\system
copy C:\windows\repair\software C:\windows\system32\config\software

Lukt dit niet of gaat het mis, dan kun je de .BAK bestanden altijd nog terug kopieren.

Bij mij was het (en is nog steeds) de oplossing die werkt. Overigens lag het bij mij gek genoeg aan een USB keyboard. Toen ik die tegen de muur kapot had gesmeten en een PS/2 keyboard had gekocht heb ik het niet meer gehad :? (Ja, leg dat maar eens uit?)

Succes ermee!

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

• HappyGilmore

HappyGilmore

Topicstarter
Jammer jammer, maar dat werkt dus helaas niet :(
Ik heb nu ook de melding Bad Direct Sounddriver bij Winamp en Windows kan geen geluid meer afspelen. Ik heb Direct X9.0a opnieuw geinstalleerd en de drivers weggegooit ook heb ik ipv mijn SB Live mijn Onboard SB geinstalleerd. Nog steeds hetzelfde probleem. Is het dan echt een onoplosbaar probleem? |:(

Verwijderd

HappyGilmore schreef op 10 juni 2004 @ 15:46:
[...]

Jammer jammer, maar dat werkt dus helaas niet :(
Ik heb nu ook de melding Bad Direct Sounddriver bij Winamp en Windows kan geen geluid meer afspelen. Ik heb Direct X9.0a opnieuw geinstalleerd en de drivers weggegooit ook heb ik ipv mijn SB Live mijn Onboard SB geinstalleerd. Nog steeds hetzelfde probleem. Is het dan echt een onoplosbaar probleem? |:(
Gebruik je Internet Explorer om te surfen ?

Zoja, dan is dat zo goed als zeker de oorzaak. Ik hoor en zie de laatste tijd in mijn omgeving weer een enorme piek van crashende pc's.. allemaal IE usertjes... De mensen die wel mijn raad volgen en geen IE gebruiken hebben geen enkel probleem.

IMHO zijn er weer een hoop nieuwe ActiveX shit scriptjes aan het rondwaren op het net die gegarandeerd problemen geven...

Ik heb ondertussen al 2 PC's van vrienden compleet opnieuw installed omdat er, net zoals bij jouw, niet meer mee te werken viel, alles hoe langer hoe meer de soep in draaide, en er werkelijk niks te vinden was met eender welke spyware of virusscanner... heel ergerlijk allemaal...

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
je hebt het over een p4 2.8 op een asus moederbord... is dat toevallig een p4p800(deluxe) of een p4c800(-e)(deluxe)?
Heb je toevallig een raid0 config draaien waar je van boot? dit bv op de onboard promise raid controller?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zoals je zelf denk ik al doorhebt, zal je dit wel kunnen maken, maar het komt echt nooit meer goed.
Ik ben er zelf ook geen voorstander om te zeggen, maar het lijkt mij het slimste om al je belangrijke data over te zetten en dan gewoon een hele verse Windows instalatie erop te zetten en kijken vanaf welk programma hij zo raar gaat doen.
Mijn idee is dat Norton je hele pc opgefokt heeft, maar just a guess :)

• vliegjong
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-08-2017

vliegjong

Bump!

edit:
Pagina 2 lezen is ook een sport

[ Voor 80% gewijzigd door vliegjong op 10-06-2004 20:01 ]

Ik ben een Nerd, jij ook? Dan zijn er namelijk 10 toffe mensen :)

• HappyGilmore

HappyGilmore

Topicstarter
bigfoot1942 schreef op 10 juni 2004 @ 16:32:
je hebt het over een p4 2.8 op een asus moederbord... is dat toevallig een p4p800(deluxe) of een p4c800(-e)(deluxe)?
Heb je toevallig een raid0 config draaien waar je van boot? dit bv op de onboard promise raid controller?
Het is een p4p800 deluxe. raid0??? 8)7
Maar het kan toch geen hardware configuratie zijn aangezien er daarin niks verandert is.

[ Voor 11% gewijzigd door HappyGilmore op 11-06-2004 14:56 ]

• bigfoot1942
  • Niet online
HappyGilmore schreef op 11 juni 2004 @ 14:30:
[...]

Het is een p4p800 deluxe. raid0??? 8)7
Maar het kan toch geen hardware configuratie zijn aangezien er daarin niks verandert is.
mijn glazen bol roeleert opnieuw :*) maargoed

geen raid0 dus? is je Bootschijf wel aangeloten op de Promise raid controller?
volgens mij is het toch wel iets hardwarematigs/drivers oid.
Mijn ouders hadden hetzelfde probleem nl op een p4c800 deluxe.
het klikken op "vorige" in Verkenner duurde soms wel tot 20 seconden zo niet meer... heel windows liep traag op een gegeven moment, lezen ging langzaam terwijl er amper schijf-activiteit was en de processor lekker stond te idlen...

En ik meen hier iets gelezen over te hebben op de frontpage, niet in een artikel maar ergens anders, maar ik zou niet weten waar. Hoe het probleem op te lossen is weet ik niet, alleen een re-install van windows helpt (voorlopig)

[ Voor 11% gewijzigd door bigfoot1942 op 20-06-2004 01:47 ]

• bigfoot1942
  • Niet online
bigfoot1942 schreef op 20 juni 2004 @ 01:45:
Mijn ouders hadden hetzelfde probleem nl op een p4c800 deluxe.
het klikken op "vorige" in Verkenner duurde soms wel tot 20 seconden zo niet meer... heel windows liep traag op een gegeven moment, lezen ging langzaam terwijl er amper schijf-activiteit was en de processor lekker stond te idlen...
kickje.
Ik had dit toen "opgelost" dmv het herinstalleren van windows, zelfs SP2 RC2 zit er op.
Maar weer begint het browsen door de mappen mbv Verkenner steeds langzamer te gaan, terwijl de PC helemaal niks lijkt te doen (geen schijfactiviteit, geen cpu-load).
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? ik heb nl geen plannen elke 1,5 - 2 maanden die pc te formatteren enzo.

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-03 23:08

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Hee teammaat ;)

Zit je toevallig op een netwerk waar soms wel eens pc's uitschakelen of iets dergelijks?
Bij mij op kantoor zijn er wel eens dergelijke problemen wanneer een netwerkschijf niet meer beschikbaar is, er wordt dan steeds gezocht naar die schijf op het netwerk wat vertragingen in je Explorer oplevert.

Heb je ook last dat het heel lang duurt voordat het menu verschijnt als je op de rechtermuisknop klikt?

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

• bigfoot1942
  • Niet online
Twee Dee schreef op 10 juli 2004 @ 09:51:
Hee teammaat ;)

Zit je toevallig op een netwerk waar soms wel eens pc's uitschakelen of iets dergelijks?
Bij mij op kantoor zijn er wel eens dergelijke problemen wanneer een netwerkschijf niet meer beschikbaar is, er wordt dan steeds gezocht naar die schijf op het netwerk wat vertragingen in je Explorer oplevert.

Heb je ook last dat het heel lang duurt voordat het menu verschijnt als je op de rechtermuisknop klikt?
hee 2d, ook ff uit /5 ontsnapt? :Y)

ik had laatst bv zelfs dat ik een snelkoppeling wou weggooien, na het selecteren en indrukken van shift-delete moest ik 15 seconden wachten. En nee, er worden geen netwerkschijven gemount op die pc, er zijn wel een paar shares beschikbaar op het netwerk, maar die zijn altijd bereikbaar. Ook wordt de map "mijn documenten" om een bepaalde periode gesyncronyseerd met die op de server. Dit gaat echter allemaal vlekkeloos.

ik verdenk toch echt de on-board promise raid-adapter icm de windows XP installatie op RAID0.

[ Voor 3% gewijzigd door bigfoot1942 op 10-07-2004 16:20 ]

Pagina: 1