[RAID] Wat doe ik verkeerd?

Pagina: 1
Acties:
  • 210 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik heb een 'WinXP Pro'-machine waar een 'Promise U100 TX2'-kaartje inzit; met dit kaartje kan je (oa) hardware-matig RAID1 gebruiken. Ik heb twee WD 200Gb schijven die ik als RAID1-set wil benaderen; die heb ik ook zodanig ingesteld in de BIOS. Vervolgens start Windows op en die beweert dat ik toch echt twee 'losse' schijven heb, die ik kan benaderen; ik verwacht echter dat ik één schijf zie die 200Gb is ipv twee schijven die per stuk 200Gb zijn. Met de betreffende schijven kan ik alles doen; wat op schijf1 gebeurt, gebeurt niet op schijf2.

Waar ga ik verkeerd?

(Uiteraard save ik de instellingen in de BIOS en laat ik de Promise zijn 'duplicate' naar de andere schijf volledig doen.)

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Verwijderd

Heb je windows al opnieuw geinstalleerd....

zoals jij het typt klinkt het aardig goed :-)

• pven
  • Niet online
Ik heb Windows nog niet opnieuw geïnstalleerd, want daar zie ik de noodzaak niet van in? :?

Volgens mezelf en internet doe ik idd niet zo veel verkeerd, maar mijn PC denkt daar duidelijk anders over. :/

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-03 08:20

Gé Brander

MS SQL Server

Welk moederbord en heb je nog meer schijven per ongeluk in je systeem?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• pven
  • Niet online
Ik heb een 'Asus P2B-VT' en er zit nog een 80Gb van Maxtor in die op het moederbord aan is gesloten (die wordt voornamelijk als boot-schijf gebruikt).

• rdfeij
  • Laatst online: 25-02 11:33
Naar mijn weten heeft de U100 tx2 (UltraTrak100 TX2) helemaal geen raid functie. Ik heb er hier thuis ook 2 in gebruik, en deze werken alleen als extra ide controller (NON Raid)

misschien kun je wat meer specifiek zijn over het typenummer?
en in welke bios stel je raid in? in die van je mobo bios, of die van de controller kaart, want als je echt een u100 tx2 hebt, dan zit er toch echt een verkeerde bios in....

de FastTrak TX2000 Pro heeft wel IDE raid 0, 1 en 0+1

meer info:

ata controller: http://nl.promise.com/product/product_dut.asp

correct me if i'm wrong _/-\o_

• pven
  • Niet online
Je bent 'wrong' ... :P

In mijn BIOS staat dus dat deze Promise (U100 TX2) RAID0 en RAID1 ondersteund; zie ook Google.com ;).

(Volgens mij betekent die TX2 dat deze RAID in zich heeft.)

Hmz ... http://nl.promise.com/mar...heet/file/U100_TX2_DS.pdf ... :/

[ Voor 45% gewijzigd door pven op 05-06-2004 17:48 ]

• Dim
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-11-2025

Dim

Duh, ik las het ff niet goed. :)

Misschien helpt het om de laatste Promise driver voor die kaart te installeren? Weet je trouwens zeker dat die RAID set goed gedefinieerd is (je zou het bv kunnen checken met een DOS boot floppy met PartitionMagic, of Disk Editor).

[ Voor 72% gewijzigd door Dim op 05-06-2004 19:17 ]

My other computer is your windows box.

• pven
  • Niet online
Daar kan je weinig verkeerd aan doen. Ik kan niet veel meer instellen dan 'RAID Mode' is mirror en hier moet 'Array 1' voor worden gebruikt. In 'Array 1' zitten dan beide schijven.

Verwijderd

Volgens mij moet je eerst je HDD's formatteren voordat je Raid gaat werken.
Nu ik er over nadenk, ik denk niet dat als je in BIOS invoert dat je HDD's en daarmee je data in Raid 1 terechtkomt, dat ie dan ook onmiddelijk zo op je HDD's staat? ;)

• pven
  • Niet online
Ik heb de schijven net geformatteerd; de Promise is nu bezig met het dupliceren. Wordt vervolgd!

Overigens heb ik beide schijven aan een aparte kabel aangesloten (dus per schijf een IDE-kabel); maakt dat nog iets uit?

[ Voor 4% gewijzigd door pven op 05-06-2004 23:14 ]

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-03 23:41
De Ultra serie kan anders echt geen RAID aan, dat is de fasttrack.

Ik had dat ding dus eerst ook gekocht omdat ik raid wou maarja dat werkte dus niet 8)7.

Misschien staat er een ultra bios op oid? :?

Je schijnt hem wel te kunnen modden naar een fasttrack (waar ik dus te laat achter kwam).

tvw

• pven
  • Niet online
Een U100 TX2 is toch juist een Fasttrack? :?

Waarom heb ik dan de mogelijkheid om die schijven in Mirror- of Strip-mode te draaien?

[ Voor 51% gewijzigd door pven op 05-06-2004 23:21 ]

• iets
pven schreef op 05 juni 2004 @ 23:20:
Een U100 TX2 is toch juist een Fasttrack? :?
U100 = Ultra 100 voor zover ik weet
Waarom heb ik dan de mogelijkheid om die schijven in Mirror- of Strip-mode te draaien?
Dat vind ik dus ook raar. Misschien heeft iemand hem proberen te flashen naar een Fasttrack?

tvw

• pven
  • Niet online
iets schreef op 05 juni 2004 @ 23:27:
[...]

U100 = Ultra 100 voor zover ik weet
Er is een U100- en een U100TX2-uitvoering; zie een vorig bericht in dit draadje.
Dat vind ik dus ook raar. Misschien heeft iemand hem proberen te flashen naar een Fasttrack?
Ik ook, vandaar dat ik twijfel aan mijn 'handelswijze' om tot een RAID1-set te komen.

• iets
Die -TX2 erachter is gewoon een 'vernieuwing' van de originele serie die het oa. moeilijker maakt om het ding om te bouwen naar een fasttrack.

[ Voor 6% gewijzigd door iets op 05-06-2004 23:35 ]

tvw

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
Als blijkt dat na de format nogsteeds geen raid1 krijgt......... even 100% controleren of dit kaartje raid KAN, anders zoeken naar de juiste bios (en ik geloof dat er ook het een en ander gesoldeerd moest worden)

helaas liggen de bladen op zolder, ik geloof dat dit in CID stond (2 a 3jaar terug ofzo)

hier nog iets gevonden........
[rml]--EasY-- in "[ RAID] Promise Ultra100-TX2 gehacked naa..."[/rml]
http://www.weethet.nl/dutch/hardware_promiseultra100.php

[ Voor 22% gewijzigd door vierkant228 op 05-06-2004 23:41 ]

• pven
  • Niet online
Vierkant228 schreef op 05 juni 2004 @ 23:35:
Als blijkt dat na de format nogsteeds geen raid1 krijgt......... even 100% controleren of dit kaartje raid KAN, anders zoeken naar de juiste bios (en ik geloof dat er ook het een en ander gesoldeerd moest worden)

helaas liggen de bladen op zolder, ik geloof dat dit in CID stond (2 a 3jaar terug ofzo)

hier nog iets gevonden........
[rml]--EasY-- in "[ RAID] Promise Ultra100-TX2 gehacked naa..."[/rml]
Bedoel je misschien [rml][ RAID] Promise Ultra100-TX2 gehacked naar ATA133 RAID[/rml] ?

LOL ... :)

[ Voor 5% gewijzigd door pven op 05-06-2004 23:38 ]

Verwijderd

heb je op beide hdd's de jumpers eraf gehaald?

• pven
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 juni 2004 @ 23:40:
heb je op beide hdd's de jumpers eraf gehaald?
Uhmz ... nee ... waarom?

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-03 09:42
Een promise Ultra 100 kan je ombouwen tot een fasttrack, met een TX2 kon dat geloof ik niet.

http://balusc.xs4all.nl/ned/twe-prh.html

Verwijderd

pven schreef op 05 juni 2004 @ 23:41:
[...]

Uhmz ... nee ... waarom?
omdat je die eraf moet halen als er op beide kanalen 1 hdd zit.
zonder jumper zijn ze single master, en dat moet als je raid wilt gebruiken. je kan ze niet allebei op 1 ide kanaal zetten, maar beide appart op die ide kanalen.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2004 23:46 ]

• pven
  • Niet online
Op http://www.weethet.nl/dutch/hardware_promiseultra100.php staat ook nog het een-en-ander wat ik nu (bijna dan) aan het lezen ben.
Deze truuk werkt NIET voor de nieuwere Promise Ultra 100 TX2 controllers!

[ Voor 25% gewijzigd door pven op 05-06-2004 23:47 ]

Verwijderd

Is het niet mogelijk dat die TX2 en de non TX2 versie hetzelfde bios gebruiken?

Kan er niet hetzelfde spelen als bij de A7V266 (moederbord) waarbij je bij de versie zonder raid wel raidinstellingen in het bios hebt staan?

• iets
De TX2 kun je ook ombouwen alleen het gaat iets moeilijker. Ik zag er laasts nog een topic over hier ergens.

tvw

• pven
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 juni 2004 @ 23:44:
[...]

omdat je die eraf moet halen als er op beide kanalen 1 hdd zit.
zonder jumper zijn ze single master, en dat moet als je raid wilt gebruiken. je kan ze niet allebei op 1 ide kanaal zetten, maar beide appart op die ide kanalen.
Dit ga ik nog proberen (als de drive klaar is met dupliceren). Als dit niet lukt, ga ik met het verhaal van [rml]--EasY-- in "[ RAID] Promise Ultra100-TX2 gehacked naa..."[/rml] aan de slag

Wordt vervolgd!

(Kan even duren, want dat dupliceren duurt errug lang.)

Verwijderd

Ik heb zelf ook een Raid-Volume in m'n server. En daar moesten alle HDD's op een apparte kanaal. Dus ik neem aan dat het ook zo moet zijn bij jou.

Hier is mijn topic over mijn Raid-Volume. Staan wat fot's en een filmje bij.

Promise SX6000 met 6x 200GB: hoelang duurt rebuilden?

• pven
  • Niet online
Ik heb de jumpers verwijderd, maar dit geeft (nog?) niet echt het gewenste resultaat. In de BIOS van de Promise staan beide schijven als master met ieder hun eigen channel. In Windows zie ik via 'Schijf-beheer' beide schijven staan, maar ik kan er niets meer mee. Als ik er met rechts op klik, kan ik alleen de eigenschappen wijzigen ; meer niet. Overigens zie ik wel dat beide schijven dezelfde naam hebben gekregen; voorheen was dat nog niet.

Na wat 'spelen' lijkt het er sterk op dat de schijf goed is, maar dat er geen drive-letter aan wordt toegewezen ... :?

Ok; ik heb een drive-letter toe kunnen wijzen ... Beide schijven worden nog steeds als twee schijven gezien ... :'(

Kan het zijn dat 'XP Pro' hier niet goed mee overweg kan?

[ Voor 23% gewijzigd door pven op 06-06-2004 09:48 ]

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:56
Verwijderd schreef op 06 juni 2004 @ 00:08:
Ik heb zelf ook een Raid-Volume in m'n server. En daar moesten alle HDD's op een apparte kanaal. Dus ik neem aan dat het ook zo moet zijn bij jou.
Ik heb een fasttrack 100 gehad waarop 3x 20gb zat. er moesten wel 2 op hetzelfde kanaal... Net zoals ik dat nu heb met de raid controller op mijn mb... ook weer deze 3 schijven op aangesloten..

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Gé Brander
  • Laatst online: 09-03 08:20

Gé Brander

MS SQL Server

Zo maar een ideetje: Zijn de drivers geinstalleerd in Windows XP. Misschien dat zonder drivers er geen RAID herkend wordt? Zal wel niet, maar je weet nooit...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• pven
  • Niet online
De drivers zijn idd geïnstalleerd, maar je hebt me aan het denken gezet. De verkoper van het spul heeft me (zojuist via de mail) gemeld dat het een 'Promise FastTrak 100TX2' is en zeker geen 'U100TX2'. Ik ga de juiste drivers installeren en kom er op terug.

HIJ DOET HET !!! :)

Ik had dus gewoon de verkeerde kaart in gedachten, waardoor ik de verkeerde drivers had geïnstalleerd ... :X |:( 8)7

Allemaal dank voor het meedenken! _/-\o_

[ Voor 46% gewijzigd door pven op 06-06-2004 22:52 ]

• pven
  • Niet online
Het leek te werken ... :/

De mirror-set op zich doet het goed, maar als ik veel data naar de mirror kopiëer, dan stopt de PC er mee (die blijft hangen; het scherm bevriest). In eerste instantie dacht ik dat dit aan de netwerkkaart lag: 3COM heeft er niet veel zin in , maar ik heb het probleem ook als er geen netwerk in de PC zit.

Zou dit aan de Promise te 'danken' zijn, of zou er iets anders gaande kunnen zijn?

Btw: mijn systeem staat op http://www.tweakers.net/gallery/sys/6914 (die netwerkkaart zit er ff niet in).

Ik heb als test een dubbel-zijdig reepje geheugen eruit gehaald; er zitten nu twee enkelzijdige van 256Mb ieder in. Wordt vervolgd!

Ook dat geheugen is niet het probleem.

Iemand nog tips?

[ Voor 25% gewijzigd door pven op 07-06-2004 23:39 ]

• pven
  • Niet online
Ik heb uiteraard nog wat geprobeerd.

De Promise-kaart heeft alle PCI-sloten gehad (waarna ik iedere keer de config in de BIOS heb gereset). Daarnaast heb ik beide schijven aan de andere plug van de kabel gehangen, zodat de kabel iets 'korter' is. Voorts heb ik de laatste drie versies van de Promise-site geprobeerd.

Jullie voelen hem al aankomen: dit alles heeft iedere keer hetzelfde resultaat; de PC bevriest ... :/

Wat ik nu nog wil doen, is een schijf ontkoppelen om te kijken of het met één schijf wel goed gaat. Het is nu iets te warm om dat te proberen, vandaar dat ik dat morgen tracht te doen.

Als dit alles niets oplevert, ben ik van plan om er Win2k op te zetten ; misschien dat dat wel werkt (ik ben hopeloos aan het worden).

Iemand nog andere tips?

• iets
Probeer eens andere drivers en zet het ding eens op een raid0 volume :).

tvw

• pven
  • Niet online
Als ik een schijf lostrek (stroom eraf), dan komt tijdens het starten de melding dat de RAID1-set niet op orde is. Vervolgens start WinXP op, maar komt de actieve schijf ook niet in beeld. :/

Ik heb de laatste drie versies van de drivers geprobeerd; welke kan ik nog meer proberen?

• pven
  • Niet online
Ik heb 'Windows2000 Pro' erop gezet met de drivers van de site van Promise. Helaas heb ik exact hetzelfde gedrag als ik hierboven heb beschreven: op het moment dat de schijf lekker druk aan het schrijven is, bevriest alles .... :(

Kan het zijn de dat bus van dit mobo het niet aankan? :?

Ik heb de verkoper van het spul gemeld dat ik de koop ongedaan wil maken; ik heb te veel ellende ondervonden met deze PC om er nog vertrouwen in te hebben (zie ook 3COM heeft er niet veel zin in/). Momenteel ben ik in afwachting van zijn antwoord, maar gezien zijn snelle reactie en medewerking in het verleden zal dit waarschijnlijk geen probleem opleveren.

Hmz ... de verkoper doet wat moeilijk ... :( ... D*mn ... dadelijk word ik nog echt boos op hem ... :/

Er zou eerst een U100 bij zitten, maar dat is een Fasttrack TX2 geworden. Echter: dat RAID1-gebeuren krijg ik dus niet aan de gang. Nu roept hij: 'die Fasttrack heb je min-of-meer kado gekregen, ik heb begrepen dat het zonder dat RAID-gebeuren wel werkt dus ik zie geen reden om de koop te ontbinden' ... Wordt vervolgd!

We zijn er uit ... Ik krijg 35 EUR retour; 25 EUR voor een Promise (nav prijzen op marktplaats) en 10 EUR voor de netwerkkaart (wederom nav de prijzen op marktplaats). Hij wil wel beide kaarten terughebben ...

De hamvraag: iemand enig idee hoe ik er met zekerheid achter kan komen of de Promise die ik nu in bezit heb, goed is? Feit is dat de PC perfect werkt, als de Promise niet wordt gebruikt. Ik ben echter bang dat ik niet van het probleem af ben, als ik de Promise vervang door een andere Promise.

Update: ik heb één ding nog niet geprobeerd, en dat is een update van de BIOS ... dat ga ik nog doen.

[ Voor 92% gewijzigd door pven op 13-06-2004 19:16 ]

• pven
  • Niet online
Update van BIOS heeft ook niets geholpen ; deze kaart is volgens mij gewoon stuk.

Iemand enig idee of de goedkopere uit dit lijstje goed zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door pven op 14-06-2004 11:17 ]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

dit probleem had ik ook totdat ik de (raid) drivers van de kaart in windows installeerde ..

toen werd de stripe en mirror set die ik ingesteld had wel herkend

Tja vanalles

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23:35
Ik draai zelf al ruim een jaar RAID-0 met zo'n raidcontroller van 20-25 euro. (sil680 chipset)
Ik boot er ook van en dat ding draait perfect.

• pven
  • Niet online
vso schreef op 14 juni 2004 @ 08:35:
dit probleem had ik ook totdat ik de (raid) drivers van de kaart in windows installeerde ..

toen werd de stripe en mirror set die ik ingesteld had wel herkend
Dat is het laatste wat ik hier nog aan ga doen; dan gaat de kaart terug en ga ik een 'cheapo' kopen.

• pven
  • Niet online
Ff voor de zekerheid: werken ATA/100 schijven op een ATA/133-RAID-controller?

Ik heb 'Western Digital 200GB (WD2000JB, 7200RPM, 8MB)'-schijven en zit aan een 'Silicon Image's SiI 0680'-controller te denken.

De Promise-kaart is terug naar de verkoper en ik heb mijn geld terug gekregen.

• zetje01
Uiteraard. Die controller is er al vanaf 18,50 euro (Ledos).

• pven
  • Niet online
Ik heb die controller binnen, maar de eerste testjes zijn niet hoopgevend. Deze controller vertoont exact hetzelfde gedrag als die Promise ... :/

Uiteraard ben ik een-en-ander nog aan het proberen; wordt vervolgd, maar tips zijn nog steeds welkom!

Hmz ... ik zie net dat er minstens drie apparaten zijn die IRQ9 proberen te delen; dat ga ik eerst proberen te verhelpen.

[ Voor 20% gewijzigd door pven op 17-06-2004 21:01 ]

• iets
Ik heb zelf ook een 0680 en nooit problemen mee gehad. 'T is wel een erg el-cheapo chippie :P. Ik weet niet of deze chip wel raid1 waardig is (gebruik hem zelf voor raid0).

Over dar hang probleem:
- Heb je dit ook in veilige modus?
- Wat gebeurt er als je al je PCI kaarten eruit haalt (exc. je raid controller dus)?
- En je onboard audio?
- Kun je de schijven wel los aansluiten?

Ik denk zelf dat je moederbord brak is.

tvw

• zetje01
Even voor de duidelijkheid:
-Draai je nu windows vanaf een derde schijf?
-Als je met een dosflop opstart, 'zie' je dan wel één schijf, of ook twee?

• pven
  • Niet online
Eindelijk lijkt het te werken! :) (Dat heb ik wel eens eerder geroepen ... :X)

Ik heb nog wat met PCI-kaarten zitten spelen, maar dat mocht niet baten. Vervolgens heb ik de driver verwijderd en de BIOS een harde reset gegeven. Daarna heb ik Windows zelf een driver laten zoeken en dat ging allemaal goed. De PC staat momenteel al zo'n beetje de hele dag heen-en-weer te kopiëren tussen de BOOT-schijf en de RAID1-set en dat blijft stabiel werken ... EINDELIJK!

Een klein issue nog: het lezen lijkt wat traag te zijn; Sandra zit aan ongeveer 40Mb per seconde. Is dat een normale snelheid bij een P3 of zou het sneller kunnen? Overigens maakt de snelheid me niet zo veel uit, als het maar werkt. ;)

En nog een vraag: hoe kan ik er 100% zeker van zijn dat beide schijven worden beschreven? Ik zit eraan te denken om er eentje los te trekken (als de PC uit staat) om te kijken wat er dan gebeurt, maar ik ben 'bang' dat de RAID-controller iets wil gaan rebuilden als ik deze dan weer aansluit.

Dank aan een ieder die me heeft geholpen! _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door pven op 19-06-2004 16:59 ]

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:11
En nog een vraag: hoe kan ik er 100% zeker van zijn dat beide schijven worden beschreven? Ik zit eraan te denken om er eentje los te trekken (als de PC uit staat) om te kijken wat er dan gebeurt, maar ik ben 'bang' dat de RAID-controller iets wil gaan rebuilden als ik deze dan weer aansluit.
Dat zal ie waarschijnlijk niet doen. Als ie het doet is het ook geen probleem aangezien ie met het rebuilded niks kapot maakt. Het kan je hoogstens wat tijd kosten.

• pven
  • Niet online
Ik heb zitten 'spelen' en ben er helemaal aan uit. Mijn RAID1-set werkt eindelijk naar behoren en ik heb er ook nog vertrouwen in. :) Wel jammer dat de performance 'maar' 50 MB per seconde is, maar goed: mijn netwerk is 100Mbit, dus eigenlijk moet ik niet zeuren.

Pagina: 1