Toon posts:

[Win32] Aansturen LPT poort in win xp *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus het probleem dat ik met geen 1 mogelijkheid mijn paralelle poort aan kan spreken in windows xp. Onder dos met bv Qbasic is dit echter geen probleem , ook in windows 98 levert het geen problemen op. Maar zodra ik in via windows xp met een programma zoals Visual Basic ,lpttester , parport , lptport enz iets wil aanspreken gebeurt er echter niets. Wat ik heb geprobeert :

Windows herinstalleren ( 3x )
Bios helemaal door gespit en geprobeert met andere instellingen ( staan nu weer origineel )
Verschillende keren PortIO en NTport gereinstalleert ( bij alle 3 de windows xp's )
Heel tweakers en google nagezocht ( waarop ik overal als antwoord zie dat ik gewoon port io moet installeren wat bij mij dus niet werkt)

Ik weet me echt geen raad meer , ik had hem toch graag aan willen spreken in windows zodat ik hier een ( nog te ontwerpen ) interface aan kan hangen en dan me kamer en pc kan automatiseren. Wat ik er nu aan heb hangen is een schuifregister en wat leds en hier ligt het dus niet aan , ik heb het namelijk ook met een weerstand en een led geprobeert. Dus aan de hardware achter de poort ligt het niet, ik ben er zeker van dat ik in windows gewoon de poort NIET aan kan spreken. Wie heeft hier een verklaring/oplossing voor ??

Verwijderd

Als VB de parallele poort aanspreekt via IO gaat dit niet werken. In beveiligde mode kan een programma die op ring0 draait i/o bewerkingen niet toestaan. Dat is dan een zogenaamde i/o privilidge mapping.

En Windows XP is wat betreft het direct benaderen van I/O registers streng. Dat is ook logisch omdat je hiermee direct de hardware kan programmeren. En dat is iets wat ongewenst is binnen een multitasking OS.

Als Windows dit zou toelaten, en er gaat met de programmering iets mis, geven alle applicatie's die met de paralelle poort werken niet het gewenste resultaat. Daarom wordt dit beperkt in windows.

Nog een voorbeeld is proberen de HD te lezen via de goede oude vertrouwde BIOS Int 13 interrupt. De service die de BIOS draait achter die interrupt doet ook niets anders dan direct de hardware programmeren. En Windows als protected modus OS laat dit dus niet toe.

Tenzij je van plan bent een eigen protected mode loader te schrijven zou ik er maar van af zien :) Wat je wel kunt doen is gewoon de windows API hiervoor gebruiken. Of je schrijft je eigen stuurprogramma voor de paralelle poort.

Dat laatste is een optie omdat die code weer wel op ring0 niveau draait en dus direct hardware kan programmeren :)

Hoop dat je hier wat mee kunt. Succes iig.

• Denhomer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2025

Denhomer

Doh !

Je kan eventueel ook eens googlen naar DLPortIO of PortIO.dll
Dit wordt ook vaak gebruikt om de poorten mee aan te sturen.
Of kijk hier eens http://www.geekhideout.com/iodll.shtml

[ Voor 20% gewijzigd door Denhomer op 05-06-2004 17:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Denhomer schreef op 05 juni 2004 @ 17:12:
Je kan eventueel ook eens googlen naar DLPortIO of PortIO.dll
Dit wordt ook vaak gebruikt om de poorten mee aan te sturen.
Of kijk hier eens http://www.geekhideout.com/iodll.shtml
Als je goed leest wat ik heb geschreven zie je dat ik zowel PortIO als NTport al meerdere malen heb gereinstalleert. Dus dit heeft geen nut

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 21:28

MBV

Waarschijnlijk moet je niet alleen die dll installeren, maar ook gebruiken :P Je moet dan dus een andere functie aanroepen dan je in dos kan. Waarschijnlijk is er een headerfile voor ofzo, of wordt het als automation model aangeboden voor vbscript.

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-05 02:16

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

ik heb dit ook allemaal geprobeerd, en het is me nooit gelukt.
in win2k was het zo gepiept. *bookmarked

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 juni 2004 @ 17:25:
[...]

Als je goed leest wat ik heb geschreven zie je dat ik zowel PortIO als NTport al meerdere malen heb gereinstalleert. Dus dit heeft geen nut
Hoe probeer je de poorten aan te spreken dan met PortIO? Dit moet gewoon werken. Ik krijg het idee dat je alleen portio geinstalleerd hebt en vervolgens gewoon weer op de zelfde manier de lpt poort probeerd aan te spreken. Dit gaat natuurlijk niet werken. Je moet dan natuurlijk via portio je lpt poort aanspreken. Dit werkt perfect onder XP.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 juni 2004 @ 18:50:
[...]

Hoe probeer je de poorten aan te spreken dan met PortIO? Dit moet gewoon werken. Ik krijg het idee dat je alleen portio geinstalleerd hebt en vervolgens gewoon weer op de zelfde manier de lpt poort probeerd aan te spreken. Dit gaat natuurlijk niet werken. Je moet dan natuurlijk via portio je lpt poort aanspreken. Dit werkt perfect onder XP.
en hoe precies moet ik dit doen dan ??
voorbeeld ..

ik kan het bijgeleverde voorbeeld ( dlportio.bas ) openen maar wat voor commando moet ik dan gebruiken om een uitgang te sturen ?? dat kan ik in de Readme file niet vinden

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2004 20:19 ]

Verwijderd

Misschien dat je hier wat aan hebt: De Parallelle poort FAQ

Via die DLL moet het gewoon werken, zolang je programmering maar klopt en de DLL correct is geinstalleerd.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het gelezen ik heb een module gemaakt zoals het daar staat. En als ik dan op mijn button druk gebeurt er dus helemaal niks

Verwijderd

Check het eens met dat diagnostisch programma wat in dat grote topic staat of de poort echt niet reageert, of dat er wat anders aan de hand is.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

Professionele website nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 juni 2004 @ 23:03:
Check het eens met dat diagnostisch programma wat in dat grote topic staat of de poort echt niet reageert, of dat er wat anders aan de hand is.
ik heb nu al uren lopen zoeken naar dat diagnostisch programma maar ik kan niet vinden ( Got + Google kan ik niks vinden )

Verwijderd

Topicstarter
ja maar hier hebben ze het over over portIO , wat bij mij dus niet werkt
heeft er niemand een programmatje gemaakt met behulp van PortIO zodat ik kan testen of mijn portio + paralelle poort wel in orde zijn ??

Verwijderd

Topicstarter
het probleem is al opgelost , na een hoop ellende zijn we ( een vriend van me heeft geholpen ) er achter gekomen dat de dll's van tweakers gewoon niet werken.

bedankt iedereen voor de reply's en ik hoop dat iedereen die hetzelfde heeft hier me geholpen is

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

mjl

Ugh

Mischien kun je ons nog even vertellen welke dll's dan wel werken !!

[ Voor 12% gewijzigd door mjl op 09-06-2004 13:27 ]

-------

Verwijderd

Topicstarter
mjl schreef op 09 juni 2004 @ 13:26:
Mischien kun je ons nog even vertellen welke dll's dan wel werken !!
ik kan mijn dll wel uploaden
zal even een linkje posten dadelijk

hier is ie dan , het dll inpout32.dll. Dit bestand moet geplaatst worden in C:\windows\system als je wilt weten hoe je hem moet aanspreken in VB dan moet je maar even emailen of me toevoegen op msn

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2004 09:33 ]

Pagina: 1