Toon posts:

[WC] Zelfbouw wc-blok project -> project klaar!

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga eindelijk eens een waterkoeling in elkaar zetten, uiteraard een zelfbouw. Zo hoort het tenminste op tweakers.net ;) De reden is voor mij voornamelijk voor de stilte tijdens films, en deels voor de OC prestaties.

Van het weekend zijn Seaborg en ik richting de lokale autosloop gegaan om daar een Suzuki Alto zover te molesteren dat deze zijn kachelradiator prijs gaf. De afmetingen zijn perfect naar mijn mening: 160x210x30mm ongeveer. Past precies in de kast, en hij lijkt genoeg te kunnen koelen. kosten: €15,-

Deze moest natuurlijk worden schoongemaakt en doorgespoeld (zoutzuur)
Afbeeldingslocatie: http://www.student.kun.nl/svandegeijn/water/radschoonmaken.jpg

Het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.student.kun.nl/svandegeijn/water/radiatorschoon.jpg

Toen was het tijd voor het volgende onderdeel: De pomp. Op internet gezocht: Vrij prijzig, in ieder geval voor de wat sterkere pompen. Dus ik naar de intratuin, vijverafdeling gezocht: Ja hoor, leuke pomp. 1250 liter per uur, ik kijk goed: Dompelaar :'( Ik naar de beste man die er stond, haalt hij de kap van dat ding af. Hij werd een factor twee kleiner, en nog leuke: Er zaten een invoer en een uitvoer met schroefdraad op. Hadden ze ook nog eens twee slangpilaren die erin pasten, prachtig dus :) Kosten: €22,50 voor de pomp 8)7 en €4,50 voor de slangpilaren. Met een beetje teflontape heb je zo een waterdichte en luchtdichte verbinding met je slangen zonder gekloot met lijm e.d.

Afbeeldingslocatie: http://www.student.kun.nl/svandegeijn/water/pompboven.jpg

We gaan nu binnenkort bezig met het maken van het waterblok, Seaborg heeft er ook nog één nodig nl. Koper hebben we al in huis, alleen heb ik nog een plaatje lexaan nodig, dus daarvoor moet ik binnenkort eens door Arnhem aan het crossen :)

Het design:

Afbeeldingslocatie: http://www.student.kun.nl/svandegeijn/water/waterblok.gif
Gemaakt door Seaborg in Autocad
3d, zonder bodem dan ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.student.kun.nl/svandegeijn/water/waterblok1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.student.kun.nl/svandegeijn/water/waterblok3.jpg
3d modelletje, komt misschien nog een duidelijkere versie aan straks. Maar Solidworks wil niet meewerken.

Filmpje in uitvoerbare exe. Solidworks maakt geen avi's maar wel exe's. Zit geen virus in, gescand met Norton AV 2004

Het water komt direct op de core binnen, waar een stel "vinnen" staan om de warmte af te voeren. Dit zou een vrij redelijk design moeten zijn, de prestaties zouden goed zijn naar wat we hebben gezien. Het bewerken zal gebeuren dmv de Dremel, en een goede boor. De bevestiging zal met bouten door het bord werken, en een stel veren die het blok op de core drukken. Om het water gedeelte van het blok heen komt een rubberen ring, die plat wordt gedrukt tussen het lexaan en het koper. Ook dit zal gebeuren met een paar schroeven.

Ik heb een aantal drukke weken voor de boeg, dus verwacht niet elke dag een update. Maar met een maand of iets dergelijks moeten we een aardig eind zijn mits ik mijn plaatje lexaan weet te vinden.

To be continued :)

De eer voor het ontwerp van het blok gaat natuurlijk naar Seaborg _/-\o_

Update

Ik heb een relais gehaald en ben daarmee gaan rommelen. We hebben de voeding open gehaald en daar direct op de 220V een draad gesoldeerd met mijn gloednieuwe soldeerbout van de Karwei :Y) die (de draad that is ;) )gaat nu samen met de kabelboom de kast in, richting het slot waar de fanbus gaan komen. Dit voorkomt dat ik moet gaan kloten met kabels door pci-sloten naar binnen leiden e.d. Ik heb zojuist ook de kabels aan de relais gesoldeerd, waarna het isoleren rest.

De relais gesoldeerd:
Afbeeldingslocatie: http://www.student.kun.nl/svandegeijn/water/relais.jpg

Voeding met de 220V kabel voor de relais, en de fans op 5V
Afbeeldingslocatie: http://www.student.kun.nl/svandegeijn/water/voeding.jpg

Hoofdstukje 2: Fanbus / bekabeling in de kast

Zoals ik al gemeld had ben ik van mijn Aopen HX08 af, godzijdank. Er is een Chieftec Dragon voor in de plaats gekomen. Maar wat wil het geval: ik had altijd een fanbus, maarja die kan ik niet overnemen door het kleurverschil. Dus ik moet een andere plaatje gaan bewerken, en ik ga het gelijk anders doen. De aan/uit-schakelaar van de CCFL komt erbij, de fans gaan op 5V/12V/uit draaien, afhankelijk van de stand van de schakelaars.
Tegelijkertijd dat de voeding openlag om de relais van stroom te voorzien hebben we de fans op de 5V lijn gezet, dat scheelt ook alweer aanzienlijk in het geluid. Ook zit er nu een kabelgoot in de kast om de kabels richting de verschillende fans weg te werken.

De nieuwe kast, uiteraard met een tweakers.net casebadge :) :
Afbeeldingslocatie: http://www.student.kun.nl/svandegeijn/water/kastnieuw.jpg

De oude fanbus:
Afbeeldingslocatie: http://www.student.kun.nl/svandegeijn/water/fanbusoud.jpg

De kabelgoot voor de kabels:
Afbeeldingslocatie: http://www.student.kun.nl/svandegeijn/water/kabelgoot.jpg

De fans voor de radiator, die parrallel worden aangestuurd door de fanbus:
Afbeeldingslocatie: http://www.student.kun.nl/svandegeijn/water/radfans.jpg

/me en Seaborg aan het knutselen :)
Afbeeldingslocatie: http://www.student.kun.nl/svandegeijn/water/frutsel.jpg

CCFL+kabel verlengd:
Afbeeldingslocatie: http://www.student.kun.nl/svandegeijn/water/ccfllang.jpg

En we gaan weer verder :)

Einde van het project!

Hieronder dan de foto's van de resultaten van het project :)

Blokje na dremelen
Afbeeldingslocatie: http://www.student.kun.nl/svandegeijn/water/nieuw/blokdremel.jpg

Blok in elkaar gezet :) :>
Afbeeldingslocatie: http://www.student.kun.nl/svandegeijn/water/nieuw/blokklaar.jpg

Pomp die volledig is afgekit met sanitairkit tegen het aanzuigen van lucht
Afbeeldingslocatie: http://www.student.kun.nl/svandegeijn/water/nieuw/pompkit.jpg

En de kast zoals hij ongeveer moet zijn ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.student.kun.nl/svandegeijn/water/nieuw/kastklaar.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.student.kun.nl/svandegeijn/water/nieuw/kastklaar2.jpg

Morgen ga ik het afwerken en alles definitief in de kast plaatsen. Er rest nog één vraagje van mijn kant: redoxxen koper en messing met elkaar? Ik dacht het niet, aangezien messing ook deels koper is...

Ik hoop dat er nu wat meer reacties gaan komen dan toen het nog work in progress was :)

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2004 19:32 ]

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

lijkt het niet beter om alles in het block te freezen om tot goede resultaten te komen?

ben wel heel erg benieuwd hoe deze koeling zal worden ten opzichte van wat er als *kant en klaar* te koop is >:)

hoe wil je de socket bevestiging gaan maken?

computer voor alle werkzaamheden

Verwijderd

Topicstarter
Edwin van Cleef schreef op 05 juni 2004 @ 17:16:
lijkt het niet beter om alles in het block te freezen om tot goede resultaten te komen?

ben wel heel erg benieuwd hoe deze koeling zal worden ten opzichte van wat er als *kant en klaar* te koop is >:)

hoe wil je de socket bevestiging gaan maken?
Er komt met een beetje mzzl zometeen een 3dmodel uit Seaborg zijn Solidworks rollen, mits dat progsel meewerkt :)

Maar de bevestiging zal met schroeven zijn die door het mobo heen gaan. Veren ertussen... Ah fijn ik zet het wel in de TS :)

edit: Done :)

Verwijderd

Niet iedereen heeft de beschikking over een frees, en freestijd 'kopen' bij een professioneel bedrijf is ontzettend duur. Btw, er zijn al heel veel zeer goed presterende blokjes gemaakt door Meneer Dremel ;)

Verwijderd

Ik ben inderdaad bezig met in solidworks proberen alles in elkaar te flansen :) heb alleen alweer een poosje geen solidworks gebruikt dus het is weer even wennen. Hopen dat ik snel een mooi blokje met bodem in elkaar heb zitten :)

• allard_070
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-01 21:00
/me bookmarked

Ziet er veelbelovend uit, alleen waar wil je de slangpilaren zetten(van je blokje)?
De ingang direct boven de "vinnen" en uitgang ernaast? Of helemaal anders?

Verwijderd

Topicstarter
De ingangspilaar direct op de core / vinnen, de andere ergens er om heen. Linkerkant :)

Kan je een waterpomp ook dimmen? Me pa zei resoluut nee, maar is dit zo? :)

edit: Seaborg heeft het model afgemaakt, erg nice moet ik zeggen :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2004 20:10 ]

Verwijderd

Ik heb ook maar even een filmpje van het ontwerp gemaakt. Enige vage is dat solidworks wel filmpjes in een .exe bestand kan maken maar geen .avi files wat wel zo handig zou zijn. Maarja het werkt in elk geval en zo kan je net iets beter zien hoe het blokje in elkaar zit.

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 15:49
Verwijderd schreef op 05 juni 2004 @ 18:27:

Kan je een waterpomp ook dimmen? Me pa zei resoluut nee, maar is dit zo? :)
dat ligt dus geheel aan je waterpomp, volgens mij kunnen die bosch dc pompjes het wel. maar waarvoor zou je een waterpomp willen dimmen?

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Verwijderd

Topicstarter
justice_strike schreef op 06 juni 2004 @ 02:25:
[...]

dat ligt dus geheel aan je waterpomp, volgens mij kunnen die bosch dc pompjes het wel. maar waarvoor zou je een waterpomp willen dimmen?
Hij is vrij sterk en verbruikt 35watt. Ik heb inmiddels een topic opgesnord waarin staat dat het een zeer moeilijke schakeling betreft aangezien je de 50hz van de stroomtoevoer moet verlagen. Dus dat doen we maar even niet :)

Die pomp is werkelijk ideaal met die slangpilaren. Geen gezeik met lijm / kit. Gewoon een beetje teflontape om de schroefdraad heen en gaan :)

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-02 19:39
Misschien is het beter om heel het gat in het blokje op te vullen met van die vinnen.. je hebt dan altijd meer koeloppervlakte

Verwijderd

Topicstarter
timcooijmans schreef op 06 juni 2004 @ 17:48:
Misschien is het beter om heel het gat in het blokje op te vullen met van die vinnen.. je hebt dan altijd meer koeloppervlakte
Dat is wel waar ja. Seaborg en ik zaten te denken om het niet te dremelen, maar te boren. De boor telkens vlak naast het vorige gat zetten zodat er een klein stukje koper over blijft (er tussen)

Of dit werkt zullen we eerst moeten testen :)

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb het pompje nu ook gekocht. :)
Ik moet er wel bijvertellen dat die 22,50 maar tijdelijk is, en een aanbieding van Intratuin Elden is. Intratuin Presikhaaf heeft bv wel de pomp maar niet voor die prijs.

ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

Verwijderd

Een erg simpel maar doeltreffend waterblok design! Ziet er goed uit. De radiateur ziet er ook netjes uit.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 16:42:
Een erg simpel maar doeltreffend waterblok design! Ziet er goed uit. De radiateur ziet er ook netjes uit.
Dat viel me ook 100% mee ja, er kwam amper rotzooi uit. Klein beetje kalk en dat was het. Ik zal hem voor de zekerheid nog een keer flink rond laten pompen, maar volgens mij is hij nu wel schoon :)

De complimenten voor het design gaan naar Seaborg _/-\o_ :)

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03-2025
waar heb jullie die koper gekocht? omg arnhem. en hoe kom jullie aan je rubber ring (lexaan). en ... ik ben ook opzoek naar een goeie sloper rond arnhem. voor een kachelradiator

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 18:35:
[...]

Dat viel me ook 100% mee ja, er kwam amper rotzooi uit. Klein beetje kalk en dat was het. Ik zal hem voor de zekerheid nog een keer flink rond laten pompen, maar volgens mij is hij nu wel schoon :)

De complimenten voor het design gaan naar Seaborg _/-\o_ :)
zo'n radiator heb ik ook, 2x zelfs (niet in gebruik), 1tje zat veel rotzooi in, de andere niet. Leuke kleine radiators, leuk werk ook om die uit een auto te slopen :)

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 16:14
lijkt een beetje op mijn toekomstige vga blokje (moet nog wel wat aan gedaan worden)
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~keust016/wcblokje/DSCI0152.JPG

moet nog wel ff deksel maken en en doorgangen verbreden.
Maar dit is volgens mij een goede en simpele opzet.

[ Voor 1% gewijzigd door AcouSE op 21-06-2004 17:25 . Reden: Breedte pics iets aangepast ]

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Verwijderd

timcooijmans schreef op 06 juni 2004 @ 17:48:
Het gat volledig opvullen met vinnen zal denk ik weinig zin hebben, omdat je dan toch te ver uit de plek van je core gaat zitten. Dit word verder ook niet gebruikt bij de betere koelblokken dus lijkt me ook niet nodig. Op deze manier maak ik denk ik juist een goede waterflow door het blok mogelijk, omdat het water makkelijk weg kan.
icegodd schreef op 07 juni 2004 @ 19:38:
waar heb jullie die koper gekocht? omg arnhem. en hoe kom jullie aan je rubber ring (lexaan). en ... ik ben ook opzoek naar een goeie sloper rond arnhem. voor een kachelradiator
Het koper hebben Reset en ik vorig jaar bij een oudijzerhandel in elst gevonden. Dit na erg lang zoeken. Rubberen ringen in allerlei maten zijn te verkrijgen bij www.technirub.nl . Enja sloperijen vind je zat in arnhem, je zou eens kunnen kijken in rijkerswoerd op industrieterrein de overmaat, zitten er 2 of 3 bij elkaar.

Verwijderd

Topicstarter
Oke we zijn ietwat opgeschoten. Mijn radiator is nu schoon, en ik heb een relais gehaald om de 220V te schakelen voor de pomp. Maar nog belangrijker is dat ik nu een chieftec dragon kast heb met window die een zee van ruimte biedt tov van mijn oude Aopen HX08 kast. Ik heb gelijk een paar CCFL's gehaald (wit voor de originaliteit :) ) en een blauwe ledfan voor in het window.

Volgende onderdeel van het project wordt de fanbus maken, en het waterblok maken. De pomp is nu als het goed is lekdicht dankzij wat teflon tape :)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-02 16:05
Hoe moeer contactoppervlak tussen water en koper hoe beter.
Ik zou dus meer kleinere vinnen gebruiken, met een ribbelig oppervlak.

Maarja. maak dat maar eens :9

Verwijderd

Topicstarter
Als je hele dunne vinnen maakt en je gaat ze schampen met de dremel voor een ruwer oppervlak, dan lijkt het me dat de kans nogal groot wordt dat de vinnen afbreken. Oook weer zo zonde he :P

Het blijkt dat me pa een paar maanden terug een nep-dremel van de Aldi heeft gekocht, dezelfde als die in het krantje van deze week stond. Hij moet hier ergens liggen, maar ik moet hem gaan zoeken (lang leve een verhuizing, maarja het scheelt weer 19 euro ;) )

Verwijderd

Topicstarter
De startpost is weer aangepast: we zijn weer een eind verder :) Lees het verhaal onder de update maar eens :)

Het design is gewoon definitief geworden dus gaan we nu verder met de uitwerking van de plannen!

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2004 16:36 ]

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-02 15:06

AcouSE

Swedish Chef

Titelfix + plaatje geresized

Verwijderd

Topicstarter
AcouSE schreef op 21 juni 2004 @ 17:25:
Titelfix + plaatje geresized
Merci :)

Ik ga zo maar eens een ontwerpje maken voor de fanbus :)

Verwijderd

Morgen gaan neografikal en ik eindelijk beginnen aan het maken van het blok.

Voor de slangpilaren in dit blok wil ik gewoon standaard 13mm pilaren gebruiken met een schroefdraad van 1/4 inch. Het enige probleem is nu hoe ik dit schroefdraad moet gaan tappen. Bij bouwmarkten verkopen ze alleen draadtapsets die schroefdraden tot 12mm kunnen tappen en kan nergens schroefdraad tap dingen vinden die een schroefdraad in inches tappen.
Iemand enig idee hoe ik daar aan kan komen?

ps. Morgen komen er als het goed is weereens wat pics!

Verwijderd

Ziet er erg netjes uit Seaborg _/-\o_ *O*
Helaas gaat mij dat niet lukken met twee linkerhanden dus ik ga eens een keer een goed compleet setje scoren.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:17
wat je zou kunnen doen is je plaatje boren, en dan de slangpilaar verhitten en dan erin draaien, dan krijg je schroefdraad

DISCLAIMER: ALS HET MISLUKT BEN IK NIET AANSPRAKELIJK!, IK HEB HET ZELF NOG NOOIT GEDAAN, MAAR OOIT ERGENS GELEZEN!

Verwijderd

Topicstarter
IK vrees dat het bij mij een koperen deksel gaat worden bij gebrek aan een stukje lexaan :) dus ik kan m'n zelf gefabriceerde slangpilaren er direct in solderen :)

Verwijderd

Gr0wLiThE schreef op 08 juli 2004 @ 19:59:
wat je zou kunnen doen is je plaatje boren, en dan de slangpilaar verhitten en dan erin draaien, dan krijg je schroefdraad

DISCLAIMER: ALS HET MISLUKT BEN IK NIET AANSPRAKELIJK!, IK HEB HET ZELF NOG NOOIT GEDAAN, MAAR OOIT ERGENS GELEZEN!
Tja lexaan smelt jammergenoeg niet zow makkelijk :) nouja jammergenoeg af en toe errug handig. (Ik heb nog wel een stukje lexaan voor mezelf liggen alleen niet genoeg voor 2 blokken wat dus erg jammer is voor neografikal.)

Als ik het schroefdraad niet kan tappen lijm ik mijn slangpilaren gewoon weer in het lexaan. Zit bij mijn huidige blok ook zo en nog geen last gehad van lekkage nadat ik een klein randje met kit er omheen heb gelegd. Probleem hiervan is alleen dat je het niet meer los kan krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Even een statusupdate: Mijn blok is zo goed als af, nog 2 schroeven verzinken en even met commandant polijzen. Ik zal straks even kijken of ik pics kan maken, ik zit nu op een lan :) Ik ga zo proberen om het zootje draaiend te krijgen, eerst even buiten de kast testen :)

Er is het nodige soldeerwerk bij mij aan te pas gekomen; 5 slangpilaren waarvan 2 op de rad. Ik hoop dat mijn pomp zo waterdicht is, anders moeten we kitten.

Later vandaag de ontknoping van dit projectje :) Hopelijk ;)

Verwijderd

joh seaborg wees een beetje voorzichtig met lexaan komen nare kanker verwekkende vezeltjes vanaf net als andere teflon meuk heb ik me laten vertellen (nadat ik een week in het stof geleefd heb :( )

Verwijderd

Op die eerste foto waar je begonnen staan staat wel een heel verdacht potje. Je bent toch niet met S39 aan de gang om electronica te solderen? Die meuk hoort echt niet in een computer hoor!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 augustus 2004 @ 08:51:
Op die eerste foto waar je begonnen staan staat wel een heel verdacht potje. Je bent toch niet met S39 aan de gang om electronica te solderen? Die meuk hoort echt niet in een computer hoor!
Haha nee, zo stom ben ik niet :) Die is om de slangpilaren te solderen op het koper :)

Ik heb hem nu lekdicht, mbv wat tie-wraps. Wanneer ik thuis kom van de lan hier wordt het tijd om de boel te gaan inbouwen :)

Verwijderd

Topicstarter
Hoppa, en het is klaar. Morgen alles afbouwen en benchen natuurlijk :) Ik ben benieuwd!

Verwijderd

Topicstarter
Tot nu toe valt het wat tegen; mijn 2 80mm's zijn nogal brak geplaatst zodat de radiator de warmte niet goed kwijt kan. Het blokje werk iig goed, de radiator wordt loeiheet. Maar nu de warmte nog weg zien te krijgen. Ik heb mijn cpu atm maar even ondergeklokt zodat ik toch kan werken (en dan trekt hij het met maar 1 fan aan op 5v gewoon :) )

Morgen eens kijken waar ik een 120mm vandaan kan halen.

• n1ck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-02 22:34
Het ziet er allemaal veel belovend uit, ik hoop voor je dat dit allemaal werkt ..
*Psboy wil ook graag zelfgemaakte watercooling* ;)
**Bookmarked**

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-02 21:52
koper+messing = safe

mooi blok!

Verwijderd

Topicstarter
bredend schreef op 04 augustus 2004 @ 16:50:
koper+messing = safe

mooi blok!
Gaat dat serieus goed? Me vriendin heeft even in de BINAS gekeken en messing bestaat uit een zooitje metalen waaronder koper & zink. Maar treedt hierbij geen redox reactie op?

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-02 16:10

Syzzer

Prutser

Verwijderd schreef op 04 augustus 2004 @ 18:24:
[...]

Gaat dat serieus goed? Me vriendin heeft even in de BINAS gekeken en messing bestaat uit een zooitje metalen waaronder koper & zink. Maar treedt hierbij geen redox reactie op?
Een alliage kan totaal verschillende eigenschappen hebben dan die van de 'originele' metalen waarvan het gemaakt is. Met BINAS begin je dus niets.

Verder gebruik ik al ruim een jaar koperen blokjes en messing pilaren, geen spoor van corrosie of wat te bekennen.

• Pandarrama
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-07-2025
Syzzer schreef op 04 augustus 2004 @ 19:19:
[...]

Een alliage kan totaal verschillende eigenschappen hebben dan die van de 'originele' metalen waarvan het gemaakt is. Met BINAS begin je dus niets.

Verder gebruik ik al ruim een jaar koperen blokjes en messing pilaren, geen spoor van corrosie of wat te bekennen.
Wat denk je van waterleidingen in je huis die verbonden zijn met snelkoppelingen? Dit is ook koper en messing=dus geen probleem

• DeeD2k2
  • Laatst online: 01-02 20:29
Koper en messing geven inderdaad geen problemen. Voor de uitleg, zie hierboven...

Mag ik trouwens vragen hoe je aan het lexaan en koper bent gekomen (en wat het heeft gekost)? Ik sta namelijk al een tijdje op het punt ook een koelblokje te gaan maken, maar deze twee materialen zijn nog een probleem.

Edit:
Ik kwam toevallig deze zaak tegen: Motorenco. Heeft iemand hier ervaringen mee?
En met opsturen (, daar ik in het "hoge noorden" woon)...

[ Voor 24% gewijzigd door DeeD2k2 op 04-08-2004 23:46 ]

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-02 22:05
geen reclame ofzo maar bij www.stoutperspex.nl kan je het op maat gezaagt geboord en gefreesd bestellen

edit:

lexaan natuurlijk, koper hebben ze wel bij conrad

[ Voor 26% gewijzigd door justinb81 op 04-08-2004 22:46 ]

• Pandarrama
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-07-2025
DeeD2k2 schreef op 04 augustus 2004 @ 21:46:
Koper en messing geeft inderdaad geen problemen. Voor de uitleg, zie hierboven...

Mag ik trouwens vragen hoe je aan het lexaan en koper bent gekomen (en wat het heeft gekost)? Ik sta namelijk al een tijdje op het punt ook een koelblokje te gaan maken, maar deze twee matrialen zijn nog een probleem.
Lexaan bij de beter glaszetter(afvalstukkjes zijn gratis) of bij een beletteringsbedrijf.
Koper bij bv een klusmetaal winkel http://www.klusmetaal.nl/

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-02 22:05
Pandarrama schreef op 04 augustus 2004 @ 22:48:
[...]

Lexaan bij de beter glaszetter(afvalstukkjes zijn gratis) of bij een beletteringsbedrijf.
Koper bij bv een klusmetaal winkel http://www.klusmetaal.nl/
bedankt voor het linkje naar klusmetaal, ik zocht nog roodkoper op maat..

• DeeD2k2
Inderdaad, bedankt voor de links. :) Hier kom ik een heel eind mee (, denk ik...)

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Verwijderd

Topicstarter
In mijn geval is het plexiglas geworden van ruim 1cm dikte, en het koper heeft Seaborg gehaald bij een oud-ijzerhandel hier in de omgeving. Ik geloof 1 euro per kilo ofzo.

Wat betreft dat toevoegen van anti-corrosie vloeistof, misschien is het wel verstandig, ook ivm algen e.d. Ik ga vrees ik een nieuwe pomp bestellen aangezien de oude niet echt lekker meer klinkt. Beetje zonde van mijn €22,50 maarja.... :)

• Xevox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-07-2022
@seaborg:
het is een beetje off-topic maare heb je mischien de autocad tekening van dat koelblok ergens? ik wil namelijk ook een koelblok gaan maken, en heb een Abit NF7 (jij ook zo te zien ;) ) en ik wil graag de maten van de gaten hebben enzo... als je die weet zou het ook al mooi zijn... dus de maten van dde gaten op het mobo en de afmetingen van het koelblok zelf enzo je kan het me evt mailen op brammetje_3[at]hotmail[dot]com als het lukt ben ik je erg dankbaar _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Xevox op 14-08-2004 14:02 ]

BramBoterham

Verwijderd

Topicstarter
LJ LIGHTNING schreef op 14 augustus 2004 @ 13:56:
@seaborg:
het is een beetje off-topic maare heb je mischien de autocad tekening van dat koelblok ergens? ik wil namelijk ook een koelblok gaan maken, en heb een Abit NF7 (jij ook zo te zien ;) ) en ik wil graag de maten van de gaten hebben enzo... als je die weet zou het ook al mooi zijn... dus de maten van dde gaten op het mobo en de afmetingen van het koelblok zelf enzo je kan het me evt mailen op brammetje_3[at]hotmail[dot]com als het lukt ben ik je erg dankbaar _/-\o_
Helaas is Seaborg 2 weken in Polen. Ik zal zo eens kijken, maar je kan ze ook vinden in de Thermal Design Guide die op de AMD site te vinden is. Daaruit heb ik de maten van de A64 gehaald.

Ik heb nog ergens een tekening: maar die staat op mijn desktop die momenteel letterlijk droog staat :+ Moet nieuwe pomp hebben en een 120mm fan :)

• DeeD2k2
Bedenkt voor de (onbedoelde) tip. Door dit als zoekterm te gebruiken heb ik (eindelijk) de officiele maten voor de Pentium IV gevonden...

Verwijderd

Topicstarter
DeeD2k2 schreef op 14 augustus 2004 @ 15:28:
[...]
Bedenkt voor de (onbedoelde) tip. Door dit als zoekterm te gebruiken heb ik (eindelijk) de officiele maten voor de Pentium IV gevonden...
Als ik dat plaatje kon ophalen van me desktop stonden die er ook nog op :)

• DeeD2k2
Ik heb hier nu drie printjes liggen met daarop alle maten van de Pentium IV socket die je maar kunt meten. Dat komt dus wel goed. ;)
Nu alleen nog eens beginnen aan dat block en dan vooral precies/recht boren :P

Verwijderd

Topicstarter
Bij deze ben ik iig zelf erg onder de indruk van de prestaties: ik draai nu mijn duron 1800 op 2391mhz bij 2,25Vcore. Dit betekent dat ik bijna 130 watt aan warmte verstook en met mijn 120mm op 5V haal ik daarbij een temp van ca 51 stressed. Ik zal eens kijken hoever ik kan komen, maar ik vrees dat ik richting het max zit. Voor de laatste 100mhz had ik bijna 0,2V nodig... Als ik 100mhz terug ga, dan zit ik rond de 42 stressed nl :)

1 tip bij het boren: gebruik een kolomboor. Met de hand krijg je bijna nooit perfect rechte hoeken van 90graden, en het luistert redelijk nauw.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 10:55 ]

Pagina: 1