Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Hoeveel DPi standaard?

Pagina: 1
Acties:

• thesiem1972
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 20-08-2006
Ik heb al enkele jaren een digitale Sony DSC-P1 camera. Nu was ik eens wat foto-tjes aan het editten en kom ik er achter dat al mijn foto's maar 72 dpi zijn.

Nu wordt ik in Augustus vader (voor het eerst zover ik weet ;) ) en zit ik te denken aan een nieuwe camera.

Ik hoor veel goede dingen over de HP 940 serie. Weten jullie hoe goed die zijn en hoeveel dpi die standaard foto's zijn?

The Siem (NL)

• euss
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 30-04-2005
DPI = een drukterm. Staat voor dots per inch. Als je foto's 1000 pixels breed zijn, worden ze bij afdrukken op 100dpi dus 10 inch breed. Dat zegt dus niets over de kwaliteit van een foto of de resolutie van een camera ;)

( pixelhoogte / dpi ) * 2,54 = formaat hoogte

( pixelbreedte / dpi ) * 2,54 = formaat breedte

De Sony DSC-P1 is 3.3 MegaPixels (2048x1536) en de HP 945 is 5 MegaPixels (2608 x 1952). Uitgaande van een resolutie van 300dpi kun je dus met de Sony op ~17x13cm en met de HP op ~22x16cm afdrukken.

euss wijzigde deze reactie 05-06-2004 17:55 (52%)

} Zoek! { irc://irc.tweakers.net/#hardewaren, hét hardwarekanaal

• Grrrrrene
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
DPI's zijn niet interessant, die bereken je door je aantal megapixels en je afdrukformaat vast te leggen. Hoe meer MP een fototoestel levert, hoe meer DPI je foto bij hetzelfde formaat zal zijn.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• WouterG
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 10:02
Maar vanaf hoeveel dpi is een foto mooi (relatief) te noemen? Is daar een soort lijstje voor. Ik wil wel eens weten hoe groot ik kan afdrukken met een 3mp camera.

• elguapo
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 18-11-2009
Een goede foto moet ongeveer 300dpi hebben. 250 kan ook nog wel, het ligt ook aan je camera en de drukcentrale waar de bottleneck in de kwaliteit zit. Boven de 300dpi is iig niet nodig.

• Roger37
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 31-08-2004
Vreemd, mijn camera is 6,3MP en bij de eigenschappen van de foto's staat ook steeds 72 DPI in welke resolutie ik ook fotografeer.
Of moet ik het anders zien?

• Ganja-Cape
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 13-02-2017
72 dpi is volgens mij de web standaard voor plaatjes.

• MBV
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16-10 19:17
Klopt. De camera moet iets instellen als standaard, en houdt dus de resolutie van je scherm aan. Zodat een foto op 100% grootte ook alle pixels laat zien. Ik denk dat dat de achterliggende reden is, maar het is idd soms wel vervelend.
Je kan het met een batch-actie van Paint Shop Pro of Photoshop veranderen naar een meer toepasselijke waarde. Je loopt dan tegen een ander probleem aan: 4/3 of 3/2 verhouding. 3/2 vind ik mooier, dus ik crop mijn foto's meestal handmatig.

• Jan_IA
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 07-08-2006
quote:
Tomcat schreef op 05 juni 2004 @ 20:46:
Maar vanaf hoeveel dpi is een foto mooi (relatief) te noemen? Is daar een soort lijstje voor. Ik wil wel eens weten hoe groot ik kan afdrukken met een 3mp camera.
100 dpi is optimale beeldschermkwaliteit
200 dpi is optimale afdrukkwaliteit van je eigen printer
300 dpi is optimale afdrukkwaliteit voor de fotocentrale

Zoals gezegd heeft DPI eigenlijk niks met je fotokwaliteit te maken, maar ik de mensen die de FAQ bovenaan hebben geschreven kunnen het veel beter uitleggen dan ik :+

• Acid_Burn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 10:13
quote:
MBV schreef op 05 juni 2004 @ 22:07:
Je kan het met een batch-actie van Paint Shop Pro of Photoshop veranderen naar een meer toepasselijke waarde. Je loopt dan tegen een ander probleem aan: 4/3 of 3/2 verhouding. 3/2 vind ik mooier, dus ik crop mijn foto's meestal handmatig.
Wat heeft de beeldverhouding met DPI te maken? Precies.. niks.

Acid_Burn wijzigde deze reactie 05-06-2004 23:15 (24%)

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Johnny
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 09:05

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

DPI zegt alleen iets over hoe groot je iets afdrukt. Zolang je een afbeelding niet afdrukt heeft een afbeelding geen DPI.

300 DPI is inderdaad goed voor kleine foto's als je echter op posterformaat, of groter gaat afdrukken mag het veel minder zijn, omdat je de afbeelding dan toch niet meer goed van dichtbij kunt/gaat bekijken.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FP|IA
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
quote:
Jan schreef op 05 juni 2004 @ 22:10:
100 dpi is optimale beeldschermkwaliteit
Een beeldscherm is voor zover ik weet 72 of 96 DPI. Dus een van deze twee zou optimaal zijn. 100 voldoet dus aardig. Meer is niet echt nodig op een monitor, omdat je dat toch niet ziet.
quote:
200 dpi is optimale afdrukkwaliteit van je eigen printer
Mijn printer drukt toch echt beter af op 300 DPI, al is het wat trager. Het verschil tussen 200 en 300 DPI zie ik wel, 300 en 400 wordt al moeilijker. De stap van 400 naar 600 is nagenoeg onzichtbaar.
quote:
300 dpi is optimale afdrukkwaliteit voor de fotocentrale
Dit ligt voor een groot deel aan de centrale. Het is het beste om foto's aan te leveren in het aantal DPI's dat de centrale als maximum hanteert.

Betreffende grootte:
Foto's worden kleiner als je meer DPI voor dezelfde foto gebruikt, en groter als je minder DPI gebruikt. Als je een foto van 4000x3000 pixels wilt afdrukken, op 16x8 cm bijvoorbeeld, kun je hem resizen naar die grootte (en dus het aantal pixels verminderen), maar je kunt hem ook instellen op 635 DPI. (16 cm = 6.29 inch. 6.29 x 635 = 3994 pixels.)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
DPi is een van de moeilijkste en meest complexe zaken die er is Drukwerk is nooit hoger dan 150 DPI maar printer en printersoftware hebben vaak een omzetting en dan een ideaal raster waar het resultaat het mooiste is. Fotocentrales gebruiken 300 DPI als je hoger aanlevert wordt het teruggebracht dus nutteloos. Als je hier mee wil experimenteren is Photoshop heel leuk probeer maar eens 10 of 5 dpi dichtbij een dambord maar vergroot je de afstand zie je weer de foto. Kortom het is afhankelijk van het doel de DPI die je gebruikt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• elguapo
quote:
Frogmen schreef op 08 juni 2004 @ 13:22:
DPi is een van de moeilijkste en meest complexe zaken die er is Drukwerk is nooit hoger dan 150 DPI maar printer en printersoftware hebben vaak een omzetting en dan een ideaal raster waar het resultaat het mooiste is. Fotocentrales gebruiken 300 DPI als je hoger aanlevert wordt het teruggebracht dus nutteloos. Als je hier mee wil experimenteren is Photoshop heel leuk probeer maar eens 10 of 5 dpi dichtbij een dambord maar vergroot je de afstand zie je weer de foto. Kortom het is afhankelijk van het doel de DPI die je gebruikt.
Drukwerk is vaak wel _iets_ meer dan 300 dpi. ;) (lees: 2400 en een beetje).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 10:31

Willem

#bearacer

Nee hoor :) Juist iets minder dan 300 voldoet. En in het kader van de bestandsgrootte-besparing is dat nooit weg. :)

The client may be king, but he's not the art director

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Ik denk dat ik maar 's een kort stukje over DPI in de FAQ moet zetten, dit is niet de eerste keer dat er een hele discussie over ontstaat.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KeeZ
  • Laatst online: 30-07-2016

KeeZ

Deze plek is te koop.

Zoals het ons geleerd is op school :

72 DPI voor web
150 DPI voor grof drukwerk
300 DPI voor fijn drukwerk / foto's

Deze plek is te koop.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• elguapo
quote:
willem169 schreef op 08 juni 2004 @ 15:02:
Nee hoor :) Juist iets minder dan 300 voldoet. En in het kader van de bestandsgrootte-besparing is dat nooit weg. :)
Heb je wel eens op een film (soort sheet die in een drukpers geduwd wordt) gekeken hoeveel dpi dat is ;)

Voor afbeeldingen is 300dpi idd ruim voldoende, maar fonts en vectoren wil je hoger dan 300 hebben. Apart kopje in de FAQ is wellicht handig, mss in samenwerking met WG, het overlapt nogal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• elguapo
Geen kortje stukje, wellicht wel handig:

De wondere wereld van resoluties, DPI en de babylonische verwarring.

Begripsdefinities:

Resolutie – volgens de Van Dale:
re•so•lu•tie (de ~ (v.), -tiën/~s)
1 besluit van een overheid, hoge functionaris enz.
2 in een vergadering aangenomen conclusie
3 eenheid voor de scherpte van een beeld, uitgedrukt in aantal lijnen of beeldpunten per inch of centimeter
Logischerwijs behandel ik alleen punt drie in deze FAQ.

DPI - Dots Per Inch. In het Nederlands ‘pixels per inch’.

Bitmap – verzameling bits die een afbeelding representeren

Pixel – beeldpunt

Resolutie is een veelgebruikte term, zowel bij PC’s als daarbuiten. Drukwerk, monitoren, foto’s, ze hebben allen te maken met de term resolutie. Het betekent vaak echter net iets anders. Eigenlijk zijn er twee betekenissen voor resolutie bij het weergeven van digitaal grafisch materiaal.

In geval van monitoren wordt gesproken over een resolutie van bijvoorbeeld 1280x1024 of 1024x768. Hiermee wordt bedoelt het aantal pixels wat een beeldscherm weer kan geven. Een CRT kan vaak meerdere van deze ‘resoluties’ weergeven. Het heeft weinig te maken met de afmeting in centimeters van je beeldscherm: zoals je gemerkt zal hebben wordt je monitor niet groter als je de resolutie verhoogt. Wel past er ‘meer’ op je scherm.

Bij het afdrukken of printen van bestanden wordt ook gesproken over een foto in een ‘resolutie’ van bijvoorbeeld 1500x1200. Ook hierbij gaat het niet over het formaat in centimeters, maar over het formaat in pixels. Een foto is altijd opgebouwd als bitmap: elke pixel heeft een of meerdere bits die de waarde (kleur) bepalen. De foto uit het voorbeeld is dus eigenlijk een matrix van 1500 bij 1200 pixels, die ieder hun eigen kleur hebben.

Als een afbeelding weergegeven moet worden komt de ‘andere’ resolutie in beeld: de resolutie die uitgedrukt wordt in DPI. Ook met deze betekenis van resolutie wordt niets gezegd over de afmetingen: niet in pixels, niet in centimeters. Wanneer een afbeelding een resolutie van 100dpi heeft, betekend dat dat er 100 pixels (dots) in één inch liggen. Een resolutie van 300dpi betekend dus dat er 300 pixels per inch zijn. De term dpi wordt ook wel eens vervangen door PPI (pixels per inch) of LPI (lines per inch). LPI zie je nog wel eens bij (oudere) high-volume copiers/ printers. Hoe hoger de DPI waarde, hoe dichter de pixels op elkaar liggen, hoe hoger de kwaliteit van de afbeelding.

Als beide betekenissen gecombineerd worden, kan de afmeting in centimeters berekend worden. Reken even mee: we hebben onze afbeelding met een resolutie van 1500x1200 pixels, die we in een resolutie van 200dpi af willen drukken (de betekenisverschillen van het begrip resolutie zouden je nu op moeten vallen). Om de afmetingen van onze afbeelding in inch te bepalen delen we de resolutie in pixels door de resolutie in dpi. De afbeelding wordt (1500/200)x(1200/200) inch groot: 7,5 bij 6 inch dus. Wil je de foto groter (lees: meer inches) hebben, dan moet je of de resolutie van 1500x1200 verhogen, of de resolutie in dpi (200) verlagen. Een resolutie van 100dpi levert in dit geval een foto van 15 bij 12 inch op. Als je de afbeelding bijvoorbeeld opnieuw inscant in een resolutie van 3000x2400 pixels is het resultaat bij 200dpi ook 15x12 inch.

Nu, de praktijksituatie. Het gros van de digicams kan foto’s maken in meerdere resoluties. Resolutie als in 1600x1200, 2048x1536 of 640x480. Uit de maximale resolutie wordt overigens het aantal ‘megapixel’ van een camera bepaald. Reken maar uit: 1600x1200 is 1.920.000 pixels, bijna twee megapixel dus. Drie megapixel wordt bereikt met de resolutie van 2048x1536. Deze resolutie bepaalt in welke kwaliteit op welk formaat je af kan drukken.

Als vuistregel geldt dat een gemiddelde monitor ongeveer 72dpi weer kan geven: is de dpi waarde hoger, dan zie je dat niet. Bij drukwerk of het afdrukken van een foto moet je uitgaan van 300dpi. Daarboven zie je het verschil niet. Let wel, dit zijn vuistregels: als je een afbeelding op 250dpi af laat drukken zal het er niet veel minder uitzien dan op 300 dpi. Het ligt ook aan het apparaat waar je mee afdrukt: een stokoude laserprinter of een hypermoderne digitale drukpers.

Een twee megapixel camera zal foto’s schieten met een resolutie van 1600x1200 dpi. Wil je deze scherp afdrukken, dan is het maximaal haalbare formaat (zonder kwaliteit in te leveren) 5,33 bij 4 inch. Aangezien een inch ongeveer 2,54 centimeter is komt dat neer op ongeveer 13,5 bij 10,2 centimeter. Wil je je afdruk op bijvoorbeeld 10x15 centimeter dan zal je het aantal dpi iets moeten verlagen.

Als je een foto uit je digitale camera haalt staat de ‘resolutie’ vaak niet op 300dpi. Vaak is dit 72dpi, soms 150. Sommige bestandsformaten kunnen niet eens een andere resolutie in dpi bevatten: gif of bmp snappen het niet. Tiff en jpeg gelukkig wel. Als ik in dit stuk duidelijk geweest ben, heb je nu in de gaten dat deze ‘resolutie’ van 72dpi voor je foto niet uitmaakt: het is puur een beschrijving voor de weergave van je foto, waar je zelf alles mee kan doen.

Voor het verhogen of verlagen van de ‘resolutie’ met behulp van Photoshop kan je deze post bekijken: http://gathering.tweakers...ssage/20870827/0#20870827

edit:
Mocht dit stomtoevallig in een FAQ terecht komen, dan vindt ik een creditvermelding wel zo handig.

elguapo wijzigde deze reactie 09-06-2004 13:33 (7%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Willem
  • Laatst online: 10:31

Willem

#bearacer

true @ elguapo :)
Vectoren zeg ik standaard op output resolution 1200 dpi :X

The client may be king, but he's not the art director

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
quote:
elguapo schreef op 08 juni 2004 @ 21:13:
[...]
Heb je wel eens op een film (soort sheet die in een drukpers geduwd wordt) gekeken hoeveel dpi dat is ;)

Voor afbeeldingen is 300dpi idd ruim voldoende, maar fonts en vectoren wil je hoger dan 300 hebben. Apart kopje in de FAQ is wellicht handig, mss in samenwerking met WG, het overlapt nogal.
In welke drukpers heb jij film zien verdwijnen? Film wordt gebruikt om de drukplaat te maken deze is aluminium, kunststof of papier afhankelijk van hoeveel afdrukken je wil maken tegenwoordig wordt de plaat direct digitaal gemaakt zonder tussenkomst van film vroeger werd film gemonteerd. Ik weet niet waar jij die 2400 DPI vandaan haalt deze wordt zeker niet voor foto's gebruikt echter voor de scherpte van letters en lijnen is deze resolutie wel van belang en de apparatuur waarmee platen gemaakt worden hebben dus wel een resolutie van 2400 DPI.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Janoz
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 09:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

quote:
elguapo schreef op 08 juni 2004 @ 22:37:
.........................g een resolutie van 100dpi heeft, betekend dat dat er 100 pixels (dots) in één inch liggen. Een resolutie van 300dpi betekend dus dat er 2300 pixels per inch zijn. De term dpi wordt ook wel eens vervangen door PPI (pixels per inch) of LPI (lines per inch). LPI zie je nog wel ee................
;)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• elguapo
quote:
Frogmen schreef op 09 juni 2004 @ 13:15:
[...]

In welke drukpers heb jij film zien verdwijnen? Film wordt gebruikt om de drukplaat te maken deze is aluminium, kunststof of papier afhankelijk van hoeveel afdrukken je wil maken tegenwoordig wordt de plaat direct digitaal gemaakt zonder tussenkomst van film vroeger werd film gemonteerd. Ik weet niet waar jij die 2400 DPI vandaan haalt deze wordt zeker niet voor foto's gebruikt echter voor de scherpte van letters en lijnen is deze resolutie wel van belang en de apparatuur waarmee platen gemaakt worden hebben dus wel een resolutie van 2400 DPI.
Mja, het ging me wat ver om het hele drukprocede hier uit de doeken te doen. Digitaal drukken werkt idd zonder films, maar het gaat hier om het dpi verhaaltje. Daarnaast zeg je exact hetzelfde als ik zeg.
quote:
D'oh! Thnx.

• Jim
  • Laatst online: 07-09-2009

Jim

Lord of the Board

Kijk anders eens in de laatste Computer totaal.
Daar staat ook een heel verhaal in over digitale fotografie.
3.2 Megapixel is opzich voldoende om gewone fotoos mee te schieten (10x13.33cm) op 300DPI.
Pas als je op groter formaat wilt laten afdrukken dan moet je gaan kijken naar een toestel met meer MP.
Zelf wil ik ook graag een digitaal fototoestel voor mijn online fotoalbum.
Het is misschien on-nodig, maar ik ga voor een 6MP toestel :)
Altijd handig als je een hele leuke foto maakt die je toch echt graag als poster formaal wilt laten afdrukken.
Ook maar net hoeveel geld je er voor over hebt.
Maar je bent al snel 350 euro kwijt voor een toestel, als je er dan 50/75 euro meer erbij legt heb je gelijk al eentje met 5 MP.
Kun je achteraf ook geen spijt krijgen :)

Demonsquad.nl!!

• HereIam
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 02-01-2013
quote:
Jim schreef op 12 juni 2004 @ 15:28:
Maar je bent al snel 350 euro kwijt voor een toestel, als je er dan 50/75 euro meer erbij legt heb je gelijk al eentje met 5 MP.
Kun je achteraf ook geen spijt krijgen :)
offtopic:
Als je op die manier gaat denken, dan koop je geen toestel waar je plezier van zult hebben (tenzij je veel geluk hebt of al gauw tevreden bent)

Fotoalbum | Weblog

• Jim
  • Laatst online: 07-09-2009

Jim

Lord of the Board

Heb je misschien wel gelijk in.
Maar als je een toestel zoekt met niet te veel funties.
Dan is het altijd aan te raden om toch die iets duurdere te nemen met meer MP.
Lijkt mij dan.

Verder gewoon zelf goed op internet zoeken en de maandbladen doorlezen.
Zo kom ik zelf altijd aan de info die nodig heb om voor mezelf een goede keuze te kunnen maken :)
Maar ik denk meestal ook, liever gelijk iets meer en iets duurder.
Want anders krijg je achteraf weer spijt.

Demonsquad.nl!!

• koraks243
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

quote:
Jim schreef op 12 juni 2004 @ 15:37:
Heb je misschien wel gelijk in.
Maar als je een toestel zoekt met niet te veel funties.
Dan is het altijd aan te raden om toch die iets duurdere te nemen met meer MP.
Lijkt mij dan.
Maar dan ga je helemaal voorbij aan de andere aspecten van een camera behalve de resolutie van de sensor en de 'functies'. Ik denk aan objectief, ruisniveau etc.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

• thesiem1972
quote:
koraks schreef op 12 juni 2004 @ 16:49:
[...]

Maar dan ga je helemaal voorbij aan de andere aspecten van een camera behalve de resolutie van de sensor en de 'functies'. Ik denk aan objectief, ruisniveau etc.
Daar zit hem het verschil tussen amateur, hopbbyist en prof. Ik ben amateur, ik wil een leuk plaatje knippen, misschien bewerken en dan af laten drukken.

Om weer even naar het begintopic te gaan, een vriend van me heeft een HP 850 digitale camera met 4 megapixel. De foto's die hij maakt hebben een hogere resolutie, maar hebben ook 72 horizontale en verticale pixels.

Ik las laatst wat over camera's die foto's vastleggen in het RAW formaat. Wat is dat? Hoeveel pixels is dat?

The Siem (NL)

• Jigal
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 31-10-2005
quote:
thesiem1972 schreef op 14 juni 2004 @ 13:36:
Om weer even naar het begintopic te gaan, een vriend van me heeft een HP 850 digitale camera met 4 megapixel. De foto's die hij maakt hebben een hogere resolutie, maar hebben ook 72 horizontale en verticale pixels.
'k Raad je aan om toch nog even de eerdere antwoorden hier heel langzaam door te lezen. De begrippen dpi, megapixels, resolutie, etc. lijken nog niet helemaal tot je te zijn doorgedrongen.
Als ik een vergelijking met auto's gebruik, komt je vraag ongeveer neer op:
'k Heb een auto die 100 km/uur kan rijden. Laatst ben ik daarmee van Groningen naar Maastricht gereden. Met m'n volgende auto wil ik echter wel een keertje naar Parijs. Hoe snel moet die auto kunnen rijden om dat te doen?
quote:
Ik las laatst wat over camera's die foto's vastleggen in het RAW formaat. Wat is dat?
RAW is Engels voor rauw/ruw. Het is een formaat waarin de (nagenoeg) onbewerkte gegevens van de beeldsensor in worden opgeslagen. Ieder merk heeft z'n eigen RAW bestandsformaat, dus heb je er vaak een speciaal programma voor nodig om het verder te kunnen gebruiken. Omdat het nog onbewerkte gegevens zijn moet je zelf zaken als witbalans, helderheid, contrast, verzadiging, ruisonderdrukking, scherpte, kleurcorrectie, etc. aanpassen. Professionals willen dit het liefst zelf doen en zijn dus in hun nopjes met het RAW formaat.
RAW bestanden zijn niet met JPEG gecomprimeerd en dus een stuk groter dan JPG bestanden, maar hebben ook niet te lijden onder het kwaliteitsverlies van de JPEG compressie.
quote:
Hoeveel pixels is dat?
Een RAW afbeelding is net zo groot (qua aantal pixels in de breedte en de hoogte) als als de beeldsensor levert aan JPEG afbeeldingen. Voor een 2MP sensor dus 1600x1200, etc.
Ook hierbij geldt dat je geen resolutie in DPI kunt opgeven, simpelweg omdat de informatie in het bestand geen fysieke afmetingen heeft zoals bijvoorbeeld 10 bij 15 cm.

Life is a figment of its own imagination.

• elguapo
quote:
thesiem1972 schreef op 14 juni 2004 @ 13:36:
[...]

Daar zit hem het verschil tussen amateur, hopbbyist en prof. Ik ben amateur, ik wil een leuk plaatje knippen, misschien bewerken en dan af laten drukken.

Ik las laatst wat over camera's die foto's vastleggen in het RAW formaat. Wat is dat? Hoeveel pixels is dat?
Heb je mijn post gelezen?

• thesiem1972
quote:
elguapo schreef op 14 juni 2004 @ 15:25:
[...]
Heb je mijn post gelezen?
Uiteraard heb ik je stuk gelezen, en daarvoor mijn dank!!!

In je stuk stond dat veel camera's met 72 of 150 dpi opnemen. Ik ben dus op zoek gegaan bij iemand met een modernere camera. Mijn Sony DSC-P1 was een van de eerst 3,3 megapixel modellen. Een vriend van me heeft een maand of drie geleden een 4 megapixel HP 850 gekocht. Wellicht neemt zijn camera wel met 150 dpi op. Dat is dus niet het geval.

Ik ga nu bij een lokale fotograag, bij Pixum en bij Kruidvat elk 12 dezelfde foto's laten afdrukken waarbij ik 3 originele neem (zoals ze uit mijn camera komen) en die laat ik afdrukken op 10 * 13. Deze drie maar dan bewerkt met Photoshop naar 300DPI (zoals ik dat ook met 235 DVD covers gedaan heb). En enkele uitvergrotingen.

Dan kan ik zien wat de verschillen zijn.

Ik ben het met je eens dat als 72DPI voldoende is voor een leuk kiekje (ik ben qua fotografie een amateur) ik niet moeilijk moet doen. Zijn ze op 300DPI scherper, dan moet ik maar eens een Photoshop scriptje schrijven.

Nogmaals allemaal bedankt voor jullie adviesen en tips!!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Dat zijn de zaken die deze communitie bij elkaar houden. O+

The Siem (NL)

• Labman
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 16-10 14:34
Het aantal DPI zegt alleen wat over de afdrukgrootte.. als een plaatje 100x100 pixels is, en je drukt hem af op 1 inch, is de resolutie 100 dpi.
Je fotocamera neemt een bepaald aantal pixels op. Door dit op een bepaalde grootte af te drukken stel je zelf de automatish de DPI in..

...

• Jigal
Helaas, ik geloof niet dat we doorgedrongen zijn.
'k Heb gezocht, maar kon helaas niet een *nog* begrijpelijkere uitleg vinden...
:? :X 8)7
Iemand anders?

• elguapo
Ik leg het nog wel een keer uit. Vanavond eerst even m'n scriptie afmaken, die moest vandaag ingeleverd. Morgen komen de grote helden de dag redden:

http://www.ghjc.nl/img/j&j2.gif

• harry|IA
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 08-05-2005

harry|IA

HardwareHarry

Ik snap er ook niets van "die relaties tot" mijn Minolta geeft op mijn Computer 72 dpi , als ik hem met mijn HP PhotoSmart 7260 wil afdrukken op de hoogste kwaliteit, hij kan 4800 Photoret IV dpi aan "onder voorwaarde dat ik de plaatjes/platen aan de printer aan geef via USB met 300dpi" ????

Ik kan die waarde ook in PhotoShop niet wijzigen!

Zie ik soms iets over het hoofd ? (blijkbaar!)

(TV/Monitoir resoluties en DVD/S-VHS(Hosiden plug )RGB/SCARTcomp-video snap ik nog) en mijn Microtek Phantom330 (300x600) die geeft tenminste ook de resolutie die ik instel en scan. En dan is zo'n 300x600 erg groot hoor!

Ik heb uiteraard de gewone 72 naar 300 of meer... gevonden bij Photoshop, maar krijgen we dan niet het zelfde effect als een 3 MegaPixel Cameras(of scanners) die via interpolatie er 4 Megapixel van maakt ?

mvg Harry

harry|IA wijzigde deze reactie 17-06-2004 19:12 (38%)

• Jigal
'k Zag net Jip en Janneke op straat lopen en ga nog een, laatste poging wagen.
Een digitale foto moet je als een verzameling punten (pixels) met ieder een kleur zien. Deze verzameling heeft een breedte en een hoogte die in het aantal pixels uitgedrukt worden; bijvoorbeeld 1600x1200pixels. Niets in deze verzameling heeft nog te maken met dpi (dots per inch); de foto bestaat wel uit dots (pixels), maar er zijn nog geen maten bekend in meters/inches/yards/whatever. Een digitale foto van 1600x1200 heeft nog geen maten in ons meter of inch stelsel.
Pas als we gaan afdrukken gaan we een maat bepalen. We willen de foto bijvoorbeeld op zeg 24 bij 18 centimeter gaan afdrukken (da's 9,4 bij 7 inch). Op dat moment weten we pas dat we afdrukken op 1600 / 9,4 = ca. 170 dpi (of 1200 / 7 = ca. 171 dpi). Wordt de afdruk 12 x 9 dat zitten we rond de 340 dpi (12 cm = 4,7 inch => 1600 pixels (dots) per 4,7 inch = 340 dpi).

Nu naar de drukker met z'n eisen.

Deze man stamt uit het tijdperk dat er gewone foto's met een raster op een drukpers werden voorbereid. Toen de digitale revolutie kwam kreeg hij te maken met een scanner en even later met mensen die zelf gingen scannen. Hij vertelde toen de klanten dat de foto op 100% en 300dpi moest worden aangeleverd.
We kunnen hier spreken over dpi, omdat de foto al fysieke dimensie heeft (bijvoorbeeld 13 x 18 cm) en de scanner per inch foto 300 pixels moest maken.
De resulterende digitale foto meet dan 13/2.54*300 = 1535 bij 18/2.54*300 = 2126 pixels. Dat we hier praten over 300 dpi voor deze digitale foto is zinnig, want de foto bezat immers al fysieke maten in centimeter/inches.
De eerste digitale foto waar we het over hadden bezat die maten niet, want er is nooit een fysieke foto geweest met fysieke maten. Dit is eenvoudig in te zien door je af te vragen: "Hoeveel meter (inch) is 1600 pixels?". Misschien zeg je nou, dat was 1600 / 72 = 22,2 want in de EXIF data van de foto stond 72dpi. Dat betekent dus dat je die foto altijd als 56 bij 42 centimeter moet zien? (Past dat in een compacte digitale camera??)

Dus als een drukker vraagt dat digitale foto's minstens 300 dpi moeten zijn, is de vraag aan hem hoe groot (in cm of inch) die foto dan is. Als jullie het bijvoorbeeld over een foto in een boek van 13 bij 18 centimeter hebben, dan kom je bij 300 dpi (zie eerder bij de scan) op zo'n 2000 bij 1500 pixels minstens.
Betreft het een kleinere foto van 6 bij 4 centimeter, dan volstaat een digitale foto van 6 / 2.54 * 300 = 708 bij 472 pixels al.

Het beste recept om ge-uploade foto's te controleren is dan ook:
1) Bepaal hoe groot de foto moet worden afgedrukt (in cm of inch)
2) Vraag de drukker naar de gewenste resolutie (dpi)
3) Bereken de maten van de foto (zie boven de vele voorbeelden) in pixels
4) Om schommelingen in verhoudingen, etc. op te vangen kun je beter de oppervlakte in aantal pixels bepalen.
5) Controleer van een ge-uploade foto de breedte en hoogte en vergelijk het product van die twee met de in 4) berekende maat.

Voorbeeld:
1) 13 bij 18 cm
2) 300 dpi
3) 2000 x 1500 pixels
4) 3.000.000 (dus een 3 megapixel camera volstaat!)
5)....

• armaniac957
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 24-01-2006

armaniac957

Een goed idee, is snel gejat.

DPI is dot per inch. Dus hoeveel pixels van het plaatje zitten er in 1 inch(lengte/breedte) van de weergave( afdruk/ computerscherm).
Bij monitoren is dit dus gemiddeld 72dpi, daarom krijgen de bestanden deze standaard instelling.
Bij het afdrukken kan dit dus op allerlei waardes. Hoe hoger de DPI hoe gedtailleerder de afdruk, maar deze zal ook veel kleiner zijn meer pixels per 1 inch. en andersom.

armaniac957 wijzigde deze reactie 17-06-2004 21:19 (1%)
Reden: jigal je was me net voor, met een erg goede uitleg, laat de mijne wel staan

| Yamaha RX-V800 | Sony wega 28inch | Dali Suite 2.5/Dali Suite 1.5/Dali Suite Center | Tonsil Sub | PS2 als dvd

• Jigal
Voor Harry nog even de puntjes van de foto en de printer.

Kijk eens goed naar een afdruk van een printer met een loep ofzo. Je ziet dat er 4 of 6 kleuren inkt in zeer kleine druppeltjes op zijn gekwakt. De fabrikant geeft aan met de resolutie van de printer hoeveel van die druppeltjes hij per inch kan neergooien (netjes naast elkaar).

De foto uit je camera bevat echter meer dan 4 of 6 kleuren. Meestal kunnen daar zo'n 1,6 miljoen verschillende kleuren in zitten.
Een printer kan eigenlijk geen kleuren mengen, maar bootst dit na door vlak bij elkaar de verschillende kleuren inkt neer te gooien.
Als je nu een pixel wilt weergeven met een vierkantje met daarin een aantal inktdruppels die samen de kleur van die pixel benaderen, dan lukt het dus nooit meer om 4800 van die vierkantjes per inch (de 4800 dpi van de fabrikant) te hebben.
In de praktijk is het vaak genoeg om een foto op 240 pixels per inch (240dpi) naar de printer te sturen, die er dan mooi in elkaar overlopende vlakjes met kleuren van kan maken.

Een zwart/wit printer werkt bijvoorbeeld met 600 dpi. Ook daarbij geldt dat dit 600 zwarte puntjes per inch kunnen zijn. Om grijstinten na te bootsen kun je (net als in kranten) zwarte rondjes van verschillende groottes gaan afdrukken. Of je gebruikt patronen van zwart en wit om grijstinten na te bootsen.
Je ziet nu wel in dat het onzinnig is om een foto met 600 dpi naar een zwart/wit printer die 600dpi kan afdrukken te sturen. De printer gaat dan bijvoorbeeld vlakken van 8 bij 8 pixels combineren om rondjes in diverse groottes te kunnen afdrukken.
Meestal is 150dpi al voldoende voor een zwart/wit printer, hoewel dat ook al overdreven hoge resolutie is als je gaat zitten rekenen.

• thesiem1972
Jip en Janneke rulen!

Duidelijk verhaal.

Hulde aan Elguapo en Jigal!

The Siem (NL)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• harry|IA
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 08-05-2005

harry|IA

HardwareHarry

Iderdaad begrijpelijk uitgelegd, Reuze bedankt Heren............

Ik ga de belangrijkste replies maar uitprinten, dat soort lange verhalen(postief bedoeld) kan ik nooit onthouden.

Dank, Harry (aan Jigal)

harry|IA wijzigde deze reactie 20-06-2004 00:52 (6%)

• jointm1k
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22-05-2015

jointm1k

Moddert maar wat aan.

</lurk>

Hoewel Jigal al een heel aardige uitleg geeft, wil ik toch nog iets ter verduidelijking toevoegen.

PIXELS != DOTS

Iedereen hier smijt deze termen door elkaar alsof ze synoniemen zijn. Dit is dus niet het geval. Hence de verwarring :)

Het woord pixel (of pel) komt van het engelse 'picture element', hetgeen beeldelement betekent. Een beeldelement is het meest elementaire deeltje van een afbeelding.

Een dot (punt) is het kleinste ding wat een printer, beelscherm of een drukpers kan weergeven. Bijvoorbeeld het kleinste druppeltje inkt uit een intjet-achtige printer, het meest minuskule spatje toner uit een laser printer of een fosforpuntje op een CRT-scherm.

Afdrukapparatuur heeft meer dan 1 dot nodig om een pixel nauwkeurig af te beelden, zwart/wit laser printers hebben bijvoorbeeld 64 dots nodig om het 'hele scala' aan verschillende grijswaarden dat een pixel kan aannemen, af te drukken. (Natuurlijk kan een pixel meer dan 64 tinten grijs aannemen, maar voor menselijk 'gebruik' is 64 tinten in drukwerk genoeg.)

Zo ook voor CRT-schermen; er zijn meerdere fosforpuntjes nodig om een pixel te kunnen weergeven. Bijvoorbeeld een verzameling van rode, groene en blauwe fosforpuntjes geven 1 witte pixel. (Kijk zelf maar met een vergrootglas naar je monitor.)

Stel nu dat je een foto heb gemaakt van 1600 bij 1200 pixels. Zoals in deze thread is opgemerkt, is dit aantal pixels alles behalve bepalend voor de uiteindelijke afdrukgrootte. Als je een flinke 21" monitor met beeldbreedte van 40 cm hebt en op een 'schermresolutie' (verschrikkelijk misleidende term, zeker in deze thread, heh heh) van 1600 bij 1200 draait, dan kun je je foto met een resolutie van 1600/40 cm == 40 pixels per cm weergeven (ongeveer 102 pixels per inch en dus niet 102 DPI!!!). De afmetingen van deze foto worden dan ongeveer 40 bij 30 cm.

Als je dezelfde foto naar je 600 DPI laserprinter zou sturen, dan wordt de foto 1600 / (600/8) == 21" == 54 cm breed en 1200 / (600/8) == 16" == 41 cm hoog. Je zou dus een bijna een A2 nodig hebben om je foto zonder informatieverlies kwijt te kunnen als je hem zou afdrukken op 600 DPI.

Om nu bijvoorbeeld het aantal pixels voor deze foto te berekenen die je nodig hebt om een ansichtkaart op je 600 DPI printer af te drukken doe je het volgende.

Ansichtkaart is ongeveer 15 x 10 cm.
Printer doet 600 DPI == 236 dots per cm en ongeveer 236 / 8 == 30 pixels per cm.

15 * 30 == 450.
10 * 30 == 300.

Je moet je foto dus downsampelen tot 450 bij 300 pixels om hem op een ansichtkaart bij 600 DPI af te kunnen drukken.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest ;)

• Floor-is
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 08:04
quote:
Grrrrrene schreef op 05 juni 2004 @ 19:46:
DPI's zijn niet interessant, die bereken je door je aantal megapixels en je afdrukformaat vast te leggen. Hoe meer MP een fototoestel levert, hoe meer DPI je foto bij hetzelfde formaat zal zijn.
Agreed en houd er rekening mee dat voor afdrukken 180-300DPI wordt gebruikt.

Voor (pers)afdrukken lever ik overigens CMYK of aRGB aan op 300DPI, wat normaliter gevraagd wordt.

If comedy is tragedy plus time, I need more time. But I'd really settle for less f*cking tragedy to be honest with you. (c) Jon Stewart, 2014

• thesiem1972
quote:
jointm1k schreef op 21 juni 2004 @ 01:25:
</lurk>

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest ;)
Niet een beetje, zeer duidelijk!!!

The Siem (NL)

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True