Toon posts:

Aanstaande computer aankoop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om begin juli een comp aan te schaffen voor mijn vriendin en mezelf aangezien we binnenkort gaan verhuizen naar maastricht wegens onze studie.

Het is de bedoeling dat het een alles kunner word. Ik ga namelijk verder leren voor advocaat en mijn vriendin gaat geneeskunde/biomedische wetenschappen studeren.

De Pc zal daarom vooral gebruikt worden om grote hoeveelheden informatie op te slaan denk daarbij aan Wetboeken(internationaal/nationaal),Jurisprudentie,medische encyclopedieen,verslagen van medische proefjes en algemene informatie.

Voor de rest vinden wij het afentoe wel lekker om voor ontspanning een game te spelen. Denk daarbij niet aan schietspellen maar vooral de RTS genre (warcraft,cnc en voor mij vriendin sims 2).

We denken dat de computer het meest gebruikt zal worden voor office werkzaamheden en het ordenen van juridische en medische gegevens.

We zijn niet van plan om de computer over te klokken maar gewoon lekker standaard zijn werk te laten doen. Het is uitermate belangrijk dat de computer stabiel is performance is daaraan ondergeschikt. Voor de rest zou ik het liefst zoveel mogelijk bang voor de buck hebben.

Als ik het goed begrijp dan is het belangrijk voor een STABIEL systeem dat het een goeie voeding heeft en een stabiel moederbord. Daarom heb ik respectievelijk inzake deze casus voor de Aopen 600 B en de Asrock K8S8X gekozen. Ik heb de afgelopen tijd veel fora's en referentie-sites gelezen om tot een goed systeem te komen. Daarbij veel mij op dat de meningen over Asrock heel erg verdeeld zijn. Sommige mensen stellen dat Asrock superstabiel is anderzijds zeggen mensen dat asrock superslecht is.

Mijn eerste vraag aan jullie is daarom wat is jullie mening over Asrock en wat zijn eigenlijk de feiten ?

Mijn tweede vraag: wat is relevanter te weten omtrent de stabiliteit van het moederbord. De kwaliteit van de chipset of de kwaliteit van de fabrikant(asrock) van het moederbord ?

Ik heb inzake het geheugen gekozen voor Dane Elec 512 400mhz 2.5 non ECC. Denken jullie dat dit een goeie keuze is voor een NIET overklokker ?

De cpu die ik waarschijnlijk aan ga schaffen is de amd 64 3000+ met een boxed cooler wat is nou eigenlijk het verschil tussen deze cpu en de amd 64 2800. Ik vraag dan eigenlijk meer naar het verschil in de praktijk en niet zozeer de technische verschillen.

De hardeschijf die ik in gedachten heb is de Samsung Spinpoint 120 Gb S-ATA. Heeft iemand hier nog op of aanmerkingen over ?

De videokaart word een sapphire 9800 pro daarover zijn genoeg discussie geweest en ik denk dat iedereen het wel met mee eens is dat op het moment de 9800 pro de beste koop is.

Ik wil graag ook DVD's af kunnen spelen op mijn toekomstige computer daarom ben ik wegens budget redenen min of meer geneigd om een combo drive aan te schaffen. Wat zijn de nadelen van een combo drive ? Ik ga er namelijk vanuit dat de fabrikant die dingen zo produceert dat ze nogal veelzijdig zijn en dus niet harder slijten als ik afentoe een backup weg brand. Ik hoor namelijk geregeld op forums dat het slecht is om een cdbrander ook als lezer te gebruiken, geld deze regel ook voor een combo drive ? Ik heb het merk Samsung gekozen. Heeft iemand op of aanmerking hierover ? Ik heb namelijk geen idee hoe de Samsung combo drive functioneert/presteert.

Mijn systeem ziet er dus als volgt uit :

AOpen H600B 350 watt, Zwart

Asrock K8S8X

AMD Athlon 64 3000+ Box 400 MHz, Boxed

Samsung SpinPoint 120 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA/150

Samsung 3,5 inch diskette station Zwart

Dane-Elec Memory PC3200, 400 MHz, -, 2,5, 512 MB

Sapphire Atlantis Radeon 9800 Pro, Bulk 128 MB

Samsung SM-352BEAB OEM, Zwart

Microsoft Windows XP Home, OEM - alleen bij nieuwe PC, NL

Dit alles kost me 1009 euro wat dus redelijk in mijn budget past (1000 euro).

Ik heb geen extra cooling erbij gerekent omdat ik denk dat het niet nodig is want ik ben geen overklokker. Denk je dat mijn denkwijze inzake de cooling juist is ?

Zijn er nog op of aanmerking over dit systeem ?

Ben ik niks vergeten ?

Alvast bedankt

Tottie

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
Ik heb het niet helemaal gelezen maar als je veel data gaat opslaan en het moet goed bewaard blijven zou ik voor een raid 1 setup gaan. Mocht je hdd het begeven dan ben je niks kwijt.

En voor de rest is het gewoon een standaard pc

/basic: ieder geheugen is goed voor een non-overclocker.

[ Voor 12% gewijzigd door Roberto op 05-06-2004 16:03 ]

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:03
Ik ging voor deze, zowel voor specs, als voor winkel.

http://shop.informatique....qshop.xgi?M=HTD&DOC=actie\SpecialPC\bestelformulier.htm&naam=actie

Specificaties:
• AMD Athlon™ 64 2800+ processor
• MSI K8TM-ILSRB moederbord, SATA-RAID
• Hitachi 160Gb harde schijf, 7200rpm, 8Mb, ATA-100
• Dane-Elec Dimm 1024Mb DDR SDram PC3200 (2x 512Mb)
• NEC 3,5" Diskdrive 1.44Mb
• XFX Geforce FX 5700LE videokaart, 128Mb, DVI
• AOpen MidiTower behuizing met 300W voeding
• Pioneer DVR-106 DVD/CD Recorder DVD+/-R(W)
• Lite-On 16x48x DVD-Rom speler
• Sweex Modem 56Kbps
• Sitecom In/External Multi Memory Reader/Writer
• AC’97 audio onboard
• USB 2.0 & 10/100 Mbps LAN
• MSI TV Anywhere Master
• Sweex Professional Multimedia Keyboard
• Silverline Optical Muis
• Microsoft Windows XP Home CD-Rom NL
• Nero 6 Suite CD/DVD burning software
• 2 jaar carry-in garantie

[ Voor 8% gewijzigd door mhr-zip op 05-06-2004 16:04 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
mhr-zip schreef op 05 juni 2004 @ 16:02:
http://shop.informatique....qshop.xgi?M=HTD&DOC=actie\SpecialPC\bestelformulier.htm&naam=actie

Specificaties:
• AMD Athlon™ 64 2800+ processor
• MSI K8TM-ILSRB moederbord, SATA-RAID
• Hitachi 160Gb harde schijf, 7200rpm, 8Mb, ATA-100
• Dane-Elec Dimm 1024Mb DDR SDram PC3200 (2x 512Mb)
• NEC 3,5" Diskdrive 1.44Mb
• XFX Geforce FX 5700LE videokaart, 128Mb, DVI
• AOpen MidiTower behuizing met 300W voeding
• Pioneer DVR-106 DVD/CD Recorder DVD+/-R(W)
• Lite-On 16x48x DVD-Rom speler
• Sweex Modem 56Kbps
• Sitecom In/External Multi Memory Reader/Writer
• AC’97 audio onboard
• USB 2.0 & 10/100 Mbps LAN
• MSI TV Anywhere Master
• Sweex Professional Multimedia Keyboard
• Silverline Optical Muis
• Microsoft Windows XP Home CD-Rom NL
• Nero 6 Suite CD/DVD burning software
• 2 jaar carry-in garantie
En :?

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:03
Betere specs, terwijl het niet uit een gare budget winkel komt.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 10:31
Asrock K8S8X, is nou niet bepaald een van de beste moederborden.

Sorry, zie nu pas amd 64 staan, maargoed, mijn mening ove Asrock blijft hetzelfde, alhoewel het een divisie van ASUS is blijft het een beetje een lowbuget oplossing, ook sis ben ik het niet over eens. Ikzelf zou gaan voor de via K8M800, of eventjes wachten op de nforce 3 250gb. De snelheiden/stabliteit van deze 2 chipsets is nagenoeg gelijk, maar nforce heeft meer extra's, als je die gebruikt is het wellicht wat voor je B)

Sapphire Atlantis Radeon 9800 Pro, Bulk 128 MB is een erg goede kaart, ik, en vele tweakers zouden hem graag willen hebben, maar als je al ziet dat ik de games die jij van plan bent te gaan spelen al goed kan spelen op een gare onboard intel centrino geval... Je moet zelf de beslissing maken, maar ik denk dat je met een 9200, 9600, of desnoods een fx5200 een heel eind komt. De 9600 pro/xt zijn erg goede kaartjes (heb ikzelf), en de 9200 en fx5200 zijn een beetje lowbuget, maar waarschijnlijk ook wel voldoende. Neem GEEN LE/light of SE idities van kaartjes, die zijn zo gecastreerd dat ze nouwelijks te gebruiken zijn.

Geheugen is een goede keus, dane elec is een hoge kwalitiet A-merk, net zoals bijv. Kingston. Geheugen is HEEL erg belangrijk voor een goed systeem!

Over extra coolers, zeker met een 9800 erin kan ik je aanraden om naast de standaart voedings fan die je al heb, 1x 80mm fan achter in je pc te hangen, zodat je kast niet langzaam opwarmt. Ding hoeft geen lawaaimaker/luchtverplaatser te zijn, het is gewoon om te voorkomen dat het langzaam opwarmt.

Seagate hdd = beste wat er is imho, lekker stil en snel, goede keus!

Denk ook GOED aan een databackup, ikzelf heb een externe hdd, 80gb 7200rpm USB2.0, (+- 110 euro) zoiets is erg belangrijk als je veel met school/studie dingen werkt, zoiets wil je namelijk niet kwijtraken! 1x in de week een backupje maken (wat vrijwel automatisch kan).

Raid mirror met 2 hdds kan ook, maar je bent dan bijna hetzelfde kwijt aan euros, je moet de kennis ervoor hebben, of de moeite willen doen om dat te leren en een externe hdd kan je makkelijk meenemen, naar vrienden/huis etc.

[ Voor 12% gewijzigd door Icey op 05-06-2004 16:23 ]

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bijna elk systeem is wel aardig stabiel als het goed is. Asrock is een budget afdeling van Asus, die al aardig wat ervaring hebben opgebouwd. Het is dus zeker geen prut spul, en ik zou d'r gewoon van uit gaat dat 't prima hardware is.

Goed geheugen is zeker niet overbodig bij een stabiel systeem. Ik denk niet dat je aan de gang wil gaan met een simpel PC3200 reepje no-name geheugen dat misschien niet erg lekker werkt i.c.m. een Athlon64. Daarnaast is de garantie van het merkgeheugen stukken beter. Voor die kleine meerprijs hoef je het imo niet te laten.

Verwijderd

slechte ervaringen met asrock hier.

niet werkende agp poort, omgeruild, werkte onboard geluid niet

als je voor stabiliteit gaat idd raid in mirror configuratie

qua moederboard of chipset.....kies gewoon geen budget, net als je harddisks

Verwijderd

Topicstarter
Met welk moederbord van asrock had je precies problemen ?
Pagina: 1