Toon posts:

Adaptec AHA-2940 en windows 2000 server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Adaptec 2940U kaartje met daarop een Sony SDT-9000 (DDS3). Nu staat er echter een geel uitroepteken bij SCSI Controllers in device management. Heb de drivers van Adaptec zelf al geprobeerd en ook de MS drivers. Nog steeds geen goede aansturing...

Beetje googlen en neuzen op de adaptec site leverde het volgende op: Het kan zijn dat deze kaart niet goed werkt icm ACPI. Dus volgende probeersel is ACPI en Power Management uitschakelen in bios en Windows opnieuw installeren (ff F5 rammen) en dan voor Standard PC kiezen.

Zo gezegd zo gedaan, alleen nu kan ik nog steeds geen irq wijzigen in de device manager en blijft er steeds een uitroepteken staan.

Snap er steeds minder van... foutmelding bij device management staat "Cannot start device (code 10)...wat ut ook betekenen mag.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand?

Verwijderd

Controleer eerst es even of de kaart er wel helemaal goed inzit. Ik heb precies dezelfde en ik had eerst ook zoiets en toen bleek de kaart er niet goed in te zitten.
Kijk vervolgens of ie op een goed IRQ staan, de 2940U die ik heb is daar best kieskeurig mee. Kijk dus of je hem op een leeg IRQ kan krijgen (in de BIOS kun je meestal Slot 1 IRQ: ? vinden, dat kun je dan vrij makkelijk veranderen). En als het in de soep loopt kun je ook nog even Reset Configuration Data doen. Kijk vervolgens is in de bios van je kaartje (ik weet zogauw niet welke toets dat is), of je iets verdachts kan vinden.
Wanneer dit niet geholpen heeft, gooi dan de kaart uit de lijst bij windows en installeer de drivers opnieuw. Wanneer dat niet werkt kun je ook even een ander PCI slot proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 14:58 ]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
misschien kaartje defect ??
Zo'n 2940 zou standaard goed door w2k herkend moeten worden, probeer hem anders in een andere pc...

Bij het opstarten van je pc, laat ie daar wel de adaptec bios zien ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Verwijderd

wordt die controllert wel ondersteund door win2000?
ik dach ergens te hebben gelezen van niet.........

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 16:44
Verwijderd schreef op 06 juni 2004 @ 17:14:
wordt die controllert wel ondersteund door win2000?
ik dach ergens te hebben gelezen van niet.........
zeker wel, ik heb die kaart ook gehad.

Heeft de setup wel gewerkt? En heb je de kaart ook al los geprobeerd, zonder kabels en/of devices?

• Tijnie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-05-2022
Je kan proberen een firmware upgrade uit te voeren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie in ieder geval nergens iets bij het booten van pc wat maar iets te maken heeft met een bios van de 2940. Het is volgens mij wel een OEM kaart weet niet of ut er iets mee te makne heeft.
Net de kaart ff in mijn XP machine gestopt en daar hetzelde probleem...ook een uitroepteken.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2004 00:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
DJSmiley schreef op 06 juni 2004 @ 20:30:
[...]

zeker wel, ik heb die kaart ook gehad.

Heeft de setup wel gewerkt? En heb je de kaart ook al los geprobeerd, zonder kabels en/of devices?
Jep,zit nu geen enkele kaart meer in behalve de 2940. Ook geen kabels...

Verwijderd

Vind windows hem of moet je zelf via "nieuwe hardware toevoegen" aan de gang?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 juni 2004 @ 19:07:
Vind windows hem of moet je zelf via "nieuwe hardware toevoegen" aan de gang?
Windows herkent de kaart zelf. Ik heb um nu wel zover dat ik het Bios van de kaart te zien krijg. Kan CTRL-A indrukken en krijg dan het bios voor me. Heb nu alle defaults in gesteld en krijg nu na booten de melding "host adapter configuration errror" en daarna "SCSI bios not installed". En nog steeds wil ie nie onder 2000.

• Armycommand
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-11-2022

Armycommand

CLUB9-2

Wat tenminste voor XP geldt:

Meeste RAID/SCSI controllers moet je in de setup van windows installeren.

Dus windows boot cd-rom erin en dan en dan met F6 (oid) drivers vanaf flop installeren, had ik namelijk met mn adaptec 39160 controller.

Front:KG7-Raid, Athlon 1400, 512 DDR, Hercules 8500LE 64 MB, 36 GB HDD
Back-end:KR7A-RAID, Duron 1200, 400 GB, 100Mbit

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Armycommand schreef op 11 juni 2004 @ 11:49:
Wat tenminste voor XP geldt:

Meeste RAID/SCSI controllers moet je in de setup van windows installeren.

Dus windows boot cd-rom erin en dan en dan met F6 (oid) drivers vanaf flop installeren, had ik namelijk met mn adaptec 39160 controller.
Dat is alleen noodzakelijk als je harde schijven, waarop je het OS wilt installeren aan deze controller hangen. In dit geval hangt er een datstreamer aan, en die heb je tijdens de setup niet nodig. Het is dus prima mogelijk deze achteraf te installeren.

Zelf heb ik een scsi brander en 2 scsi cdroms aan een 2940 hangen, werkte destijds onder win98, onder windows 2000 server en momenteel onder 2003 server. Met de standaard driver van MS. m.a.w., probeer even ander slot als je dat nog niet gedaan had, check even in de bios van je kaart of er iets aan de setup veranderd is (kom je bij de POST met ctrl-a in).

Verwijderd

Topicstarter
Zelf heb ik een scsi brander en 2 scsi cdroms aan een 2940 hangen, werkte destijds onder win98, onder windows 2000 server en momenteel onder 2003 server. Met de standaard driver van MS. m.a.w., probeer even ander slot als je dat nog niet gedaan had, check even in de bios van je kaart of er iets aan de setup veranderd is (kom je bij de POST met ctrl-a in).
Ik kom er in met CTRL-A. En daar heb ik de kaart op default settings laten zetten.
Ik heb al aantal keren de kaart in een ander slot gestoken maar nog steeds geen goede driver aansturing. Heb de driver van zowel Microsoft als Adaptec geprobeerd.
Welke IRQ heeft ie bij jou standaard?
Pagina: 1