Toon posts:

Draadloos netwerk uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik zit met een nogal complex probleem :) :

Ik heb thuis een D-link DI 614+ router.
Dit is een wireless router van de 802.11b standaard. Hij maakt connectie via mijn Thomson SpeedTouch 510 ADSL modem.
Aan deze router hangt een vaste pc via een gewoon netwerkkabeltje en voorlopig 2 andere pc's op verschillende plaatsen via een D-link DWL 520+ pci kaart.

Een van die pc's staat in mijn kamer (de rest is voor m'n huisgenoten), maar binnen afzienbare tijd koop ik een notebook die ook via wireless in het netwerk moet zitten. Ook wil ik m'n USB printer dan beschikbaar stellen in het netwerk (via een printserver) en komt er een netwerk-harde schijf (die dus een ethernet aansluiting heeft).

Ik wil dit alles met elkaar laten communiceren en de computers moeten op internet kunnen. :*)

Nu had ik de vraag:

hoe krijg ik dit allemaal op mijn netwerk, want mijn router heeft maar 4 poorten waarvan er al 3 gebruikt zijn, en ik heb er in totaal 6 nodig |:( , waarvan een computer die wireless moet en m'n notebook die ook wireless moet.

:Z

Kan ik op de een of andere manier op mijn kamer een switch/router/whatever zetten waardoor ik m'n huidige pc, printer en network hardrive met een kabeltje kan aansluite en zodat m'n notebook wireless aansluiting heeft?

Het is niet mogelijk om kabel te leggen van m'n router naar m'n kamer, anders zou ik ook geen wireless gekozen hebben ;)

De verbinding tussen router en m'n kamer moet dus draadloos, eenmaal in m'n kamer is het enkel m'n notebook die wireless moet, maar die moet natuurlijk over het ganse huis functioneren!

Sorry voor de lange uitleg, maar ik hoop dat er iemand de moed kan opbrengen _/-\o_ om m'n probleem te proberen te begrijpen en dan misschien ook wel kan oplossen!

Alvast bedankt

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:38

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Is lastig. Je zou een wireless bridge tussen router en een switch op je kamer moeten opzetten. Je huidige AP kan dat niet tegelijk met AP zijn, dus je moet er nog twee w. bridges bij kopen en dat is een dure hobby.

Verwijderd

Topicstarter
Daar vreesde ik dus voor...

Een andere oplossing die ik zag was om m'n vaste pc als server te laten draaien, met daaraan de printer en netwerk schijf en dan m'n notebook via m'n gewonen AP, maar dan moet die pc wel constant aanstaan en dat wou ik net vermijden!

De andere oplossing die ik in gedachten had, maar ik weet niet of die wel haalbaar is:
een wireless router bijkopen, zoals ik er al eentje heb, en die z'n WAN connector verbinden met een ethernet-to-wireless bridge. Die laat ik dan een kanaaltje innemen op m'n gewone router en ik zorg ervoor dat m'n oude router overal als gateway staat. Zo kan deze nieuwe router via m'n oude naar het Net.

Is dit mogelijk?
Het zal ook geen goedkope oplossing zijn, maar dan heb ik wel m'n nodige aansluitingen.

Anyway, bedankt voor je reactie!

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2004 18:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog een vraagje ivm met m'n netwerk (specificaties zie hierboven)

Als ik nu een ethernet-to-wireless bridge koop en deze laat verbinden met m'n bestaande router, dan raakt die al op internet.

Als ik nu aan die bridge een gewone router (of een wireless, maakt op zich niet veel uit) hang, die ik vertel dat hij geen connectie hoeft te maken, maar gewoon zijn connectie haalt via die acces point, dan kan deze router normaal ook op het Net.

Als ik dan gelijk welke pc of network device op deze router aansluit, dan zitten zij toch ook allemaal in m'n netwerk en met de juiste gateway kan iedereen op internet. And everybody is happy...

Of is dit een te gemakkelijke oplossing?

Natuurlijk zit dit sub network dan wel met de snelheidsbeperking van die bridge, maar dit vind ik niet erg.

Anyone who can help me on this?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 juni 2004 @ 11:09:
Nog een vraagje ivm met m'n netwerk (specificaties zie hierboven)

Als ik nu een ethernet-to-wireless bridge koop en deze laat verbinden met m'n bestaande router, dan raakt die al op internet.

Als ik nu aan die bridge een gewone router (of een wireless, maakt op zich niet veel uit) hang, die ik vertel dat hij geen connectie hoeft te maken, maar gewoon zijn connectie haalt via die acces point, dan kan deze router normaal ook op het Net.

Als ik dan gelijk welke pc of network device op deze router aansluit, dan zitten zij toch ook allemaal in m'n netwerk en met de juiste gateway kan iedereen op internet. And everybody is happy...

Of is dit een te gemakkelijke oplossing?

Natuurlijk zit dit sub network dan wel met de snelheidsbeperking van die bridge, maar dit vind ik niet erg.

Anyone who can help me on this?
Goh niet zo moeilijk maken want dat is het niet! Als je teweinig poorten op je router hebt hang je er gewoon een switch tussen wel met een crosscable of via de uplinkpoort van je switch. Dan kun je er nog veel meer pc's aan hangen!!!
Je router was toch ook wireless of wel met ingebouwde AP!!? Maar als jij het leuk vindt kun je er nog wel een AP aanhangen hoor!! Je kunt kwa prijs dan net zo goed een wirlessrouter kopen en deze zo instellen dat hij alleen als AP werkt.

PS wellicht voor je zelf ook handig om het eens even duidelijk uit te schrijven wat je nu echt wilt want ik wordt er niet helemaal wijs uit...

Tja als gateway altijd je hoofd internet gateway opgeven en daar dan weer instellen waar de andere gatways zich bevinden. Als je dit voor het eerst doet ben je er even zoet mee ;)

Verwijderd

Je kunt toch je pc's/ server uitrusten met WiFi pci kaart!?
Je kunt ook eenWiFi kaart in je server hangen en daar dan weer twee NIC's in met daar je pc's op je eigen kamer aan maar ik ken jouw situatie niet!

• TweeB
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dus als ik het goed begrijp heb je maar 1 pc met een vaste kabel aan de router hangen en nog 2 pc's met een wireless pci kaart.
Dus heeft je router maar 1 poort in gebruik... Draadloos kun je tot 256 (of 255, weet ik niet zeker) machines aan je router hangen. Uitbreiden met wireless is dus geen probleem, uitbreiden met vaste aansluitingen kun je er nog 3....

Edit Typo's

[ Voor 7% gewijzigd door TweeB op 07-06-2004 11:52 ]

• dijksan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 23:18
Je kan ook een nieuwe acces point kopen van Asus de

http://nl.asus.com/produc...eless/wl-330/overview.htm

deze is maar 40 euro en kan werken als acces point en client. Ideaal

Succes

deze sluit je gemakkelijk aan op de switch van je internet. verder kan je gewoon een pccard gebruiken voor je laptop.
Deze oplossing is ook gemakkelijk als je een keer een lan op lokatie wilt opzetten voor gamming !

Dijksan

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:21

inXs

known as inXs

Ik zou gewoon een 8pport switch bijkopen en achter die router hangen en dan vanaf daar verder gaan... Lijkt me toch mogelijk?

superB

Verwijderd

BBaz schreef op 07 juni 2004 @ 11:51:
Dus als ik het goed begrijp heb je maar 1 pc met een vaste kabel aan de router hangen en nog 2 pc's met een wireless pci kaart.
Dus heeft je router maar 1 poort in gebruik... Draadloos kun je tot 256 (of 255, weet ik niet zeker) machines aan je router hangen. Uitbreiden met wireless is dus geen probleem, uitbreiden met vaste aansluitingen kun je er nog 3....

Edit Typo's
Nou ik meen dat het eerder iets van 50 pc's zullen zijn.
NAT voor meer dan 200 pc's dat trekken die huistuin en keuken routertjes niet hoor!! Maar dat is genoeg voor thuis lijkt mij!?

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 12:30:
Nou ik meen dat het eerder iets van 50 pc's zullen zijn.
NAT voor meer dan 200 pc's dat trekken die huistuin en keuken routertjes niet hoor!! Maar dat is genoeg voor thuis lijkt mij!?
Simpele Benq AWL700 wirelessrouter kan er meer dan 200 aan volgens de doos/handleiding (nog niet geprobeerd :P)

Maar aan TS: koop gewoon een switch zoals eerder reeds geopperd, minste instelwerk, en je hebt er weer 4/8/whatever poorten bij

Verwijderd

Een switch van €20,00 om die netwerk harde schijf aan te hangen en klaar. En die printer die deel je gewoon over het netwerk.

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de reacties, maar ik ben blijkbaar wat onduidelijk geweest in m'n eerste post.

Ondertussen ben ik er ook al uit dat ik een switch zal nodig hebben, maar die moet wel draadloos verbinden met m'n router, dus een kabeltje inpluggen is geen optie.

In de praktijk heb ik dus een access point nodig die als client werkt en die tevens op de switch aangesloten is. Alles wat dan op de switch komt neemt als gateway deze access point en dan zou het moeten werken.

Ik moet dus een soort bridge leggen tussen m'n router en de nieuwe switch en ik dacht dat de enige mogelijkheid was om dit via een AP als client te doen.

Ivm met de printer wil ik zorgen dat die kan werken zonder dat er een bepaalde pc moet aanstaan, dus via een printserver (Linksys heeft er zo eentje, met ingebouwde switch voor niet al te veel geld dacht ik)

• dijksan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 23:18
de asus 500q is een goede optie kan printen zeer gemakkelijk . en met firmware van www.chupa.nl nog beter

dit ap is meestal 95 euro 11mbit is iets goedkoper

Dijksan

• GrumpyGamerDad
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:40
TS, zoals je het uitlegt moet ik toch met de optie van Bbaz meegaan.

uitleg: je heb een wireless router met een 4 poort switch daarvan is 1 poort in gebruik, dus 3 lege poorten.
je heb er in totaal 6 nodig (incl bestaande) daarvan zijn er 2 draadloos dus 4 bedrade poorten. dan kan het toch zoals het nu ligt en hoef je niets bij te kopen.
of zie ik dit nu verkeerd. :P

http://youtube.com/c/Mikesgameworld | Blizzard addict | Gamer pur sang

Verwijderd

Topicstarter
Toch niet, ik wil een wireless bridge tussen m'n router en een ander wired netwerk.

Dus moet ik een verbinding leggen tussen een nieuwe switch en m'n router. Dit kan echter niet met een draadje, veel te veel werk en miserie om dit te leggen, dus wil ik dit wireless. De router en de nieuwe switch staan namelijk op een andere plaats, zelfs op een nader verdiep in m'n huis.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 juni 2004 @ 14:53:
Toch niet, ik wil een wireless bridge tussen m'n router en een ander wired netwerk.
Kijk dan eens naar bijv. de WAP11 van Linksys:
http://www.linksys.com/pr...?grid=33&scid=35&prid=563
Also wirelessly bridges multiple wired networks across rooms, floors, or buildings
Pagina: 1